Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-07@03:55:13 GMT

ظریف: اینستکس مقدمه اجرای ۱۱ تعهد اروپاست

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۷۰۷۸۳

وزیر امور خارجه گفت: اینستکس اگر عملیاتی شود مقدمه‌ای است بر اجرای 11 تعهد اروپا.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بعد از اینکه ترامپ از برجام خارج شد، جلسه‌ای در سطح وزرای سه کشور اروپایی و بعد از آن دو جلسه با وزرای اعضای باقی مانده برجام داشتیم.

وی ادامه داد: در جلسه سه کشور و در جلسات بعدی، ۱۱ تعهد را اعلام کردند که شامل فروش نفت ایران، بازگشت پول نفت ایران، سرمایه گذاری در ایران، حمل و نقل هوانوردی، کشتیرانی و… است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظریف گفت: تعهدات به صورت رسمی اعلام شده است. اروپایی‌ها به این موارد متعهد شدند. در هیچ کدام از این موارد اینستکس وجود ندارد یا ساز و کار ویژه مالی وجود ندارد. آنچه که هست آن 11 تعهد است.

وی افزود: اینستکس اگر عملیاتی شود مقدمه‌ای است بر اجرای آن ۱۱ تعهد؛ لذا اروپایی‌ها باید آن ۱۱ تعهد را انجام دهند.

ظریف سپس خاطر نشان کرد: قبل از آن 11 تعهد، در چارچوب خود برجام در ضمیمه دو، مواد یک تا سه صریح نوشته شده است اینکه اروپا اقدامی کرده و قانونی را لغو کرده کافی نیست و آثار لغو آن قانون را باید نشان دهد.

وی افزود: لذا ما با صراحت گفته‌ایم تا زمانی که اروپا به برجام متعهد باشد ما هم متعهد خواهیم بود اما همان‌طور که تعهداتش را انجام می‌دهد ما نیز متعهد خواهیم بود.

وزیر امور خارجه با بیان این که گام بعدی کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران، عدم رعایت غنی سازی تا سقف ۳.۶۷ درصد است، خاطر نشان کرد: این که ما در گام بعدی در چه سطحی غنی‌سازی کنیم را خودمان و براساس نیازمان تعیین می‌کنیم.

ظریف در پاسخ به پرسشی درباره کاهش تعهدات برجامی ایران اظهار کرد: ما برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران را اعلام کردیم و براساس آن هم عمل می‌کنیم و اروپایی‌ها هم باید بدانند تا زمانی که آنها به برجام متعهد باشند ما به برجام متعهد خواهیم بود.

وی افزود: همچنین به همان شکل که اروپایی‌ها تعهداتشان را عمل کنند ما نیز تعهداتمان را اجرا خواهیم کرد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: ظریف اینستکس برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۷۰۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویترز: ارتش اسرائیل تخلیه ساکنان رفح را به عنوان مقدمه حمله زمینی آغاز کرد

رویترز به نقل از رادیو ارتش اشغالگر گزارش داد که ارتش پیش از حمله زمینی، تخلیه ساکنان مناطق شرقی شهر رفح در جنوب نوار غزه را آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا، این رادیو افزود که تخلیه به سمت اردوگاه‌های خان یونس و المواصی در جنوب نوار غزه در حال انجام است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی چند روز پیش گفته بود که این رژیم حتی در صورت دستیابی به توافق، علیرغم هشدارهای بین‌المللی و مخالفت آمریکا، به رفح حمله خواهد کرد.

در میانه خبرهای ضدونقیض درباره پیشرفت در مذاکرات قاهره، یک رسانه آمریکایی اخیرا خبر داده بود ارتش رژیم صهیونیستی روز جمعه طرح خود برای آغاز تخلیه ساکنان رفح در جنوب غزه را به دولت آمریکا داده است.

مجله آمریکایی پالتیکو نوشت نیروهای اشغالگر نقشه منطقه المواصی را به گروه‌های امدادگر ارسال کردند تا برای حمله زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به شهر رفح آماده شوند؛ اقدامی که حتی متحدان تل‌آویو درباره آن و خطر حمله به رفح برای بیش از یک میلیون آواره‌ای که در این منطقه حضور دارند، هشدار داده‌اند.

یک مقام آمریکایی تاکید کرد ارتش رژیم صهیونیستی به دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا و سازمان‌های امدادی فعال در داخل نوار غزه اطلاع داده است که آن‌ها طرحی را برای انتقال مردم از رفح به منطقه «المواصی» در نظر گرفته‌اند.

این در حالی است که کاخ سفید اعلام کرد طرح جامعی از سوی رژیم صهیونیستی درباره عملیات نظامی در شهر رفح دریافت نکرده و قبل از هر گونه حمله به رفح، خواهان ادامه مذاکرات با تل‌آویو است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کیفیت شگفت انگیز و هنر عکاس در ثبت تصاویر از یک سرخرطومی
  • بارزانی: با جدیت تمام، اجرای کامل توافق‌نامه امنیتی با تهران را دنبال خواهیم کرد
  • رویترز: ارتش اسرائیل تخلیه ساکنان رفح را به عنوان مقدمه حمله زمینی آغاز کرد
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد؛ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • عریانی مقدمه بی‌حیایی است
  • اشغالگران با پایان جنگ در چارچوب هر توافقی با حماس مخالف هستند
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق