Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور غلامی در نشست یک‌روزه روسای کمیسیون‌های دائمی هیئت‌های امنای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی اظهار کرد: همه اعضا و روسای کمیسیون‌های دائمی سابقه‌ای درخشان در دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشور دارند و حضور آن‌ها به انتقال تجربیات ارزشمند در راستای برنامه‌ریزی‌های موثر در پیشرفت و ارتقا بخش‌های مختلف دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور کمکی شایان می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر علوم افزود: شرایط ویژه کشور در زمان حاضر، نظرات و درخواست‌ها را از مجموعه علمی کشور افزایش داده و مراکز آموزش عالی با اقبالی گسترده‌ در این خصوص مواجه شده‌اند.

غلامی با بیان اینکه "این مطالبه جامعه درخصوص ارتقا آموزش عالی کشور باید به یک درخواست دوسویه تبدیل شود"، تصریح کرد: در این راستا لازم است دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در برنامه‌ریزی‌ها و ارائه برنامه‌های راهبردی خود تلاش بیشتری کرده، تا در جهت تحول مثبت آموزش عالی کشور، تحول و بازنگری بهینه‌ای صورت گیرد.

وی افزود: تلاش مسئولان آموزش عالی کشور در تمام دوره‌ها بر این بوده که دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی وضعیت بهتری داشته باشند و با بهترین شیوه اداره شوند و شکل‌گیری هیئت‌های امنا هم در همین راستا بوده، تا هماهنگی‌های کلان در سطح آموزش عالی کشور به وقوع بپیوندد.

غلامی با اشاره به وضعیت اداره دانشگاه‌ها در اوایل پیروزی انقلاب اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هماهنگی‌های فراوانی در مسیر توسعه و انسجام مراکز آموزش عالی صورت گرفته است؛ در ابتدا بیشتر مراکز آموزش عالی کشور به قوانین مصوبه و اجرایی در دانشگاه تهران استناد می‌کردند، ولی با ایجاد هیئت‌های امنا در دانشگاه‌ها، فضای آموزش عالی کشور از یک قوام و نظام مطلوبی برخوردار شد و انجام امور و تصمیم‌گیری‌ها در فضای هماهنگ‌تری صورت گرفت و توانستیم در تشکیلاتی با استاندارد‌های مطلوب آموزش عالی به انجام امور بپردازیم.

وی افزود: قانون هیئت‌های امنا در مجموعه اجرایی کشور ظرفیتی مناسب است که در سایر دستگاه‌ها کمتر دیده می‌شود. هیئت‌های امنا هم ظرفیت‌ها و اختیارات قانونی مناسبی دارند و هم به‌کارگیری شایسته این ظرفیت‌ها در چارچوب قوانین و مقررات به ما کمک می‌کند که در فضای اجتماعی کشور مورد نقد و تهاجم‌های غیرمنصفانه قرار نگیریم.

وزیر علوم بابیان اینکه "احکام دائمی قانون برنامه‌های توسعه کشور به ما کمک کرده تا در ذیل این احکام از ظرفیت موجود هیئت‌های امنا در انجام بهینه امور کمک بگیریم"، گفت: البته قوانین مصوب درباره حدود اختیارات هیئت‌های امنا، اجرای موارد بسیاری از امور دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ازجمله موارد استخدامی، مالی و معاملاتی را منوط به تصویب و اخذ مجوز در هیئت‌های امنا کرده اما شاید بتوان بررسی موارد جزئی مطروحه در دانشگاه‌ها را به شورای دانشگاه و یا هیئت‌رئیسه دانشگاه منتقل کرد تا هیئت امنا فرصت کافی داشته باشد با پرداختن و بررسی مسائل کلان آموزش عالی کشور، در راستای رشد و گسترش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی قدم‌هایی موثرتر بردارد.

غلامی افزود: کمیسیون‌های دائمی، کار اصلی هیئت‌های امنا را انجام می‌دهند و کار‌های کارشناسی در این کمیسیون‌ها صورت می‌گیرد و برون‌داد‌های مصوبات این کمیسیون‌ها باید به‌خوبی تعریف شوند تا در جلسات هیئت‌های امنا کم‌ترین بحث در این خصوص صرف شود.

وی با اشاره به پیشرفت‌ها و تحولات اساسی در مراکز آموزش عالی جهان اظهار کرد: در شرایط فعلی به تحول جدی در حوزه علوم و تحقیقات نیاز داریم؛ در جهان نیز در بخش آموزش و تحقیقات در چارچوب قوانین، برنامه‌های گسترده‌ای انجام می‌شود و ارتباط این مراکز علمی با بخش‌های مختلف جوامع گسترش یافته است.

وزیر علوم تصریح کرد: نباید وقت را از دست بدهیم و از این تحولات به دور باشیم و اگر قرار باشد در جهت رشد آموزش عالی کشور کار کنیم، به طور حتم باید با تحولات علمی جهان سازگار بوده و هماهنگ پیش برویم.

وی بابیان اینکه در حوزه بین‌الملل ارتباطات مناسبی با مراکز آموزش عالی جهان داریم، گفت: لازمه تحول در آموزش عالی کشور، گسترش این ارتباطات علمی بین‌المللی است و هیئت‌های امنا مراکز جدی و قانونی جهت افزایش این ارتباطات و انجام تحول در آموزش عالی کشور هستند.

غلامی در پایان سخنان خود با تشکر از روسا و اعضای هیئت‌های امنای دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فناوری کشور گفت: اکثر روسای کمیسیون‌های دائمی هیئت‌های امنا از روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بوده و یا در سال‌های گذشته این سمت‌ها را داشته‌اند و از تجربه کافی در اداره امور مراکز آموزش عالی برخوردار هستند و باید توجه داشته باشند که مسائل دانشگاه‌ها حتماً باید با حفظ چارچوب قوانین و مصوبات مربوطه مورد بررسی قرار گیرند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی اخبار دانشگاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۶۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از نشان نود سالگی دانشگاه تهران

دانشگاه تهران، امسال 90 ساله می شود و به همین مناسبت، برنامه هایی برگزار می شود.

لوگوی ویژه آیین‌های بزرگداشت نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران با عنوان «نماد آموزش عالی ایران» منتشر شد. رویدادهای این بزرگداشت، هشتم خرداد ماه ۱۴۰۳ افتتاح می‌شود و تا پایان سال ادامه دارد. 

 

  دانشگاه تهران در سال 1313 تاسیس شد. به نوشته دانشنامه ایرانیکا، دانشگاه تهران با ادغام دارالفنون، مدرسه علوم سیاسی، مدرسه طب، مدرسه عالی فلاحت و صنایع روستایی، مدرسه فلاحت مظفر (نخستین مدرسه کشاورزی در ایران)، مدرسه صنایع و هنر (مؤسس کمال الملک)، مدرسه عالی معماری، مدرسه عالی حقوق، و چند مرکز آموزش عالی دیگر تهران شکل گرفت.

دانشگاه تهران، هم اکنون یکی از بزرگترین دانشگاه های ایران به شمار می رود. با این حال اولین دانشگاه معاصر، مدرسه عالی دارالفنون است.

دانشگاه تهران دارای ۱۹ دانشکدهٔ مستقل، ۶ دانشکدگان با ۲۹ دانشکده وابسته، ۵ پردیس منطقه‌ای، ۱۳ مرکز پژوهشی و ۱۸ مؤسسهٔ پژوهشی و پژوهشکده است. 


سردر دانشگاه تهران

 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
  • حوزه ارزیابی و نظارت بر کیفیت آموزش عالی در قزوین احیا شد
  • تشدید اعتراض حامیان فلسطین در مراکز آموزش عالی آمریکا
  • رونمایی از نشان نود سالگی دانشگاه تهران
  • توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه
  • بررسی علل مهاجرت در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی در سیستان و بلوچستان
  • موسوی: سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا راهبردی بود
  • لوگوی ۹۰ سالگی دانشگاه تهران منتشر شد