Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست هم اندیشی نویسندگان و ناشران حوزه نماز و مهدویت امروز با حضور حجت الاسلام قرائتی در خانه کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست هم اندیشی نویسندگان و ناشران حوزه نماز و مهدویت صبح امروز (سه شنبه یازده تیر) با حضور حجت الاسلام محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز، نیکنام حسینی پور مدیرعامل خانه کتاب، محمود مظفر قائم مقام ستاد اقامه نماز و جمعی از ناشران و نویسندگان در سرای کتاب برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«محمود مظفر»، قائم مقام ستاد اقامه نماز در این نشست گفت: قول ها و مساعدت های خوبی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر حمایت از ناشران و نویسندگان حوزه نماز و مهدویت گرفته شده است، انشاءالله بتوانیم یک کتاب سال نماز با کمک ناشران و نویسندگان این حوزه داشته باشیم، کتاب های خوبی در مورد نماز نوشته شده است. در نظر داریم با توجه به نیاز جامعه و تخصصی تر پیش رویم.

 

بر اساس این گزارش، «حجت الاسلام محسن قرائتی» در این نشست با بیان اینکه نماز محور است، عنوان کرد: می گویند اگر می خواهی با کسی دوست شوی ببین نماز می خواند زیرا کسی که قدر خدا را نداند، قدر شما را نمی داند. وقتی مربی رانندگی پایش روی ترمز باشد، کارآموز رانندگی نمی تواند ماشین را حرکت دهد. شما نیز به هر چه می خواهید می رسید به شرط اینکه خدا بخواهد. در قرآن آمده است تا از چیزی نگذرید چیزی به شما داده نمی شود. یکی از خواب، یکی از شهوت، یکی از زن، یکی از مقام و یکی از جان می گذرد.

 

رییس ستاد اقامه نماز با طرح این سوال که قلم شما نویسندگان برای نماز چه کرده است، اظهار داشت: کتاب ها را باید تلخیص کنیم، امروز کسی کتاب های حجیم را نمی خواند، کاغذ گران شده، وقت کم است و مردم بی حوصله شده اند؛ اینها باید مد نظر نویسندگان باشد. بنده تفسیر نور را در یک جلد خلاصه آوردم. امروز باید بروشور چاپ کرد، به عنوان مثال باید دو میلیون بروشور در مورد فلسفه حجاب چاپ شود.

 

وی با اشاره به اینکه مخاطب نویسندگان باید نسل نو باشد، عنوان کرد: گاهی باید تقلید کنیم و گاهی خودمان باید الگو باشیم، در جایی باید قالب پذیر باشیم و در جایی دیگر قالب بسازیم. شما نویسندگان به سراغ تمام اقشار بروید. قرآن 200-300 داستان دارد، سوره یوسف 1400 نکته دارد. نویسندگان باید از داستان استفاده کنند. محور کارهایتان حول قرآن باشد. سوژه های قرآنی را پیدا کنید، از قصه، مثل و سوال و جواب در کتاب هایتان استفاده کنید. شما نویسندگان ضامن وقت خود و دیگران هستید.

 

قسمت پایانی این مراسم، به پرسش و پاسخ اختصاص داده شد.

 

 

«حسین صفری»، یکی از کارمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد کار کردن در حوزه نماز در فضای مجازی پرسید که حجت الاسلام قرائتی گفت: یک سال در ستاد نماز این مسئله مطرح بوده و در مورد آن کارهای بسیاری شده است، تشریف بیاورید و در جریان اقدامات قرار بگیرید.

 

حجت الاسلام عین الله عابدی تصریح کرد: آسیب هایی در مورد کتاب هایی که در حوزه نماز نوشته شده، وجود دارد. کتاب هایی که نوشته شده بر اساس ذوق و سلیقه نویسنده بوده نه نیازسنجی علمی. مسئله بعد این است که کتاب هایی که نوشته شده فردی بوده و به صورت جمعی و گروهی کتابی در این حوزه نوشته نشده است. مهارت نماز و حکمت آن باید با ظرافت تبیین شود. مسئله دیگر این است که بیشتر این کتاب ها در حوزه نماز تحقیقات کتابخانه ای است نه کیفی.

 

حجت الاسلام قربانی، از نویسندگان کشورمان در این جلسه خاطرنشان کرد: در بحث نوجوانان و دانش آموزان یکی از زبان هایی که می شود استفاده کرد، زبان تصویر است. زبان تصویر بین آدم ها مشترک است و نیاز به ترجمه ندارد. پیشنهادم این است که در حوزه نماز و مهدویت از رنگ و تصویر بیشتر استفاده شود و برای گروه سنی نوجوان بیشتر کتاب نوشته شود.

 

نادر قدیریان ، ناشر کودک و نوجوان بیان کرد: سالها پیش کتابی در مورد نماز به صورت کارت پستالی به ستاد اقامه نماز فرستادم اما نه نقدی شد و نه تقدیری. مدتی بعد خبری از ستاد مبنی بر چاپ اولین کتاب کارت پستالی نماز بیرون آمد .بنده جایی حضوری شکا را دیدم و این مساله را به اطلاع جنابعالی رساندم و به همراهتان فرمودید که پیگری لازم را انجام دهد. ۲۲ سال از آن روز می گذرید و اقدامی نشد. حجت الاسلام قرائتی در پاشخ اظهار داشت:ئ باید اسم شما را در آن کتاب می بردند . شما هم باید حساس تر و پیگیر تر بودید.

 

علی اکبر ابراهیمیان، از ناشران کشورمان با بیان اینکه بیش از پنج هزار کتاب دانشگاهی منتشر کردم، گفت: یکی از مشکلات در بحث نماز قرائت است. برخی از امامان جماعت طوری نماز می خوانند که نمازگزار را خسته می کنند و برخی از آنها صوت خوبی ندارند. شرایط نمازخانه رستوران ها و مسافرخانه ها بسیار بد است و فرد رغبت نمی کند که نماز بخواند. باید بستر نماز خواندن برای افراد جامعه فراهم شود. باید به نماز اول وقت خواندن در ادارات و سازمان ها توجه شود؛ فرهنگ سازی مسئله مهمی است و باید از مهد کودک آغاز شود. حجت الاسلام قرائتی در پاسخ اظهار داشت برای مهدهای کودک در زمینه نماز مفصل کار شده است و باید بیشتر کار شود.

 

شیرکوند، نویسنده کتاب نماز و سلامت تصریح کرد: متاسفانه در فضای مجازی اقدامات خوبی در مورد نماز نشده است پیشنهاد دارم که همه کتاب ها در مورد نماز با اجازه مولفان جمع آوری و در فضای مجازی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین اپلیکیشن ها در مورد نماز پراکنده است و قوی نیست.

 

اثنی عشری، نویسنده چشمه سار نماز با اشاره به اینکه نماز دغدغه ملی نیست و امری فردی و ذوقی است، بیان کرد: متاسفانه ما به طور مستقیم جوانان را به نماز دعوت می کنیم که این امر اثری ندارد. هنر این است که غیر مستقیم جامعه و جوانان را به نماز دعوت کنیم. برای دعوت به نماز در صدا و سیما اقدامی انجام نمی شود. همه چیز در فیلم ها تبلیغ می شود اما در مورد نماز کم کاری شده است.

 

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت جنوب کرمان اوقات فراغت غنی سازی اوقات فراغت اصفهان خراسان جنوبي شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل کانون های فرهنگی هنری مساجد مریم داوری سرای اهل قلم حجت الاسلام قرائتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۶۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش نقالی شاهنامه در نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود

احسان مولایی دبیر بخش دیجیتال سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جزییات این‌بخش گفت: ۴۰ ناشر برای حضور در بخش دیجیتال نمایشگاه کتاب ثبت نام کرده‌اند. در این دوره از نمایشگاه در رواق شرقی شبستان در فضای یک هزار و دویست متر حضور داریم.

وی افزود: در بخش دیجیتال نمایشگاه کتاب بیش از یک هزار محصول عرضه می‌شود که از این تعداد تقریباً یک سوم آن یعنی نزدیک به ۲۰۰ تا ۳۰۰ محصول جدید است.

دبیر بخش دیجیتال سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به برنامه‌های بخش دیجیتال نمایشگاه کتاب در روز پاسداشت زبان فارسی گفت: به دلیل همزمانی ایام نمایشگاه با روز پاسداشت زبان فارسی و فردوسی، پویش نقالی شاهنامه را برگزار می‌کنیم. پس از ثبت نام آثار را جذب و مورد داوری قرار می‌دهیم. داوری‌ها در ایام نمایشگاه انجام می‌شود و در روز اختتامیه نمایشگاه نفرات برتر را انتخاب می‌کنیم. اگر فرصتی در روز اختتامیه باشد، نفر برتر می‌تواند اجرا داشته باشد.

مولایی گفت: نشست های تخصصی با حضور فعالان حوزه حداقل در ایام نمایشگاه برگزار خواهیم کرد و حداقل دو نشست را خواهیم داشت. متأسفانه امسال حوزه فضای مجازی مورد بی مهری پلتفرم‌های حوزه کتاب دیجیتال قرار گرفت و آنها تمایل به حضور نداشتند. هرچند از آنها دعوت کردیم اما خواسته شان حضور در شبستان اصلی بود که این امکان برای مان وجود نداشت.

کد خبر 6097815 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • پویش نقالی شاهنامه در نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود
  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • آماده حمایت جدی از ناشران و مخاطبان این حوزه هستیم
  • نمایشگاه کتاب تهران پس از ۳۵ دوره به قوام رسیده است
  • نشست هم‌اندیشی نمایندگان مجلس با هیات رییسه دانشگاه مازندران
  • این برنامه‌ها را حتما بشنوید/ ضیافت کتاب خوان‌ها در رادیو
  • ارگان‌زدگی؛ گریبان‌گیر نمایشگاه کتاب است
  • کتابخانه‌ای به گستره صدا
  • کتابخانه ای به گستره صدا
  • هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مساله غزه برگزار می شود