Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-27@16:44:43 GMT

همه ارکان نظام اسلامی باید عادل باشند

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۵۶۴۵۹

همه ارکان نظام اسلامی باید عادل باشند

یزد -دادستان کل کشور گفت: قضاوت جایگاهی است که  خواوند  آن را به پیامبر و اولیای خود اختصاص داده  است  و در نظام اسلامی همه ارکان  باید عادل  باشند.

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین ، حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفرمنتظری صبح سه شنبه درمراسم تودیع و معارفه  دادستانهای سابق و جدید استان یزد اظهارداشت : قضاوت جایگاهی است که خواوند آن را به پیامبر و اولیای خود اختصاص داده است و در نظام اسلامی همه ارکان  باید عادل باشند و دراین نظام همه می خواهند مجری عدالت باشند  و این درست نیست که فقط قوه قضائیه مسئول اجرای عدالت باشد البته قوه قضائیه  به اعتبار عدلیه بودنش واینکه بخواهد  بین مردم  قضاوت کند  باید دراین موضوع شاخص باشد ولی تمام ارکان حکومت اسلامی باید عادل باشند

و ی افزود : در دوره های گذشته پست دادستانی ازقوه قضائییه حذف شده بود که در زمان ریاست مرحوم آیت الله شاهرودی دویاره این پست  احیا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متظری تصریح کرد: تظلم خواهی مردم نسبت به شکایت و حقوق شخصی خودشان باید ازطریق دادستانی انجام پذیرد و هرکسی علیه دیگری شکایت دارد  باید به دادستان مراجعه کند و اینکه رهبر معظم انقلاب می فرمایند  دادستان ها  پس ازاینکه پرونده شکایتی به انها  ارجاع داده می شود  اول تلاش کنند  این موضوع به صلح و سازش ختم شود  و نگذارند  به مراحل قضایی پرونده برسد برپایه  و اساس  ایات قرآنی است و در این بین  شورای حل اختلاف این مسئولیت را برعهده دارد  و منافاتی ندارد  که اگر در شورای حل اختلاف   شکایت به صلح و سازش ختم نشد  در دادسرا پیگیری شود .

احقاق حقوق عامه مردم ازوظایف دادستان است 

دادستان کل کشور ادامه داد : احقاق حقوق عامه مردم از دیگر وظایف دادستان است و در سال های گذشته این بحث هم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده ودر حال حاضرهم هست  و در جلسلات گوناگون  به این موضوع  تاکید ویژه دارند و هم ریاست قوه قضائیه و بنده تاکید بالایی نسبت به این موضوع داریم .

وی با بیان اینکه  تلاش زیادی در این حوزه انجام شده و ما درابتدای راه هستیم گفت :  در این زمینه ما نواقصی داریم  که یکی از اصلی ترین آن عدم وجود قانون مشخص و مصوب در کشور است و ما قانونی به عنوان قانون حقوق عامه درکشور نداریم  و تنها حقوق شهروندی را داریم که دامنه ان بسیار محدودتر از حقوق عامه است

منتظری افزود: تا سال گذشته  نه تنها قانون نداشتیم بلکه دستوور العمل مشخص هم در این زمینه  وجود نداشت و ما سال گذشته موفق شدیم دستوور العمل این موضوع را تصویب کنیم و خوشبختانه دادستان ها  هم در این زمینه  خوب عمل کردند .

 دادستان کل کشورگفت: بسیاری از موارد منجر به تضضیع حقی در کشور می شود و به دلیل عدم وجود همین قانون حقوق عامه است و در هرجایی که مردم حضور دارند و حقوقی متعلق به انها است این حقوق باید  توسط دادستان صیانت و پاسداری شود .

 دادستان حافظ حقوق مردم است

وی خاطرنشان ساخت : اگر دادستان دید افرادی  دیگری دارند  به حقوق مردم تجاوز و تعرض می کنند  ما باید جلوی آن را بگیرید مانند تعرض افراد سودجو به  اموال و منابع طبیعی  و حریم رودخانه ها ودادستان ها باید  دراین موارد پای کار باشند و حافظ حقوق مردم باشند .

منتظری ادامه داد: ازهمه مسئولان درخواست داریم  که پیش از وقوع  جرمی که باید دادستان به ان ورود کند جلوی ضررو زیان را بگیرند و خود آنها با پیشگیری به موقع  مانع از بروز تخلفات شوند و اگر دستگا ه های اجرایی و انتظامی  دراین زمینه کوتاهی کردند وظیفه دادستان است که به ماجرا ورود کرده  و چون قانون به وی توان جلوگیری از متجاوزان به حریم عمومی را به صورت قهریه داده باید به جرم ورود کرده و مانع از بروز تخلف شوند .

عناوین برای دادستان اهمیت ندارد

این مسئول قضایی با اشاره به اینکه  دادستان برای برخورد با متخلفان به هیچ عنوانی توجه نمی کند افزود : اینکه فردی آقازاده یا خانم زاده باشد  برای دادستان اهمیتی ندارد و اگر وی جرمی مرتکب شده مطابق قانون باید با ان برخورد شود.

 وی با تاکید بر اینکه وظیفه دادستان ها  در دفاع از حقوق عمومی آنقدر تاثیرگذار است  که می تواند  امنیت کامل و جامعی را به مردم بازگرداند و ما ازهمکارانمان در دستگاه ها ی امنیتی و اطلاعاتی تشکر می کنیم و حقیقتا آنها  تلاشگر هستند و امنیتی که ایران اسلام ی امروز دارد نتیجه تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) و نیروها ی انتظامی ونظامی کشوراست.

منتظری با اشاه به تلاش های سپاه پاسداران درحفاظت از امنیت کشور گفت: امروز د رکشور شاهد امنیتی هستیم که این امنیت  مجانی ورایگان به دست نیامده و برای رسیدن به این آسایش و رفاه  تلاش ها وهزینه ای زیادی صورت گرفته شده و خون های زیادی د راین راه ریخته شده و ما قدردان این عزیزان هستیم .

دادستان کل کشور تصریح کرد: امروز در غرب و شرق و شمال و جنوب کشور  ناامنی ها را  مشاهد ه می کنیم  و در کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان جنایات و حوادثی رخ می دهد که اسایش و رفاه مردم را نشانه گرفته ولی خوشبختانه با تلاش سربازان گمنام  امام زمان (عج) و نیروهای نظامی و انتظامی کشو امینت ایران در منطقه و سطح دنیا بی نظیر و مثال زدنی است .

وی خاطرنشان ساخت: تامین امنیت وظیفه ای است که خداوند بر دوش همه خدمتگزاران نظام و مسئوولین نهاده واگرامنیت است در کنار آن اقتصاد  پیشرفت فرهنگی و رزشی آرامش و آسایش مردم و توسعه کشاورزی ودیگرامکانات را می توانیم درکشور داشته باشیم و اگر امنیت تامین نباشد هیچ گدام از این موارد وجود نخواهد داشت و ماباید قدر دان امنیت خود باشیم .

مسئول ناامنی جهان امروزامریکا و هم پیمان هایش هستند 

وی با اشاره به اینکه مسئول ناامنی جهان امروز امریکا وهم پیمان هایش هستند گفت: استکبار جهانی دنیا را ناامن کرده که خودش درآن امنیت داشته باشد و برای حفظ منافع خود و شرکا یشمنطقه را به آتش کشیده  و برای اینکه درآمد بیشتری داشته باشد  سلاح ها ی مرگبارش را به ال سعود می فروشد  و ال سعود با این سلاح ها  مردم بیگناه یمن و بحرین ورا به قتل می رساند

دادستان کل کشور افزود : به تعبیر خودشان آمریکایی ها از گاو  شیرده منطقه  در حال دوشیدن  هستند و از طرف دیگر  به همین وسیله امنیت منطقه را از بین بره اند  اما ایران اسلامی  به حول قوه الهی در امنیت کامل بسر می برد .

منظری با اشاره  به سالروز شهادت سومین شهید محراب آیت الله صدوقی گفت : شهید صدوقی مردم یزد را ازچنگ طاغوتیان نجات داد  و خدمات ارزنده ای را به انقلاب اسلامی  تقدیم کرد و انقلاب اسلامی در طول ۴۰سال گذشته هزینه های بسیاری از جمله شهادت  صدوقی ها و بهشتی ها را داده  و لی نتیجه این شهادتها و هزینه ها دستاوردها و موفقیت های بزرگی است  که امروزبه دست آورده و  باعث اقتدار ایران درمنطقه و جهان شده است .

 برخورد رهبر انقلاب با نخست وزیر ژاپن کل جهان را در بهت برد 

دادستان کل کشور با اشاره به دیدار نخست وزیر ژاپن با رهبر معظم انقلاب گفت : رهبر معظم انقلاب د ربرابر نخست وزیر ژاپن  که نماینده امریکا بود  چنان با اقتدار و عزت و حکمت  برخورد کرد که کل جهان از این برخورد در بهت فرو رفت .

وی اینستکس را فرزند معلول برجام دانست و گفت: اروپا می خواهد این فرزند معلول را به ایران تحمیل نماید  ولی ان شالله  مسئولان اقدامات بی شرمانه  امریکایی را در نظر داشته باشند  و این ولد معلول برجام  را به دامن نگیرند  و مردم در این شرایط مشکلات معیشتی و  اقتصادی دشواری دارند  و همه ما باید  دست دردست هم بدهیم تا مشکلات برطرف شود .

در پایان این مراسم علی اکبرشمس داستان سابق به عنوان قائم مقام  رئیس کل دادگستری استان منصوب و  محمدرضا حداد زاده معاون فعلی دادستان به عنوان دادستان یزد منصوب شد. 

انتهای پیام / 

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: دادستان کل کشور دادستان یزد دادگستری یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۶۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با تاکید بر اینکه آواربرداری از یک خرابی ۱۰ساله زمانبر است، گفت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود و در چند سال متمادی درگیر تورم بالای ۴۰ درصد بود اما دولتِ مردمی تمام این‌ها را ساماندهی کرد، نرخ تورم و رشد نقدینگی را به شدت کاهش یافت.

به گزارش ایرنا، «سپهر خلجی» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، با اشاره به سخن‌پراکنی برخی رسانه‌ها که با بیان عباراتی همچون «دولت کجاست؟» سعی در کمرنگ نشان دادن دستاوردهای دولت سیزدهم داشتند، گفت: آن‌ها که می‌گویند نقش دولت کجاست باید به این اقدامات توجه داشته باشند. تورم کشور در فروردین ماه وارد کانال ۳۰ درصد شد، این در حالی است که در سال گذشته نیز شاهد کاهش تورم بودیم و اما کاهش آن به کانال ۳۰ درصد دستاورد 

آواربرداری از خرابی ۱۰ساله زمانبر است

وی با تاکید بر اینکه آواربرداری از یک خرابی ۱۰ساله زمانبر است، تصریح کرد: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود و در چند سال متمادی درگیر تورم بالای ۴۰ درصد بود اما دولتِ مردمی تمام این کارها در ۲ سال و نیم انجام داد، نرخ تورم به میزان قابل توجهی کاهش یافت، رشد نقدینگی به شدت کاهش یافت از بیش از ۴۰ درصد به ۲۴ درصد رسید.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با تاکید بر اینکه نیم نگاهی به این دستاوردها نشان می‌دهد که دولت نقش سیاستگذاری و اجرایی خود را به خوبی انجام می‌دهد، بیان داشت: سیاست‌های تبیین شده با همین رویکرد فعلی در حوزه‌های اقتصادی و بین‌المللی و با قوت در حال پیش رفتن است. نمونه آن سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکاست که اتفاق بسیار مهمی است پاکستان یکی از همسایگان مهم ماست که پیوندهای فرهنگی بسیار و ناگسستنی با یکدیگر داریم. در پاکستان شاهد استقبال بی‌نظیر از رئیس‌جمهور بودیم که این نیز پیام مهمی به همگان مخابره کرد.

قادریم در تحولات منطقه‌ای سیاست‌های خود را اجرا و اعمال کنیم

خلجی افزود: پروژه عظیمی که در سریلانکا رقم خورد نیز نشان داد که جمهوری اسلامی این توان را دارد که در حوزه تحولات منطقه‌ای سیاست‌های خود را اجرا و حتی اعمال کند.

اعلام کرد: در طول ۲ تا سه هفته گذشته اقدامات بسیار مهمی در سطح ملی و بین‌المللی انجام دادیم که اینها به اتکا پشتوانه مردم بوده است، شما دیدید که جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای با اتکا به ظرفیت مردم و به اعتماد و پشتوانه مردم در مقابل زورگویی و جریان سلطه با اقتدار ایستاد.

وی با تاکید بر اینکه اقدام نیروهای مسلح کشورمان بسیاری از مناسبات و تحلیل‌های مرتبط با موضوعات بین‌المللی را تغییر داد، افزود: تمام دنیا، اعم از دوست و دشمن پیام پاسخ مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران را دریافت کردند و این نتیجه یک انسجام و وحدت کلمه است که امروز در ارکان مختلف نظام وجود دارد و به حمدالله دولت نقش مهمی در کمک به همه این مباحث دارد.

خلجی تصریح کرد: در همین ایام که شرایط بین‌المللی دستخوش تغییراتی بود، رئیس جمهور به استان سمنان رفتند؛ این موضوع حاکی از این است که همه چیز در حال تدبیر است و بعد استقبال مردم را می‌بینید و ادامه پیدا کردن سفر ایشان از یک روز به دو روز و ادامه سفر به شهرستان دامغان، یک پیام روشنی برای همه طرف‌ها داشت. در بسیاری از کشورها با اتفاق کمترین مسائل امنیتی سفرها را لغو می‌کنند اما اینجا در اوج اقتدارآفرینی ارکان نظام علیه دشمن، آیت الله رئیسی به توسعه و پیشرفت استان سمنان و کشور توجه دارند و لذا تمام سفرهای از قبل پیش‌بینی شده مطابق برنامه انجام می‌شود.

مردم پشتوانه نظام هستند

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت افزود: درهمین ایامی که جمهوری اسلامی اراده کرد که پاسخ دشمن را قاطع و اثربخش بدهد، بسیاری از مسافرت‌های مسئولان و سران کشورها لغو شد. اینها همه پیام است و نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی مطابق فرمایش حضرت آقا از نظر ساخت درونی نظام و ظرفیت‌های بزرگ و اعتمادی که نظام به پشتوانه مردم دارد کارها در حال جلو رفتن است.

دیگر خبرها

  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود
  • شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند
  • حجاب و عفاف نماد مسلمانی و پرچم افتخار امت اسلامی است
  • وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند
  • مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور است
  • تحقق شعار سال جزو وظایف ارکان نظام اسلامی است
  • افزایش کیفیت خدمات به مردم با رویه‌ای واحد در دادسرا‌های گلستان 
  • تبیین دستاوردهای نظام مقدس اسلامی؛ماموریت‌ مهم شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور
  • دادستان کل کشور: مصادیق آزادی‌های مشروع باید روشن شود
  • استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور