Web Analytics Made Easy - Statcounter

جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی، با هدف ایجاد پیوند و ارتباط بین صنعت و هنر در آستانه برگزاری پنجمین دوره خود است. بهزاد رشیدی دبیر جشنواره از اهداف و دست‌آوردهای جشنواره می‌گوید. ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) به دبیری بهزاد رشیدی در آستانه برگزاری پنجمین دوره خود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جشنواره‌ به دنبال ایجاد پیوند بین هنر و صنعت است و با ایجاد پیوند بین بدنه‌ی دانشجویی و البته حمایت اساتید دانشگاه به دنبال ایجاد محفلی برای ارزشیابی و بررسی آثار تولید شده با محوریت صنعت است. بهزاد رشیدی دبیر جشنواره در گفت‌و‌گو با تسنیم با اشاره به هدف کلی برگزاری جشنواره صنعتی بخشی از دست‌آورد‌های این جشنواره در ادوار گذشته را بیان کرد که ادامه بخش اول این گفت‌و‌گو را می‌خوانید.

- کاری که شما در جشنواره‌‌تان انجام می‌دهید سعی در برقراری ارتباط بین هنر و صنعت دارد. اینکه صنعت متوجه شود چقدر به هنر احتیاج دارد برای برندسازی و برای اینکه بتواند خود را معرفی کند. صنعتگران به کمکی که هنر می‌تواند به آن‌ها کند توجه نمی‌کنند و با اینکه در ادوار گذشته آن طور که باید به جشنواره صنعتی بها داده نشده است اما این جشنواره می‌تواند راه حلی باشد برای شرایط مالی نامناسب سینما و از طرفی ترغیب کننده صنعت به استفاده از هنر در راستای رشد و معرفی شود.

یکی از اهداف و دست‌آورد‌های جنشواره صنعتی از ایجاد ارتباط و تعامل بین صنعت و هنر،‌همین موضوعی است که شما به آن اشاره کردید البته در حال حاضر این رابطه بین صنعت و هنر وجود دارد ولی بسیار محدود و بر اساس ارتباطی بین افراد است یعنی فیلمساز یا تهیه‌کننده باید ارتباط فردی با صنعتی داشته باشد تا بتواند از آن امکانات بگیرد و متاسفانه هیچ الگو یا سیستمی برای این قضیه نداریم.

در دنیا، شرکت‌های بزرگ صنعتی ضمن اینکه در قالب تولیدات تبلیغاتی مانند تیزر‌ها خودشان را معرفی می‌کنند همچنین اسپانسر تولیدات بلند سینمایی می‌شوند و از آن‌ها حمایت می‌کنند و با اینکه این فیلم‌ها صرفا بحث هنری را دنبال می‌کنند اما این شرکت‌ها با ارائه امکانات به تهیه‌کننده و محل کار خود به عنوان لوکیشن فیلمبرداری از این نوع فیلم‌ها حمایت می‌کنند.

تعامل و ارتباط بین فیلمساز و صنعتگر وجود ندارد

متاسفانه در ایران بر خلاف سایر کشور‌ها این تعامل و ارتباط بین فیلمساز و صنعتگر وجود ندارد و مکانیزمی برای این قضیه در ایران تعریف نشده است. البته معدود برنامه‌هایی در تلویزیون و سینما تولید شده است اما با طی روندی درست تولید نشده است. به طور کلی در حال حاضر الگویی برای ارتباط صنعتگر و هنرمند تعیین نشده است و ما در جهاد دانشگاهی به دنبال ایجاد این ارتباط هستیم و در قالب جشنواره صنعتی به دنبال رسیدن به این هدف هستیم و ما اعتقاد داریم ایجاد این ارتباط نتایج سودمندی برای هنر و صنعت دارد.

یکی از این نتایج افزایش تعداد تولیدات سینمایی در حوزه‌های تبلیغاتی، مستند و حتی فیلم‌های بلند است. هم اکنون آثاری که توسط خود صنایع تولید می‌شود آثاری با سطح کیفی مناسبی نیست و ممکن است که یک مسئله‌ای را پوشش بدهد ولی اثر ماندگاری نمی‌شود. در صورتی در گذشته شاهد تولیداتی ماندگار بودیم. امروزه صنعتگر متناسب با نیازی که دارد تصمیم به تولید اثری می‌کند ولی الزاما برای این کار به سراغ مستندسازان حرفه‌ای نمی‌رود و معمولا به افرادی که اطراف خودش می‌بیند رجوع می‌کند و یا با مشاورانی حرف می‌زند که لزوما تولیدکنندگان خوبی نیستند و در نهایت در این بی ارتباطی و این فضا که صنعت و هنر به هم کاری ندارند آثار سطح پایینی تولید می‌شود. از طرفی تلویزیون تولیداتی که سطح کیفی خوبی ندارند را پخش نمی‌کند. البته بر خلاف این تصور که تلویزیون مدام از صنایع طلب هزینه می‌کند، اعتقاد من این است که اگر اثری خوب تولید شده باشد و به جنبه‌‌های هنری در آن توجه شده باشد حتی اگر تبلیغاتی هم باشد باز هم تلویزیون تمایل به پخش آن دارد و از آن استقبال می‌کند. به طوری که خود ما آثاری را درباره فناوری خاص تولید کردیم و به یکی از شبکه‌های تلویزیون دادیم و بقیه شبکه‌ها نیز این اثر گرفتند و چند بار از تلویزیون پخش شد.

اگر در اثری ویژگی‌های هنری رعایت شده باشد آن اثر راه خودش را پیدا می‌کند و می‌توانند در جشنواره‌های مختلف شرکت کنند و شبکه‌های تلویزون پخش شود و حتی ممکن است در شبکه‌های مجازی پخش شود. شرایط الان به شکلی است که هر صنعت یک اثری را تولید می‌کند و در یک نمایشگاه یا افتتاحیه‌ای نمایش داده می‌شود و با همین یکبار پخش این اثر کنار گذاشته می‌شود و البته که اثر هم دیگر قابلیت نمایش را ندارد.ایجاد این ارتباط علاوه بر افزایش تعداد آثار تولید شده بر رشد کیفی این آثار نیز تاثیرگذار است. به طوری که صنعت حق انتخاب دارد و می‌تواند از بین فیلمسازان مختلف و چهره‌های سینمایی متفاوت انتخاب کند و با همان هزینه‌ای که در گذشته انجام می‌داد اثری با کیفیت را ارائه دهد.

از دیگر کارکرد‌های این ارتباط ایجاد حس نیاز به هنر در صنعتگر است این طور که صنعت احساس کند با استفاده از فلان فیلمساز یا فلان هنرمند به شکلی مستقیم یا غیرمستقیم می‌تواند در معرفی محصول و خدمات و برندسازی خود موفق باشد. در صورت ایجاد این احساس صنعتگر حاضر است هزینه کند و امکانات خود را در اختیار فیلمساز قرار دهد و حتی از آثار بلند سینمایی نیز حمایت می‌کند.باید توجه داشت که داستان فیلم‌های سینمایی با موضوعات اجتماعی و عاشقانه نیز می‌تواند در فضایی صنعتی روایت شود. در بسیاری از فیلم‌های هالیوودی شغل کاراکتر اصلی نشان داده می‌شود و چندبار او را در محیط اشتغال خود می‌بینیم و در کنار روایت داستان، مخاطب هم با توانایی‌های آن صنعت به شکلی غیر مستقیم آشنا می‌شود.

- در شرایطی که با تعدد جشنواره‌ها روبه‌رو هستیم جشنواره‌ای توجیه مناسبی برای حضور دارد باید تداوم داشته باشد. این جشنواره توانایی ایجاد تغییر را دارد و می‌تواند دیدگاه صنعت را نسبت به هنر دچار تغییر کند و صرفا مکانی برای عرضه فیلم نیست بلکه محفلی است برای هم‌افزایی و ایجاد ارتباط بین صنعت و هنر، در این پنج دوره جشنواره چه دست آوردی در زمینه ایجاد این ارتباط داشته است؟

تعدد جشنواره‌ها بد نیست به شرطی که جشنواره‌هایی با موضوعات یکسان نداشته باشیم و چند جشنواره در یک حوزه کار نکنند. جشنواره‌های مطرح دنیا توسط کانون‌های مستقل از دولت برگزار می‌شوند البته ممکن است از طرف دولت حمایت شوند اما همیشه دانشگاه‌ها، انجمن‌ها و نهاد‌هایی خارج از دولت جشنواره‌ها را برگزار می‌کنند. یکی از خوبی‌های جشنواره صنعتی این است که در نهادی برگزار می‌شود که به بخش دولتی و خصوصی تعلق ندارد و ضمن اینکه با هر دو بخش آشنا است خیلی درگیر با قواعد رایج در حوزه‌های دولتی نیست و واسطه‌ی جوان بودن‌ و برگزاری با حداقل امکانات،‌ از جشنواره‌های کم خرج محسوب می‌شود و در مقایسه با جشنواره‌های هم رده‌ی خودمان، با هزینه کمتری جشنواره را برگزار می‌کنیم.

خودمان را محصور در استاندارد‌های رایج در برگزاری جشنواره‌ها نکردیم

به دلیل حضور استادان و دانشجویان در بدنه جشنواره، در هر دوره سعی شده کار‌های خلاقه‌ و جدیدی انجام شود. یعنی ما خودمان را محصور در استاندارد‌های رایج در برگزاری جشنواره‌ها نکردیم و هرگاه دانشجو یا استادی به ما پیشنهاد خوبی بدهد حتی اگر خارج از استاندارد‌های برگزاری جشنواره‌ها باشد اگر با اهداف جشنواره همسو باشد،‌ ما از آن پیشنهاد در جشنواره استفاده می‌کنیم.

ما به سراغ وزارت خانه‌های مربوط به صنعت رفتیم و از آن‌ها خواستیم عضو دبیرخانه دائمی جشنواره صنعتی شوند زیرا ما اراده کرده‌ایم تا رسیدن به اهداف ‌جشنواره این جشنواره تداوم پیدا کند و حالا در آستانه برگزاری پنچمین دوره از آن هستیم. در گذشته نمونه‌های دولتی همانند جشنواره‌ صنعتی، مثل جشنواره فیلم نفت یا جشنواره فرهنگ و صنعت وجود داشتند که تنها یک دوره برگزار شدند که رسیدن جشنواره صنعتی به دوره پنجم نشانه اراده محکم ما برای رسیدن اهداف‌مان است. حتی بعضی وزارت‌خانه جشنواره‌ای را برگزار می‌کردند و به خودشان جایزه می‌دادند.

در واقع تعدد جشنواره‌ها به این شکل، اتفاق بدی است اما ما یک مکان غیر دولتی و دانشگاهی هستیم که بدون اینکه وام‌دار کسی باشیم با جمع کردن اساتید مختلف که مرتبط با این حوزه هستند در قالب گروه‌های ارزیابی و داوری تولیدات این عرصه را هر دو سال یکبار بررسی می‌کنیم. ما حتی بخشی را درجشنواره قرار دادیم تا سازمان‌ها متناسب با دغدغه‌های صنفی خود از آن استفاده کنند. مثلا اگر وزارت راه بخواهد بین آثاری که خود تولید کرده مسابقه‌ای جداگانه‌ای برگزار کند می‌تواند از این بخش استفاده کند که هزینه این کار نسبت به برگزاری جشنواره‌ای مجزا به مراتب پایین‌تر است.

ما در این جشنواره به صنایعی که در حوزه تولید اثر فعالیت می‌کنند یاد می‌دهیم چگونه مدیریت هزینه کنند. در هر دوره از جشنواره حدود 500 اثر برای ما ارسال شده است که در میان آثار از اثر چند دقیقه‌ای وجود دارد تا اثر 70 دقیقه‌ای، اگر فرض کنیم میانگین طول هر اثر 15 دقیقه باشد و هزینه‌ ساخت هر اثر را 5 میلیون تومان در نظر بگیریم، حاصل ضرب این مقادیر چیزی در حدود 40 میلیارد تومان می‌شود که این مقدار حداقل هزینه‌ای است که صنعت در طول یک سال در این حوزه انجام می‌دهد. این هزینه‌ها باید منجر به شناخت مردم نسبت به صنعت و تولیدات صنعتی شود در صورتی که این آثار دیده نمی‌شوند. ما قصد داریم با برگزاری جشنواره، صنعتگران با آثار منتخب آشنا شوند و فیلمسازان برتر را شناسایی کنند. به هر حال هر ساله این مقدار هزینه می‌شود اما با حضور در جشنواره می‌توانند حجم کمّی آثار را افزایش دهند و بر کیفیت آثار اضافه کنند و حتی تولیدات آن‌ها به جشنواره‌های خارجی راه پیدا کنند.

ادامه دارد...

انتهای پیام/

 

 

R1356/P/S4,34/CT13 واژه های کاربردی مرتبط سینما

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سینما سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۷۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| دستگاه حفر تونل (TBM) چگونه کار می‌کند؟

تین نیوز

دستگاه حفاری تونل  (به انگلیسی: Tunnel Boring Machine) یا  تی بی ام  (TBM) دستگاهی است که برای حفاری تونلها از آن استفاده می گردد. این دستگاه با استفاده از یک سطح مقطع مدور، قادر است در قشرهای خاکی و سنگی زمین حفاری کند. این نوع از ماشین آلات توانایی ایجاد حفره در هر نوع زمینی، از سنگ سخت گرفته تا ماسه را دارد.

قطر تونل هایی که این دستگاه ایجاد می کند در محدوده یک متر (با استفاده از میکرو-تی بی ام ها) تا نزدیکی ۱۶ متر (تی بی ام های امروزی) قرار دارند. برای کندن تونل هایی که کم تر از یک متر قطر دارند، به طور معمول، به جای استفاده از تی بی ام ها، از روش ساخت وساز بدون گودال یا حفاری افقی استفاده می کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ویکیپدیا، دستگاه های حفاری تونل، به عنوان جایگزینی برای روش های حفاری و انفجار صخره ها و کندن زمین با دست مورد استفاده قرار می گیرد. تی بی ام ها مزایایی همچون کاهش تعرض به زمین های مجاور و ایجاد دیوارهای نرم در تونل را دارند.

این دستگاه به صورت قابل توجهی هزینه استرکشی تونل را کاهش می دهد که خود این باعث شده برای استفاده در مناطق به شدت شهرنشین مناسب باشند. ایراد عمده این دستگاه قیمت بالای آن است.

تی بی ام ها برای استفاده در ساخت وسازها گران قیمت بوده و آن ها را به سختی می توان جابجا کرد. هرچند با وجود طویل بودن تونل های مدرن، هزینه استفاده از دستگاه های حفاری تونل، در مقابل روش های سنتی حفر و انفجار به مراتب پایین تر است. به همین دلیل تونل سازی با دستگاه های تی بی ام در یک پروژهٔ کوتاه تأثیر بیشتری دارد.

حجم ویدیو: 2.18M | مدت زمان ویدیو: 00:01:00 دانلود ویدیو آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • امام جمعه قم: با اجرای طرح نور انصافاً تغییر ایجاد شده
  • واکنش آذری جهرمی به افشای قرارداد شهرداری تهران با شرکت چینی/ سکوت میرسلیم جالب است
  • آذری جهرمی: سکوت جناب آقای میرسلیم جالب است!
  • بهترین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب که بود؟
  • فیلم| دستگاه حفر تونل (TBM) چگونه کار می‌کند؟
  • ساخت فرودگاه هایی که تبدیل به لانه پرندگان شد
  • قیمت کولر صنعتی | 2 سال گارانتی | شرایط چک و اقساط
  • نقش‌آفرینی صنعت در دانشگاه با مسئله‌محوری/ اختصاص مکانی برای دفتر گسترش ارتباط «صنعت و دانشگاه»
  • نقش‌آفرینی صنعت در دانشگاه با مسئله‌محوری/ اختصاص مکانی برای دفتر گسترش ارتباط صنعت با دانشگاه
  • لرستان؛ فرصت تولید و تجارتِ صنعت شیلات