Web Analytics Made Easy - Statcounter


به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، محمد سرور رجایی نویسنده کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» در نشستی که به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم و با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، سپاه علی بن ابیطالب(ع)، حوزه هنری و سازمان بسیج هنرمندان استان قم برگزار شد، درباره نگارش و تدوین این کتاب گفت: در دهه ۶۰ که نوجوان بودم و با مجاهدان کابل (افغانستان) ارتباط داشتم، در آن سال‌ها از طریق نشریه‌ای با یک شهید افغانستانی که در ایران به شهادت رسیده بود و سپس با شهیدی ایرانی که متولد قم بود و در افغانستان به شهادت رسیده بود، آشنا شدم و تصمیم گرفتم که از خانواده‌های این شهدا تقدیر کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: داد پس از گذشت سال‌ها با افغانستانی‌های بیشتری آشنا شدم که در دفاع مقدس ایران به شهادت رسیده بودند و تعدادی از آن‌ها در گلزار شهدای قم به خاک سپرده شده اند.

وی با اشاره به مهاجرت خود در سال ۱۳۷۳ به ایران گفت: از آن زمان، تحقیق و مطالعه خود را درباره شهیدان ایران و افغانستان شروع کردم و به سراغ کتاب‌های ادبیات دفاع مقدس ایران رفتم و نشانه‌ای از حضور رزمندگان افغانی که در دفاع مقدس و نیز نشانه‌ای از حضور رزمندگان ایرانی که در جهاد افغانستان حضور داشتند؛ پیدا نکردم و تصمیم گرفتم که در این زمینه کار کنم.

رجایی با بیان اینکه در این زمینه با خانواده‌های بزرگوار این شهیدان در شهر‌های گوناگون ایران و افغانستان گفت: وگو کردم، گفت: امروز شماری از این مجاهدان افغانی ناشناخته اند، اما هنوز نیز تعدادی از آن‌ها در جبهه مقاومت در سوریه در مقابل دشمنان مشترک ما حضور دارند و جانفشانی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این‌ها سند برادری ما است، تاکید کرد: هرچه این اشتراکات خودمان را برجسته نمائیم؛ همدلی، رفاقت و صمیمیت میان ما در مقابل یاوه سرایی‌های دشمن مشترک بیشتر می‌شود.

نویسنده کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» خاطرنشان کرد: این کتاب از عشقی سخن می‌گوید که در دل برادران افغانستانی به امام خمینی و قدرت گرفتن اسلام رسوخ کرده است.

وی افزود: این کتاب، روایت عاشقانه مجاهدانی است که فارغ از رنگ‌ها و مرزها؛ به فرمان امام راحل لبیک گفتند و به جبهه مقاومت رفتند و این جزو اعتقادات مشترک ما است.

رجایی اظهار کرد: این اثر حاصل ۱۴ سال پژوهش می‌باشد؛ سال‌هایی که تلخی‌ها و شیرینی‌های بسیاری برایم داشته است و از این طریق با رشادت‌های رزمندگان اسلام آشنا شدم.



ثبت و ضبط خاطرات رزمندگان اسلام ضروری است

احمد مُدَقِّق منتقد کتاب نیز در این نشست با بیان اینکه هرچه داریم از شهدا است و همیشه مدیون خانواده‌های بزرگوار شهیدان و ایثارگران هستیم، درباره نویسنده کتاب مذکور گفت: آقای رجایی همواره چه در زمانی که در جبهه‌های افغانستان مجاهد بود و چه پس از آن، در حوزه فرهنگ فعال بوده است.

وی افزود: او در دوران جهاد افغانستان در یک دست اسلحه و در یک دست دوربین فیلمبرداری داشت و رشادت‌های مجاهدان را ضبط کرد، اما متأسفانه در حمله طالبان آن فیلم‌ها از بین رفت، ولی تجربه‌های او باقی ماند و این اثر حاصل ۱۴ سال پژوهش کتابخانه‌ای و میدانی این نویسنده در شهر‌های مختلف ایران و افغانستان است.

وی اظهار کرد: مقاومت مجاهدان افغانستانی به شکل‌های متفاوتی بروز پیدا کرد، ولی نتیجه و هدف در همه آنها؛ چه در جهاد افغانستان، چه در دفاع مقدس ایران و چه در جبهه مقاومت سوریه یکی بوده است.

مدقق خاطرنشان کرد: در این کتاب با افراد گوناگونی آشنا می‌شویم که برخی از آن‌ها سابقه جهاد در افغانستان و دفاع مقدس ایران را داشته اند و امروز نیز جزو مدافعان حرم مطهر حضرت زینب (س) هستند.

این منتقد کتاب، با اشاره به وجود نداشتن مرز در آرمان‌ها تصریح کرد: هر مسلمانی در هر جای جهان مورد ستم قرار می‌گیرد، به خاطر یگانگی آرمان و اشتراکات، باید یاریگر آن‌ها باشیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود بر ضرورت و اهمیت ثبت، ضبط و نوشتن خاطرات توسط رزمندگان، خانواده‌ها و اطرافیان آن‌ها و عموم مردم در جامعه تاکید و بیان کرد: لازم است که این مساله به یک نهضت در جامعه تبدیل شود.

مدقق خاطرنشان کرد: باید در این زمینه، مباحث را از سطح خبر به سطح روایتگری رساند، چراکه روایت یک بازتاب صادقانه و ژرف از درون خانواده‌ها است.

رئیس هیأت شهدای فاطمیون نیز در حاشیه این مراسم در گفت: وگو با خبرنگار ایرنا گفت: لازم است که رسانه‌ها و اهل قلم؛ شهامت‌ها، ایثارگری‌ها و جانفشانی‌های شهدای مدافع حرم را که استکبار را در جبهه مقاومت به زانو درآورده اند، بازگو نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا صابری افزود: این رشادت‌ها افتخاری برای جهان اسلام می‌باشد که لازم و ضروری است برای نسل‌های بعد ثبت و ضبط شوند و تلاش خواهیم کرد آثار این شهدا را جمع آوری و ثبت و ضبط نمائیم.

کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» خاطره‌های رزمندگان افغانستانی در دوران هشت سال دفاع مقدس را با ارائه مستندات تصویری روایت می‌کند. این کتاب نخستین اثر تحقیقی جدی درباره حضور رزمندگان افغانستانی در عرصه دفاع مقدس است و از ویژگی‌های مهم کتاب مذکور، نثر روان آن می‌باشد که نویسنده با زبانی شیوا و با استفاده از اصطلاحات رایج در ادبیات کشور افغانستان به بیان خاطره‌های رزمندگان افغانستانی پرداخته است.

در پایان این نشست از تعدادی از خانواده‌های گرانقدر شهدا و نیز تعدادی از دختران شهیدان افغانستانی به مناسبت روز دختر تقدیر و تجلیل شد.

یکم ذی العقده روز ولادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) به عنوان روز دختر نامگذاری شده است.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۶۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران رزمندگان حقیقی نظام جمهوری‌ اسلامی هستند

فرمانده سپاه استان قزوین گفت: در دوره‌ای که در نبرد پنجه با پنجه دشمن و در فشار اقتصادی، تحریم و تنگناهای اقتصادی قرار داریم، کارگران رزمندگان حقیقی نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار می‌روند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، سردار سرتیپ‌دوم پاسدار رستمعلی رفیعی آتانی بعدازظهر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در جشنواره امتنان که با محوریت تجلیل و تقدیر از جامعه کارگری و شهدای کارگر برگزار شده بود، اظهار کرد: کارگران اگرچه در مقاطع متفاوت با تلاش و همت در راستای اهداف کشور فعالیت کردند، اما حضور جامعه کارگری در دوران پرافتخار دفاع مقدس فراموش‌شدنی نیست.

وی افزود: در دوره‌ای که در نبرد پنجه با پنجه دشمن و در فشار اقتصادی، تحریم و تنگناهای اقتصادی قرار داریم، کارگران رزمندگان حقیقی نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار می‌روند.

فرمانده سپاه حضرت صاحب‌الأمر (عج) با اشاره به عملیات وعده صادق بیان کرد: برای نخستین مرتبه کشور ما میدان دیپلماسی و عمل را در یک جا قرار داد و آرزوی دیرینه ۷۶ ساله دنیای اسلام و آرزوی مظلومان را محقق کردیم.

سردار رفیعی آتانی ادامه داد: رزمندگان میدان را خالی نکردند و با دستان پرقدرت خود به دشمن نشان دادند که ما پیروز می‌شویم، چرا که با همه ظرفیت‌های موجود پای کار هستیم و این فقط یک عملیات محدود است.

وی خاطرنشان کرد: روزی تمامی دنیا می‌گفتند به ایران سلاح نفروشید، امروز همه دنیا را بسیج کرده‌اند که از ایران سلاح نخرید، این نشان می‌دهد که همگی با تمام قوا و همت خود برای ایستادگی نظام جمهوری اسلامی تلاش کردیم و از این همت همچنان ادامه دارد.

کد خبر 748868

دیگر خبرها

  • نقش سنگرسازان بی سنگر در تاریخ انقلاب ماندگار است
  • زنده‌ نگهداشتن خاطرات دفاع مقدس یک ضرورت است
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • کارگران رزمندگان حقیقی نظام جمهوری‌ اسلامی هستند
  • عملیات بیت المقدس نقطه عطف دفاع مقدس است
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان