Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش الف به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، بیژن زنگنه وزیر نفت در گفت‎وگو با بلومبرگ که دیروز (سه‌شنبه، ۱۱ تیرماه) پیش از برگزاری نشست کشورهای اوپک و غیراوپک انجام شد، در پاسخ به این پرسش که «آیا تحریم‎ها به اقتصاد ایران آسیب زد‎ه‎اند؟»، گفت: بی‎تردید، تحریم‎ها تأثیری منفی بر اقتصاد ما داشته است، اما این به آن معنا نیست که ما در برابر این تحریم‌های ناعادلانه و غیرقانونی که آمریکا به ایران تحمیل کرده است، مقاومت نمی‎کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما مقاومت می‎کنیم و شب ‎و روز تلاش می‎کنیم تا راه‎هایی بیابیم که تحریم‎ها را دور بزنیم و نفت خود را صادر کنیم.

*نمی‎توانم مشخص کنم چطور با تحریم‎ها کنار می‎آییم

زنگنه در پاسخ به پرسش بلومبرگ درباره میزان کاهش تولید و صادرات نفت ایران پس از تحریم‎ها عنوان کرد: همانطور که بارها گفته‎ام، نمی‎توانم مشخص کنم که چطور با تحریم‎ها کنار می‎آییم، زیرا این کار به آمریکا کمک می‎کند فشار بیشتری بر ایران وارد سازد.

وی در پاسخ به بلومبرگ که مطرح کرد «طرف‎های بازار حق دارند بدانند ایران چقدر نفت صادر می‎کند»، یادآور شد: بله. این حق مشتریان و تولیدکنندگان است که ارقام را بدانند، اما این بازار از سوی آمریکا مورد دستکاری قرار گرفته. این مشکل ما نیست؛ این مشکلی است که از سوی آمریکا به ما تحمیل شده و این موضوع من را وادار می‎کند چیز زیادی نگویم تا منافع ملی کشور خود را حفظ کنم.

زنگنه در پاسخ به اینکه «آیا ایران همچنان می‌خواهد نفت خود را بفروشد؟»، گفت: بله، بله این بسیار روشن است.

بلومبرگ در بخش دیگری از این گفت‎وگو پرسید «شما گفته‎اید بدون فروش نفت به اروپا، اینستکس نمی‎تواند کارایی داشته باشد، اما طبق تحریم‌های آمریکا، واردات نفت ایران برای کشورهای اروپایی دشوار است. آیا فکر می‎کنید این مسئله، اینستکس را از مسیر خارج می‎کند؟» که زنگنه در پاسخ گفت: بسیار روشن است که بدون انتقال پول نفت، اینستکس به‎خوبی عمل نخواهد کرد.

*اعمال اصلاحات مدنظر ایران در منشور همکاری اوپک و غیراوپک

زنگنه در بخش دیگری از این گفت‎وگو، به تبیین اصلاحات مدنظر ایران که در منشور همکاری اوپک و غیراوپک اعمال شد پرداخت و گفت: پس از یک بحث طولانی، همه ما توافق کردیم عبارتی در این اساسنامه بگنجانیم  که به روشنی نشان دهد و اعلام کند که این چارچوب هیچ تأثیری بر اوپک ندارد و اوپک بر اساس اساسنامه و سازوکاری که برای تصمیم‎گیری دارد، به حیات خود ادامه می‎دهد.

وی ادامه داد: مسئله دیگر، کشورهایی بودند که باور داشتند باید از حکومت‎های‎شان اجازه دریافت کنند و ما آن را در اساسنامه ذکر کردیم. سوم اینکه توافق کردیم ریاست و نیابت ریاست این نهاد باید به‎طور سالانه میان کشورهای عضو در گردش باشد. اینها مهم‌ترین تغییرات اساسنامه بود.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که با توجه به فشار زیادی که از جانب تندروها در ایران به شما وارد می‎شود، آیا از حمایت دولت از این اساسنامه اطمینان دارید؟ نیز گفت: مشکلی نیست، زیرا این یک اساسنامه غیرالزام‎آور است و همکاری میان همه کشورهای عضو داوطلبانه است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۷۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم

وزیر صمت گفت: ایران با وجود تحریم‌ها، یکی از قطب‌های اقتصاد و صنعت منطقه است؛ بالغ بر ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور است که نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار از این رقم مربوط به صادرات غیرنفتی می‌شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس علی‌آبادی وزیر صمت امروز در آئین گشایش نمایشگاه ایران اکسپو اظهار کرد: مهم‌ترین هدف این نمایشگاه توسعه همکاری‌های بین‌المللی کشورهای شرکت کننده است؛ برگزاری نمایشگاهی با حضور مهمانانی از 100 کشور باعث شناخت ما از یکدیگر و تسهیل زمینه تجارت می‌شود.

وی افزود: ایران در زمینه تجارت مزایای نسبی بسیاری دارد که می‌تواند تسهیلگر بسیاری از تعاملات در سطوح مختلف راهبردی باشد. توجه به جایگاه ژئوپلتیکی ایران در کنار ظرفیت‌های صنعتی، ‏معدنی و کشاورزی فرصت‌های زیادی را فراهم می‌کند. چهره واقعی توانمندی‌های ایران در این نمایشگاه‌ها زمینه برای افزایش تعاملات فراهم می‌شود.

علی آبادی به برنامه‌های وزارت صمت در حوزه تجارت اشاره کرد و گفت: وزارت صمت 3 برنامه اصلی دارد؛ جهت دهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد اقتصادی پایدار با تعاملات بین‌المللی و تمرکز بر محصولات و خدمات دارای فناوری متوسط و پیشرفته و ارزش افزوده بالا، توسعه زیرساخت‌های تجاری و افزایش سهم کشور از تجارت بین‌المللی با کمک بهره‌گیری حداکثری از دیپلماسی تجاری اقتصادی و حمایت‌های عملی از تحقیق و توسعه در شرکت‌ها در جهت افزایش رقابت پذیری بین‌المللی و صادرات در دستور کار ما قرار دارد.

وزیر صمت با بیان اینکه در مورد توسعه زیرساخت‌های تجاری چند برنامه داریم، تصریح کرد: اولویت دادن به دیپلماسی اقتصادی با هدف توسعه سرمایه گذاری خارجی، ورود به بازارهای خارجی و دستیابی به فناوری، تعامل جدی، مثبت و سازنده با کشورهای منطقه در حوزه‌های انتقال فناوری و همکاری‌های صنعتی، فعال سازی میزهای کالایی کشور و استانی با هدف شناسایی صادرات کالاهای ایرانی به بازارهای هدف با همکاری وزارت امور خارجه، بهره‌مندی حداکثری از روابط سیاسی در ایجاد بازارهای جدید و توسعه شبکه تأمین، افزایش رایزنان بازرگانی جهت رصد رقبای ایران در بازارهای جهانی و ارائه اطلاعات لازم به صادرکنندگان به کمک وزارت امور خارجه، تنوع بخشی به روش‌های تجاری مانند تجارت به کمک ارزهای محلی و توسعه بازارهای مرزی جهت افزایش صادرات و بهبود دسترسی به منابع خارج از کشور، بهره‌گیری از ظرفیت‌های اتاق‌های مشترک با سایر تشکل‌ها و انجمن‌های بخش خصوصی در توسعه روابط خارجی و گسترش بازارهای صادراتی از چند نقطه محدود به سایر نقاط جهان از جمله برنامه‌های ما است.

وی اضافه کرد: اکنون ایران  با وجود تحریم‌ها، یکی از قطب‌های اقتصاد و صنعت منطقه است؛ بالغ بر 153 میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور است که نزدیک به 50 میلیارد دلار از این رقم مربوط به صادرات غیرنفتی می‌شود؛ کشورهای همسایه، آفریقایی و اسلامی و سایر کشورهای دوست در اولویت توسعه روابط هستند. ما اکنون عضو ناظر سازمان تجارت جهانی هستیم و با حضور در پیمان‌های منطقه ای و بین المللی تعاملات سازنده ای با کشورها داریم.

علی آبادی ادامه داد: در سازمان اکو با 9 کشور همسایه و منطقه همکاری داریم؛ موافقت نامه‌های تجاری در دست پیگیری است. با 8 کشور اسلامی در حال توسعه موافقت نامه تجارت ترجیحی امضا کردیم و در حال اجرا هستیم. در سازمان‌های همکاری اسلامی با کشورهای عضو موافقت نامه تجارت ترجیحی داشته و همکاری‌های تجاری را اجر می‌کنیم. با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا موافقت نامه تجارت آزاد امضا شده و با تعدادی دیگر از کشورها موافقت نامه تجارت ترجیحی امضا شده و با برخی دیگر در دست امضا قرار دارد.

وزیر صمت گفت: ما آماده تعامل هستیم. ما دست همکاری اقتصادی با کشورهای جهان را می‌فشاریم و برای تسهیل تجارت ایران با جهان تلاش می‌کنیم. امید می‌رود این نمایشگاه بتواند با ارائه شفاف توانمندی‌های صادراتی ایران و شناخت نیازمندی‌های طرف‌های دیگر گامی جدی در جهت توسعه روابط تجاری بردارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پاسخ به بازدارندگی ایران با بازنویسی سناریوی ناکام «تحریم»
  • پاسخ ایران به جنایت رژیم صهیونیستی عاقلانه و مدبرانه بود
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • آصفری: بلندتر شدن دیوار بی‌اعتمادی نتیجه سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران است
  • چین از حق مشروع ایران در پاسخ به اقدام صهیونیست‌ها حمایت می‌کند
  • حمایت چین از حق مشروع ایران برای پاسخ به اسرائیل
  • حمایت چین ازحق مشروع ایران برای پاسخ به رژیم صهیونیستی 
  • حمایت چین از حق مشروع ایران برای پاسخ به رژیم صهیونیستی 
  • وزیر دفاع: پاسخ ایران به صهیونیست‌ها با هدف ایجاد بازدارندگی بود
  • وزیر دفاع: پاسخ ایران به اسرائیل هشداری محدود بود