Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@02:53:51 GMT

پایانی بر نابرابری دیه زن و مرد

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۶۴۷۲۰

پایانی بر نابرابری دیه زن و مرد

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته‌ترین گزارش‌های روزنامه‌های مختلف با عناوینی چون «پایانی بر نابرابری دیه زن و مرد، پس از پدرم کار روحانی سخت شد، پشت درهای بسته، ابزار نجات از نوسان ارزی، دیپلماسی سکوت، دو راهی چادرنشینی بخشی از مردم یا کنترل بازار مسکن، مکرون در نقش پلیس خوب، وقت هوشمند سازی شهرها فرارسید و چرخش صنایع از تولید کالا به استخراج بیت کوین» در ادامه به بازتاب گزیده‌ای از این مطالب می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایانی بر نابرابری دیه زن و مرد

روزنامه «ایران» با انتخاب تیتر «پایانی بر نابرابری دیه زن و مرد» می‌نویسد: بحث برابری دیه زن و مرد بحث دیروز و امروز نیست. جریانی است که بسیاری از حامیان حقوق زنان سال‌ها برای رسیدن به آن تلاش‌هایی بی‌وقفه داشتند. مهم‌ترین اتفاق در این راستا در سال ۱۳۹۲ رخ داد و بر اساس آن تبصره‌ای به ماده ۵۵۰ قانون مجازات اسلامی توسط مجلس افزوده شد. این تبصره مقرر کرد که معادل تفاوت دیه زن تا سقف دیه مرد از صندوق تأمین خسارت‌های بدنی تأمین شود ولی این تبصره تنها مربوط به تصادفات رانندگی می‌شد. در این خصوص هم، صندوق تأمین خسارت‌های بدنی تنها با هدف حمایت از زیان دیدگان حوادث رانندگی از سوی بیمه مرکزی تأسیس شد. این مصوبه نتوانست ماهیت خود را در جرایم عمدی حفظ کند به طوری که این قانون شامل مجازات و جرایم عمدی همچون قتل نمی‌شد. از همین رو همچنان نابرابری حقوق زن و مرد در این مقوله بشدت زنان را آزار می‌داد. تا اینکه چندی پیش دیوان عالی کشور مهر تأییدی بر پایان این نابرابری زد و در ۳۱ اردیبهشت ماه سال‌جاری در جلسه هیأت عمومی دیوان عالی کشور، رأی به برابری دیه زن و مرد داده شد.

یک جامعه شناس نیز با اشاره به اینکه نصف بودن دیه زن به نوعی کسر شأن برای زنان به شمار می‌رفت، به «ایران» می‌گوید: در سطح بین‌المللی در اکثر کشورها در خصوص تصویب قانون این «انسان» است که در نظر گرفته می‌شود و تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد. در قرآن هم بارها اشاره شده زن و مرد مساوی هستند الا به تقوا. با توجه به تأکید اسلام و قوانین بین‌المللی، قانون برابری دیه زن و مرد خیلی پیش تر از این‌ها باید به تصویب می‌رسید با این‌همه این اتفاق برای زنان کشور ما اتفاقی بسیار مهم و فرخنده است. به گفته شهلا کاظمی‌پور «خیلی از قوانین وجود دارند که به نفع زنان هم هستند ولی بدرستی اجرا نمی‌شوند. امیدوارم بعد از تصویب این قانون بر اجرای درست آن نظارت دقیق شود، چراکه نظارت بر اجرای قانون به مراتب مهم‌تر از تصویب قانون است. در این حیطه رسانه‌های جمعی و فضای مجازی هم می‌توانند ناظران خوبی باشند.» وی در ادامه اظهار امیدواری می‌کند: این اتفاق گام بسیار مهمی در جهت احقاق حقوق زنان است و امیدوارم در مسائل دیگر نیز زنان به حقوق حقه خود دست پیدا کنند. مواردی از قبیل ارث، شهادت، افتتاح حساب بانکی برای فرزندان و برداشت از حساب، ازدواج مجدد مردان و بحث بازنگری قانون ازدواج از جمله مسائلی هستند که همچنان از نابرابری عینی حقوق زنان و مردان به شمار می‌روند.

پس از پدرم کار روحانی سخت شد

روزنامه «اعتماد» با درج مطلبی با عنوان «پس از پدرم کار روحانی سخت شد» به گفت و گو با فاطمه هاشمی رفسنجانی پرداخت و نوشت: دولت، دولت اعتدال و توسعه است اما نگاه شخص آقای روحانی از موضع اعتدال است. اگر صحبت‌های آقای روحانی را از گذشته تا به امروز مرور کنیم، متوجه می‌شویم که از آغاز رویکرد اعتدالی نداشته بلکه کم‌کم این تغییر در ایشان به وجود آمده. به مرور خیلی‌ها، حتی اصولگرایان متوجه شدند و فهمیدند که راه برون‌رفت کشور از مشکلات اعتدال است. اکثریت فهمیده‌اند که مشی اعتدالی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، مشی درستی بوده اما متأسفانه تندروهای هر دو جناح به این مشی اعتدالی ضربه زده‌اند و می‌زنند. من چرخش سیاسی از سوی روحانی نمی‌بینم. امروز برای فعالیت او شرایط سخت‌تر شده است. به نظر من او دیدگاه‌های گذشته خود را دارد و حتی پررنگ‌تر هم شده است.

اینکه ما در اعتدال و توسعه همواره حامی کاندیداهای دیگران بوده‌ایم، مشکلی است که من قبول دارم و می‌پذیرم. در حزب هم در مورد این موضوعات صحبت می‌شود؛ می‌توانم بگویم که برخی افراد در حزب این اعتماد به نفس را پیدا کرده‌اند - به هر حال حزب محل تضارب آراست- بنابراین برخی این موضوع را مطرح می‌کنند که باید مستقل عمل کنیم یا اساساً رأی روحانی رأی به ماست اما اکثریت اعضا این تفکر را قبول ندارند و معتقدند که رأی روحانی در سایه یک ائتلاف شکل گرفته است. وقتی شما از حزب صحبت می‌کنید، به معنای حضور تفکرات مختلف است که به جمع‌بندی مشخصی می‌رسند، بنابراین می‌توان گفت که برخی افراد در حزب چنین تفکری دارند اما اکثریت این را نمی‌پذیرند.

پشت درهای بسته

روزنامه «جهان صنعت» با انتخاب تیتر «پشت درهای بسته» نوشت: معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت از فعال‌سازی ستاد الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی WTO با همکاری دفتر همکاری‌های چندجانبه وزارت امور خارجه خبر داده که با توجه به شرایط کنونی اقتصاد ایران باعث تعجب صاحبنظران شده است. ایران حدود ۲۰ سال است که برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی پشت درهای بسته سازمان ژنو مانده است که دلایل زیادی دارد. سیاست‌ها و ساختار داخلی تجارت و خط‌مشی دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران از عمده‌ترین دلایل عدم موافقت اعضا با ورود ایران به این سازمان است. البته نمی‌توان از کنار این موضوع گذشت که ایالات متحده آمریکا به سبب توان بالای تولید ناخالص ملی و گستردگی ساختار تجاری یکی از وزنه‌های سنگین این سازمان است.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که تجار کشورهای عضو WTO از آن بهره می‌برند تعرفه‌های اندکی است که کشورها برای تجارت فی‌مابین تعیین کرده‌اند، برای مثال تعرفه صادرات سنگ ساختمانی بین کشورهای عضو این سازمان حدود پنج درصد اما این تعرفه برای کشورهای غیرعضو حدود ۵۰ درصد نرخ‌گذاری شده است؛ به بیان دیگر این سازمان محصول قراردادی اقتصادی است که کشورها به مرور زمان باید تعرفه‌های صادراتی خود را حذف کنند. ایران که در شرایط وخیم کنونی بیش از هر زمان دیگر نیاز به افزایش صادرات جهت ارزآوری و رونق تولید برای خروج از رکود دارد، تصمیم گرفته که پرونده ۲۰ ساله الحاق به این سازمان جهانی را بار دیگر باز کند. اما با توجه به وضعیت تجاری که اقتصاد ایران دچار آن است نمی‌توان چشم‌انداز روشنی برای این تصمیم متصور شد و این چشم‌انداز تاریک دلایل داخلی و خارجی دارد.

ابزار نجات از نوسان ارزی

روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «ابزار نجات از نوسان ارزی» آورده است: آیا می‌توان از شر نوسان ارزی خلاص شد؟ در شرایط کمبود ذخایر ارزی داشتن بازار بدون نوسان ممکن است؟ پاسخ به‌صورت مشروط مثبت است؛ اگر از قرارداد تهاتر ارزی استفاده شود. یک تحقیق که در پژوهشکده پولی‌-بانکی انجام شده، نشان داده علاوه‌بر اینکه می‌توان برای همیشه از شر نوسان ارزی خلاص شد، بلکه با استفاده از این ابزار، حتی می‌توان نوسان ارزی را در شرایط کمبود نیز مهار کرد. در قرارداد تهاتر ارزی، بانک مرکزی می‌تواند با انعقاد قرارداد با بانک‌های تجاری، از مازاد ذخایر ارزی آنها استفاده کند و بانک‌های تجاری نیز از تجمیع مازاد ارزی مشتریان خردشان بهره ببرند. در این روش، تمام ریسک نوسانات نرخ ارز برای تجار و بانک‌های تجاری به ترازنامه بانک مرکزی منتقل می‌شود.

جای یک ابزار پرکاربرد در شرایط فعلی اقتصاد ایران خالی است: ابزار تهاتر ارزی. در شرایط تحریمی که مساله کمبود ذخایر ارزی و نقدشوندگی پایین این ذخایر برای بانک مرکزی پررنگ می‌شود، می‌توان با ایجاد یک ابزار جدید، این نقصان را برطرف کرد. در تحقیقی که با عنوان «ابزار تهاتر ارزی در بانکداری بدون ربا جهت سیاست‌گذاری بانک مرکزی» در فصلنامه پژوهش‌های پولی-بانکی منتشر شده، پژوهشگران به تفصیل ابعاد گوناگون ابزار تهاتر ارزی را بررسی کرده‌اند. مرور این تحقیق نشان می‌دهد که با استفاده از این ابزار می‌توان درجه ثبات در بازار ارز را بالا برد و از تعداد و دامنه نوسانات کاست.

دیپلماسی سکوت

روزنامه «شرق» با درج مطلبی با عنوان «دیپلماسی سکوت» به گفت و گو با محسن میردامادی فعال سیاسی پرداخت و آورد: اگر بخواهیم تصمیمات بهنگام و نابهنگام را در طول انقلاب از ابتدا تا الان مرور کنیم، به نظرم شاید بتوانیم این حرف کلی را بگوییم که تا قبل از پیروزی انقلاب و اوایل آن دوره، تصمیمات گرفته‌شده کمتر نابهنگام بودند و می‌توان گفت تصمیماتی بود که نوعاً بهنگام گرفته می‌شد. یکی بحث آمریکایی‌ها و دعوت به مذاکره است که مکرر اعلام می‌کنند دیپلماسی را با دیپلماسی جواب دهید و مذاکره کنید. به نظرم آمریکایی‌ها هم کاملاً توجه دارند که این‌گونه دعوت به مذاکره، در حقیقت دعوت به مذاکره نیست، شاید بتوانیم بگوییم نوعی دعوت به محاکمه است. به نظرم آنها هم می‌دانند که این نوع دعوت به مذاکره، به مذاکره منجر نخواهد شد. شاید هم تعمدا طوری مطرح می‌کنند که حاصلش مذاکره نشود. آمریکایی‌ها از برجام به‌عنوان یک معاهده بین‌المللی که دولت قبلی‌شان امضا کرده خارج شده‌اند. دائماً تحریم‌ها را افزایش می‌دهند و سنگین‌ترین تحریم‌ها را بر ایران اعمال کرده‌اند و هم‌زمان می‌گویند بیایید مذاکره کنیم.

سکرت دیپلماسی یا دیپلماسی محرمانه بخشی از دیپلماسی کشورهاست که در مقاطع حساس که دیپلماسی متعارف جواب نمی‌دهد یا امکان‌پذیر نیست، از این طریق عمل می‌شود که معمولاً با ابتکار یک میانجی شکل می‌گیرد. ما با آمریکا در دوره ریگان و ماجرای مک فارلین این تجربه را داشتیم که به نظرم به‌دلیل اینکه خودمان درست مدیریت نکردیم، ناتمام ماند ولی تا مرحله‌ای که انجام شد، ایران متضرر نشد و منافعی هم داشت. آن زمان گفته می‌شد وقتی با امام موضوع را مطرح کرده بودند که آیا چنین فرایندی را انجام بدهند یا نه، ایشان گفته بود اگر می‌خواهید انجام بدهید اما کاری نکنید که به مردم نتوانید بگویید.

دو راهی چادرنشینی بخشی از مردم یا کنترل بازار مسکن

روزنامه «مردم سالاری» در گزارشی با عنوان «دو راهی چادرنشینی بخشی از مردم یا کنترل بازار مسکن» می‌نویسد: اوضاع بازار مسکن آن‌چنان آشفته است که سروسامان دادن به آن به مسأله‌ای ملی تبدیل شده است. احمد صفری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس، اخیراً در مصاحبه‌ای در مورد وضعیت بسیار وخیم مستأجران گفته است: «به دلیل گرانی مسکن تماس‌های بسیاری از سوی همشهریان برای دریافت چادر و ادامه زندگی با نصب چادر در پارک‌ها با من گرفته شده لذا اگر بر قیمت‌ها کنترل و نظارت نشود، مسئله ملی در راه است». این اظهارت نشان‌دهنده وضعیت حادی است که در حال حاضر در بازار مسکن وجود دارد. اما ظاهراً نهادهای مسئول همچنان چشم خود را به روی این وضعیت حاد بسته‌اند و هیچ راهکار فوری و عاجلی برای تسکین درد مستأجران ندارند. در اثر افزایش قیمت خرید و فروش مسکن، اجاره‌بها امسال به طرز سرسام‌آوری افزایش یافته و نرخ‌های اجاره به هیچ‌وجه با درآمد مستأجران همخوانی ندارد. میزان افزایش اجاره‌بها به حدی غیرقابل تحمل بوده است که عده‌ای از مستأجران در شهرهای مختلف کشور را حاشیه‌نشین کرده است.

مسکن برای عده‌ای تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده که باید به هر ترتیب ممکن حداکثر سود را از آن ببرند. از آن سو، برای عده زیادی، مسکن یک کالای مصرفی است که به هیچ‌وجه قدرت تأمین پایدار آن را ندارند و برای یافتن سرپناه هر سال باید مرارت‌های بسیاری را تحمل کنند و هرچه بیشتر به سمت حاشیه‌نشینی سوق یابند. نهادهای مربوطه، این وضعیت پیچیده و نابرابر را به کلی به حال خود رها کرده‌اند و هیچ برنامه‌ای برای ایجاد یک رابطه منصفانه بین خریداران و فروشندگان مسکن یا مالکان و مستأجران ندارند. دولت در ایران در تعیین قیمت بسیاری از کالاها، از گندم کشاورزان گرفته تا شیر تولیدی توسط دامداران، نقش دارد اما قیمت‌گذاری در حوزه مسکن را به کلی رها کرده و آن را به «صلاحدید» مالکان و دلالان مسکن واگذار کرده است. مصرف‌کنندگان واقعی مسکن در ایران در رابطه‌ای نابرابر گرفتار شده‌اند که این رابطه، هر سال قدرت خرید آن‌ها را تحلیل می‌برد.

مکرون در نقش پلیس خوب

روزنامه «همدلی» با انتخاب تیتر «مکرون در نقش پلیس خوب» می‌نویسد: انتشار خبر پیشی گرفتن ایران از ذخیره ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده، بازتاب بسیاری در غرب داشت. اروپا و آمریکا در واکنشی قابل پیش‌بینی، حتی ایران را تهدید کردند در صورت اصرار به این کار، باید تحریم‌های جدیدی را تحمل کند. از جمله انگلیس که اعلام کرد؛ از افزایش میزان ذخیره اورانیوم غنی شده در ایران عمیقاً نگران است و فوراً اقدام بعدی را بررسی می‌کند. رایزنی و مذاکره با آلمان و فرانسه به عنوان شرکای اروپایی ایران در برجام، در دستور کار دولت‌مردان انگلیسی قرار گرفت تا «فوراً» نسبت به اتخاذ سیاست جدید خود در خصوص کاهش تعهدات برجامی ایران، اقدام کند. پیش از این تصمیم جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس، نگرانی عمیق خود و کشورش را از عبور ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از سقف تعیین شده در متن توافق برجام، ابراز کرده بود. با این حال جرمی هانت گفته است: «انگلیس به توافق هسته‌ای با ایران پایبند می‌ماند. همچنین از همه ابزارهای دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها در منطقه استفاده می‌کند.» او در خواسته‌ای مداخله‌جویانه و بی‌تفاوت نسبت به اینکه آمریکا و اروپا در ایفای نقش خود در برجام ضعیف عمل کرده‌اند، خودداری ایران را از هرگونه اقدامی که با متن برجام در مغایرت باشد، خواستار شد.

کش و قوس‌ها در تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود، اکثر تحولات بین‌المللی را به حاشیه رانده است. همانطور که پیش‌تر گفتیم، انگلیس بیشترین واکنش را به این تصمیم گرفته است. هر چند اروپا با برگزاری کمیسیون مشترک دوازدهم برجام، از اینستکس دلخواه خود رونمایی و ایران را تشویق کرد تا زمان بهبود اوضاع، تصمیمی برای اقدامات بعدی اتخاذ نکند. در آخرین اقدام، اتحادیه اروپا هم در واکنش به ایران برای افزایش اورانیوم غنی شده، توصیه کرده تا ایران از از گام‌های بیشتری که منجر به تضعیف برجام می‌شود، پرهیز کند. باز هم در این توصیه‌ها از ناکافی بودن فعالیت‌های برجامی اروپا و نیز خروج آمریکا از این توافق مهم هسته‌ای، هیچ نشانه‌ای دیده نمی‌شود و در اروپا کسی نیست که به خود اروپا یا آمریکا در خصوص برجام، توصیه کارساز ارائه کند.

وقت هوشمند سازی شهرها فرارسید

روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «وقت هوشمند سازی شهرها فرارسید» نوشت: به طور کلی باید در نظر داشت که توسعه اقتصادی یکی از مهمترین مزایای هوشمندسازی شهرها محسوب می‌شود، چراکه به‌واسطه تحقق این مهم می‌توان انتظار داشت که استفاده بهینه‌ای از منابع طبیعی و نیروی انسانی صورت بگیرد؛ سرمایه‌گذاری‌ای که خود می‌تواند نقش بسزایی در توسعه اقتصادی داشته باشد. به عبارت ساده‌تر با افزایش رشد جمعیت در سال‌های آتی دیگر نمی‌توان از منابع طبیعی سرمایه‌گذاری و یا مواردی از این دست به‌صورت بهینه و کامل استفاده کرد که این خود می‌تواند عاملی برای رکود و یا عدم توسعه‌یافتگی اقتصاد باشد، این در حالی است که در صورت تحقق یافتن شهرهای هوشمند این مشکل به‌طور کامل مرتفع خواهد شد. به عبارت ساده‌تر هوشمندسازی شهر خود می‌تواند عاملی برای صرفه‌جویی مالی و در نهایت رشد اقتصادی شود.

یکی دیگر از مزایای هوشمندسازی شهرها را می‌توان صرفه‌جویی در زمان بر عدم اتلاف وقت شهروندان عنوان کرد، چراکه به‌واسطه هوشمندسازی شهرها دیگر مردم زمان خود را در ترافیک و یا پشت ماشین‌های حمل زباله تلف می‌کنند که این خود می‌تواند عاملی برای پیشرفت و توسعه زندگی شهری باشد و همچنین پیش‌بینی می‌شود در سایه تحقق این مهم خشونت و استرس نیز تا حد زیادی کاهش یابد. پرواضح است که کاهش فساد اداری را می‌توان از دیگر مزایای هوشمندسازی شهرها عنوان کرد، چراکه به‌واسطه انجام این کار دیگر افراد به‌راحتی نمی‌توانند اقدام به باندبازی و همچنین سوءاستفاده‌های مالی کنند که این نامه خود نقش بسزایی در کاهش فساد اداری خواهد داشت. بدیهی است یکی دیگر از مزایای هوشمندسازی شهرها را می‌توان افزایش میزان مشارکت عمومی مردم عنوان کرد، چراکه تحقیقات نشان می‌دهد هوشمندسازی خود می‌تواند عاملی برای افزایش اعتماد مردم و همچنین بالا رفتن نرخ مشارکت‌های اجتماعی باشد.

چرخش صنایع از تولید کالا به استخراج بیت کوین

روزنامه «ایران» با درج تیتر «چرخش صنایع از تولید کالا به استخراج بیت کوین» آورده است: «بیت کوین به صنعت راه یافت.» چند روز پیش با خبر شدیم که در برخی از شهرک‌های صنعتی واحدهای فعال دست از تولید کشیدند و به سمت استخراج ارز مجازی رفته‌اند. آنها نیروی کار خود را اخراج نکردند ولی از آنها خواسته‌اند که در خانه بمانند و حقوق بگیرند و البته کارفرما حق بیمه شأن را هم پرداخت می‌کند. با این شکل و شمایل واحد صنعتی که به دنبال استخراج ارز مجازی رفته است نگرانی بابت پول برق که وزارت نیرو از ۱۲ روز پیش برخورد با آنها را آغاز کرده است، ندارد. در این میان گفته می‌شود ساز و کاری که برخی از واحدهای صنعتی در پیش گرفتند، قابل شناسایی است چرا که روند مصرف برق آنها نشان می‌دهد که تغییراتی در مصرف اتفاق افتاده است. برای آنکه به ارز دیجیتال دست یافت، نیاز به دستگاه ماینر است، دستگاهی که باید شبانه روز کار کند تا بتواند در استخراج ارز برای شما درآمدزایی کند. طی چند وقت اخیر پول درآوردن به این شیوه مد شده است و برخی‌ها به تبعیت از نمونه‌های خارجی به این سمت رفتند.

در حال حاضر کشور چین رکورددار بیت‌کوین است. بر اساس اطلاعات ارائه شده، روزانه ۱۶ میلیون دلار بیت‌کوین توسط کاربران ایرانی خرید و فروش می‌شود که از این نظر در رتبه ۲۹ جهانی هستیم. بر اساس گزارش منابع خبری، در حال حاضر قیمت هر واحد بیت کوین حدود ۱۱ هزار دلار است. استخراج‌کنندگان ارز مجازی در ایران هنوز نمی‌دانند که رفتن به این سمت قانونی است یا غیرقانونی. چرا که دولت هیچ نظری در این باره نداده است و کسانی هم که به این سمت رفتند منتظر تصمیم‌گیری دولت هستند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ستاد دیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۴۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه «اومااویا» سریلانکا، نماد توان صادرات خدمات فنی - مهندسی ایران

رئیس‌جمهور در سفر به سریلانکا با افتتاح سد و نیروگاهی که توسط مهندسان ایرانی در این کشور ساخته شده است، توان صادرات خدمات فنی - مهندسی کشورمان را اثبات کرد.

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور کشورمان پس از پایان سفر خود به پاکستان،  به دعوت همتای سریلانکایی خود صبح روز چهارشنبه وارد این کشور شد. اولین برنامه رئیسی در این سفر افتتاح سد و نیروگاهی بود که توسط ایران در این کشور ساخته شده بود. سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به محل اجرای ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» در ۲۳۰ کیلومتری شرق پایتخت این کشور رفت و به همراه «رانیل ویکرمسینگه» رئیس جمهور سریلانکا، یکی از بزرگترین پروژه‌های صادرات خدمات فنی-مهندسی ایرانی را افتتاح کرد.

ابرپروژه «اومااویا» شامل دو سد به نام‌های «دایرابا» و «پوهولپولا»، نیروگاه آبی ۱۲۰ مگاواتی زیرزمینی، ۲۸ کیلومتر تونل‌های انتقال آب و دسترسی، سه شفت عمودی جمعاً به طول ۸۵۰ متر و ۲۳ کیلومتر خط انتقال برق است. پروژه‌ای که فرایند ساخت، نظارت و مشاوره آن تماماً توسط شرکت ایرانی انجام شده و هزینه ساخت آن به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار توسط دولت سریلانکا تامین شده است.

مراحل طراحی و ساخت این سد و نیروگاه توسط شرکت‌های ایرانی انجام شده است و یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های حوزه صادرات خدمات فنی - مهندسی کشور در زمینه‌های سدسازی، انتقال آب و تولید برق است. پروژه چند منظوره «اومااویا» سریلانکا به عنوان یکی از بزرگ ترین پروژه‌های حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در زمینه‌های سدسازی، انتقال آب و تولید برق محسوب می شود و نشان‌دهنده توان فنی و مهندسی کشور در حوزه ابزارهای مدیریت منابع آب از جمله شبکه آبیاری زهکشی، تونل‌ها و سد سازی است.

رویکرد دولت سیزدهم مبتنی بر توسعه دیپلماسی منطقه‌ای، از مهمترین راهبردهایی است که به ارتقای صادرات خدمات فنی - مهندسی کشور از جمله صنعت آب و برق کمک کرده است. تمامی فرایند ساخت، نظارت و مشاوره پروژه­ی منحصر به فرد و چند منظوره «اومااویا»  تماماً توسط شرکت ایرانی انجام شده و هزینه ساخت آن به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار توسط دولت سریلانکا تامین شده است.

در ادامه این سفر، رئیس‌جمهور کشورمان در کاخ ریاست جمهوری سریلانکا  مورد استقبال رسمی «رانیل ویکرمسینگه» قرار گرفت. در مراسم استقبال رسمی پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور و خوش‌آمد گویی فرمانده گارد تشریفات، روسای جمهور اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند. همچنین در حین این مراسم به احترام هیئت ایرانی ۲۱ گلوله توپ شلیک شد.

سپس هیات‌های عالی دو کشور نشستی با یکدیگر برگزار کردند و ۵ سند همکاری در حوزه‌های «همکاری‌های فرهنگی، علمی، فنی، رسانه‌های گروهی و ورزش و جوانان»، «همکاری میان کتابخانه‌های ملی دو کشور»، «همکاری اتاق تعاون ایران و شورای ملی تعاون سریلانکا»، «همکاری‌های رسانه‌ای و جهانگردی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت رسانه، جهانگردی و هواپیمایی سریلانکا» و «همکاری در زمینه صنعت فیلم بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و شرکت ملی فیلم سریلانکا» امضا کردند.

در ادامه نشست خبری روسای‌جمهور ایران و سریلانکا برگزار شد. رئیسی در این نشست از آمادگی ایران برای ارتقای همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری، فرهنگی، گردشگری، علمی و فناوری خبر داد. رئیسی همچنین به موضوع فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اشاره کرد.

همچنین رئیسی در  نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور اعلام کرد:« پیشنهاد می‌کنم کارگروه مشترکی با حضور وزرای مربوطه برای تسریع‌ در ارتقا روابط اقتصادی تشکیل شود. همچنین تشکیل منظم و مستمر جلسات کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی می‌تواند در ارتقای سطح روابط اقتصادی و تجاری دو طرف بسیار موثر باشد.»

برنامه بعدی رئیسی حضور در مسجد جامع «کالپیتی» شهر کلمبو و دیدار و گفت‌وگو با نمازگزاران این مسجد بود. رئیسی نماز مغرب را نیز در این مسجد اقامه کرد. رئیسی در جمع نمازگزاران مسجد کالپیتی به آمادگی ایران برای ارتقای روابط با سریلانکا و همچنین مظلومیت مردم غزه در برابر اسرائیل اشاره کرد.

رئیسی پس از پایان سفر سه روزه خود به پاکستان و سریلانکا، بامداد پنجشنبه وارد تهران شد. او در مصاحبه‌ای در بدو ورود خود به تهران گفت: «ایران ظرفیت‌های خوبی در عرصه‌های مختلف از جمله صدور خدمات فنی ـ مهندسی دارد که می‌توانیم بر اساس آنها همکاری‌های خوبی با کشورهای همسو، همسایه و آسیایی داشته باشیم، گفت: موضوع دوم سفر به سریلانکا گسترش تجارت و همکاری اقتصادی با این کشور بود که تصمیمات خوبی درباره آنها اتخاذ شد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فصل پنجم «نون‌خ» را می‌توان پیوند غرب و شرق ایران دانست
  • پیش‌بینی قیمت ارز و نرخ تورم در سال ۱۴۰۳ | وضعیت رشد اقتصادی به کدام سو؟
  • شکست بزرگ اسرائیل در آزمایش دفاعی ایران
  • پروژه «اومااویا» سریلانکا، نماد توان صادرات خدمات فنی - مهندسی ایران
  • دنیای اقتصاد : در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • بانک توسعه صادرات درمسیرجهش تولید گام موثر برمی دارد
  • دیگر هیچ مسابقه‌ای رایگان نیست
  • افزایش همکاری‌های ایران و سریلانکا با افتتاح پروژه اومایا
  • جایگاه ایران در تکنولوژی سدسازی بین کشور‌های جهان