Web Analytics Made Easy - Statcounter

اتیوپی و اتحادیه آفریقا که طرف‌های میانجی‌گر در بحران سودان هستند، در نشست خبری مشترکی از شورای نظامی انتقالی و گروه‌های مخالف خواستند با هدف دستیابی به توافقی در خصوص تحویل قدرت به غیرنظامیان، امروز (چهارشنبه) مذاکرات مستقیمی با یکدیگر داشته باشند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، محمود دریر، میانجی اتیوپیایی در بحران سودان در این نشست در خارطوم گفت، شورای نظامی و ائتلاف اپوزیسیون آزادی و تغییر با پیشنهادات میانجی‌گران اتیوپی و اتحادیه آفریقا برای حل بحران تشکیل دولت غیرنظامی موافقت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما دو طرف همچنان پیرامون ساختار شورای حاکمیتی اختلاف نظر دارند.

وی از طرف‌های سودانی خواست برای دستیابی به توافق وارد مذاکرات مستقیم شوند.

دریر در جمع خبرنگاران گفت، زمان و مکان این مذاکره مشخص شده است اما به دلایل امنیتی فاش نمی‌شود. طرف‌های بحران سودان دعوت‌نامه حضور در این نشست را دریافت کرده‌اند.

در همین حال، محمد الحسن ولد لبات، فرستاده ویژه اتحادیه آفریقا در سودان هم در این نشست گفت: میانجی‌گران، دو طرف را به دیدار مشترک در روز چهارشنبه دعوت کرده‌اند و اگر توافقی صورت گیرد،‌ میانجی‌گران از آن حمایت می‌کنند. دو طرف در آستانه دستیابی به توافق قرار دارند و یک نکته مورد اختلاف درباره نمایندگان شورای حاکمیتی باقی می‌ماند.

وی با درخواست از طرف‌های سودانی برای آنکه در خصوص مسائل مورد اختلاف به موضع میانه‌ای برسند، طرفین بحران سودان را به قبول پیشنهاد تشکیل شورای حاکمیتی به ریاست یک شخصیت ملی و ‌تشکیل دولت مدنی به ریاست نامزدی از ائتلاف آزادی و تغییر ترغیب کرد.

دریر نیز در این نشست گفت، همگرایی بالایی میان دو طرف در خصوص سند پیشنهادی وجود دارد و اگر دو طرف بر سر میز مذاکرات حاضر شوند، می‌توانند برای رسیدن به توافق، زمان را کوتاه کنند.

به دنبال اعتراضات گسترده مردمی در سودان علیه دولت عمر البشیر، رئیس جمهور سابق این کشور، ۱۱ آوریل ارتش سودان البشیر را برکنار و خود اداره امور را به "صورت موقت" تا زمان تشکیل دولت غیرنظامی برعهده گرفت. اعتراضات گروه‌های مخالف با هدف تحت فشار گذاشتن ارتش برای کناره‌گیری از قدرت ادامه دارد. اما مذاکرات میان دو طرف پس از آن فروپاشید که نیروهای امنیتی اعتراض‌ها در برابر وزارت دفاع را در سوم ژوئن با خشونت بسیار متفرق کردند.

همچنین ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر سودان در راستای رسیدن به مطالبات خود،‌ جدول اعتراضات جدیدی شامل فراخوان‌ها برای تظاهرات میلیونی، نافرمانی مدنی و اعتصاب سیاسی در روزهای ۱۳ و ۱۴ ژوئیه جاری (۲۳ و ۲۴ تیر) را اعلام کرد. این ائتلاف در ادامه تاکید کرد، روز یکشنبه ۱۴ ژوئیه روز نافرمانی مدنی و اعتصاب سیاسی سراسری در تمامی بخش‌های فنی، حرفه‌ای، کارگری و مردمی در پایتخت و سایر استان‌ها همزمان با راهپیمایی‌های سودانی‌های ساکن خارج این کشور است.

در حالی که اپوزیسیون سودان و شورای نظامی انتقالی این کشور همدیگر را به انجام اقدامات خشونت‌آمیز و کشته و زخمی شدن نظامیان و غیرنظامیان متهم می‌کنند، میانجی‌گران اتیوپی و اتحادیه آفریقا از دو طرف سودانی خواستند به منظور کمک به دستیابی به توافق، از تشدید تنش اجتناب کنند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از منبعی آگاه اعلام کرد، اپوزیسیون سودان مایل است درخواست مشترک میانجی‌گران بحران این کشور را پذیرفته و روز چهارشنبه بر سر میز مذاکرات مستقیم با شورای نظامی حاضر شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۶۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دخل و خرج شهرداری تهران زیر ذره بین شورا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، به گفته سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، حبیب کاشانی عضو و خزانه دار شورا هم در نشست امروز درباره حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در ماه‌های آذر، دی و بهمن سال ۱۴۰۲ به اعضای شورا گزارش می‌دهد.

علیرضا نادعلی افزود: بررسی یک فوریت طرح اصلاحیه ماده‌های ۱۶ و ۱۸ مصوبه تأمین منابع مالی مورد نیاز طرح‌های توسعه و باسازی تأسیسات آب و فاضلاب شهری و اجرای طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران و تأمین بخشی از کسر قیمت تمام شده تعرفه خدمات آب و فاضلاب هم در دستور کار دویست و سی و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران قرار دارد.

به گفته سخنگوی شورا، بررسی لوایح اصلاحیه مصوبه بهای خدمات کارشناسی و فنی اماکن تجاری (واگذار شده به صورت سر قفلی) در میدان مرکزی میوه و تره‌بار و اصلاحیه مصوبه بهای خدمات کارشناسی و فنی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران و یک فوریت لایحه معرفی چهار نفر از کارکنان رسمی شهرداری تهران برای انتصاب به عنوان قائم مقام ذیحساب هم از دیگر دستورکار‌های نشست امروز شورای شهر تهران است.

سامانه پایش اجرای مصوبات شورای اسلامی شهر تهران هم در نشست امروز شورا رونمایی می‌شود.

دیگر خبرها

  • چین: از نشستهای صلح اوکراین با مشارکت همه طرف‌ها حمایت می‌کنیم
  • درخواست«میقاتی»برای تشدیدفشار جهانی ضداسرائیل برای پذیرش صلح حماس
  • تغییر سلیقه‌ای فرمول محاسبه حقوق رانندگان آژانس شهرداری قزوین
  • سازمان همکاری‌ اسلامی نسل‌کشی فلسطینی‌های غزه را محکوم کرد
  • ماکرون خواستار دستیابی نتانیاهو به توافق آتش بس شد
  • عضو شورای شهر خواستار شد: برخورد قانونی با خاطیان مرگ کارگر شهرداری تهران
  • رئیس سازمان همکاری اسلامی خواستار کمک‌های بشردوستانه به افغانستان شد
  • ‍ نشست ستاد بحران ایلام برای روستای سیل‌زده «تختان» دهلران‌
  • نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان آغاز شد
  • دخل و خرج شهرداری تهران زیر ذره بین شورا