Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-06@19:10:12 GMT

دهه کرامت؛ یادآور جمال انسانی

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۶۴۵۴۷

دهه کرامت؛ یادآور جمال انسانی

 

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان به نقل از ایرنا، «کرامت» به معنای جایگاه، منزلت، ارزش، عزت، حرمت، شرافت، انسانیت، پاکی از آلودگی، احسان و بخشش و جوانمردی و سخاوت آمده است.

نامگذاری دهه اول ماه ذی‌العقده به دهه کرامت که مزین به تولد حضرت معصومه و امام رضا (علیهماالسلام) است، تبلور منزلت، عزت، شرافت، انسانیت، رافت، مهربانی، احسان، جوانمردی و سخاوت است که از درگاه این خواهر و برادر سرچشمه می‌گیرد و برکات وصف‌ناپذیری را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سویی دیگر دهه کرامت یادآور رافت، مهربانی دعا و قرآن در آستان امام رضا (ع) و خواهرش حضرت فاطمه معصومه (س) است؛ مهر و وفایی که خواهر مهربان و دلداده را به هجرت وادار نمود و غربت و بیماری و مرگ در فصل جوانی را برای او آسان کرد.

یکی از موضوعاتی که مهمی در تاریخ اسلام جایگاه دارد هجرت در راه خداست همچون هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه، هجرت امام حسین (ع) از مدینه به مکه و از مکه به کربلا و هجرت امام رضا (ع) از مدینه به مرو.

اما یکی از آثار هجرت امام رضا (ع) به مرو و حضرت معصومه (س) از مدینه به ساوه و بعد قم زمینه سازی آمادگی مردم ایران برای دعوت از امام‌زادگان است که برای مردم این سرزمین منشا خیر و برکت‌های فراوانی شده است.

به عنوان مثال در دوران انقلاب اسلامی حرکت‌های که باعث خیر و برکت زیادی برای مردم ایران شد، قیام حضرت امام راحل از قم آغاز شد و بعدها به یک جریان بزرگ تبدیل شد.

و اما یکی از کارهای خوب در این چند سال برگزاری جشن‌های زیر سایه خورشید به مناسب میلاد امام رضا (ع) است و برگزاری این جشن‌ها با حضور خادمان حرم رضوی در استان‌های کشور فرصت مناسبی برای مرور تعالیم روح‌بخش اهل بیت (علیهم‌السلام) است.

حضور۳ گروه از خادمان رضوی در جشن‌های زیرسایه خورشید

در آستانه دهه اول ماه ذی‌العقده و اهمیت دهه کرامت، به همین مناسبت روز دوشنبه نشست خبری با حضور کمالی زرکانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، اسماعیل تذرو مدیر نمایندگی آستان قدس رضوی در این استان برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان اظهار داشت: به مناسبت دهه کرامت در استان هرمزگان هر روز ویژه برنامه‌های فرهنگی، تبلیغی و آموزشی با حضور خادمان حرم رضوی و آستان حضرت فاطمه معصومه (س) درمرکز استان و شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

رضا کمالی زرکانی افزود: جشن‌های مردمی زیر سایه خورشید از ۱۲ تا ۲۴ تیر باحضور ۳ گروه از خادم‌های حرم رضوی و یک گروه از خادمان حرم حضرت معصومه (س) برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: خادمان حرم رضوی و حضرت معصومه (س) در مدت حضور خود شهربه شهر از مرکز استان تا شرق و غرب استان و جزیره‌های خلیج فارس سفر می‌کنند و در جمع مردم با پرچم متبرک آستان حرم امام رضا حضور می‌یابند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان دیدار با خانواده شهدا، حضور در بین زندانیان، عیادت از بیماران، توزیع بسته‌های متبرک حرم رضوی و دیدارهای مردمی در روستاها از برنامه‌های حضور خادمان حرم رضوی به هرمزگان اعلام کرد.

برگزاری برنامه‌های دهه کرامت در یکهزار کانون

کمالی زرکانی، سمبل ارادات مردم هرمزگان در چندسالی که از برگزاری جشن‌های زیرسایه خورشید در هرمزگان می‌گذرد را روستای کردر میناب معرفی کرد که امسال نیز دوازدهمین دوره این برنامه در دهه کرامت برگزار می‌شود.

وی همچنین به برگزاری برنامه‌های طرح اوقات فراغت کانون‌های مساجد اشاره کرد و گفت: برنامه‌های دهه کرامت در یکهزار کانون فرهنگی هنری مساجد این استان با محوریت شور و نشاط معنوی برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان طرح اوقات فراغت امسال با شعار «اخلاق، نشاط و معنویت» در محورهای قرآن و عترت، آموزش و توانمندسازی، فضای مجازی، کتاب‌خوانی، هنرمتعالی و فعالیت‌های اجتماعی برگزار می‌شود.

کمالی زرکانی برگزاری اردوهای های آموزشی سفیران ولایت با حضور ۴۰۰ جوان و توانمندسازی ۷۰ نفر از فعالان کانون‌های مساجد در طرح اوقات فراغت به استان قم خبرداد.

وی افزود: ۲ اردو نیز ویژه نوجوانان یکی اواخر تیر و دیگری اواخر مرداد هم‌زمان با روز جهانی مساجد و اختتامیه طرح اوقات فراغت برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان پیش بینی کرد: حداقل ۵۰ کانون هرکدام ۴۰ نفر به مشهد مقدس اعزام شوند که تاکنون ۱۰ کانون به این اردو با محوریت دوره‌های آموزشی، زیارتی و تفریحی اعزام شده‌اند.

برنامه‌های دهه کرامت در ۲۰۰ نقطه هرمزگان برگزار می‌شود

مدیر نمایندگی آستان قدس رضوی هرمزگان نیز از برگزاری ۱۴ عنوان برنامه در ۲۰۰ نقطه این استان خبرداد و افزود: دهه کرامت فرصتی برای خدمت به محرومان است.

اسماعیل تذرو گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، از خادمیاران در ۲ ساله اخیر خدمت به مردم فراتر رفته و از آستان رضوی تا استان‌ها رسیده است و نزدیک به ۴۰۰ هزارنفر افتخاری ثبت سامانه خادم‌یاری شده‌اند.

وی افزود: دراین استان نزدیک به ۳ هزار خادمیار ثبت سامانه شده اند که در ۲۶ کانون تخصصی اعم از فرهنگی، ورزشی، حقوقی، سلامت و مشاوره به صورت صلواتی به نیت امام‌رضا (ع) با عنوان «قرارهشتم» فعالیت می‌کنند.

برگزاری «رواق رضوی» با محوریت کتاب و امام‌رضا (ع)

مدیر نمایندگی آستان قدس رضوی هرمزگان تصریح کرد: برنامه «قرارهشتم» در مسجد مهدی موعود بندرعباس شروع شد و طبق این برنامه هشتم هر ماه هشت عمل نیک از دست‌بوسی پدر مادر گرفته تا سرکشی به مریض و گره‌گشایی از کار مردم را انجام می‌دهند.

به گفته تذرو، ویژه برنامه «رواق رضوی» در دهه کرامت در کل استان اجرا می‌شود و در شهر بندرعباس به صورت متمرکز در رواق فوقانی مسجد جامع خادمیاران کانون‌ها خدمات صلواتی به مراجعان ارائه می‌دهند.

وی محوریت رواق رضوی را کتاب و امام‌رضا اعلام کرد و ادامه داد: این برنامه از ۲۶ تیرماه از ساعت ۲۰ تا ۲۲ شب به همراه کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های جوانان، خیران و کمک به محرومان برگزار می‌شود.

اجرای «پویش کولر» برای ۲ هزار خانواده نیازمند کولر

این مسوول همچنین از اجرای پویش کولر با هدف‌گذاری کمک به نیازمندان خبرداد و افزود: نزدیک به ۲ هزار خانواده در سطح استان شناسایی شده‌اند که نیازمند کولر هستند.

تذرو در این نشست از رسانه‌ها خواست با اطلاع رسانی و آگاه سازی زمینه ساز مشارکت خیران در این زمینه فراهم سازند و در این بخش با آستان قدس همراه باشند وبه دغدغه‌های مردم جامعه عمل بپوشانند.

وی برگزاری کرسی تلاوت با حضور قاریان کشوری و بین‌المللی، برپایی سفره‌های اطعام رضوی ویژه محرومان و توزیع بسته‌های ارزاق بین مردم از دیگر برنامه‌های دهه کرامت توسط آستان قدس رضوی اعلام کرد.

دهه کرامت با عطرافشانی گلزار شهدا آغاز می‌شود

مسوول ستاد مردمی جشن‌های زیرسایه خورشید نیز اظهار داشت: دوازدهمین دوره این جشن‌ها در ۳۱ استان و ۸ کشور با اعزام کاروان‌های رضوی برگزار می‌شود.

مصطفی رجبیان هدف از برگزاری جشن‌های زیرسایه خورشید را توسعه معنوی صحن و سرای امام‌رضا (ع)، ترویج زیارت از راه دور، ساماندهی و تقویت تشکل‌های جوان و مردمی با محوریت ترویج سبک و سیره رضوی و توسعه نشاط دینی عنوان کرد.

وی گفت: به دنبال این هستیم که به نام امام رضا (ع) زیر پرچم این امام رئوف شبکه‌ای با عنوان «شجر» با رویکرد تقویت فعالیت‌های فرهنگی رضوی از جوانان و مردم را برای انجام فعالیت‌های فرهنگی ساماندهی کنیم.

مسوول ستاد مردمی جشن‌های زیرسایه خورشید ابرازداشت: ۳ گروه از خادمان حرم رضوی از ۱۲ تیر در محور مرکزی شامل بندرعباس، قشم، حاجی آباد و رودان حضور می‌یابند.

رجبیان افزود: ۲ کاروان از خادمان نیز از ۱۶ تیر وارد استان هرمزگان می‌شوند که در شهرستان‌های میناب، سیریک، جاسک، بشاگرد، بندرخمیر، پارسیان و ابوموسی حضور می‌بایند.

به گفته وی، آغاز برنامه‌های دهه کرامت با عطرافشانی قبور شهدا با عنوان دلدادگان امام‌رضا (ع) و دیدار از خانواده شهدا برگزار می‌شود و در ایام دهه کرامت خادمان به عیادت از بیماران در بیمارستان‌ها و منازل، دیدار با کارکنان دولت با عنوان خدمتگزار مومنان می‌روند.

این مسوول ادامه داد: حضور خدام در جشن‌های مردم، حضور در بین زندانیان جرائم غیرعمد و حضور در کانون‌های اصلاح و تربیت و حضور در سرای سالمندان و محرومان توسط از دیگر برنامه‌های دهه کرامت در هرمزگان برگزار می‌شود.

وی برگزاری همایش عالم آل رسول با محوریت نشست تخصصی اساتید حوزه و دانشگاه و علمای شیعه و سنی در بندرعباس، ویژه برنامه‌های کودکان و نوجوانان و جشن دختران آفتاب به مناسب میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) ۱۲ تیرماه در تالار آوینی بندرعباس را بخش دیگری از ویژه برنامه‌های دهه کرامت اعلام کرد که توسط ستاد مردمی جشن‌های زیرسایه خورشید برگزار می‌شود.

دهه کرامت (اول ذی‌القعده) از روز پنجشنبه، ۱۳ تیرماه همزمان با سالروز ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر با شعار «حضرت فاطمه معصومه (س)، جلوه کرامت و مهربانی» در سراسر کشور آغاز می‌شود.

شعار روز دوم مصادف با (۱۴ تیر ماه)، «در شادی اهل‌بیت (ع) شاد باشیم»، شعار روز سوم مصادف با ۱۵ تیر ماه «خدمت به مردم، لذت روحی نشاط معنوی» و شعار روز چهارم مصادف با ۱۶ تیرماه «رونق تولید، شادی و امید» انتخاب شده است.

روز پنجم دهه کرامت، همزمان با روز بزرگداشت امامزادگان، به نام «امامزادگان، ذخایر معنوی جامعه» نام‌گذاری شده است.

روز ششم دهه کرامت (۱۸ تیرماه) نیز همزمان با روز بزرگداشت شاه‌چراغ (ع)، ویژه‌برنامه‌ها با شعار «حضرت شاه‌چراغ (ع)؛ جلوه مودت و مقاومت» نام گرفته است.

روزهای هفتم، هشتم، نهم و دهم دهه کرامت (۱۹، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ تیرماه) به ترتیب با عنوان «مساجد، پایگاه ترویج مشارکت اجتماعی»، «شهدا، الگوی جوانان در تحقق گام دوم انقلاب»، «عفاف و حجاب، گوهر خانواده مهدوی» و «تشکل‌های مردمی، پرچم‌دار خدمت کریمانه» نام‌گذاری شده است.

آخرین روز از دهه کرامت، همزمان با سالروز ولادت پر خیر و برکت ثامن‌الحجج، حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) در روز ۲۳ تیرماه (۱۱ ذی‌القعده) تمامی برنامه‌ها با شعار «امام هشتم؛ جلوه رأفت، محور وحدت» است.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۴۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای برنامه‌های دهه کرامت بویین میاندشت با مشارکت مردم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛رضاعلی معصومی فرماندار بویین میاندشت در جلسه ستاد برگزاری دهه کرامت ضمن تاکید به مشارکت همه دستگاه‌ها اداری واجرایی در اجرای برنامه‌های دهه کرامت گفت:با توجه به مطالبه مردمی و همچنین برنامه‌ریزی کانون خدمت رضوی، برنامه‌ها باید مردم محورباشند و به صورت جامع و فراگیر باشد در تمام شهرستان اعم از شهرها، روستا‌ها و مدارس اجرا شوند.
مرتضی احمدی دبیر کانون خدمت رضوی شهرستان هم با تبیین عناوین برنامه‌های دهه کرامت گفت: در دهه کرامت امسال بیش از ۳۰ عنوان برنامه از جمله حضور کاروان زیر سایه خورشید، جشن بزرگ میلاد امام رضا (ع)، تجلیل از ورزشکاران و مدال آوران شهرستان، اجرای سرود خیابانی و پاتوقی، شب شعر، میز خدمت سلامت، تجلیل از مزدوجین دهه کرامت، تجلیل از متولدین دهه کرامت، تجلیل از مادران با ۵ فرزندوگردهمایی رویش سبز می‌باشد.

دیگر خبرها

  • برگزاری ۴۰ عنوان برنامه هم‌زمان با دهه مبارک کرامت در استان مرکزی
  • برگزاری جشن‌های دهه کرامت با حضور خادمان رضوی در ماهشهر
  • ۶۰ عنوان برنامه دهه کرامت در اردبیل برگزار می‌شود
  • ۶۰ عنوان برنامه دهه کرامت در اردبیل برگزار می شود
  • ۴۵۰ ویژه برنامه دهه کرامت در سطح استان بوشهر اجرا می‌شود
  • کرمانشاه میزبان خادمان حضرت معصومه (س) خواهد بود
  • ایجاد ۲۱ چایخانه رضوی در زنجان
  • ارسال سند محتوایی ۲۰ برنامه‌ آستان قدس رضوی برای عتبات
  • اجرای برنامه‌های دهه کرامت بویین میاندشت با مشارکت مردم
  • هرمزگان میزبان ۳ گروه از خادمین حرم مطهر رضوی