Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-30@09:07:49 GMT

ادعای وزیر انرژی عربستان علیه ایران

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۶۷۱۶۹

ادعای وزیر انرژی عربستان علیه ایران

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، این مقام سعودی در گفتگو با شبکه «سی ان ان» گفت: عربستان سعودی ظرفیت مازاد بالایی برای جبران بشکه‌های نفتی که به دلیل تحریم‌ های آمریکا از بازار حذف شده‌اند دارد اما ریسک بزرگ‌تر مربوط به منازعه احتمالی در منطقه خواهد بود.

خالد الفالح در حاشیه نشست اوپک در وین به برنامه «سی ان ان بیزنس» گفت: من نگران امنیت عرضه نفت از تهدیدات عوامل دولتی و غیردولتی هستم که مشاهده کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به حملات اخیر به نفتکش‌ها و خطوط لوله، ایران را مقصر خواند و گفت: این امر عرضه جهانی انرژی را به خطر انداخته است.

وزیر انرژی عربستان سعودی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: ما هر آنچه لازم باشد برای دفاع از سرزمین، دارایی‌ها و خطوط کشتیرانی انجام می‌دهیم و اطمینان حاصل می‌کنیم امنیت انرژی جهان توسط هیچکس به مخاطره نمی‌افتد.

این اظهارات در حالی مطرح شده که ایران دست داشتن در این حملات را رد کرده و آنها را مشکوک خوانده است.

الفالح مدعی شد عربستان سعودی در برابر صدها اقدام برای هدف قراردادن زیرساخت انرژی این کشور موفق شده است دفاع کند و خواستار اقدام جمعی برای حمایت از عرضه انرژی شد.

قیمت نفت ممکن بود بیش از ۱۰۰ دلار شود

اگرچه قیمت نفت در هفته‌های اخیر به دلیل بالا گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه صعود کرده اما این صعود، ملایم بوده است.

در واقع اوپک و متحدانش که در رأس آنها روسیه قرار دارد هفته جاری به منظور تقویت قیمت‌ها، توافق کاهش تولید خود را به مدت ۹ ماه دیگر تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ تمدید کردند. با این حال قیمت نفت آمریکا در معاملات روز سه شنبه ۴.۸ درصد کاهش پیدا کرد و به ۵۶ دلار و ۲۵ سنت در هر بشکه رسید.

الفالح در برابر این پرسش که چرا قیمت نفت افزایش بیشتری پیدا نکرده است گفت: این وضعیت رأی اعتماد به عربستان سعودی و توانایی این کشور برای دفاع از خود است. وی مدعی شد اظهارات عربستان سعودی بازار را آرام کرده است.

وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: اگر ما اقدامات لازم را در پیش نمی‌گرفتیم قیمت نفت به راحتی سه رقمی می‌شد.

ما اوپک را حذف نمی‌کنیم

اوپک روز دوشنبه علاوه بر کاهش تولید، به سوی دائمی کردن اتحاد با روسیه و سایر کشورهای غیراوپک گام برداشت و پس از پنج ساعت گفت و گو، برای نهایی کردن منشور همکاری با تولیدکنندگان غیرعضو اوپک به توافق رسید.

الفالح اذعان کرد که این دیدار به دلیل اختلاف بر سر منشور به تعویق افتاد با این حال وی تاکید کرد که همکاری با غیراوپک، اوپک را حذف نمی‌کند.

ایران به این موضوع که عربستان سعودی و روسیه برای اوپک از قبل تصمیم‌گیری می‌کنند معترض بود و بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران هشدار داده بود تصمیمات یکجانبه، حیات اوپک را تهدید می‌کند.

روزنامه فایننشیال تایمز به نقل از وی نوشته بود: اوپک ممکن است از بین برود.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: تحریم های آمریکا قیمت نفت اوپک خاورمیانه خالد الفالح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۷۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز اعلام کرد که وزیر امور خارجه آمریکا قرار است طی سفری دو روز به عربستان با شرکت در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض با شرکای منطقه‌ای خود درباره تحولات منطقه و آتش بس در غزه رایزنی کند.

وزارت خارجه آمریکا روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور در یک سفر دو روزه طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که قرار است وزیر امور خارجه آمریکا در سقر دو روزه قریب الوقوع به عربستان سعودی طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری با شرکت در نشستی با شرکای منطقه‌ای خود مسئله آتش بس در نوار غزه و مذاکرات بر سر آزادی اسرای اسرائیلی را از نزدیک رایزنی و بررسی کند.

پایگاه خبری النشره لبنان به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد که در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که «سفر آتی بلینکن به ریاض بر سر ارائه تضمین‌هایی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تمرکز خواهد داشت.»

در این بیانیه تاکید شده است که «وزیر خارجه آمریکا در نشست ریاض درباره موضوعات اساسی منطقه از جمله تحولات منطقه و تلاش برای برقراری صلح و امنیت منطقه‌ای و تشکیل دولت مستقل فلسطینی با هدف تضمین امنیت اسرائیل با شرکای منطقه‌ای خود دیدار و رایزنی خواهد کرد.»

به گزارش رویترز بلینکن قرار است روز یکشنبه با سفر به عربستان سعودی با وزیران شواری همکاری خلیج فارس و همچنین در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض دیدار و رایزنی کند.

گفتنی است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در ابتدای این هفته به عربستان سعودی، اردن و سرزمین‌های اشغالی سفر خواهد کرد.

کد خبر 6090416

دیگر خبرها

  • ادعای وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • ادعای تکراری وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان