Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران با بیان علل افزایش تمایل به کشت محصولات سبزی و صیفی در استان، گفت:شرایط اقلیمی، هزینه‌های تولید و اقتصادی بودن محصولات کشاورزی و مصرف بهینه منابع آب و خاک از عوامل تاثیرگذار در اصلاح، تعریف و تدوین الگوی کشت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اینکه مالکیت خصوصی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، گفت: الگو‌های ابلاغی عمدتا از سوی وزارت و سازمان جهادکشاورزی استان توصیه‌ای و ترویجی بوده، به لحاظ قانونی اجباری در این زمینه نیست و صرفاً در صورت اقتصادی بودن محصول کشاورزی مورد قبول و پذیرش کشاورزان قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان این موضوع که تحلیل بازارفروش و تولید محصولات کشاورزی دو مقوله جدا از هم می‌باشند، اظهار کرد: در اقتصاد دانش بنیان از بازارفروش به تولید می‌رسیم در حالی که در اقتصاد سنتی این رابطه برعکس بوده و در صورت کشش و تقاضای بازار، محصولات تولیدی بازارفروش پیدا خواهند کرد.

وی با بیان اینکه کشاورزی قراردادی بهترین روش برای تنظیم بازار و متعادل سازی عرضه و تقاضا می‌باشد، گفت: در صورتی که بخواهیم قیمت تمام شده محصولات زراعی را تنظیم و متعادل نمائیم باید از یک نظام بهره برداری مشخصی تبعیت کنیم.

فتحی با بیان اینکه خرد بودن اراضی زراعی هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: یکپارچه سازی قطعات کشاورزی علاوه بر اینکه از افزایش قیمت تمام شده محصولات جلوگیری می‌کند، در کنترل انواع آفات و بیماری‌ها در مزارع کشاورزی و افزایش ضریب مکانیزاسیون موثر و مفید می‌باشد.

وی افزود: کاهش قیمت تمام شده محصولات زراعی، قدرت رقابت محصولات داخلی در بازار‌های جهانی را افزایش داده و در غیر این صورت محصولات ما پتانسیل رقابت پذیری را نخواهند داشت.

فتحی عدم پیش بینی شرایط عرضه و تقاضا را عامل اصلی در پیدایش نوسانات شدید قیمتی برخی محصولات کشاورزی همچون سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و هویج دانسته و گفت: پیش بینی صحیح و علمی شرایط عرضه و تقاضا، از افزایش یا کاهش مصنوعی کشت محصولات جلوگیری کرده و پایدارسازی امنیت غذایی را تضمین می‌کند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای و کشت در فضا‌های بسته و کنترل شده را عاملی موثر در توجیه کشت محصولات اقتصادی و باکیفیت دانسته و بیان کرد: سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای در دو سال اخیر از ۵۶ هکتار در سال ۹۶ به ۱۶۵ هکتار در سال ۹۸ ارتقاء یافته و در سال‌های آتی نیز ۲۰۰ هکتار به این مجتمع‌ها اضافه می‌شود.

وی در پایان افزود: بکارگیری فارغ التحصیلان کشاورزی در این بخش و استفاده از علوم و فنون روز موجب ارتقاء بهره وری و افزایش عملکرد در واحد سطح شده و پیش بینی می‌شود در سال جاری با بارش باران شاهد افزایش پنج درصدی تولید محصولات زراعی و باغی در سطح استان باشیم.

 

انتهای پیام/ش

کشاورزی قراردادی بهترین روش برای تنظیم بازار و متعادل سازی عرضه و تقاضا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشاورزان محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۰۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت علوفه دیم در۴۰۰ هکتاراز زمینهای کشاورزی ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه ضمن اعلام اختصاص بیش از ۴۰۰ هکتار از اراضی دیم به کشت علوفه های دیم گفت: بهترین راه برای جبران کسری علوفه و اقتصادی شدن دیم زارها، تبدیل دیم زارهای کم بازده جهت تولید علوفه دام است.

پرویز امجدی ادامه داد: کشت نباتات علوفه ای از جمله خلر، ماشک، شبدر، اسپرس، گاودانه و ... در تناوب با گندم به جای آیش به کشاورزان و بهره برداران توصیه می‌شود که می تواند در افزایش عملکرد محصول آتی و حاصلخیزی خاک بسیار تاثیرگذار باشد و کمکی برای تولید علوفه دامداران محسوب شود.

وی ادامه داد: کشاورزان منطقه به دلیل عدم آشنایی با این محصولات و مزایای آنها چندان راغب به کشت و کار این محصولات نبوده و بایستی اقدامات ترویجی و آموزشی برای بهره برداران صورت گیرد.

امجدی  درخصوص زمان کشت این محصولات گفت: این علوفه های دیم را می توان به صورت بهاره و پاییزه و کشت انتظاری کشت نمود.

از ابتدای سال زراعی جاری به منظور ترغیب کشاورزان و ترویج این محصولات ۳۹۷۵ کیلوگرم بذر رایگان و ۶۰۰۰ کیلوگرم بذر یارانه دار در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

 

 

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • کشت علوفه دیم در۴۰۰ هکتاراز زمینهای کشاورزی ارومیه
  • حدود ۵۰ هزار نفر در بخش دامپروری قم مشغول به‌کارند
  • خبر وزیر کشاورزی درباره شکر؛ متقاضیان ثبت نام کنند
  • مشکل تولید بذر کشاورزی در مازندران امسال رفع خواهد شد
  • مشکل کمبود شکر حل شد؛ متقاضیان ثبت نام کنند
  • بلوک بندی اراضی کشاورزی/ بذر در مازندران تولید می شود
  • گرانی میوه ناشی از ضعف نظارتی دستگاه‌هاست
  • تحقق جهش تولید و افزایش اشتغال با ایجاد زنجیره ارزش محصولات کشاورزی
  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور