Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@13:41:34 GMT

‌وجود ۴ هزار رشته قنات فعال در استان مرکزی

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۵۸۴۰۸

‌وجود ۴ هزار رشته قنات فعال در استان مرکزی

مدیرکل دفتر امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از وجود ۴ هزار رشته قنات فعال در استان مرکزی خبر داد.

رضا سرافرازی در حاشیه بازدید از پروژه‌ها و تعاونی‌های بخش کشاورزی استان مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بخش کشاورزی بیشترین مصرف آب در کشور را داراست و در واقع ۶۰ درصد آب استحصالی کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه ۹۲ درصد تولید محصولات کشاورزی در کشور وابسته به آب‌های آبیاری و آشامیدنی است، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی افزایش بهره‌وری در واحد سطح زیر کشت است.

مدیرکل دفتر امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بهره‌وری تولید محصولات زراعی باغی و دامی طی چند سال اخیر در کشور افزایش داشته و برای چهارمین سال متوالی، کشور در تولید گندم خودکفا شده است.

سرافرازی در خصوص سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی گفت: تأمین و تقویت وضعیت منابع آبی در راستای سیاست امنیت غذایی با استفاده از عملیات زیرزمینی و عملیات آبیاری تحت فشار و آبیاری قنوات و ساخت استخر و تجهیز و نوسازی از سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی در این رابطه است.

وی با بیان اینکه از طریق عملیات غیر سازه‌ای نیز در اقدامات حوزه بذر اصلاح شده، کشاورزی حفاظتی و کشت نشایی، همچنین افزایش کشت گلخانه‌ای از دیگر سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است که باید بتوانیم این سیاست را در کشور به صورت ادامه دار و موفق‌تر پیش ببریم.

وی اضافه کرد: استان مرکزی در راستای اجرای عملیات آب و خاک از لحاظ اجرای سیستم‌های نوین آبیاری یکی از هفت استان موفق کشور بوده و رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل دفتر امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: بالغ بر ۶۵ هزار هکتار از اراضی استان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند. در بحث تأمین آب نیز استان مرکزی بالغ بر ۴ هزار رشته قنات فعال دارد که از درجه امنیت بالایی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: ۵۵ درصد اراضی در سطح استان به صورت دیم کشت می‌شود و ۴۵ درصد آبی است و با توجه به مطالعات صورت گرفته ۱۶۳ هزار هکتار از اراضی استان مرکزی قابلیت اجرای آبیاری تحت فشار را دارند که از این میزان ۶۷ هزار هکتار انجام شده و از این ۶۷ هزار هکتار حدود ۶۳ هزار هکتار یارانه و تسهیلات کم‌بهره از دولت دریافت کرده و ۴ هزار هکتار توسط مردم به صورت خوداجرایی انجام شده است که به ازای هر هکتار به طور متوسط ۴۵۰۰ مترمکعب آب صرفه‌جویی می‌شود.

مدیرکل دفتر امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۲۴ تعاونی تولیدی در استان مرکزی در سطح ۶۰ هزار هکتار عملیات کشاورزی انجام می‌دهند، گفت: تعاونی‌های فعال بخش کشاورزی در کنار دولت عملکرد خوبی داشته‌اند و پرداخت کمک با اولویت طرح‌های آب و خاک به این تعاونی‌ها از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

سرافرازی تصریح کرد: کسری مخازن آب‌های زیر زمینی در کشور بالغ بر ۱۳۰ میلیارد مترمکعب است و این کسری با بارش‌های اخیر برطرف نخواهد شد. این کمبود با حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت غیرمجاز از منابع آب اتفاق افتاده است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه مرکزی قنات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۸۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نخستین المپیاد ورزش‌های فناورانه ویژه دانشجویان سراسر کشور

ابراهیم نعمتی معاون امور دانشجویان داخل کشو سازمان امور دانشجویی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، گفت: برای ایجاد شادی، نشاط، حرکت، شادابی و پویایی دانشجویان این المپیاد در سه محور فعالیت‌های رباتیک، محوردیجیتال و فیجیتال و محور طراحی و نو آوری در ورزش در ۱۸ رشته طراحی شده است.
ابراهیم نعمتی افزود: همه دانشجویان زیر مجموعه وزارت علوم، دانشگاه‌های آزاد و وزارت بهداشت تا ۲۵ اردیبهشت می‌توانند با مراجعه به سامانه setav. Ir با جزئیات این المپیاد آشنا و ثبت نام کنند.
وی افزود: این المپیاد ابتدا در دانشگاه‌های هر شهر، سپس در دانشگاه‌های استان و در پایان در مرحله ملی، پایان شهریور برگزار و دانشجویان برتر در این ۱۸ رشته به جامعه علمی کشور معرفی خواهند شد.

دیگر خبرها

  • یکپارچه‌سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی به سرمایه‌گذار چینی واگذار شد
  • یکپارچه سازی زمین های کشاورزی شمال با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • یکپارچه سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • خرید تضمینی گندم به بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید
  • بهره برداری از ۳۴۸ رشته قنات در استان قزوین
  • برگزاری نخستین المپیاد ورزش‌های فناورانه ویژه دانشجویان سراسر کشور
  • دشت هراز بزرگترین تولیدکننده برنج مازندران است
  • افتتاح طرح آبرسانی فلارد یک در شهرستان فلارد
  • رفع تداخلات ۲۳ هزار هکتار اراضی ساری
  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان و بلوچستان