Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی قوه قضائیه، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در دیدار اعضای شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت گفت: تمدن رضوی، آموزه‌هایی را برای مردم، فرهیختگان و فرهنگسازان به ارمغان آورده است که دلدادگی به اهل بیت (ع)، دفاع از ولایت، ایستادگی پای آرمان‌های انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، دشمن شناسی و دشمن ستیزی از جمله این آموزه‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تنها راه صیانت از نسل جوان را پناه بردن به اهل بیت (ع) دانست و گفت: اولین گام در این زمینه شناخت و معرفت است. امروز نمی‌توان ابزار ارتباطی و فضای مجازی را از زندگی بشر حذف کرد. زیرا هیچ پدیده‌ای به این میزان بر لایه‌های گوناگون زندگی بشر در ابعاد فردی و اجتماعی اثر نداشته است بلکه تنها راه استفاده و آسیب ندیدن، صیانت بخشی است که آن هم جز با معرفت و پایبندی به دین امکان‌پذیر نیست.

رئیسی با بیان اینکه صیانت بخشی موجب تأثیرگذاری به جای تاثیرپذیری می‌شود، اضافه کرد: یکی از اصلی ترین راهکارها، بهره گیری از منابر است. یکی همین منبر اصطلاحی که ما طلبه‌ها به آن افتخار می‌کنیم و دیگری منبرهایی مانند شب‌های شعر، مجالس فرهنگی، محافل هنری یا هر جای دیگری که بتوان از طریق آن، مفاهیم عالی را منتقل کرد.

وی از دهه کرامت به عنوان یک نماد برای نهادینه سازی این فرهنگ در جامعه یاد کرد و گفت: رابطه مردم با مردم، مردم با دولت، دولت با مردم و سایر روابط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ما در ابعاد مختلف باید براساس کرامت شکل بگیرند.

معنای کرامت

رئیسی گفت: برخی کرامت را به معنای بخشش می‌دانند در حالی که بخشش، جلوه‌ای از کرامت است. بسیاری از افراد، بخشنده هستند اما لزوماً کریم نیستند. کرامت به معنی بزرگواری است و بزرگوار کسی است که روحی بلند و ملکوتی داشته باشد و در هر زمینه خود را در محضر خدا بداند. بر این مبنا، ائمه (ع) و انبیا (ع) برای کرامت بخشی به انسان آمده‌اند.

رئیس قوه قضائیه، شهدا را بارزترین مصادیق کرامت دانست و گفت: شهدا دارنده مقام کرامت هستند. آنان اول کریم بوده‌اند و بعد شهید شده‌اند. این نسخه را باید از کریمانی نظیر حضرت معصومه (س)، امام رضا (ع)، شاهچراغ و حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) دریافت کرد.

دهه کرامت فرصتی برای معرفت افزایی

وی افزود: امروز سخت نیازمند توجه و معرفت اهل بیت (ع) هستیم. ایام جشن و سرور نظیر دهه کرامت، فرصت بسیار مناسبی برای معرفت افزایی است و از ایامی نظیر این دهه باید در جهت افزایش نشاط اجتماعی استفاده کرد. به هر اندازه چنین اقداماتی بیشتر جلوه کند، ماندگارتر است.

رئیس دستگاه قضا بر صبغه فرهنگی این حرکت معنوی تاکید کرد و گفت: از ظرف زمانی ایام با سعادت ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) تا ولادت مولایمان حضرت علی بن موسی الرضا (ع) می‌توان در جهت شناساندن هر چه بیشتر معارف اهل بیت (ع) بویژه به نوجوانان و جوانان استفاده کرد.

وی، معارف اهل بیت (ع) را موضوعی محوری و مهم برشمرد و گفت: بسیاری اوقات، زیبایی کلام در نوع عمل است. به عنوان مثال، اصل انگیزه و اندیشه گره گشایی از کار بینوایان و مستمندان زیباست اما در پرتو آموزه‌های حضرت صدیقه طاهره (س) و ائمه معصومین (ع) زیباتر و مؤثرتر است.

تنها راه نجات در برابر تحریم‌ها

رئیسی از دهه کرامت به عنوان پدیده‌ای نوظهور یاد کرد که در جامعه ما بسیار مورد استقبال قرار گرفته و افزود: نباید فراموش کنیم که تنها راه نجاتمان در برابر فشارها، تحریم‌ها، تهدیدها و وضعیت‌های دشمن ساخته، پناه بردن به اهل بیت (ع) و شناخت آن بزرگواران است.

وی هجرت امام رضا (ع) از مدینه به مرو را یکی از هجرت‌های مبتنی بر مهندسی الهی دانست و گفت: امام رضا (ع) با هجرت خود تمدن رضوی را در ایران و منطقه اطراف آن رقم زد و هجرت حضرت معصومه (س) و حضرت احمد بن موسی (ع) مشهور به شاهچراغ نیز از پیوست‌های هجرت امام رضا (ع) هستند که در توسعه این تمدن نقش فراوانی داشته‌اند.

در این دیدار نمایندگان آستان‌های مقدس رضوی، حضرت معصومه (س)، حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) و عبدالعظیم حسنی (ع) و برخی دیگر از اعضا به ارائه گزارش پرداختند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دهه کرامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۸۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام احمدرضا غلامی، امروز دوشنبه در جلسه استانی ستاد گرامیداشت دهه کرامت که در استانداری لرستان و با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، اظهار داشت: مردم ایران اسلامی ارادت ویژه‌ای به آقا و ولی‌نعمت خود حضرت علی ابن موسی‌الرضا (ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) دارند و دهه کرامت بهترین زمان برای ابراز ارادت و ادای احترام به ساحت اهل‌بیت (ع) است.

وی افزود: در دهه کرامت امسال تمامی مساجد استان میزبان برگزاری برنامه‌های دهه کرامت و با محوریت خود مردم خواهند بود و برنامه ویژه‌ای برای تجلیل از دختران موفق و نام‌آور در سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) در سطح استان برگزار خواهد شد.

سرپرست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی لرستان، گفت: پرداختن به فریضه عفاف و حجاب از مهم‌ترین رویکردهایی است که باید در این دهه موردتوجه و بازشناسی جدی قرار گیرد.

کد خبر 6090799

دیگر خبرها

  • ایجاد دبیرخانه تکریم دختران و بانوان در حرم حضرت معصومه(س)
  • جشن تکلیف ۴ هزار دختر در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
  • افتتاح چند هزار میلیارد پروژه شهری طی دهه کرامت در قم
  • «با شما سربلندیم» شعار دهه کرامت
  • شعار دهه کرامت ۱۴۰۳ «با شما سربلندیم» اعلام شد
  • شعار دهه کرامت امسال اعلام شد
  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  • ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت در استان فارس اعلام شد
  • برگزاری بیش از ۷۰۰ برنامه کشوری در دهه کرامت
  • ۱۰۰۰ برنامه در فارس طی دهه کرامت اجرا می‌شود