Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: انتظار می رود اروپا تا قبل از ۱۶ تیرماه به کلیه وعده های خود عمل کند تا نشان دهد استقلال خود را حفظ کرده است. اما اگر این اتفاق نیفتد منطق برجام حکم می کند جمهوری اسلامی ایران اقدامات خود را انجام داده و معطل اروپا نماند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص سخنانی که طی روزهای اخیر با عنوان اجرایی شدن کانال مالی اینستکس از سوی غرب جهت نگه داشتن ایران در برجام عنوان می شود، گفت: برجام توافقی چند جانبه بود و طرفین نسبت به یکدیگر تعهداتی داشتند و تصور می شد اروپا مستقل از آمریکا حاضر است برای حفظ هویت خودش هم که شده در توافقات بین المللی مستقل عمل کند و از حیثیت خود دفاع کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: عدم انجام تعهدات برجامی اروپا یا به علت عدم توانایی ایستادگی در مقابل آمریکا است، یا به علت نداشتن اراده برای اجرای تعهداتش است. این در حالی است که طرف های غربی بر خلاف منطق و قانون بین الملل انتظار دارند تا جمهوری اسلامی به صورت یک طرفه به تعهدات خود عمل کند.

اروپا برای حفظ هویت خودش هم که شده باید به تعهدات برجامی خود عمل کند

مقدسی با تاکید بر اجرای کامل تعهدات برجامی اروپا عنوان کرد: کشورهای اروپایی باید با عمل به مفاد برجام حداقل از هویت و حیثیت خود در حوزه بین الملل دفاع کنند و این در حالی که تا به الان نتوانسته اند به عنوان یک اتحادیه مستقل و تاثیر گذار عمل کرده و موضعی منفعلانه در مقابل آمریکا داشته اند.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این حق را تمامی حقوق دانان به جمهوری اسلامی ایران می دهند که پس از اجرای تمام تعهدات خود در طول یک سال و عدم اجرای وعده های طرف مقابل، بتواند اقداماتی را بر اساس مفاد توافقنامه برجام در راستای کاهش تعهدات خود انجام دهد.

اقدامات رفع تکلیفی اروپا دردی از ایران دوا نمی کند

وی با بیان اینکه انتظار می رود اروپا تعهدات خود را به صورت کامل انجام دهد، گفت: اقداماتی که جنبه رفع تکلیف داشته و کم اثر هستند دردی را از جمهوری اسلامی ایران دوا نمی کند. اگر برجام به شکست بینجامد، دیگر هیچ کشوری برای انجام توافقات بین المللی با اروپا پا به میدان نمی گذارد و اعتمادی به اروپا در عرصه جهانی باقی نمی ماند.

منطق برجام حکم می کند ایران معطل اروپا نماند

مقدسی تشریح کرد: انتظار می رود اروپا تا قبل از ۱۶ تیرماه به کلیه وعده های خود عمل کند تا نشان دهد استقلال خود را حفظ کرده است. اما اگر این اتفاق نیفتد منطق برجام حکم می کند جمهوری اسلامی ایران اقدامات خود را انجام داده و معطل اروپا نماند که امیدواریم کار به آن مرحله نرسد.

طبق گفته ظریف اینستکس جامع و کامل نیست

عضو کمیسیون صنایع مجلس در خصوص سخنانی که برخی رسانه ها راجع به عملی نکردن گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران به علت عملیاتی شدن اینستکس هر چند به صورت محدود مطرح می کنند، گفت: این موضوع در حال حاضر مبهم است و وزارت خارجه و وزارت اقتصاد در حال بررسی آن هستند ولی تا به الان طبق صحبتی که وزیر امور خارجه ایران بیان کرده است اقدامات اینستکس جامع و کامل نیست.

وی افزود: تفکیک شرکت های خصوصی و دولتی اروپایی جهت تبادلات مالی با ایران باعث می شود اقتصاد اروپا که بخش بزرگی از آن دست بخش خصوصی است به جهت ترس از تحریم توسط آمریکا، با ایران تبادل مالی نداشته باشند و کاربردی بودن اینستکس بار دیگر زیر سوال رود. انجام مبادلات مالی، فروش نفت، برداشتن تحریم های ظالمانه و ایستادگی در مقابل آمریکا آن هم به صورت شفاف و مطابق برجام چیزی است که ایران انتظار دارد اروپا آن را انجام دهد و برطرف کردن بخش کوچکی از مشکلات تحت عنوان اینستکس مورد نظر کشور نیست.

 

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۷۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطق آمریکایی‌ها قلم‌کردن پاها و خلع سلاح است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در آئین اختتامیه همایش بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای که عصر امروز در اصفهان برگزار شد، گفت: خداوند را باید شاکر باشیم که با دوراندیشی فوق العاده، حکیمانه، مستمر، پایدار و بدون توقف مقام معظم رهبری، توسعه علمی فناوری کشور به عنوان یک نعمت بزرگ برای این ملت وجود دارد و تاکید ایشان در حوزه‌های نوین و فناوری هسته‌ای به ویژه، برای کشور یک فرصت بی‌نظیر به خصوص برای اهل تحقیق و پژوهش است.

وی افزود: در ۲۱ خرداد سال گذشته که خدمت ایشان شرفیاب شدیم، رهبر انقلاب فرمودند: صنعت هسته‌ای برای کشور آبرو است و در سطح بین‌المللی نیز برای جمهوری اسلامی ایران اعتبار بین المللی است.

معاون‌رییس جمهور تصریح کرد: چرخه نوآوری، چرخه‌ای است که شما در آن می‌توانید ایده را به محصول تبدیل کنید. وقتی قدرت تغییر ایده به محصول را دارید می‌توانید در کیفیت زندگی مردم جامعه خودتان تأثیرگذار باشید و قادر هستید که بنیان‌های اقتصاد ملی را مستحکم کنید. قادر هستید که به معنای واقعی کلمه زنجیره ارزش را بر پایه علم و دانش تقویت کنید و به معنای حقیقی کلمه اقتصاد دانش بنیان به وجود آورید.

وی افزود: اقتصاد دانش بنیان تراوش و جوشش و تلاش و فعالیت‌های علمی بدون توقف است که همواره زایش فناوری دارد و فناوری را می‌تواند به سیستم و سامانه تبدیل کند و ارزش آفرینی اجتماعی و اقتصادی آن را مردم شاهد باشند.

اسلامی‌گفت: این مسیری است که مقام معظم رهبری به برکت انقلاب و آرمان‌های شهدا برای مردم ایران ایجاد کردند و سازمان انرژی اتمی یکی از ثمرات این نگاه و این تفکر و راهبرد در عرصه ملی است. باید این را قدر بدانیم و تلاش خودمان را بی‌وقفه گسترش دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در این شرایطی که مشاهده می‌کنید با مخالفت‌ها، مزاحمت‌ها، تحریم‌ها، تخریب، ترور، عملیات خرابکاری صنعتی همواره دشمنان ما که این دشمن فرضی نیستند و یک واقعیت انکارناپذیر هستند، بتواند مسیر ما را ناهموار کنند که به موفقیت و نتیجه نرسیم و اگر می‌خوایم به نتیجه برسیم با مسدود کردن مسیرهای دستیابی ما پرهزینه باشد و ما از تحقق پیشرفت خودمان ناتوان باشیم.

وی افزود: شعار آمریکایی‌ها که سردمدار نظام سلطه هستند، پیشتازی برای پیشوایی است. در منافع ملی آن‌ها قید شده است که جغرافیا ندارد و جغرافیای آنان نامحدود و به معنای کل جهان است.

اسلامی گفت: پرچمداری برای پیشوایی محور اساسی قدرت‌سازی و فناوری‌های ثروت ساز است. فناوری قدرت ساز و ثروت ساز است که آقایی و سروری می‌آورد. ذخایر زیرزمینی در یک دوره می‌توانست قدرت ساز باشد؛ امروز قدرت در این عناصر تعریف شده است و برای این جنگ صورت می‌گیرد. از همه ابزارها نیز استفاده می‌شود برای اینکه رقیبی باقی نماند. منطق آنان قلم کردن پاها و خلع سلاح است و ابزارش نیز تحریم است.

وی در ادامه گفت: نظام بین الملل تحت سلطه آنها است. استانداردهای دوگانه نیز وجود دارد که از حقایق امروز جهان ما است.

کد خبر 6100795 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • منطق آمریکایی‌ها قلم‌کردن پاها و خلع سلاح است | صنعت هسته‌ای؛ آبروی ایران
  • مقام بلندپایه ارتش: اینکه بگوییم مسئولین ما خلافکار و دزدند باعث می‌شود جوان ما در ایران نماند /استاد به دانشجوی نخبه می‌گوید تو بی عقلی که مانده‌ای
  • منطق آمریکایی‌ها قلم‌کردن پاها و خلع سلاح است
  • اوجی: معطل خارجی‌ها و برجام نبودیم؛ از توان پیمانکاران و سازندگان داخلی استفاده کردیم
  • از مذاکره در تهران تا احیای برجام در واشنگتن؟!
  • گروسی: برای ایران چارچوب زمانی تعیین نکردیم
  • گروسی: برای ایران چارچوب زمانی تعیین نکردیم اما بسیار خوب خواهد بود اگر ...
  • اسلامی: ایران از برجام خارج نشده است/ سند راهبردی بیست ساله هسته‌ای را در دستورکار قراردادیم/ گروسی: باید شرایط را جهت بازگشت به برجام تسهیل کنیم
  • فیلم| آمریکا از برجام خارج شده است و به تعهدات خود عمل نکرده است
  • پدر مددکاری اجتماعی ایران: تعطیل کردن نمایش خانگی دردی از بحران‌های اجتماعی دوا نمی‌کند