Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@08:51:43 GMT

گرامیداشت آیین های کهن مازندران در آمل برگزارشد

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۶۴۷۱۱

گرامیداشت آیین های کهن مازندران در آمل برگزارشد

همزمان با برگزاری گرامیداشت آیین های کهن مازندران و جشن تیرگان از تمبر ملی آرش کمانگیر برای نخستین بار در آمل رونمایی شد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان جشن  تیرگان آمل شب گذشته (11 تیرماه ) در محيطي آميخته از مردم ، مسئولین ، ورزشکاران ،هنرمندان و هنردوستان در سالن پیامبر اعظم شهرستان آمل  برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این مراسم از تمبر ملی آرش کمانگیر برای نخستین بار رونمایی شد .

 

علاوه بر اين نقالی و شعر خوانی و اجرای تئاتر موزیکال نيز از ديگر برنامه هاي این جشن بود كه با استقبال فرهيختگان و علاقه مندان به فرهنگ شهر آرش و دماوند قرار گرفت.

 

 «محمد محمدی »در این مراسم گفت: هر فرهنگی در دنیا اسطوره دارد و اسطوره ها برگرفته از افسانه ها هستند .

 

وی افزود: آرش افسانه ایست که تبدیل به یک اسطوره شده است و متعلق به هیچ شهری نیست. آرش متعلق به یک ملت است که جانش را برای تعیین مرز ایران زمین فدا کرد.

 

رئیس شورای شهر آمل افزود: از اینکه آرش اسطوره ملی است شکی نیست ولی هر اسطوره ای زادگاهی دارد و همانطور که در کتب تاریخی آمده است زادگاه آرش شهر آمل بوده است.

 

«عزت الله یوسفیان» نیز  در این مراسم از مسئولان شهری به خصوص شورای شهر خواست علاوه بر حل مشکلات و مطالبات عمرانی به مطالبات فرهنگی مردم نیز توجه کنند .

 

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر ایجاد نشاط در جامعه و تداوم برنامه های فرهنگی در شهرستان بیان کرد: امکان پیشرفت در شهری که شور و شوق نباشد وجود ندارد و با خمودی و قیافه عبوس هیچ  منطقه و جامعه ای ترقی نمی کند .

 

 به گزارش شبستان ،جشن تیرگان (سیزدهم به تقویم زرتشتی، دهم تیر به تقویم خورشیدی)، در كنار جشن‌های نوروز، سده و مهرگان، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و باشکوه فراوان برگزار می شد .در باورهای مردم ایران باستان در نبرد میان افراسیاب پادشاه توران و منوچهر پادشاه ایران، كه سال‌ها به طول انجامیده بود، در تیرماه پادشاه ایران شكست می‌خورد و در نبرد سختی كه در مازندران درمی‌گیرد، دو سپاه تصمیم به صلح و سازش می‌گیرند و بنا را بر این می‌گذارند كه جهت مشخص شدن مرز میان دو كشور، تیری از جانب مازندران به سمت خراسان رها شود و محل فرود آمدن آن، محل مرز دو كشور را تعیین كند.

 

در این روز آرش کمانگیر بالای کوه دماوند رفته و تیر معروفش را پرتاب کرده. تیر از کوه و در و دشت را طی کرده تا در کنار رودخانه «جیحون» بر تنه درخت گردویی نشسته. از آن پس آنجا را مرز ایران و توران تعیین کرده‌اند و هر سال به یادش جشن می‌گیرند.

 

در برگزاری این جشن، آیین‌های مخصوصی نیز اجرا می‌شده كه از جمله آنها می‌توان به آب‌پاشی، فال كوزه، دستبند تیر و باد و خوردن میوه و گندم پخته اشاره كرد.

 

پایان پیام/600

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت غنی سازی اوقات فراغت اوقات فراغت اصفهان جنوب کرمان جشن های دهه کرامت شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل خبرگزاری شبستان ایین های کهن جشن تیرگان جشن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۴۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل رد پیشنهاد یک تیم ایرانی توسط فرهاد مجیدی/ تیم جدید اسطوره استقلال مشخص شد؟

آفتاب‌‌نیوز :

تیم تراکتور بعد از جدایی خمس برای انتخاب سرمربی این بار به سراغ گزینه‌های داخلی رفت و در نهایت با گل‌محمدی به توافق رسید که البته هنوز حضور یحیی در تیم تراکتور قطعی نشده است.

این مربی در تلاش برای رفع مشکلات شخصی خود است تا با حضور در تبریز بار دیگر سرمربیگری در لیگ برتر را از سر بگیرد. در حال حاضر هدایت تراکتور به صورت موقت به حمید مطهری سپرده شده است.

باشگاه تراکتور در تلاش برای انتخاب سرمربی مذاکراتی هم با فرهاد مجیدی داشت، اما با پاسخ منفی این مربی مواجه شد.

چرا فرهاد مجیدی به پاسخ باشگاه تراکتور برای سرمربیگری نه گفت؟

پرس و جوی ما منجر به این نتیجه شد که فرهاد علاقه‌مند است مربیگری‌اش را در فوتبال امارات دنبال کند. او به دنبال حضور در یک تیم لیگ برتری دیگر از فوتبال امارات است و گفته می‌شود همه چیز اگر خوب پیش رود او در آینده‌ای نزدیک سرمربی شارجه خواهد شد.

زمزمه‌هایی نیز مبنی بر حضور فرهاد مجیدی در تیم ملی امید امارات وجود داشت که این امر هنوز محقق نشده است.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • رباح ماجر: مسی نه، کرویف قله خلاقیت فوتبال است!‏
  • پیشنهاد اغواکننده به اسطوره فوتسال ایران برای تبلیغ برنج!
  • ۵۰۰ برنامه فرهنگی در هفته گرامیداشت مقام معلم در آذربایجان غربی برگزار می‌شود
  • نشست تخصصی کمیته امداد استان گلستان با دانشگاه آزاد اسلامی برگزارشد
  • گفتگوی اختصاصی وحید سلیمانی با اسطوره فوتسال ایران محمدرضا حیدریان درخصوص تیم ملی فوتسال
  • از وابستگی مطلق دفاعی به توان دفاعی و بازدارندگی رسیدیم
  • گذری کوتاه بر تاریخ و زندگی اسطوره استعمارستیزی جزیره هرمز ایران
  • تجلیل از مقام معلم؛ در آستانه گرامیداشت هفته معلم
  • بیانیه حماس، جهاد اسلامی و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین
  • دلیل رد پیشنهاد یک تیم ایرانی توسط فرهاد مجیدی/ تیم جدید اسطوره استقلال مشخص شد؟