Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، طرح گفت‌وگوهای اقتراحی با همکاری مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پژوهشگاه فضای مجازی مرکز ملی فضای مجازی، مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و اندیشکده فضای مجازی مجمع تشخیص مصلحت نظام کلید خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدرضا بهمنی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با اشاره به اینکه چارچوب مفهومی این گفتگوها با رویکرد تمدنی تدوین شده است، گفت: امروز بیشتر از هر زمانی به یک نقشه راه نیاز داریم تا اولاً الگوی کلان حکمرانی دستگاه‌های فرهنگی در فضای مجازی شناسایی شود و ثانیاً شیوه و مکانیزم ارتباط هر چه بهتر دستگاه‌های حاکمیتی با یکدیگر تعریف روشنی پیدا کند.

وی افزود: در حال حاضر کاملاً روشن شده است که اعمال حکمرانی نمی‌تواند در چهاردیواری دستگاه‌های حاکمیتی رقم بخورد. چرا که مردم نقش فعال و متفاوتی پیدا کرده‌اند و جامعه مخاطب محور به جامعه کاربر محور فعال تبدیل شده است. همچنین مداخلات سایر کشورها در ایفای نقش دولت و حکومت در قلمرو حکمرانی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی یکدیگر، به پدیده‌ای انکارناپذیر تبدیل شده است. بر این اساس، به نظر می‌رسد، بررسی موضوع حکمرانی در حوزه فرهنگ با توجه به تحولات فضای مجازی، نیازمند بررسی و گفت‌وگو در محدوده یک مثلث با این اضلاع است:

۱ .مناسبات حاکمیت‌ها با یکدیگر

۲. مناسبات مردم و حاکمیت

۳. مناسبات مردم و مردم

وی اظهار کرد: در گام نخست اجرای هر یک از محورهای گفتگو، مسائل اصلی شناسایی، تبیین و تبدیل به نظام مسائل می‌شود. در گام دوم، هر یک از مراکز، گفت‌وگوهای تفصیلی و با رویکرد حل مسئله را دنبال می‌کنند. در گام سوم نیز به سوی تدوین خروجی‌های مشخص حرکت خواهد شد.

بهمنی با اشاره به اینکه مبانی و اصول حکمرانی در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه با توجه به تحولات فضای مجازی و نیز شناسایی کار ویژه‌های درون دستگاهی و میان دستگاهی برای اعمال حکمرانی نوین در این عرصه از جمله خروجی‌های مذکور می‌تواند باشد، تاکید کرد: برای آغاز، مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دستور کاری را تهیه کرده است و در چارچوب الگوی سه وجهی مورد اشاره، فهرست اولیه‌ای از مسائل استخراج شده که در نخستین نشست مشترک به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فهرست اولیه این مسائل عبارتند از الف) محور مناسبات مردم و مردم شامل ۱) هویت‌های چندگانه ۲) شبکه‌ای شدن تعاملات اجتماعی و جایگاه خانواده ۳) حریم خصوصی ب) محور مناسبات مردم و حاکمیت شامل ۱) نقش مردم در تولید، توزیع و مصرف فرهنگی ۲) نظام پایش و ممیزی ۳) مالکیت معنوی آثار و محصولات فرهنگی و ۴) کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی ج) محور مناسبات حاکمیت با حاکمیت شامل ۱) زیرساخت‌های ارتباطی (اینترنت و …) و مسئله فرهنگ ۲) راهکارهای مقابله با تهاجم فرهنگی و یا استفاده از فضای مجازی برای تبادل فرهنگی

کد خبر 4656923 مریم علی بابایی

منبع: مهر

کلیدواژه: رسانه دیجیتال فضای مجازی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۸۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری رویداد ملی مسئله محور «شروع» در دانشگاه کردستان

 مدیر توسعه کارآفرینی، مراکز رشد و نوآوری دانشگاه کردستان اظهار کرد: در رویداد «شروع» نیاز‌های فناورانه از طریق شرکت‌ها به صورت مسئله محور مطرح می‌شود و دانشجویان و یا هر یک از اعضای هیات علمی ایده‌ای در این حوزه داشته باشند، به شرکت معرفی خواهد شد.

نوید رضایی ادامه داد: شرکت مورد نظر با صاحب ایده وارد مذاکره خواهد شد و در صورتی که ایده مطرح شده قابلیت تامین نیاز شرکت را داشته باشد، از طریق تسهیلات و یا کمک بلاعوض، صاحب ایده را حمایت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه این رویداد در دانشگاه‌های مختلف برگزار شده، عنوان کرد: این رویداد برای نخستین بار در دانشگاه کردستان و با حضور دانشجویان و اعضای هیات علمی علاقمند و صاحب ایده برگزار می‌شود.

رضایی مزایای شرکت در این جشنواره را آشنایی با فضای کار اشتراکی، فضای کارگاهی، خدمات مالی، ایجاد شبکه ارتباطی، آموزش و توانمندسازی دانست و خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این رویداد ایجاد زمینه و شرایط مناسب برای آشنایی دانشجویان با مسائل فناورانه در قالب انجام پروژه‌های علمی، حمایت از سرمایه‌های انسانی و استعداد‌های علمی کشور و تبدیل خلاقیت و دستاورد‌های علمی به محصولات قابل ارائه به بازار است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • برگزاری رویداد ملی مسئله محور «شروع» در دانشگاه کردستان
  • تشکیل ۱۳ پرونده قضایی برای مروجین اکاذیب در فضای مجازی کرمان
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد؛باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی
  • باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی کتاب باشد
  • ماجرای استفاده بلاگر شیرازی از آمبولانس اورژانس در حال پیگیری است
  • تحقق عدالت فرهنگی با فروش هم‌زمان حضوری و مجازی در نمایشگاه کتاب
  • پدر، مادر، ما متهمیم ...
  • عضو مجلس خبرگان: دشمن از فضای مجازی به عنوان قتلگاه جوانان استفاده می‌کند
  • دشمن برای جوانان فضای مجازی آلوده را تدارک دیده است
  • تصویب «لایحه حفاظت از داده‌های شخصی» در کمیسیون حقوقی دولت