Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: اقدام اخیر اروپایی‌ها در اینستکس در راستای اجرای تعهدات اروپایی‌ها در برجام محسوب نمی‌شود لذا باید جمهوری اسلامی اقدامات بعدی را در راستای دو گام قبلی در دستور کار قرار داده و با سرعت قاطعیت خود را به طرف‌های غربی نشان دهد.  به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام که برخلاف موازین بین‌المللی بود اروپایی‌ها در مواضع خود نوسانات زیادی نشان دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: اروپایی‌ها بعد از خروج آمریکا از برجام اعلام کردند که به تعهدات برجامی‌شان پایبند هستند و از ایران خواستند به تعهدات برجامی‌اش پایبند باشد، اما بعد از مدتی که به تعهدات‌شان عمل نکردند و ایران به این سیاست اروپا اعتراض کرد و درخواست اجرای عملیاتی تعهدات آن‌ها را داشت آن‌ها وعده کانال مالی جدیدی را دادند.

نقوی حسینی گفت: اتحادیه اروپا یک سال فرصت ایران را سوزانده و برای خود فرصت‌سازی کردند، اما در نهایت هم SPV عملیاتی نشد.

وی گفت: ایران اعتراض شدیدی را به دلیل عملیاتی نشدن SPV انجام داد و اروپایی‌ها تحت این فشار وعده راه‌اندازی اینستکس را دادند و دلایل عدم فراهم نبودن زیرساخت‌ها و مشکلات عدم پذیرش کشور میزبان را مطرح کردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران از وعده اینستکس اروپا استقبال کرد، اما باز هم ما یک سال منتظر اقدام عملی اروپایی‌ها در این باره بودیم. این در حالی است که اینستکس در گام اولیه با گام‌های بعدی متفاوت است و اینستکس فعلی بسیار محدودتر از وعده اولیه آن است.

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها به هیچ وجه به وعده داده شده در خصوص اینستکس محدود هم توجهی نکرده و آن را عملیاتی نکردند. اما جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت تا ۲ گام اساسی را در دستور کار خود قرار دهد و ۶۰ روز به آن‌ها فرصت داد تا تکلیف این موضوع را مشخص کنند.

وی خاطرنشان کرد: دو گام اخیر جمهوری اسلامی ایران بسیار مؤثر بوده و عبور اورانیوم تولید شده ۳.۶۷ درصد از مرز ۳۰۰ کیلو منجر به نگرانی‌های اروپایی شده است و آن‌ها در یک اقدام دست پاچه برای آنکه نشان دهند به برجام متعهد هستند و اجازه ندهند جمهوری اسلامی از ظرفیت‌های مندرج در برجام استفاده کند اعلام کردند که اینستکس را در محدوده دارو و غذا عملیاتی خواهند کرد، اما این حرف آن‌ها هم تاکنون محقق نشده است.

وی گفت: راه‌اندازی اینستکس در حوزه دارو و غذا برخلاف تعهدات برجامی اروپایی‌ها است چرا که در قوانین بین‌المللی حتی وقتی یک کشور تحریم می‌شود دایره این تحریم نمی‌تواند شامل غذا و دارو باشد؛ لذا این اینستکس اروپایی‌ها نه تنها امتیازی محسوب نمی‌شود بلکه در حقیقت ادامه فرصت‌سوزی جمهوری اسلامی ایران است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه اینستکس محدود در حوزه غذا و دارو را تعهد برجامی اروپایی‌ها نمی‌داند چرا که تعهد آن‌ها ایجاد کانالی برای فروش نفت ایران بوده و بتوانیم دریافت‌های ارزی را در آن انجام دهیم و نمی‌توان درآمد‌های ارزی کشورمان را محدود به خرید غذا و دارو کرد.

نقوی حسینی گفت: اقدام اخیر اروپایی‌ها در اینستکس در راستای اجرای تعهدات اروپایی‌ها در برجام محسوب نمی‌شود لذا باید جمهوری اسلامی اقدامات بعدی را در راستای دو گام قبلی در دستور کار قرار داده و با سرعت قاطعیت خود را به طرف‌های غربی نشان دهد.

وی گفت: بهتر است اروپایی‌ها به جای ابراز نگرانی و صدور بیانیه و اطلاعیه به تعهدات خود عمل کنند. چرا که این سخنان مشکلی را حل نخواهد کرد. منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی خروج آمریکا از برجام بدعهدی آمریکا در برجام بدعهدی اروپا در برجام اقدام متقابل ایران در برجام اینستکس اینستکس چیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۴۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقلیم کردستان: روابط تاریخی ما را به ایران پیوند داده است

دلشاد شهاب، سخنگوی ریاست اقلیم کردستان جزئیات سفر نچیروان بارزانی، رئیس این اقلیم به تهران را اعلام کرد و گفت که بارزانی می‌خواهد تاکید کند که اقلیم کردستان تهدیدی برای منافع همسایگانش نخواهد بود.

براساس گزارس رووداو، شهاب گفت: رئیس اقلیم کردستان معتقد است که استراتژی اقلیم در برخورد با کشور‌های همسایه این است که عامل ثباتی برای منطقه باشد.

او افزود: روابط تاریخی اقلیم کردستان و جمهوری اسلامی ایران را به هم پیوند داده است. ایران در روز‌های مبارزه با دیکتاتوری (صدام) پناهگاه هزاران پناهنده عراقی و کرد و سنگر عراقی‌ها و اقلیم کردستان تا سقوط رژیم دیکتاتوری بود.

سخنگوی ریاست‌جمهوری اقلیم کردستان خاطرنشان کرد: از ابتدای آزادسازی اقلیم کردستان، روابط دوستانه مبتنی بر احترام با ایران وجود داشته است، روابطی که منافع دو طرف را حفظ کرده است منطقه می‌خواهد به دوستانمان اطمینان دهد که اقلیم کردستان این موقعیت را به عنوان عامل ثبات حفظ خواهد کرد و به تهدیدی برای منافع همسایگان ما تبدیل نخواهد شد.

دلشاد شهاب در خصوص روابط تهران و اربیل گفت: جمهوری اسلامی ایران برای ما کشور مهمی است و مرز‌های وسیع و طولانی، و روابط اقتصادی و تجاری قوی و دائمی داریم.

این مقام اقلیم کردستان افزود: ایران یک نیروی تاثیرگذار در منطقه است و در عراق و منطقه نیز نفوذ دارد و در همه شرایط سخت اولین تماس با جمهوری اسلامی ایران بوده است.

شهاب در پاسخ به سوالی درباره سرد شدن روابط ایران و اقلیم کردستان از دو سال پیش، گفت: همسایگی و روابط در این منطقه ما دچار فراز و نشیب می‌شود. ما می‌خواهیم از طریق این دیدار پیام اطمینان را ارسال کنیم که منافع مشترک بین ما آنقدر زیاد است که سردی روابط ما آن را تیره و تار کند.

گفتنی است رئیس اقلیم کردستان  روز گذشته با هیئتی متشکل از دو معاون خود، وزیر داخلی اقلیم کردستان، رئیس دفتر ریاست اقلیم و تعدادی از مقامات اقلیم کردستان وارد تهران شد.

 رئیس اقلیم کردستان امروز دوشنبه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب، ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران دیدار و گفتگو خواهد کرد.

مترجم: مینا عظیمی

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • سفیر نیوزلند در ایران: از سفر به قزوین هیجان زده شده ام
  • ایران با اراده مصمم، فناوری هسته‌ای را گسترش خواهد داد
  • رونمایی «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» در نمایشگاه کتاب
  • چرا سفر «نیچروان بارزانی» به ایران مهم است؟
  • اقلیم کردستان: روابط تاریخی ما را به ایران پیوند داده است
  • بارگیری غیراستاندارد محموله افغانستان توسط کنسرسیوم ریلی+عکس
  • ۱۰ واگن جدا شده محموله های ترانزیتی افغانستان به مرز رازی رسید
  • بندر جدیدالاحداث بوموسی آخرین بندرگاه دریایی جمهوری اسلامی ایران
  • ایران ظرفیت پذیرش مهاجرین جدید را ندارد
  • سند آمایش سرزمینی ورزش استان ایلام تدوین شده است