Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-02@04:18:06 GMT

حالا وکیل تهران چه کسی است؟

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۷۰۰۴۰

مطابق مادة   656قانون مدنی اشخاص می توانند انجام برخی امور خود را به دیگری محول نمایند. به کسی که انجام امور دیگری را به عهد می گیرد ، وکیل گفته می باشد. و بنا بر قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت کسی می تواند در مراجع قضایی از طرف خواهان یا خوانده ، شاکی یا متشاکی حضور پیدا کند که دارای پروانه وکالت باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مراجع قضایی کسی را به عنوان وکیل می پذیرد و اجازه طرح دعوا یا دفاع از دعوا به او می دهد که  پروانه وکالت داشته باشد و برای وکیل تهران بودن باید پروانه مخصوص تهران را داشته باشند.

چه کسانی می توانند پروانه وکالت اخذ کنند؟

کسانی که دانش نامه لیسانس یا بالاتر حقوق یا فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی داشته باشند. اعتقاد و التزام به دین اسلام داشته باشد. اعتقاد و تعهد به نظام جمهوری اسلامی ایران داشته باشد نداشتن پیشینه محکومیت موثر کیفری. نداشتن سابقه عضویت در گروه های معاند با اسلام . عدم وابستگی به رژیم پهلوی. عدم عضویت و هواداری گروهای غیرقانونی و معاند به جمهوری اسلامی ایران . عدم اعتیاد به مواد مخدر و استعمال مشروبات الکلی.

چه کسانی می توانند در کلان شهر تهران وکالت کنند؟

هر وکیلی می تواند در کل ایران  وکالت کند اما متمرکز کردن دفتر وکالت و کار در هر شهری مستلزم این است که پروانه مخصوص آن شهر را داشته باشند، کسی می تواند در شهر تهران به عنوان وکیل تهران مشغول و به طور متمرکز وکالت کند که از کانون وکلای مرکز پروانه وکالت دریافت نموده باشد.(ماده 6 قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت).

اگر وکیلی که پروانه وکالت او مخصوص شهر تهران نباشد ولی در تهران دفتر وکالت تاسیس کند تکلیف چیست؟

مطابق ماده 6 قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مستوجب مجازات انتظامی درجه 3 در نوبت اول و درجه 4 در نوبت دوم ودرجه 5 در نوبت سوم خواهد بود، و به تخلفات این افراد در دادسرا و دادگاه انتظامی کانونی رسیدگی خواهد شد که تخلف در حوزه آن انجام شده است.

وکیل متخصص به چه وکیلی گفته می شود؟                    

در شهر تهران معمولا وکلا در یک مجموعه بزرگ مانند گروه وکلای «ره جویان عدالت » در یک موسسه فعالیت می کنند هر کدام از اعضای گروه در یک رشته خاص به طور مداوم کار می کنند برای نمونه پرونده های مربوط به امور ملکی را وکیلی انجام می­دهد که بارها قوانین مربوط به ملک را بررسی و بارها پرونده های مشابه را کار کرده است ، وکیل دیگر صرفا پرونده های مربوط به امور خانوادگی را انجام می دهد و به همین ترتیب در سایر موارد...بنابراین وکیلی که بارها در یک رشته فعالیت می کند قطعا در آن مورد متخصص و متبحر خواهد بود.

میزان حق الوکاله وکلا چگونه تعیین و دریافت می شود؟

حق الوکاله وکلا طبق تعرفه مقرر تعیین و دریافت می شود، اما در عمل در بسیاری موارد حق الوکاله با تراضی وکیل وموکل تعیین و دریافت می شود.

چرا باید برای طرح دعوا یا دفاع از دعاوی خود وکیل بگیریم؟

با توجه به اینکه قوانین مقرر برای حل مشکل افراد جامعه می باشد و نظم عمومی و امنیت اشخاص و حل اختلافات دغدغه قانونگذار از قانونگذاری است ، اما به دلیل بسیاری قوانین و عدم توانایی همه اشخاص در فهم همه قوانین نیاز به حضور وکیل را که شخص تحصیل کرده در رشته حقوق و متخصص در امور حقوقی است جهت نظم بخشیدن به جامعه لازم و ضروری می دانیم .

برای مثال در اغلب موارد قوانین آیین دادرسی با اینکه قوانین شکلی است و قواعد و مقررات مربوط به شیوه طرح دعوا و دفاع و ادله اقبات دعوا و وظایف دادرس و اصحاب دعوا و وکلا و مهلت ها و مواعد قانونی ، سخن به میان آورده است اما در عمل وجود همین قوانین پیچیده باعث می شود که اشخاص نتوانند به احقاق حق خود که هدف اصلی همه ی قوانین است برسند اما در صورت حضور وکیل تهران مخصوصا در کلان شهری چون تهران ضرورت حضور وکیل را بر همگان بدیهی می باشد.

آیا در شهر تهران حضور وکلا برای طرح یا دفاع از دعاوی حقوقی اجباری می باشد؟

خیر، در تهران حضور وکلا در محاکم اجباری نمی باشد یعنی اجباری وجود ندارد که شخصی که می خواهد طرح دعوا کند یا از دعوای مطرح علیه خود دفاع کند وکیل داشته باشد از نظر قانونی هیچ اجباری نیست . اما عملا در تهران اشخاص برای انجام کارهای حقوقی خود از حضور  وکیل استفاده می کنند ، گروه وکلای ره جویان عدالت از جمله وکلایی هستند در راستای خدمت رسانی به مردم و احقاق حقوق آنان در زمینه های مختلف حقوقی و کیفری قدم های بزرگی برداشته اند و در قدم اول جهت موفقیت در دعاوی شهروندان تهرانی بدون حضور وکیل با ارائه مشاوره های موثر گام های بزرگی برداشته اند.

در شهر بزرگ تهران شهروند تهرانی در صورت نیاز به وکیل چگونه می تواند از خدمات وکیل بهره مند شود؟

در شهرهای بزرگ مثل تهران در قدم اول انتخاب وکیل متخصص در امر حقوقی مورد نظر در درجه اول اهمیت می باشد . بهترین کار برای اینکه شهروند تهرانی بتواند از بین وکلای متعدد وکیلی را انتخاب کند که متخصص و مجرب بوده و مصلحت موکل را به نحو احسن مدنظر قرار دهد ، گروه هایی مثل گروه وکلای ره جویان عدالت است که در زمینه های مختلف برای مشاوره ، طرح دعوا یا دفاع از دعاوی از وکلای متخصص در همان مورد استفاده می کنند ، مراجعه شود. گروه وکلای ره جویان عدالت در وهله اول موضوعی را که موکل در آن مشکل دارد را پرسش و سپس موکل را به وکیل متخصص در همان موضوع برای انجام کلیه کارها ارجاع می دهند .

وکیل معاضدتی کیست و چگونه در شهر تهران می توان وکیل معاضدتی گرفت؟

چنانچه شخصی توانایی گرفتن وکیل را نداشته باشد در این صورت وکیلی از بین وکلا بدون دریافت حق الوکاله ، وکالت شخص بی بضاعت را برعهده می گیرند. گروه وکلای «ره جویان عدالت » در راستای خدمت رسانی به تمام شهروندان تهرانی اعم از دارا و بی بضاعت ارشادهای لازم را جهت دریافت وکیل متخصص به مراجعه کنندگان ارائه می کنند. گروه وکلای «ره جویان عدالت» برای رفاه حال شهروندان در صورت نیاز از بین وکلای متخصص خود برای معاضدت به شهروندان همکارهای لازم را به عمل می آورند.

اگر وکیل مصلحت موکل را رعایت نکند موکل چه کار باید بکند؟

وقتی در کلانی شهری چون تهران وکالت شخصی را به عنوان وکیل متخصص می پذیریم باید تمام جوانب را در نظر بگیریم که موکل متحمل هزینه گزاف و ضررو زیان ناشی از رفتار و عمل نادرست وکیل نشود. وکلا ره جویان عدالت در شهر تهران در موقع پذیرش دعوای به موکل اطمینان می دهند که تمام عملکردشان در راستای حفظ منافع موکل بوده و مصلحت او اولویت کار باشدو سعی میکنند پرونده موکل را به نتیجه مطلوب ختم کنند.واما در صورتی که وکیلی رعایت مصلحت موکل را نکند  چنانچه وکیل مذکور از وکلای موسسه های بزرگ چون گروه ره جویان عدالت باشد  مدیریت محترم موسسه رسیدگی  و وکیل خاطی  طبق مقررات جبران  بی مسولیتی خود را خواهد کرد و علاوه بر این مطابق قانون موکل می تواند وکیل مزبور را با مراجعه به دادگاه عزل کند و خبر عزل  را مطابق ماده 37 قانون آیین دادرسی مدنی باید به دادگاه و وکیل معزول اطلاع دهد.

درصورتی که موکل به تعهدات خود در مقابل وکیل تهران عمل نکند وکیل در این رابطه چه آزادی عملی خواهد داشت؟

در صورتی که وکیل مذکور از گروه وکلای بزرگ باشد مطابق قواعد ابتدا باید مراتب را به گروه مذکور «ره جویان عدالت » اطلاع بدهد تا تدابیر لازم اتخاذ شود و در صورت صلاح­ دید مدیریت و مسئول گروه، وکیل می تواند مطابق قانون از وکالت مذکور استعفا نماید.

چگونگی استعفای وکیل گروه ره جویان عدالت مطابق قوانین؟                              

چنانچه وکیلی که قصد استعفا دارد طرح دعوا به وسیله او انجام شده باشد یعنی دادخواست را وکیل به دادگاه تقدیم کرده باشد: باید مطابق ماده 39 قانون آیین دادرسی مدنی استعفای خود را به اطلاع موکل خود برساند و پس از آن موضوع استفعای وکیل و اخطار رفع نقص از طریق دادگاه به موکل ابلاغ می شود و رفع نقص هم به عهده موکل است . ولی در صورتی که وکیل طرح دعوا نکرده باشد ، در این صورت وکیل مطابق ماده 39 قانون آیین دادرسی مدنی باید استعفای خود را به دادگاه اطلاع دهد ، دادگاه به موکل اخطار می کند که شخصا در دادگاه حاضر شود یا وکیل جدید به دادگاه معرفی کند .در این صورت دادرسی به مدت یک ماه متوقف می شود.

درچه مرحله ای از رسیدگی دادگاه وکیل می تواند استعفا دهد یا موکل او را عزل کند؟

عزل یا استعفای وکیل یا تعیین وکیل جدید باید در زمانی انجام شود که موجب تجدید جلسه دادگاه نگردد در غیر این صورت دادگاه به این علت جلسه را تجدید نخواهد کرد . (ماده 43آدم)

اشخاص چند نفر وکیل می توانند به دادگاه معرفی کنند؟

در دادگاه های حقوقی: حداکثر تا دو نفر می توانند وکیل انتخاب و معرفی نمایند. (ماده 31 آدم)

در دادگاه های کیفری : در مرحله تحقیقات مقدماتی 1 نفر وکیل –در مرحله دادگاه 2 نفر وکیل و در دادگاههای کیفری یک تا 3 نفر وکیل می توانند انتخاب و معرفی کنند.

اگر دو نفر وکیل به دادگاه معرفی شود و یکی از وکلا در دادگاه حاضر نشود وکیل حاضر چه باید بکند؟

اگر موکل دو نفر وکیل به دادگاه معرفی کند و به هر کدام از آنها اختیار مستقل بدهد عدم حضور وکیل دوم هیچ مشکلی ندارد و دادرسی روند خود را طی خواهد کرد.

اگر موکل به طور استقلال به وکلای خود اختیار نداده باشد و یکی از وکلا در دادگاه حاضر نشود باید لایحه به دادگاه بدهد و اگر لایحه به دادگاه نفرستاده باشد دادگاه بدون توجه به اظهارات وکیل حاضر به دعوا رسید گی می کند و جلسه دادرسی به این علت تجدید نمی شود(ماده 44 آدم). می توان گفت مراجعه به موسسه «ره جویان عدالت » انتخاب و معرفی وکیل در صورت نیاز به تعدد وکیل به سهولت انجام می شود و تمهیدات لازم انجام می شود.

اگر یکی از دو وکیل یا هر دو وکیل عذر موجه برای عدم حضور داشته باشند تکلیف چیست؟

چنانچه هر دو یا یکی از آنان عذر موجه داشته و اعلام کنند در صورت ضرورت حضور وکیل در دادگاه جلسه دادرسی تجدید و علت تجدید جلسه و وقت رسیدگی به موکل هم اطلاع داده می شود و جلسات بعدی رسیدگی به علت عذر وکیل تجدید نمی شود.

در دادگاهای کیفری یک حضور وکیل الزامی است و بدون حضور وکیل دادگاه به پرونده رسیدگی نمی کند.

اگر وکیل در دو یا چند دادگاه همزمان دعوت شود تکلیف چیست؟                                     

در این صورت موکل نگران پرونده خود نباشد اگر وکیل بتواند تحت شرایطی در همه دادگاهها حاضر شود که حضور به عمل می آورد وگرنه در دادگاهی که حضور او برابر قانون کیفری مثلا دادگاه کیفری یک که حضور وکیل الزامی است باید حاضر شود و به دادگاههای دیگر لایحه بفرستد یا از نهاد حق توکیل استفاده نماید.

در صورتی که وکیل استعفا کند و از رویت رأی امتناع کند تکلیف چیست ؟

هر گاه وکیل پس از صدور رای  یا در موقع ابلاغ رای استعفا دهد و از رویت رای امتناع کند دادگاه باید رای را به موکل ابلاغ کند.(ماده 45 آدم).

اگر وکیل پس از صدور رای و در موقع ابلاغ استعفا کند مهلت تجدید نظر و فرجام ازچه زمانی شروع می شود؟

اگر وکیل  پس از صدور رای استعفا دهد یا در موقع ابلاغ استعفا دهد در این صورت رای به موکل ابلاغ می شود اما مهلت تجدید نظر و فرجام از تاریخ ابلاغ به وکیل محسوب خواهد شد مگر اینکه موکل ثابت کند که از استعفای وکیل بی اطلاع بوده است. در این صورت ابتدای مهلت تجدید نظر و فرجام از تاریخ اطلاع موکل شروع می شود. و اگر از این اقدام وکیل ضرری به به موکل برسد وکیل مسئول می باشد.و اما برای اینکه موکل متحمل هزینه مجدد برای گرفتن وکیل نشود و به مشکلی مواجه نشود مطابق ماده 45 قانون آدم  دادخواست تجدید نظر و فرجام از طرف وکیلی که استعفا داده است مورد پذیرش می باشد.

سند وکالت چه نوع سندی باید باشد؟

وکالت ممکن است به موجب سند رسمی یا غیر رسمی باشد ، اما درخصوص وکلای دادگستری سند وکالت باید طبق فرم مخصوص باشد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: وکیل تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۷۰۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت صهیونیست‌ها با تسهیل شرایط حبس مروان البرغوثی

منابع رسانه‌ای امروز (چهارشنبه) از مخالفت دادگاه رژیم صهیونیستی با درخواست تسهیل شرایط «مروان البرغوثی» از رهبران جنبش فتح در زندان خبر دادند.

به گزارش ایسنا، روزنامه عبری‌زبان «یسرائیل هیوم» در این باره نوشت: دادگاه اسرائیل درخواست مروان البرغوثی، اسیر فلسطینی را برای تسهیل شرایطش در زندان را قاطعانه رد کرد.

البرغوثی در سال ۲۰۰۲ و به اتهام تشکیل گردان‌های شهدای الاقصی بازداشت شد و طی این مدت توسط دادگاه رژیم صهیونیستی به پنج بار حبس ابد محکوم شده است.

علی‌رغم بازداشت و محکومیت البرغوثی، وی از پشت دیوارهای زندان در صحنه فلسطین حضور پررنگی داشته است و فرمول توافق سال ۲۰۰۳ گروه‌های فلسطینی برای توقف سه‌ ماهه عملیات نظامی در ازای توقف اشغالگری، ترورها و حملات رژیم صهیونیستی را تهیه کرد و این نقطه آغاز حضور وی در صحنه فلسطین از پشت میله‌های زندان بود.

البرغوثی همچنین در سال ۲۰۲۱ با وجود زندانی بودن تصمیم گرفت در انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین شرکت کند، اما این انتخابات به دلیل اختلافات برگزار نشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مخالفت صهیونیست‌ها با تسهیل شرایط حبس مروان البرغوثی
  • نتانیاهو: حالا دادگاه لاهه به جنگ ما آمده است
  • توضیحات وکیل بابک زنجانی از احتمال آزادی او
  • امکان آزادی مشروط بابک زنجانی با تایید رییس قوه قضاییه
  • آزادی مشروط در انتظار بابک زنجانی؟
  • بابک زنجانی آزاد هم می‌شود؟/ توضیحات وکیل
  • کوهپایه زاده: بابک زنجانی امکان بهره‌مندی از «آزادی مشروط» را دارد
  • یک مربی زن، رییس یک رشته پر مدال المپیکی شد!
  • فیلم| افشاگری‌های عضو بریده منافقین در دادگاه: ۴۰۰ مستشار نظامی عراق در پادگان اشرف حضور داشتند!
  • وکیل: مقابل بی‌نظمی و اخلال در فوتبال می‌ایستیم