Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ­رای الیوم در گزارشی نوشت اعضای جنبش انصارالله با تشدید حمله به عمق خاک عربستان معادله جنگ را تغییر داده‌اند از این رو احتمال می‌رود مقامات سعودی با شروط آن‌ها برای مذاکره موافقت کنند.

روزنامه اینترنتی رای الیوم در سرمقاله خود آورده است: جنبش انصارالله روز سه شنبه برای سومین بار ظرف سه هفته فرودگاه ابها را بمباران کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بمباران، سبب مجروح شدن هشت سعودی، یک هندی و تعطیلی پرواز‌های فرودگاه به مدت چند ساعت شد. استفاده از یک هواپیمای بدون سرنشین برای بمباران فرودگاه به جای موشک‌های بالستیک بالدار مانند حمله قبلی، نشان می‌دهد که این جنبش انواع پیشرفته این هواپیما‌ها را در اختیار دارد که شناسایی و سرنگونی آن بسیار دشوار است؛ موضوعی که باید مقامات عالی نظامی و سیاسی عربستان را نگران کند.

سرتیپ یحیی السریع، سخنگوی ارتش و نیرو‌های مقاومت مردمی یمن فاش کرد نیرو‌های وابسته به انصارالله ظرف دو ماه گذشته ۳۶ عملیات با هواپیما‌های بدون سرنشین و پنج عملیات با موشک‌های بالستیک بالدار انجام داده‌اند که از بین آن‌ها ده عملیات، فرودگاه ابها، هفت عملیات فرودگاه جازان و سه عملیات فرودگاه نجران را هدف قرار داده است.

خطرناک‌ترین مسئله در این عملیات، موفقیت جنبش انصارالله در انتقال جنگ به عمق خاک سعودی و فلج کردن فعالیت نهاد‌های مهم و حیاتی مانند فرودگاه و ایستگاه پمپاژ نفت است به این معنی که این جنگ دیگر مانند چهار سال گذشته جاده یک طرفه نیست.

عمق خاک عربستان از زمان حمله نیرو‌های ابراهیم پاشا فرزند محمدعلی پاشا والی مصر به شهر الدرعیه که سال ۱۸۱۸ پایتخت عربستان بود شاهد هیچ عملیات نظامی واقعی نبوده است. حتی جنگ عربستان علیه مصر که در دهه ۶۰ قرن گذشته در خاک یمن رخ داد و ۴۰ هزار سرباز مصری در آن کشته شدند، بعد از کودتای سال ۱۹۶۲ علیه حکومت یمن، داخل خاک این کشور و اطراف آن محصور ماند یعنی عمق خاک عربستان مانند امروز تحت تاثیر جنگ قرار نگرفته بود.

عبارت جالب توجهی که از زبان یحیی السریع شنیده شد این بود که فرماندهی نظامی جنبش انصارالله قصد دارد اجرای مرحله دوم عملیات بازدارندگی مشروع را بررسی کند و با آن که توضیحاتی درباره این اقدام ارائه نکرد کارشناسان جنگی معتقدند در مرحله دوم احتمالا فرودگاه‌های شمال و غرب مانند فرودگاه جده و ریاض و شاید سایر موسسات حیاتی هدف قرار گیرند.

هدف از این اقدامات از سوی جنبش انصارالله، بهره برداری از ضعفی است که عربستان سعودی بعد از کشته شدن جمال خاشقجی در آن به سر می‌برد زیرا چندین کشور اروپایی در اعتراض به این جنایت و نیز استفاده از سلاح علیه اهداف غیرنظامی، قرارداد‌های فروش اسلحه به عربستان را متوقف کردند.

اقدام جنبش انصارالله در استفاده از هواپیمای بدون سرنشین و موشک‌های کروز بالدار که قادر به نفوذ در رادار‌ها و رسیدن به اهداف مدنظرش در عمق خاک عربستان است تغییر معادلات نظامی را در عرصه جنگ نشان می‌دهد و سوالی که همچنان مطرح می‌شود این است که جدیدترین و کشنده‌ترین سلاحی که انصارالله به استفاده از آن در هفته‌ها و ماه‌های آینده تهدید کرده چیست؟

سومین بمباران فرودگاه‌های عربستان که بعد از ریاض و جده به ابها رسید و سه بار تکرار شد موضع جنبش انصارالله در مذاکره را تقویت می‌کند البته در صورت پاسخ مثبت مقامات عالی سعودی با مهمترین شروط آن‌ها یعنی نشستن بر سر میز مذاکره برای دستیابی به راه حل سیاسی به منظور پایان دادن به جنگ.

بعید نیست مقامات سعودی به این راه حل روی بیاورند زیرا راه حلی واقع‌گرایانه و عمل‌گرایانه است. آن‌ها وقتی درک کردند که راه حل نظامی در بحران سوریه غیرممکن است و طرحشان برای تغییر نظام از طریق مسلح کردن مخالفان (گروه‌های تروریستی تکفیری) تقریبا محال است چند قدم به عقب بازگشتند و از حمایت هیئت عالی مذاکرات مخالفان سوری دست برداشتند و اگر وتوی آمریکا نبود در چند قدمی گشودن کانال‌های ارتباطی با دولت سوریه قرار داشتند.

حالا این سوال جدی مطرح است که آیا ممکن است همان سناریو سوریه در یمن تکرار شود؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عربستان یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۸۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعترافات تکان دهنده عضو بازداشت شده گروهک تروریستی انصارالفرقان /برای تمام این کشتارها فقط ۱۱ میلیون تومان پول گرفتم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گروهک تروریستی موسوم به «انصار الفرقان» با تکیه بر حمایت مالی دشمنان انقلاب و نظام تاکنون تعدادی از حافظان امنیت در حوزه استان سیستان و بلوچستان را به شهادت رسانده است.

آنگونه که خبرگزاری دانشجو روایت کرده، فیلم اعترافات عضو بازداشت‌شده گروهک انصارالفرقان درباره یکی از سرکردگان گروهک الیاس قنبرزهی معروف به «گرگین» و جنایات این گروهک تروریستی منتشر شده است که در آن همدست تروریست الیاس قنبرزهی درباره اقدامات این گروه می‌گوید: در پاکستان آموزش‌های لازم را فرا گرفتیم و برای انجام عملیات به اطراف زاهدان آمدیم؛ در چند عملیات مختلف چند سرباز و بسیجی را کشتیم؛ در پلیس راه زاهدان و خاش چند عملیات داشتیم.

وی با تشریح عملیات تروریستی گروهک انصارالفرقان تاکید کرد: گرگین در هر جایی که عملیاتی انجام می‌داد تعداد کشته‌ها و مجروحان را برای اینکه پول بیشتری دریافت کند افزایش می‌داد و تمام اقدامات تروریستی که انجام می‌داد فقط برای پول بود.

این تروریست با اعلام پشیمانی از انجام اقدامات تروریستی که در زاهدان و دیگر نقاط سیستان و بلوچستان با دستور الیاس قنبرزهی انجام می‌داد، گفت: در تمام عملیات‌ها فردی از مراحل کار فیلم می‌گرفت و به طور گسترده در فضای مجازی پخش می‌کرد؛ الان که به اقدامات تروریستی که انجام داده‌ام نگاه می‌کنیم می‌بینیم اشتباه کرده ام برای تمام این کشتارها فقط ۱۱ میلیون تومان پول گرفته و بسیار پشیمانم.

وی با بیان اینکه تمام کارهایم اشتباه بوده و هم این دنیای خود و هم آخرتم را خراب کردم، گفت: جوانان سیستان و بلوچستان هوشیار باشند و بدانند این ترویست‌ها فقط پول می‌گیرند تا جوانان را خراب کنند و هیچ‌گاه دلسوز مردم نیستند و جوانان اگر کشور و شهر خود را دوست دارند باید از آن‌ها دوری کنند و اگر کسی از این تروریست‌ها با آن‌ها ارتباط گرفت فورا به ماموران اطلاعاتی خبر بدهند.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901312

دیگر خبرها

  • اعزام زائران خانه خدا پس از ۹ سال انتظار از فرودگاه اصفهان
  • اعترافات تکان دهنده عضو بازداشت شده گروهک تروریستی انصارالفرقان /برای تمام این کشتارها فقط ۱۱ میلیون تومان پول گرفتم
  • عملیات اروپا در دریای سرخ نتوانست عملیات دریایی یمن را مهار کند
  • بانک مرکزی بزرگترین مالیات دهنده در بین شرکتهای دولتی
  • شاهکاری دیگر از انصارالله در دریای سرخ و اقیانوس هند/ سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن: ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی را با تعدادی پهپاد هدف قرار دادیم
  • 6 علامت که می‌تواند نشان دهنده تومور مغزی باشد
  • جایگاه شورا در اداره امور کشور نادیده گرفته می‌شود
  • جزئیات سناریوی رژیم‌صهیونیستی برای حمله به رفح
  • لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه
  • برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟