Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - سرویس فرهنگ

پسماند؛ کلمه‌ای که به محض شنیده شدن حس بدی را منتقل می‌کند، موادی که از فعالیت‌های روزمره زندگی انسان و حیوان باقی می‌ماند. معضلی که دفع آن از دیرباز تاکنون بسیار نگران کننده و دغدغه‌هایی را برای همه ایجاد کرده است. ما هر ساله مقدار بسیار زیادی پسماند تولید می‌کنیم که اگر این مقدار پسماند را داخل کامیون‌ها قرار دهیم، تعداد کامیون‌های مورد نیاز به اندازه طول ۲۴ بار دور تا دور کره زمین خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گذشته زندگی روزمره مردم ساده بود، ارتباط نزدیکی با طبیعت داشتند و پسماندهای باقی‌مانده راحت‌تر در محیط زیست قابل برگشت بود.اما امروزه به دلیل صنعتی شدن جوامع و تغییر الگوهای مصرف و افزایش جمعیت، پسماندها دیگر به راحتی قابل برگشت نیستند؛ تا جایی که از صد سال پیش کشورهای پیشرفته صنعتی به فکر چاره افتادند و نخستین گام‌های مدیریت پسماند با سوزاندن زباله و تولید انرژی از آنها آغازشد. حل مشکلات و موانع پیش‌روی حوزه پسماند از جمله موضوعات مهمی بود که با ورود فعالیت‌های استارتاپی تحت تأثیر قرار گرفت.

ورود کسب و کارهای نوپا و استارتاپی در تمامی حوزه‌ها و تغییر در مدل‌های کسب و کار جان دوباره‌ای به روزمرگی‌های زندگی همه بخشیده و تأثیرگذاری خود را به اثبات رسانده است. با توجه به مشکلات موجود در کشور و وجود تحریم‌ها که معضلات بسیاری را همراه داشته توسعه فناوری و کاربردی شدن آن راهی رو به پیشرفت است.

در همین راستا و برای توسعه فعالیت‌های استارتاپی در کشور، ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به انتشار سلسله گزارش‌های بررسی تجربیات جهانی شرکت‌های استارتاپ در حوزه‌های مختلف کرده تا استفاده از الگوهای موفق جهانی ابزاری برای توسعه فعالیت‌های داخلی باشد.

نخستین شماره از این سلسله کتاب‌ها به موضوع مدیریت تولید پسماند و فرآیند جمع آوری آن، بازیافت و فروش مجدد پسماند، غربالگری پسماند و آموزش و فرهنگ‌سازی پرداخته است تا فعالان این حوزه با کسب و بررسی تجربیات استارتاپ‌های جهانی بتوانند گام‌های مؤثری برای رفع مشکلات حوزه پسماند انجام دهند.

در این کتاب زنجیره فعالیت‌های استارتاپی حوزه مدیریت پسماند، فرآیند جمع‌آوری آن، آموزش و فرهنگ‌سازی، بازیافت و فروش مجدد پسماند و غربالگری پسماند از جمله حلقه‌های این زنجیره است.

همچنین در این کتاب به معرفی استارتاپ‌های موفق حوزه پسماند، بررسی چالش‌ها و فرصت‌های مطرح در زمینه غربالگری پسماند و راهکارهای ارائه شده پرداخته شده است.

جزوه «بررسی تجربیات جهانی شرکت‌های استارتاپ در حوزه مدیریت پسماند» نخستین جلد از سلسله گزارش‌های بررسی تجربیات جهانی شرکت‌های استارتاپ‌ها است که توسط مهدی الیاسی، مهدی محمدی و افشین جعفری تدوین و تهیه شده است.

این کتابچه به همت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسط مؤسسه دانش بنیان فناور در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و در ۸۴ صفحه طراحی و منتشر شده است.

کد خبر 4655984 علیرضا جباری دارستانی

منبع: مهر

کلیدواژه: معرفی نشریات مدیریت پسماند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۶۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با تبدیل پسماندهای پلاستیکی غیرقابل بازیافت به سوخت جامد، به کمک رفع معضل پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت آمده است. در فرایند تبدیل این پسماندها به سوخت جامد، نه آب قابل توجهی مصرف شده و نه آلایندگی ایجاد می‌شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، معضل همیشگی پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت هم چهره طبیعت را زشت می‌کند و هم تهدیدی برای طبیعت و حیوانات است که البته به یک معضل جهانی تبدیل شده است.

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با تبدیل پسماندهای پلاستیکی غیرقابل بازیافت به سوخت جامد، به کمک رفع این معضل آمده است. در فرایند تبدیل این پسماندها به سوخت جامد، نه آب قابل توجهی مصرف شده و نه آلایندگی ایجاد می‌شود.

سوخت‌های جامدی که از این محصول دانش‌بنیان خارج می‌شود قابلیت اشتعال چندبرابری سوخت‌های سنگین را دارد.

سمیه شایسته‌پور؛ مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: ضایعات پلاستیکی بدون نیاز به تفکیک و سورت‌شدن، به صورت یکجا و همزمان به غیر از پلاستیک‌هایی که بازیافت می‌شوند را وارد این سیستم می‌کنیم و طی یک فرایند شیمیایی و دستگاهی، پیوندهای پلیمری تمامی پلاستیک‌های بازیافتی را شکسته و پلاستیک‌ها که به صورت یک ماده نفتی ناپایدار حرارتی است به یک ماده پایدار حرارتی تبدیل می‌کند.

بازیافت پلاستیک چگونه بر تقاضای جهانی نفت تاثیر می‌گذارد؟

شایسته پور تأکید کرد: در این سیستم، مصرف آب بسیار پایینی داریم و آب مصرفی مجدد به سمت سیستم بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: در این سیستم هیچگونه آلایندگی زیست محیطی نداریم و پلاستیک‌های به صورت مستقیم به سوخت تبدیل می‌شوند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به مصارف این سوخت جامد تصریح کرد: مصارف خانگی برای کشورهای فاقد نفت و گاز، کوره‌های حرارتی و نیروگاه از جمله مصارف این سوخت جامد است.

وی با اشاره به قابلیت اشتعال بالای این سوخت جامد گفت: ارزش حرارتی این سوخت جامد 2 تا 3 برابر ذغال سنگ و مازوت است.

شایسته‌پور گفت: ایده اولیه این فناوری 17 سال پیش کلید خورد و محصول نهایی آن تأییدیه جهانی را به همراه دارد. در سال 2019 این تکنولوژی را در آمریکا به ثبت جهانی رساندم و امتیاز علمی آن را دریافت کردم.

علی سلاجقه؛ رئیس سازمان محیط زیست درباره این محصول دانش‌بنیان ایرانی گفت: ما از جنبه محیط زیستی به این محصول نگاه می‌کنیم و این دستاورد بزرگی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خط سوم تولید کمپوست در تبریز راه‌اندازی می‌شود
  • به کارگیری اتباع مجاز منع قانونی ندارد
  • موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد/ حقوق پاکبانان افزایش یافته است
  • توضیح مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره قیمت خرید زباله در «نوماند»
  • واکنش شهرداری تهران به ارقام خرید پسماند خشک در قالب نوماند
  • برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پسماند به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک
  • بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک
  • ۷۰ درصد پسماند‌ها در کشور به صورت غیر اصولی دفن می‌شود
  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود