Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ شیخ عبدالحسین امینی مشهور به علامه امینی به عنوان متکلم، مورخ و نسخه‌شناس از مشهورترین و تاثیرگذارترین محدثان شیعی بود که در ۱۲۸۱ خورشیدی در سراب استان آذربایجان شرقی دیده به جهان گشود. وی مقدمات علوم را در مدارس تبریز گذراند و پس از فراگرفتن قرآن و مقدمات برای ادامه تحصیل به نجف رفت و به تحصیل فقه و اصول پرداخت و در درس عالمانی همچون سیدمحمد مولانا مؤلف مصباح السالکین، سیدمرتضی خسروشاهی و شیخ حسین مؤلف هدایه الانام حاضر شد و مراتب علمی را با موفقیت پشت سر گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علامه امینی با نوشتن آثاری بی بدیل خدمات گرانقدری به تمدن اسلامی کرد که از جمله آثار وی می‌توان به «کامل الزیارات، سیرتنا و سنتنا، سیره نبینا، اعلام الانام فی معرفه الملک، شهدای راه فضیلت، تفسیر سوره حمد، ثمرات الاسفار، رساله در علم درایه، رساله در نیت، راه و روش ما راه و روش پیامبر ماست و ریاض الانس» اشاره کرد اما آن چیزی که موجب شهرت علامه امینی در ممالک اسلامی شد، کتاب بی مانند «الغدیر» بود که ۴۰ سال را به نوشتن این کتاب اختصاص داد که بالغ بر ۲۰ جلد است.

امینی در الغدیر به ۱۱۰ تَن از صحابه و ۸۴ تَن از تابعین پیامبر (ص) که حدیث غدیر را روایت کرده‌اند، اشاره می‌کند و همچنین ۳۶۰ تَن از راویان حدیث غدیر از قرن دوم تا چهاردهم را برمی‌شمارد و در حقیقت آنچه الغدیر را از دیگر کتاب‌ها متمایز می‌کند، فصاحت بیان و تنظیم جملات و انسجام و شیوایی عبارات و زیاد بودن منابع و تجزیه و تحلیل‌های بی مانند آن است.

این مورخ و سند شناس غیر از تألیف کتب، بزرگترین کتابخانه را به نام «مکتبه‌الامام امیرالمؤمنین العامه» در نجف تأسیس کرد که از نظر کیفیت در شمار با ارزشترین کتابخانه‌های علمی دنیای اسلام است. این کتابخانه ۵۰۰ هزار عنوان کتاب در زبان‌های مختلف و حدود ۷۰ هزار عنوان کتاب خطی دارد و از این جهت کتابخانه به یک مرکز مطالعاتی برجسته تبدیل شده است.

سرانجام علامه امینی پس از سال‌ها مجاهدت علمی در ۱۲ تیر ۱۳۴۹ خورشیدی در ۷۰ سالگی درگذشت. پیکر وی در تهران تشییع و بنا به وصیتش به نجف برده شد و در کتابخانه عمومی که خود تأسیس کرده بود به خاک سپرده شد.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت بزرگداشت شیخ عبدالحسین امینی با «حبیب زمانی محجوب» عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) به گفت و گو پرداخته است.

متن این گفت و گو را در ادامه می‌خوانیم:

ایرنا: تأثیر علامه امینی به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته چه تأثیری بر تمدن اسلامی داشته است؟

زمانی محجوب: علامه امینی در بحث تمدن اسلامی در حوزه‌های مختلف تأثیرگذار بود. وی در حوزه نشر معارف اسلامی نقش بسیار مهم داشت و توجه ویژه ای به حوزه کتاب، کتابخانه و کتابداری می‌کرد و خود وی در نجف کتابخانه مخصوص شیعه و اهل بیت تأسیس کرد.

امینی در زمینه آزادی اندیشه و بیان حقیقت‌ها نیز تأثیرگذار بود و توانست بسیاری از تفرقه‌ها و اختلاف‌هایی که در میان جهان اسلام مطرح بود را از میان ببرد؛ یعنی در حقیقت کمک کرد شفافیت زدایی شود و این خود به پیشبرد بحث حوزه علمی، دانشی و نگرشی مسلمانان کمک بسیاری کرد. در مجموع اگر این نظریه بپذیریم که دانشمندان مهره‌های اصلی و متحول کننده دانش هستند بدون شک علامه امینی در زمان خودش یکی از نابغه‌های تاریخی بود که در پیشبرد تمدن اسلامی نقش مهم و ارزشمندی داشت.

ایرنا: علامه امینی چه جایگاهی در ایران و کشورهای دیگر اسلامی دارد؟

زمانی محجوب: در میان دانشمندان، علما و استادان طراز اول ایران، علامه امینی یکی از شاخص ترین و طراز اول ترین دانشمندان است و در حوزه نشر معارف اهل بیت (ع) کار بسیار بی نظیری انجام داد. وی شخصیتی بی مانندی در عالم تشیع به طور اخص و در عالم اسلام به طور اعم محسوب می‌شود اما متأسفانه به هر دلیلی در ایران به آن اندازه شناخته شده نیست. در حالی که در میان کشورهای مسلمان دیگر خیلی بیشتر از ایران وی را می‌شناسند زیرا جایگاه کتاب الغدیر را بهتر می‌فهمند و می‌دانند که این اثر چه کار ارزشمندی است.

ایرنا: به نظر شما مسوولان، و استادان حوزه و دانشگاه برای ترویج آثار علامه امینی باید چه اقدام‌هایی انجام دهند؟

زمانی محجوب: صدا و سیما باید به شکل جدی در قالب نمایشنامه‌ها، تیزرها و فیلم‌های داستانی کوتاه به زندگی علامه ورود کند. استادان دانشگاه و حوزه و افرادی که در حوزه علوم اسلامی و انسانی فعالیت دارند باید علامه امینی را در میان بحث‌ها خود بیشتر معرفی کنند. همچنین کتاب الغدیر باید مختصر شود و به شکل مسابقه کتابخوانی این کتاب مدنظر قرار گیرد. برای نمونه در حوزه‌های مختلف در سطح دانش آموزی برای معرفی علامه امینی، در سطح دانشجویان برای معرفی الغدیر، در سطح استادان برای اینکه تبیین تحلیلی از کتاب الغدیر شود، روی این مسائل کار کنند وگرنه صرف اینکه که در کلاس‌ها تنها علامه امینی معرفی شود، فایده ندارد. در واقع باید ارزشمندی این اثر فهمیده شود و با توجه به اینکه الغدیر حوزه کلانی دارد تمام محققان و دانشجویان دکتری اگر در این حوزه‌ها تحقیق می‌کنند باید این کتاب را جز منابع اصلی و مستندات خود قرار دهند. بنابراین استادان حوزوی، دانشگاهی، رسانه و صدا و سیما همه موظف هستند علامه امینی و الغدیر را معرفی کنند زیرا به قول «عبدالرحمن کیالی» از حلب که گفته است الغدیر مانند آب گوارایی است که هر مسلمانی باید یک جرعه از آن را بنوشد.

بنابراین هر شیعه‌ای باید کتاب نهج البلاغه و الغدیر را بخواند زیرا حمایت، دفاع و اعتقاد ما از حضرت علی (ع) تنها نباید گفتار صرف باشد بلکه باید اندیشه‌ها و مستندات آن را پیدا کرد و در واقع باید اعتقادهای ما تکیه گاهی پیدا کند که یکی از اصلی ترین آنها کتاب الغدیر است.

ایرنا: مهم‌ترین ویژگی که علامه امینی را به عنوان شخصیتی برجسته در اندیشه اسلامی مطرح می‌کند، چیست؟

زمانی محجوب: مهم‌ترین ویژگی علامه امینی تلاش و خستگی ناپذیری و تخصصی کار کردن وی بود که این ویژگی برای دانشجویان، استادان و محققان مهم است. امینی برای نوشتن کتاب الغدیر تنها از کتابخانه های کشور خود استفاده نکرد بلکه سفرهای زیادی به سوریه، لبنان، عراق، هندوستان و کشورهای مختلف انجام داد. به این ترتیب الغدیر را به عنوان کتابی کامل نوشت زیرا هر جا که احساس کرده، کتابی در مورد حضرت علی (ع) و غدیر وجود داشته را مشاهده کرده بود. بنابراین چنین روحیه کاوشگری قابل تحسین است و به معنای واقعی کلمه دانشجو و دانش پژوه بود.

همچنین باید اشاره کرد که امینی برای نوشتن این کتاب ۶۲۰ هزار کتاب دیده و حدود ۱۰ هزار جلد کتاب خواند در حالی که الان در مقطع فوق لیسانس و دکتری بیش از ۱۰۰ کتاب نمی‌خوانند. بنابراین روحیه جستجوگر و خستگی ناپذیر وی بسیار ارزشمند است و هر فردی که در زمینه علم و دانش تحقق و بررسی می‌کند باید علامه امینی را به عنوان الگوی خود قرار دهد.

ایرنا: مهمترین ارزش کار علامه امینی در کتاب الغدیر چیست و چه بازتابی در میان علمای اسلامی داشت؟

زمانی محجوب: مهم‌ترین ارزش کار علامه امینی در کتاب الغدیر شفافیت است. در واقع شاید هر فردی که نام این کتاب را بشنود نوعی رویکرد تفرقه و اختلاف برایش تداعی شود در حالی که کاملاً بر عکس است و هر فردی که این کتاب را بخواند به واقعیات و شفافیت این موضوع پی می‌برد.

بسیاری از علمای اهل سنت وقتی کتاب الغدیر امینی را مطالعه کردند بهت زده و شگفت زده شدند و آن را مورد تحسین قرار دادند و معتقد بودند که بر هر مسلمانی واجب است این کتاب را بخواند. همچنین علامه شرف الدین شیعی یکی از علمای شیعه می‌گوید الغدیر مثل و مانند ندارد. بنابراین الغدیر بازتاب گسترده‌ای داشت و با تحسین فروانی همراه شد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی تبریز تهران تشیع ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۷۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتیاط، تفرقه‌افکنان مشغول کارند! | سناریوی اختلاف‌افکنی برای به حاشیه بردن حجاب

به گزارش جام جم آنلاین، تفرقه‌افکنان با تکیه بر ترویج سبک زندگی غربی در فضای مجازی، حساب ویژه‌ای را بر نسل نوجوان ایرانی باز کرده‌اند تا با استفاده از آن، جامعه را دچار اختلاف و شبهه افکنی کنند.   اوج این تلاشها در اغتشاسات سال ۱۴۰۱ و با پروپاگاندا بر روی یک دروغ رسانه‌ای رقم خورد و با فروکش کردن این التهابات، آنها دوباره دست به کار شده‌اند تا از حجاب، یک موضوع اختلاف برانگیز بسازند.   در فاز جدید اختلاف افکنی، تمرکز بر روی نخبگان و سیاستگذاران در ایران است تا آنها درباره شیوه‌های ترویج حجاب دچار اختلاف شده و از این رهگذر، فرصتی برای درگیری داخلی مهیا شود.   دشمنان ایران که در جریان منازعات اخیر نظامی، سبلی محکمی از کشورمان خورده‌اند، حالا امیدوارند با این اختلافات، از داخل به ایران ضربه زده و دوباره جنگی ترکیبی علیه کشور به راه بیندازند.   سناریوی تبدیل حجاب به موضوعی اختلافی، از دهه شصت تاکنون ادامه داشته است، اما جالب اینجاست، آنها که در سالهای آغازین انقلاب با رفتارهای تند و بی قاعده، التهابات در این موضوع را دامن می زدند، امروز مدعی آزادی پوشش شده و ادعا می‌کنند که حجاب از ضروریات دین نیست!   تندروهای دیروز، امروز نیز از سوی دیگری به تندروی روی آورده و همچنان در زمین اختلاف افکنی بازی می‌کنند.   این درحالیست که در تمام جهان، قانون فصل الخطاب اجماع نخبگان است و هر کسی تلاش کند زمینه را برای قانون شکنی فراهم کند، با اخطار دیگر نخبگان مواجه خواهد شد.   در زمینه حجاب نیز قوانین صریحی وجود دارد که از نخبگان و مجریان قانون انتژار می‌رود بند بند آن را به درستی اجرا کرده و ضمن پرهیز از رفتارهای غیرقانونی در زمینه حجاب، اجازه ندهند رسانه‌های غربی موج تازه دوقطبی سازی در کشور را کلید بزنند.   در ماجرای اغتشاشات سال ۱۴۰۱ به خوبی معلوم شد که دود هرگونه ناآرامی خیابانی به چشم مردم می‌رود و هر تلاشی برای تکرار این دست شبهات اختلافی، خیانت به کشور و مستلزم ورود دستگاه قضایی است.

دیگر خبرها

  • بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری
  • عرضه چهارنمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • پورفرجی:حضور امینی در شهرداری اهواز باعث ایجاد اختلاف بین نیروهای انقلابی شده است
  • امضای 5 سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و سریلانکا
  • آکادمی ورزش و تندرستی دانشگاه علامه‌طباطبایی راه‌اندازی شد
  • علامه جعفری از شایستگی تفکر به صورت بالفعل برخوردار بود
  • کتاب در فروردین؛ رشد ۱۵ درصدی تولید و انتشار ۲۸۲۵ عنوان جدید
  • احتیاط، تفرقه‌افکنان مشغول کارند! | سناریوی اختلاف‌افکنی برای به حاشیه بردن حجاب
  • رشد ۱۵ درصدی تولید و انتشار ۲۸۲۵ کتاب جدید در فروردین ۱۴۰۳
  • هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است