Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرمربی سابق تیم ملی بسکتبال جوانان در گفت و گو با خبرنگار ورزشی ایرنا، درباره وضعیت تیم ملی ایران در جام‌جهانی ۲۰۱۹ چین اظهار کرد: درباره حضور در جام‌جهانی باید نگاهی ریشه‌ای و به دور از احساسات داشت. از کشوری که لیگش به زور با ۸ تیم برگزار می‌شود، بعد از پایان لیگ ۷ تیم تسویه حسابی انجام نداده و از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از دنیا عقب است چه انتظاری باید داشته‌باشیم؟

شاه‌علی ادامه داد: باید شرایط خودمان را ببینیم و بعد صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسکتبال ایران ۲ سال برای اعزام تیم‌های ملی خود به مسابقات مشکل دارد، اسپانسر نیست و وضعیت ما مشخص است. چه انتظاری باید از چنین وضعیتی داشه باشیم؟

کارشناس بسکتبال ایران درباره حریفان تیم ملی در جام جهانی چین گفت: اسپانیا که قدرت زیادی دارد. خیلی‌ها از شانس زیاد تیم ملی برابر تونس حرف می‌زنند. بررسی کنیم تا متوجه شویم که تونس در سال چند مسابقه رسمی دارد. بازیکنان تونس در لیگ کدام کشورها بازی می‌کنند. از امروز این دغدغه را دارم که آیا برنامه‌های تدارکاتی تیم ملی انجام می‌شود یا نه.

وی با اشاره به اهمیت این تدارکات تصریح کرد: اگر برنامه‌های اعلام شده توسط فدراسیون عملیاتی شود می‌توان امیدوار شد که تیم ملی در جام‌جهانی خوب کار می‌کند اما اینکه در اندیشه صعود باشیم و بخواهیم سهمیه المپیک بگیریم کار ساده‌ای نیست و نباید احساسی فکر کنیم.

سرمربی سابق تیم ملی بسکتبال جوانان درباره پورتوریکو نیز بیان کرد: خواهش می‌کنم که درباره حریفان احساسی صحبت نکنیم. در این سال‌ها چه تیم داشتم چه نداشتم بسکتبال دنیا را دنبال کرده‌ام. به نظرم کارشناسان باید اول بازی‌های این تیم را ببینند بعد صحبت کنند. دوستان کدام بازی این تیم را دیده‌اند که شانس برد برابرش را برای ایران در نظر می‌گیرند.

شاه‌علی افزود: پورتوریکو در ۵ ثانیه ضد حمله می‌زند. آیا ما سخت‌افزار و نرم‌افزار رقابت با این تیم را داریم؟ امکانات بسکتبال این کشور را داریم؟ لیگ پورتوریکو مثل یک جنگ تمام عیار است اما بازیکنان ما بعد از پایان لیگ دغدغه قرارداد فصل قبل را دارند و همان زمان نگران فصل بعد هم هستند. این بازیکن چطور می‌تواند در میدان جام‌جهانی با بهترین شرایط بازی کند؟

وی با بیان این مطلب که این شرایط برای همه ورزش‌هاست، گفت: باید به این نکته توجه کنیم که نمی‌توانیم انتظار بازی‌های ۴، ۵ سال پیش را از بازیکنان با تجربه داشته باشیم. حضور با تجربه‌ها در تیم ملی الزامی است اما ما باید انتظارهایمان را درست کنیم. نمی‌توان مثل چند سال قبل فقط به آنها تکیه کرد. تاکید من این است که حقایق مشخص است و ما باید آنها را ببینیم و سپس راهی جام‌جهانی شویم.

این کارشناس بسکتبال در ادامه تونس را نیز حریف قدرتمندی اشاره کرد و گفت: باید آن تونسی را که در جام جهانی ۲۰۱۰ شکست دادیم فراموش کنیم. تیم کنونی تونس فوق‌العاده قدرتمند شده و همانند ما به دنبال کسب بهترین نتیجه است. تنها امیدوارم که برنامه‌های تیم ملی عملیاتی شود.

شاه‌علی در پاسخ به این سوال که با توجه به اهمیت جام‌جهانی مدیریت تیم ملی باید چطور باشد که دوباره حواشی به وجود نیاید؟ گفت: به نظرم حواشی از داخل تیم ملی نیست بلکه از بیرون رقم می‌خورد. همان موضوع دوغ و ماست و نوشابه درباره مسعود قاسمی اگر در دست ملی‌پوشان بود ایجاد نمی‌شود. متاسفانه برخی اتفاقات در فضای مجازی وجود دارد که این روزها به ریشه ورزش کشور تیشه می‌زنند.

وی افزود: در این روزها درباره بازیکنان درون اردو نیز همین شرایط وجود دارد. آیا یک مربی اگر بداند بازیکنی از نظر فنی برایش مناسب است، به دلیل مشکل شخصی از او استفاده نمی‌کند؟ نه. چون اگر تیم نتیجه بگیرد بیشتر از همه برای سرمربی خوب می‌شود و اگر تیم ببازد هم سرمربی تحت فشار خواهد بود. باید به سلیقه و خواست یک مربی هم احترام بگذاریم.

سرمربی سابق تیم ملی بسکتبال جوانان همچنین گفت: سرمربی تیم ملی انتخاب شده و بازیکنانش را انتخاب کرده است و ما باید حمایت کنیم. نمی‌شود همه در خانه خود باشند و تنها انتقاد کنند. اینکه تنها انتقاد کنیم درست نیست. باید به سلیقه مربی هم احترام گذاشته شود.

شاه‌علی افزود: من مدیریت قوی‌تر را انکار نمی‌کنم اما باید مراقب انتقادها باشیم. حب و بغض شخصی نباید در کار ما باشد. به نظر من در کنار بسکتبال افراد منصف کم شده‌اند. مگر بسکتبال چند سرپرست و سرمربی و رئیس فدراسیون می‌خواهد. همه که نمی‌تواند باشند. چون من تیم ندارم که نباید همه چیز را زیر سوال ببرم.

پیشکسوت بسکتبال ایران با اشاره به دغدغه‌های بازیکنان تیم ملی ایران بیان کرد: تاکید می‌کنم حقایق را ببینیم. بازیکنی که ۸ سال پیش در لیگ ۵۰۰ میلیون دستمزد داشته امسال هم ۵۰۰ میلیون گرفته‌است. این بازیکن چه روحیه‌ای دارد؟ تا یک جایی می‌توان گفت برویم بجنگیم و با غیرت باشیم از یک جایی به بعد ذهن فرمان نمی‌دهد و دغدغه‌ها کار دست تیم خواهد داد.

سرمربی سابق تیم ملی بسکتبال جوانان با حمایت از مربی‌گری ایرانی‌ها در تیم‌های ملی تاکید کرد: سال‌ها نسل طلایی در اختیار مربیان خارجی بود. مگر مهران حاتمی با یک ماه تمرین تیم را در کاپ‌آسیا نایب قهرمان نکرد؟ مگر مهران شاهین‌طبع تیم را به جام‌جهانی نبرد؟ به نظرم باید از مربیان ایرانی حمایت کنیم. اکنون هم زمان حمایت است.

شاه‌علی در پاسخ به این سوال که چطور می‌شود یک بازیکن سال‌ها سلیقه مربی باشد اما به یکباره از سلیقه او خارج شود؟ تصریح کرد: من سال‌ها مربی بوده‌ام. شک نکنید که مربی حتی اگر بازیکنی در چهارچوب مورد نظرش نباشد اما تاثیرگذار باشد حذف نمی‌شود. شک نکنید شاهین‌طبع انقدر با استعداد و باهوش هست که اگر بازیکنی بتواند به او کمک کند به دلیل مسائل شخصی حذفش نکند.

وی افزود: اما یکسری مسائل هست که ما خبر نداریم. من درباره ارسلان کاظمی یا بازیکن دیگر حرف نمی‌زنم. گاهی حکایت عطایش را به لقایش بخشیدن پیش می‌آید. مربی تمام فشارها و حواشی را قبول می‌کند اما تصمیمش را می‌یرد. من تاکید می‌کنم شاهین‌طبع به دلیل حب و بغض یک بازیکن موثر را کنار نمی‌گذارد.

این کارشناس بسکتبال در ادامه به بازیکنان موقعیت چهار تیم ملی اشاره کرد و گفت: یک مربی زمانی که بازیکنانش را انتخاب می‌کند همه جوانب را در نظر می‌گیرد. بازی حریفان را آنالیز می‌کند و سپس براساس آنچه لازم دارد دست به انتخاب می‌زند. اکنون ما در موقعیت ۴ محمد حسن‌زاده، آرمان زنگنه و مایک رستم‌پور را داریم. از روزبه ارغوان هم استفاده می‌کنیم. قطعاً کادرفنی تیم ملی حریفان را بررسی کرده‌اند و برای این موقعیت نفراتی متناسب با بازی حریفان انتخاب کرده‌اند.

وی افزود: شاید اگر من سرمربی بودم ارسلان کاظمی را انتخاب می‌کردم اما دوباره تاکید می‌کنم که باید به سلیقه و نظر فنی کادرفنی تیم ملی احترام گذاشت. نه شاهین‌طبع مربی یکی دو ساله است و نه کاظمی بازیکن کوچکی است اما نباید با برخی مسائل خام برخورد کنیم. شاید یکسری مسائل هست که نمی‌شود در رسانه بازگو کرد.

شاه‌علی با تاکید براین موضوع که نباید به سادگی مسائل را زیر سوال برد و انتقاد کرد گفت: به نظرم باید همه چیز بررسی شود. به طور مثال ما در بازی‌های آسیایی باختیم و همه از کادرفنی انتقاد کردند اما کسی نگفت چرا به چین باختیم. ما در فینال ۱۸ امتیاز جلو بودیم اما در نهایت باختیم. چین ۳ بازیکن بلند قامت شوت زنش را وارد زمین کرد. آنها بیرون می‌رفتند و حدادی نمی‌توانست و نباید خارج می‌شد.

وی افزود: چند شوت سه امتیازی وارد سبد ایران شد و با از بین رفتن اختلاف در نهایت بازی را واگذار کردیم. با این شرایط ما انقدر راحت نقد کردیم و همه چیز را زیر سوال بردیم.

شاه‌علی در پاسخ به این سوال که اگر سرمربی تیم ملی بود و در شرایطی که تیمش چند شوت سه امتیازی می‌خورد و در حال واگذار کردن بازی برده است، چه تصمیمی می‌گرفت؟ گفت: شاید من حدادی را بیرون می‌آوردم تا استراحت کند و از بازیکن دیگری در آن زمان استفاده می‌کردم تا حریف نتواند به ما سه امتیازی بزند. اما این نکته مهم است که ما آنجا نبودیم و شرایط کنار زمین و نیمکت را نمی‌دانستیم که به سادگی تصمیم بگیریم.

سرمربی سابق تیم ملی بسکتبال جوانان که در زمان مدیریت محمود مشحون هدایت این تیم را در اختیار داشت در پاسخ به این سوال که آیا زمان مشحون هم مدیریت تیم‌های ملی اینقدر حاشیه داشت؟ تصریح کرد: قطعاً این‌طور نبود اما بازهم باید با دقت به موضوع نگاه کنیم. همزمان با ورود مشحون به بسکتبال، کار نسل طلایی هم آغاز شد. تیم ملی ما و مدیریت بسکتبال در کنار هم رشد کردند و بزرگ شدند. افتخارات کسب شد و همه چیز باهم جلو رفت.

وی افزود: رامین طباطبایی مدیریت فدراسیونی را برعهده گرفت که قهرمان آسیا بود. او مدیری جوان و بی تجربه بود و سابقه ریاست فدراسیون را نداشت اما باید به طباطبایی هم زمان داد. در ابتدای مدیریت او، تیم جوانان را به قهرمانی آسیا بردم که جهانی نشدیم. از مدیریت آن زمان هم ضربه خوردم اما معتقدم اگر اکنون آن تیم ملی را داشتم و به مسابقات می‌رفتیم قطعاً مشکلات آن زمان را نداشتم.

شاه‌علی با اشاره به وضعیت کنونی بسکتبال گفت: اکنون طباطبایی رئیس فدراسیون است. شرایط اقتصادی کشور سخت شده و باید همه چیز را در نظر داشته باشیم. قول داده اسپانسر بیاورد و نیاورده اما تلاش کرده است. انتظارها از او زیاد است اما همیشه وقتی می‌خواهم حرف بزنم خودم را جای نفر مقابل می‌گذارم و بعد صحبت می‌کنم.

این کارشناس بسکتبال در پایان گفت: در این روزها امیدوارم تیم ملی به حاشیه نرود و همه از ملی‌پوشان حمایت کنند تا انشالله این تیم در جام‌جهانی نتایج خوبی کسب کند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جام جهانی بسکتبال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۷۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان مذاکره پرسپولیس با سرمربی فصل بعد مشخص شد

رضا درویش، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس پس از واگذاری این باشگاه به بخش خصوصی اظهار کرد: همیشه می‌شنیدیم که واگذار می‌کنند، اما یک کار غیرممکن انجام شد و یکی از کار‌های بزرگی که بعد از انقلاب صورت گرفت همین بود. یکی از الزامات مجوز حرفه‌ای بحث مالکیت بود. قبل از مالکیت بحث بدهی بود که همیشه مشکل‌ساز بود و باشگاه‌ها با مشکلات بزرگی همیشه دست و پنجه نرم می‌کردند که خدا را شکر با واگذاری بحث مالی باشگاه‌ها هم رفع خواهد شد.

او ادامه داد: در اداره باشگاه تسریع به وجود خواهد آمد. دغدغه مدیر نباید این باشد که پول بدهی را از کجا بدهم و این همه پرونده بدهی را چه کار کنم. باید به فکر ارتقا باشیم و برای خوشحالی هواداران و اینکه بتوانیم با قهرمانی در آسیا آن‌ها را شاد کنیم تلاش کنیم.

درویش درباره اینکه آیا مدیران بانک‌های خریدار پرسپولیس برای همکاری با او صحبت کرده‌اند؟ بیان کرد: تازه چند لحظه است که این اتفاق افتاده است.

مدیرعامل پرسپولیس درباره شرایط اوسمار هم گفت: تلاش می‌کنیم که بعد از بازی با سپاهان حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تر به این موضوع ورود کنیم.

دیگر خبرها

  • ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ
  • سرمربی سابق ایران در لهستان تیم گرفت
  • حضور وزیر ورزش در مراسم ترحیم کاپیتان پیشین تیم ملی بسکتبال
  • انتقاد از تبلیغ دروغ دانشگاه آزاد؛ مدارک دوره‌های کوتاه مدت فیزیوتراپی قانونی نیست
  • انتقاد محافل سیاسی رژیم صهیونیستی از طرح حمله به «رفح»
  • زمان برگزاری مراسم یادبود پیشکسوت فقید بسکتبال
  • تماس بایرن مونیخ با سرمربی سابق منچستر یونایتد
  • وست هم آماده برای انتقال خولین لوپتگی؛ هانسی فلیک گزینه جایگزین
  • زمان مذاکره پرسپولیس با سرمربی فصل بعد مشخص شد
  • انتقاد عربستانی‌ها از غرور سرمربی الهلال