Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر علی مرتضی بی‌رنگ، رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای اجرای هر چه بهتر برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور با یکدیگر دیدار کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدا، دکتر بی‌رنگ، به پیشینه شکل‌گیری مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: این مرکز از پنج سال پیش و با ادغام واحدهای بین‌الملل بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: به دنبال راه‌اندازی مرکز مذکور و با رویکرد بهره‌مندی از ظرفیت‌های نخبگان غیرمقیم، برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور با همکاری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های فناور و مراکز رشد و نوآوری منتخب کشور به عنوان پایگاه تخصصی همکار تدوین و به اجرا درآمد.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ۵۰ هزار دانشجوی ایرانی خارج از کشور، ۵ درصد در دانشگاه‌های ممتاز تحصیل می‌کنند، اظهار داشت: در تدوین برنامه تمرکز بر روی این ۵ درصد قرار گرفت و به منظور بهره‌مندی از توان و ظرفیت علمی آن‌ها راه‌حل‌های مختلفی طراحی شد.

بی‌رنگ افزود: طی این برنامه مقرر شد در دوره‌های تحقیقاتی اعم از پسادکترا، فرصت مطالعاتی، استاد مدعو و معین، پروژه‌های فناوری کوتاه‌مدت و بلندمدت، برگزاری سخنرانی‌ها و کارگاه‌های تخصصی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این افراد استفاده شود.

وی ادامه داد: همچنین تلاش شد با تسهیل شرایط حضور این افراد چون خدمت نظام‌وظیفه و تأیید مدارک تحصیلی توسط وزارتخانه‌های متبوع، فرصت استفاده از توانمندی آن‌ها فراهم شود ضمن اینکه به دانشگاه‌ها و مراکز محل فعالیت متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور نیز امکان ارزیابی این افراد و تصمیم‌گیری در خصوص ادامه همکاری با آن‌ها داده شد.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه طی چهار سال گذشته یک هزار و ۲۲۰ متخصص و کارآفرین ایرانی در قالب این برنامه به کشور بازگشته‌اند، گفت: ۲۳۰ نفر از این تعداد از ۲۰ دانشگاه نخست جهان هستند.

بی‌رنگ تاکید کرد: هم‌اکنون ۳۶۰ نفر از مجموع نخبگانی که به کشور بازگشته‌اند به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های مختلف مشغول به فعالیت شده‌اند و ۸۳ شرکت و استارت آپ توسط آن‌ها راه‌اندازی شده که زمینه اشتغال ۲ هزار و ۴۰۰ نفر را فراهم کرده است.

وی ارزیابی‌های انجام شده از برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور توسط محافل تخصصی دنیا را مثبت دانست.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به مشارکت دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال ۹۴ در این برنامه، اظهار داشت: طی چهار سال گذشته بیش از ۳۰ متخصص ایرانی غیرمقیم در دوره‌های پسادکترا و استاد مدعو جذب شده‌اند و یا نسبت به ارائه سخنرانی و برگزاری کارگاه‌های تخصصی در این دانشگاه اقدام کرده‌اند.

بی‌رنگ اضافه کرد: مشارکت دانشگاه‌های فنی و مهندسی در برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور نسبت به دانشگاه‌های علوم پزشکی پررنگ‌تر بوده و توقع ما از مجموعه‌ای چون دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان قطب این حوزه در کشور، همکاری گسترده‌تر و دستاوردهای بیشتر است.

وی در ادامه به دیدار انجام شده با متخصصان و نخبگان ایرانی غیر مقیم جذب شده در دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره و خاطرنشان کرد: در این گردهمایی مقوله‌های جذب این افراد پس از دوره پسادکترا و تسهیل شرایط حضور آن‌ها در دانشگاه مورد تأکید قرار گرفت.

دکتر عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه اقدام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای بهره‌گیری از ذخایر علمی متخصصان و نخبگان ایرانی غیرمقیم را مثبت و از نظر ملی ارزشمند توصیف کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در حد توان و ظرفیت‌های موجود تلاش خود را در این مسیر خواهد کرد و البته انتظار جذب تعداد زیادی از متخصصان و نخبگان غیر مقیم حوزه پزشکی به ویژه پزشکی بالینی به نظر عملیاتی نخواهد بود.

وی تصریح کرد: تجربه ما نشان می‌دهد در پزشکی بالینی درصد افراد مؤثری که راغب به بازگشت به کشور باشند، پایین است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه اغلب کسانی که پزشکی را انتخاب می‌کنند علاقه‌مند به ادامه تحصیل در رشته‌های بالینی هستند و درصد کمتری به رشته‌های علوم پایه تمایل دارند، افزود: به نظر می‌رسد علوم پایه پزشکی ظرفیتی است که می‌توان برای جذب متخصصان و نخبگان ایرانی غیرمقیم به آن ورود کرد.

وی با تأیید صحبت‌های رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص مزایای دوره یک ساله پسادکترا برای شناخت بیشتر توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متخصصان غیرمقیم، اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی تهران علاقه‌مند به پذیرش متقاضیان در قالب این دوره است و آن را فرصتی برای شناسایی قابلیت‌های افراد جهت حضور طولانی‌مدت در این مجموعه می‌داند.

کریمی با بیان اینکه لزوم فراهم کردن شرایط و فضای موجود برای رفت‌وآمد این افراد احساس می‌شود، گفت: نباید به ماندن این افراد اصرار کرد بلکه خودشان باید در این باره تصمیم بگیرند و تنها در این صورت است که حضور آن‌ها برای دانشگاه و کشور مفید خواهد بود.

وی افزود: متأسفانه در حوزه پزشکی تربیت نیروها اغلب تک بعدی شده و تحصیل‌کردگان تفکر جامعی نسبت به حوزه‌های مختلف ندارند که این رویکرد سبب شده نگاه درستی نسبت به کشور و محل رشد خود نداشته باشند و به دنبال آن انگیزه ماندن و خدمت کردن را از دست بدهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران به شکل متفاوت کار در رشته‌های پزشکی نسبت به رشته‌های فنی اشاره کرد و اظهار داشت: رشته‌های مهندسی نسبت به پزشکی، دوره‌های کوتاه‌تری دارند و در حیطه پزشکی اگر کسی بخواهد به جایگاه یک متخصص برسد باید مسیر طولانی را پشت سر بگذارد.

وی توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران در مسیر بین‌المللی سازی ارائه کرد و گفت: این مجموعه از توانمندی‌های بسیاری برای توسعه روابط بین‌الملل برخوردار است و ما معتقدیم که امروز علی‌رغم مسائل اقتصادی، تحریم‌های سیاسی و مسائل پیش روی تعاملات بین‌المللی، دانشگاه‌ها باید برای پیشبرد اهداف این حوزه بیش از پیش ورود کنند.

کریمی اضافه کرد: همچنین تلاش می‌شود ضمن بسترسازی برای استفاده حداکثری از توان نخبگان مقیم خارج از کشور، از منابع موجود برای توسعه تعاملات بین‌المللی و ارتباطات منجر به پروژه‌های گسترده‌تر استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: معاونت بین‌الملل دانشگاه به منظور تعامل با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مشارکت در برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور از اختیارات لازم برخوردار است و امیدوارم از ارتباطات موجود بتوان در مسیر پیشبرد اهداف دانشگاه و کشور بهره برد.

دکتر رامین کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز دانشگاه علوم پزشکی تهران را مجموعه‌ای فعال و موفق در مقوله بین‌المللی سازی معرفی کرد و اظهار داشت: تقریباً ۵۰ درصد دانشجویان خارجی دانشگاه‌های علوم پزشکی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

کردی به سفر اخیر هیئت دانشگاه به سوئیس و بازدید از مراکز علمی و درمانی این کشور در اواخر ماه گذشته اشاره کرد و گفت: بیشترین تعداد دانشجویان ایرانی دکتری تخصصی دانشگاه EPFL به عنوان یکی از مراکز علمی فنی و مهندسی سوئیس پس از دانشگاه‌های شریف، تهران، امیرکبیر را فارغ‌التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل می‌دهند.

وی تاکید کرد: با تکیه بر همکاری شکل گرفته میان مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه علوم پزشکی تهران باید میان دو حوزه علوم پزشکی و فنی و مهندسی تفاوت قائل شد.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه دوره تحصیلی رشته‌های فنی و مهندسی کوتاه‌تر و ورود فارغ‌التحصیلان آن‌ها به عرصه کاری راحت‌تر صورت می‌گیرد، افزود: این در حالی است که تحصیل در رشته‌های پزشکی طولانی‌تر و شاغل شدن به عنوان یک پزشک زمان‌بر خواهد بود.

کردی بر لزوم تعریف برنامه‌هایی خاص در حیطه علوم پزشکی با همکاری طرفین تأکید کرد و گفت: این برنامه‌ها را می‌توان در دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت پایلوت اجرایی کرد و به مرور به سایر دانشگاه‌های کشور تسری داد.

وی جذب دانشجو و فلوشیپ مشترک با اساتید برجسته ایرانی خارج از کشور را به عنوان یکی از همین برنامه‌ها پیشنهاد کرد و اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی تهران طی سال‌های اخیر اجرای برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی مشترک با اساتید و دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی را مورد توجه قرار داده است.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: همچنین با تکیه بر اینکه بخش مهمی از تکنولوژی‌های حوزه پزشکی شامل مهارت‌هایی است که توسط افراد در خارج از کشور فرا گرفته شده، لزوم برنامه‌ریزی مناسب‌تر در این باره به منظور پیشرفت هر چه بیشتر دانشگاه در عرصه دانش و فناوری‌های روز پزشکی احساس می‌شود.

با توجه به دیدگاه‌ها و نقطه نظرات مطرح شده طرفین در خصوص تعریف برنامه‌های خاص در حیطه علوم پزشکی به توافق اولیه رسیدند.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طبق موافقت‌نامه‌ای که با دانشگاه علوم پزشکی تهران به امضاء رسانده از حضور متخصصان و نخبگان ایرانی غیرمقیم در قالب فعالیت‌هایی چون دوره‌های تحقیقاتی اعم از پسادکترا، فرصت مطالعاتی، استاد مدعو و معین، پروژه‌های فناوری کوتاه‌مدت و بلندمدت، برگزاری سخنرانی‌ها و کارگاه‌های تخصصی پشتیبانی مالی می‌کند.

اعضای هیئت ت‌علمی، مدیران گروه‌های آموزشی و روسای مراکز تحقیقاتی دانشگاه می‌توانند با بهره‌مندی از این امکان، فرصت حضور این افراد و استفاده از ظرفیت‌ها و توان علمی آن‌ها را فراهم کرده و گامی مؤثر در راستای توسعه ارتباطات و تعاملات علمی دانشگاه بردارند.

کد خبر 4656258

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محقق ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۸۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا،  مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صبح امروز با حضور زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد.

این مرکز رشد با ارائه یک مدل تحقیقات محور و پتانسیل علمی بالا، یکی از پیشتازان تولید دانش در حوزه سلامت است. این مرکز قادر است توانایی خود را به صورت عملی در پشتیبانی از تبد یل دانش به فناور‌ی های دانش محور حوزه سالمت به ویژه در حوزه، تکنولوژ‌ی های نوین پزشکی، هوش مصنوعی، تجهیزات پزشکی، بیوتکنولوژی، روش‌های جد ید درمانی، پزشکی دقیق و ... به کار برد و با هدف حمایت از بنگاه‌ها‌ی نوآور و کارآفرین و تبد یل آنها به محصولات مبتنی بر نوآوری، بازاریابی و تجاری سازی آنها در بازار‌های داخلی و بین المللی
و کمک به ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان، خودکفایی در تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی و به حرکت درآوردن
چرخ‌های اقتصاد ملی اقدام به تاسیس مرکزرشد فناوری‌های بالینی نموده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر علوم: دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
  • راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران
  • وعده صادق نتیجه دانشگاه‌های ما است
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • خبر جدید معاون رئیسی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان
  • علت مرگ «فرزانه اکبری» در جهرم چه بود؟
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد