Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، کرمعلی قندالی روز سه شنبه در جلسه شورای هماهنگی اداره کل امور عشایر استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: امسال با موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی ۲۰۲ میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی و ایجاد شبکه‌های آب برای عشایر کشور اختصاص داده شده است که از این محل ۲۲۸ پروژه آبرسانی در مناطق عشایری کشور اجرا می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه امسال ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه نیز به تعاونی‌های عشایری برای تامین نهاده‌های دامی عشایر کشور در نظر گرفته شده است، افزود: ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیز برای اجرای زنجیره تولید گوشت قرمز در مناطق عشایری اختصاص یافته است.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به اینکه از محل درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده نیز سالانه ۱۵۰ میلیارد تومان برای عمران و آبادی مناطق عشایری در نظر گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: قشر عشایر یک سرمایه اجتماعی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

قندالی با بیان اینکه استفاده از توان اتحادیه و شرکت های تعاونی عشایری به عنوان فرصتی مناسب برای ارتقای شاخص تولید و درآمد خانوارهای عشایری، از اولویت های سالجاری سازمان امور عشایر است، ادامه داد: اعطای تسهیلات ارزان قیمت از محل اعتبارات مدیریت ستاد بحران و تامین نهاده های دامی شامل کنسانتره، جو، سبوس و ذرت توسط اتحادیه ها و شرکت تعاونی های عشایری باعث بهبود نظام دامداری عشایر می شود.

وی اعلام کرد: ۷۰ درصد درآمد عشایر کشور از طریق پرورش دام است و سالانه یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به عنوان تسهیلات سرمایه در گردش به این امر اختصاص می یابد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اقدامات زیرساختی خوبی در حوزه عشایر در حال شکل گیری می باشد، گفت: عشایر در شرایط تحریم های موجود و جنگ نابرابر اقتصادی دشمنان بیش از پیش بایستی مورد توجه قرار گیرند.

اکبر فتحی با اشاره به اینکه تامین علوفه و نهاده های دامی عشایر یکی از دغدغه های این بخش است، خاطرنشان کرد: ظرفیت علوفه مراتع کمتر از ظرفیت واحدهای دامی است و با افزایش جمعیت دامدار و کاهش سرانه سطح مراتع و ضعیف تر شدن وضعیت مراتع از طرف دیگر، تعادل طبیعی بین دام، مرتع و بهره بردار بهم خورده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه یکی از اقدامات این سازمان در حوضه دریاچه ارومیه اهتمام به پرورش شتر و نیز توسعه کشت علوفه های سازگار همچون خارشتر می باشد، ادامه داد: خارشتر یک گیاه مرتعی مقاوم به کم‌آبی است و با توجه به ظرفیت‌ها و پروتئین خوبی که دارد با یونجه برابری می‌کند و توسعه کشت آن می‌تواند بخشی از نیاز علوفه‌ای را در این مناطق حل کند.

وی با بیان اینکه موضوع توسعه گردشگری کشاورزی و عشایری قادر است روستائیان و عشایر را از محرومیت نجات دهد، بر اهتمام در این زمینه تاکید کرد.

مدیر کل امور عشایری استان آذربایجان شرقی نیز گفت: در حال حاضر عشایر استان آذربایجان‌شرقی تنها ۲ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند، اما بیش از ۲۰ درصد پروتئین و گوشت مورد نیاز این استان را تأمین می کنند.

محمد حسین آل هاشم از اجرای عملیات تثبیت راه‌های عشایری در سطح استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: هم اکنون در برخی از قشلاقات استان شاهد مشکلات و حتی محرومیت از خدمات متناسب هستیم.

وی با بیان اینکه در سالجاری ۹۵ میلیارد ریال برای آبرسانی به مناطق قشلاقی عشایر نشین در آذربایجان شرقی تخصیص یافته است، گفت: با اعتبار تخصیص یافته با دستور رهبر معظم انقلاب، ساکنان همه قشلاق های استان از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره مند می شوند.

آل هاشم افزود: این اعتبار از منابع صندوق توسعه ملی تخصیص یافته است و با همکاری شرکت آب و فاضلاب روستایی اجرا می شود.

وی با بیان اینکه برخی مناطق قشلاقی عشایر از آب آشامیدنی بهداشتی بهره مند نیستند، افزود: با اعتبار تخصیص یافته طرحهای آبرسانی تکمیل می شود.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی ادامه داد: هم اکنون ۹۵ درصد خدمات زیر بنایی از جمله آب، برق، تلفن در مناطق عشایری استان ایجاد شده است.

عشایر آذربایجان شرقی در قالب ۲ ایل ارسباران و شاهسون و ۱۰ طایفه مستقل تشکیل یافته است و مراتع استان همه ساله در فصل ییلاق، پذیرای دام‌های پنج هزار خانوار عشایر استان‌های همجوار از جمله اردبیل، زنجان و آذربایجان غربی است.

۳۰۷۱/۵۱۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عشایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۱۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۵۲۵۰ واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی

سرهنگ ملکلو در تور رسانه‌ای بازدید از پروژه‌های عمرانی بسیج سازندگی آذربایجان‌شرقی از عدم همکاری و همیاری بانک‌های عامل ابراز گلایه‌ کرد و  گفت: فعالیت بسیج سازندگی سپاه عاشورا در کل کشور بی‌نظیر است و علیرغم کم‌کاری بانک‌های عامل و آورده 

وی تصریح کرد: گروه جهادی شهید مهدی باکری به طور شبانه‌روزی  برای تحویل ۷۲ واحد مسکونی با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد تا پایان خردادماه فعالیت می‌کند.

وی گفت: تا پایان امسال ۶۰۰ واحد مسکونی را تحویل متقاضیان می دهیم.

وی به عملی شدن تعهدات مردم و دولت در تامین منابع مالی تاکید کرد و افزود: با همکاری و همیاری مردم و دولت و تامین منابع مالی اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن با سرعت بیشتری اتفاق خواهد افتاد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • تعیین معین برای ۱۷ استان سیل زده | بازگشایی ایمن راه‌ های روستایی و عشایری 
  • ثبت‌نام ۳۴ هزار نفر در طرح بیمه رایگان مادران غیرشاغل مناطق روستایی و عشایری
  • ساخت ۵۲۵۰ واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی
  • خسارت ۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به زیرساخت‌های مناطق عشایری
  • باران بهاری آذربایجان شرقی را فرا گرفت
  • درخواست عشایر شهرستان اهر برای هموارسازی مسیر‌های ییلاقی
  • جذب حدود ۹ میلیارد ریال حمایت مالی و تشویقی از تعاونی‌های آذربایجان‌غربی
  • رعد و برق ۵۰ راس گوسفند عشایر حومه شیراز را تلف کرد
  • جشنواره فرهنگی ورزشی عشایر آذربایجان شرقی برگزار می شود
  • آذرخش، ۵۰ رأس دام عشایر فارس را تلف کرد