Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، «رضا سر افرازی» روز سه شنبه در حاشیه بازدید از طرح‌های تعاونی‌های بخش کشاورزی استان مرکزی افزود: این کسری بر اثر حفر چاه‌ها و برداشت غیرمجاز از منابع آب‌های زیر زمینی رخ داده است و جبران آن نیازمند تداوم این بارش‌ها و افزایش نزولات آسمانی دارد.

وی ادامه داد: تغییر اقلیم در کشور صدمات زیادی را در چند سال گذشته در کشور به همراه داشته و جبران این صدمات نیازمند تداوم بارندگی‌ها در کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دفتر امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: تغییر اقلیم در مدت ۳۰ سال گذشته کاهش بارندگی‌ها در کشور را به همراه داشته و متوسط بارندگی‌ها در این مدت از ۲۵۰ میلیمتر به ۲۱۴ میلیمتر کاهش یافته است.

سرافرازی با یادآوری افزایش دمای هوا در کشور و جهان گفت: افزایش سالانه دما در کشور افزایش تبخیر آب‌های سطحی و رواناب‌ها را به همراه داشته است.

وی انجام کشت مشارکتی و یکپارچگی آب در تعاونی‌ها را از برنامه‌های اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: انجام کشت مشارکتی افزایش بهره وری و تولید محصولات کشاورزی را در کشور به همراه دارد.

مدیرکل دفتر امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: بخش کشاورزی بیشترین مصرف آب در کشور را به خود اختصاص داده و ۶۰ درصد آب استحصالی کشور در این بخش مصرف می‌شود.
سر افرازی گفت: ۹۲ درصد تولید محصولات کشاورزی در کشور وابسته به آب‌های آبیاری آشامیدنی بوده و کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری در واحد سطح از برنامه‌های اولویت دار این وزارتخانه است.

وی با یادآوری افزایش بهره‌وری تولید محصولات زراعی، باغی و دامی در چند سال اخیر در کشور افزود: کشور برای چهارمین سال متوالی در تولید گندم به خودکفایی رسید.

مدیرکل دفتر امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: استان مرکزی در زمینه اجرای سامانه آبیاری نوین یکی از هفت استان موفق کشور بوده و رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است.

سر افرازی گفت: ۱۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی از قابلیت اجرای سامانه آبیاری نوین برخوردار است که تا کنون این سامانه در ۶۵ هزار هکتار از اراضی استان اجرا شده است.

وی ادامه داد: چهار هزار رشته قنات برای تأمین آب مورد نیاز استان مرکزی در این استان وجود دارد که این مهم از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرکل دفتر امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: ۵۵ درصد اراضی استان مرکزی به کشت دیم و بقیه به کشت آبی اختصاص دارد.

سر افرازی گفت: ۲۴ تعاونی تولیدی استان مرکزی در سطح ۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان فعال بوده و این تعاونی‌ها در کنار دولت عملکرد مناسبی داشته‌اند.

استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.
استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.

۱۹۵۵/‏۳۰۷۵

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۷۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی: گشایش‌های جدید ارزی در راه است

معاون بین الملل بانک مرکزی گفت: خوشبختانه اتفاقات خوبی در خصوص گشایش‌هایی برای آزادسازی منابع مسدود شده ما در برخی کشور‌ها که سال‌ها بود به کار گرفته نشده بود صورت پذیرفت که در آینده خبررسانی می شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کریمی معاون بین الملل بانک مرکزی درباره سفر رئیس کل بانک مرکزی به عربستان گفت: رئیس کل بانک مرکزی برای شرکت در پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک توسعه اسلامی به دعوت رئیس این بانک به ریاض سفر کرد. بانک‌های مرکزی کشور‌های عضو و مقامات بین المللی در این سفر حضور داشتند، که خوشبختانه در حاشیه اجلاس مذاکرات خوبی با مقامات سازمان‌های بین المللی و بانک‌های مرکزی کشور‌هایی که طرف کاری ما هستند صورت پذیرفت.

کریمی گفت: خوشبختانه اتفاقات خوبی در خصوص گشایش‌هایی برای آزادسازی منابع مسدود شده ما در برخی کشور‌ها که سال‌ها بود به کار گرفته نشده بود صورت پذیرفت که در آینده خبررسانی میشود.

معاون بین الملل بانک مرکزی همچنین گفت: بانک مرکزی در طی ماه‌های گذشته 445 میلیون یورو از بدهی‌های سال گذشته ایران به بانک توسعه اسلامی را از محل منابع مسدود شده تامین کرد که این باعث شد فرصت‌های جدیدی برای تامین مالی‌های جدید این بانک صورت پذیرد. چون تا زمانی که ایران بدهی داشت عملا تامین مالی جدیدی صورت نمیگرفت.

کریمی خاطر نشان کرد: ما در ظرف چند روز گذشته توانستیم پرداخت حج عمره امسال را از محل منابع مسدودی خودمان به بانک‌های عربستانی منتقل کنیم و از این جهت یک نگرانی که وجود داشت برطرف شد. اما هدف اصلی در این سفر این بود که این پرداخت‌ها را تبدیل به یک رابطه پولی و بانکی با بانک‌های ذیربط در عربستان بکنیم که این بتواند برای پرداخت‌های عربستان به صورت پایدار در بیاید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیش از چهار هزار پروژه تحقیقاتی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام شد
  • چهار هزار و ۷۰۰ پروژه تحقیقاتی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام شد
  • شستشوی مخزن زمینی ۱۰۰ مترمکعبی روستای عسگرآباد ارومیه
  • افزایش ظرفیت تولید آب شهرستان فردیس
  • ظرفیت تولید آب شهرستان فردیس افزایش می‌یابد
  • کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفت
  • بحرانی بودن کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه
  • ۱۵ طرح جهاد دانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • تعیین عوارض ۶۰درصدی برای صادرات سیب‌زمینی
  • بانک مرکزی: گشایش‌های جدید ارزی در راه است