حمایت بهزیستی ایلام از ۸۰ دختر در معرض آسیب
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۶۷۳۷۰
زهرا عبداللهی روز چهارشنبه در آستانه روز دختر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تغییر جامعه به واسطه ورود فناوری های نوین و سایر عوامل نظیر افزایش مشارکت اجتماعی زنان در جامعه، افزایش شهر نشینی و غیره موجب تقابل بین سنت و مدرنیته شده و دختران امروزی را در چهار راه سرگردانی و تضاد ارزش ها مواجه کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: در این شرایط دختران جامعه با مشکلاتی نظیر بحران هویت، کاهش پایبندی به ارزش های اجتماعی بین خود و والدین مواجه بوده بصورتیکه برخی مواقع هنجارها و رفتارهای موجود در جامعه با ارز شهای خانوادگی دختران سنخیتی نداشته و ممکن است در تناقض آشکار باشد.
وی بیان کرد: این مساله ممکن است شخصیت دختران را دچار دوگانگی کرده و موجب ایجاد خود درگیری در آنها شود چراکه دختران نسل جوان به میزان زیادی خواهان برابری جنسیتی بوده و در موارد بسیاری ذهن آنها را درگیر و نسبت به احساس محدودیت و تبعیض واکنش نشان می دهند.
عبداللهی اظهار کرد: در جامعه در حال گذار ایلام همچون سایر مناطق دیگر برخی دختران با مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مواجه بوده که آنها را در معرض آسیب های اجتماعی مختلفی قرار می دهد.
وی گفت: زمانیکه یک خانواده با مشکل اقتصادی یا بد سرپرستی مواجه شود فرصت توجه به فرزندان به مرور کاهش یافته و فرزندان این خانواده ها به علت کمبود محبت و برآورده نشدن آرزوها و نیازهای روحی و روانی میل به ناسازگاری در آنها رشد و آنها را را در آستانه ورود به آسیب های اجتماعی قرار می دهد.
این کارشناس مطالعات زنان و خانواده معتقد است: خشونت های خانوادگی، تبعیض بین فرزندان، محدودیت ها، تنش بین والدین و غیره زمینه ساز آسیب های اجتماعی برای دختران خواهد بود.
***ضرورت الگوسازی برای دختران امروز توسط خانواده ها
وی اظهار کرد: برای خروج دختران امروز از درگیری های فرهنگی و اجتماعی و همچنین تغییر ارزش ها باید الگوسازی شده و این مساله از خانواده ها آغاز شود چراکه امروزه نهادهایی چون مدرسه، شبکه های اجتماعی و همسالان در جامعه پذیری دختران نقش بسزایی دارند.
وی آگاه سازی و آموزش را از راهکارهای مهم در این زمینه عنوان کرد و گفت: با این روش ها خانواده ها باید نسبت به تغییر ارزش های موجود در جامعه آگاه شده و ضمن نهادینه کردن هنجارها و الگوهای رفتاری مورد قبول جامعه از این تحول ها به عنوان فرصت استفاده کنند.
***خانواده ها تهدیدها و فرصتهای تحول های جامعه را مد نظر قرار دهند
به گفته وی، خانواده ها باید تحول ارزش های موجود در جامعه را قبول داشته چراکه این تغییرها ها در واقع هم فرصت و هم بنوعی تهدید برای جامعه دختران خواهد بود.
عبداللهی اظهار کرد: با تغییرات موجود در اصلاح نگرش جامعه به فرهنگ مرد سالاری، دختران امروزی به حق انتخاب رسیده و افزایش میزان ورود آنها به مراکز آموزش عالی و مشارکت های اجتماعی زنان از جمله فرصت های کسب شده بر اثر تحول های امروز جامعه است.
وی همچنین از جمله تهدیدهای این تحول ها را افزایش سن ازدواج و عدم پذیرش حقوق زنان در خانواده از سوی مردان عنوان کرد که موجب ایجاد تنش در خانواده ها شده و زمینه ساز بروز آسیبهای اجتماعی خواهد بود.
*** حمایت بهزیستی ایلام از دختران آسیب دیده و در معرض آسیب اجتماعی
وی به اقدام های این اداره کل در حمایت از دختران آسیب دیده و یا در معرض آسیب اجتماعی اشاره کرد و گفت: به همین منظور خانه سلامت دختران از سال ۹۵ با هدف شناسایی، حمایت و توانمندسازی دختران در معرض آسیب فعالیت خود را آغاز کرده است.
به گفته وی، تاکنون ۸۰ نفر از دختران در معرض آسیب های اجتماعی شهر ایلام در این مرکز پذیرش که از خدمات تخصصی روانشناختی، مددکاری، آموزشی، مهارت آموزی، تفریحی و فرهنگی و غیره این مرکز برخوردار شده اند.
کارشناس، مسئول دفتر آسیب دیدگان اجتماعی اداره کل بهزیستی ایلام عمده علت پذیرش این دختران را مشکلات اقتصادی، بدسرپرستی، طلاق والدین و فقر فرهنگی خانواده ها برشمرد.
به گفته وی، مراجعه این دختران در این مرکز بصورت خودمعرف، ارجاع از طریق مراجع قضایی و مراکز بهزیستی عنوان کرد و گفت: تاکنون ۲۰ نفر از دختران این مرکز از طریق حرفه آموزی و کسب مهارت های مختلف در این موسسه به توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی رسیده اند.
وی گفت: هرچند بهترین و امن ترین مکان برای دختران در کانون خانواده بوده ولی این اداره کل آمادگی کامل دارد تا از دخترانی که به دلایل مختلف آسیب دیده و یا در معرض آسیب قرار دارند حمایتهای مختلف را داشته باشد.
ولادت حضرت معصومه (س) به عنوان روز ملی دختران نامگذاری شده است.
۷۱۷۱/۶۱۱۹
منبع: ایرنا
کلیدواژه: آسیب های اجتماعی روز دختر بهزیستی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۷۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدگاههای متعدد در اسلامیسازی علوم انسانی بررسی شد
نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» با حضور طلاب و علاقمندان به این حوزه به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.
حجتالاسلام سید رسول موسوی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) در این نشست، اظهار داشت: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد، رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است و طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دارد.
وی ادامه داد: مسئولین و پژوهشگران، کتابهای متعددی درخصوص اسلامیسازی علوم انسانی نوشتهاند و دیدگاهها و نظریات بسیاری در این رابطه وجود دارد که میتوان به آنها مراجعه کرد، بحث روششناسی نیز در این خصوص مهم است.
وجود دو دیدگاه در اسلامیسازی علوم انسانی
این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به وجود دو دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی، تصریح کرد: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود و فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی خاطرنشان کرد: در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود، پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است و پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا و فارابی نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی یادآور شد: استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث، مطالبی را بیان کردند.
طبقهبندی تفسیرهای قرآنی
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی اظهار کرد: تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند، تفاسیر عصری(زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند و دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود که کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) یادآور شد: در جلد چهارم از تفسیر المیزان و ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، کلمه «رابِطُوا» مباحث اجتماعی را از منظر قرآن بیان کرده است.
وی خاطرنشان کرد: به حمدلله در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
حجتالاسلام موسوی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی، ابراز کرد: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
ساختارگرایی و کارکردگرایی
وی درباره کارکردهای خانواده، گفت: اصل پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند، به طور کلی دو شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
این پژوهشگر علوم دینی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی میبایست به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست ولی به فواید و منافع کمتر توجه داشتهاند، کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
وی یادآور شد: خانواده از مباحث بین رشتهای استف به این معنا که هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی مورد بحث قرار میگیرد، اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند، جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند که برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
حجتالاسلام موسوی خاطرنشان کرد: آیات قرآن به گونهای است که هم به بحث ساختار خانواده و هم کارکرد خانواده نظر دارد، در گام اول میبایست با استفاده از روش «معادلیابی واژگانی»، آیات مربوط به خانواده همچون ولد، ابن و بنت را از قرآن استخراج کنیم، سپس در گام بعدی آنها را مرور کرده و هر کدام با بحث کارکردها متناسب است را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.
انتهای پیام. /