Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، محمد اسلامی عصر چهارشنبه در نخستین اجلاس مجمع مشورتی روسای کمیسیون‌های معماری و شهرسازی کلان شهرها با بیان اینکه باید از کرسی های و ایده های دانشگاهیان در شهرسازی استفاده شود تاکید کرد: عدم انطباق شهرسازی ها با اصول علمی مشهود است.
وی ادامه داد: مهمترین دلیل این عدم انطباق ها این است که شهرداری ها درآمدهای پایدار ندارند و اینکه ۷۵ درصد درامدهای شهری از ساخت و ساز تحصیل می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته اسلامی، رکود در بخش مسکن نیز به دلیل عدم توجه به کیفیت ساخت و ساز و ارائه راهکار ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری ها است.

وی با بیان اینکه به همگرایی و ایجاد رویه‌های مشترک برای مقابله با رویه‌های مخربی که طی این سال‌ها با توجیه‌های مختلف شکل گرفته نیاز داریم، گفت: اولین دستاورد این مجمع این است که پتانسیلی شکل گرفته و شرایطی را فراهم می کند که افرادی که می‌خواهند عضو شورای شهر شوند از حداقل‌های تخصصی برخوردار باشند.

وی گفت: شرایط فعلی با طرح جامع شهرسازی انطباق ندارد و مشخص است که در طرح جامع تنها به تقاضای صرف توجه کردیم و به بحث درآمدهای پایدار توجه نشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما نیاز مبرم داریم که شورای عالی شهرسازی، سطح، عمق، طول و عرض مداخله را تغییر دهد گفت: باید سیاست‌ها و خط مشی‌هایی وضع کنیم و با الگو و چهارچوب‌های مشخص پیش برویم و نظام کنترل شهرسازی ایجاد کنیم.

اسلامی ادامه داد: هر چند که نظام کنترل ساختمان کارایی خود را نداشت اما باید آئین‌نامه نظام شهرسازی را تدوین کنیم که این مهم در راستای کیفیت بخشی زندگی شهری است.

این مقام مسئول همچنین گفت که هیچکس و هیچ شرکتی را الزام نکردیم که در بافت فرسوده کار کند و اگر کسی الزام کرده تخلف است و طبق قانون با وی برخورد می شود.

وی ادامه داد: نمی‌توان بافت فرسوده را به صورت شابلون واحد بازآفرینی کرد و برای باز زنده سازی محلاتی که دچار شب مردگی و تخلیه سکنه شدند باید طبق طرح مشخص و مصوب و با توجه به ویژگی‌های هر منطقه کار کرد.

اسلامی با بیان اینکه تزریق بودجه برای تغییر شکلی محلات ادامه نخواهد داشت اما از بازآفرینی در محلات حمایت می‌کنیم، گفت: در برخی شهرها به دلیل آنکه فعالیت مدیریت شهری کفایت نمی‌کرد بنیاد مسکن را ایجاد کردیم.

وی ادامه داد: مثلاً در چابهار که حاشیه نشینی به صورت لجام گسیخته‌ای افزایش یافته سعی می کنیم با طراحی مناسب روند خزنده و پرسرعت حاشیه نشینی را مهار کنیم تا این رویش‌های ناهنجار شبانه رخ ندهد.

به گفته اسلامی، در کنار کنترل‌ها نیاز به تولید مسکن برای اقشار کم درآمد هستیم که شهرداری‌ها مجاز هستند بر اساس قانون و فرصت‌هایی که دارند در این زمینه اقدام کنند.

وی با بیان اینکه حاشیه نشینی زمانی ایجاد شد که مردم و نیازهای آنها را ندیدیم، گفت: اگر نیازهای مردم را پیش بینی و برنامه‌ریزی مدون داشته باشیم نیازی به ساماندهی مجدد و اسکان مردم نیست اما به دلیل پایدار نبودن مدیریت و امور مدیریتی که در زمینه مسکن فعال هستند می‌بینیم که مسکن مردم همواره به صورت پرنوسان تأمین می‌شو.

وزیر راه ادامه داد: در شورای شهرسازی نیاز مبرم به تغییرات اساسی داریم و سیاست‌ها و خط مشی‌ها باید متأثر از اقلیم و فرهنگ مناطق وضع و یک نظام کنترل ساختمانی به وجود آوریم و در این راه برای سکونت و بازآفرینی بافت‌های فرسوده کمک می‌کنیم.

وی تاکید کرد: نیازمند تولید مسکن برای اقشار کم درآمد هستیم و این تکلیفی است که در قانون به عهده وزارت مسکن گذاشته شده و اما شهرداری‌ها هم مجاز هستند که با اتکا به ظرفیت‌های خود کمک کنند.

به گفته اسلامی، باید سالانه حداقل ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای اقشار متوسط رو به پایین تهیه کنیم و این رقم تنها خروجی نرخ ازدواج‌ها است و باید آن را تأمین کنیم.

وی همچنین با اشاره به لزوم محدود کردن خودرو محوری در شهرها گفت: یکی از شاخص‌های توسعه پایدار کاهش خودرو محوری است و باید شرایطی ایجاد شود که در راستای حفظ محیط زیست از خودرو کمتر استفاده شود.

وزیر مسکن با بیان اینکه یک کار متفاوتی برای جاده‌های ورودی به شهرهای بزرگ باید انجام شود گفت: ۶۰ درصد تلفات انسانی در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد و مجوزهای زیاد و غیر مجاز که توسط بهیاری‌ها و شوراهای محلی صادر می‌شود علاوه بر اینکه ورودی شهرها را زشت و ناهنجار کرده، حریم را نیز دچار خدشه کرده است.

اسلامی خاطرنشان کرد که در حوزه ترافیکی نیز ترافیک محل با ترافیک عبوری درگیر می‌شود که سبب بروز تصادفات می‌شود که باید با استانداری و شهرداری‌های مراکز استان جلسه بگذاریم تا برای این ۳۰ کیلومترها فکری کرده و اصلاحاتی انجام دهند.

تهرام/۹۳۴۳/‏/‏۶۱۳۹

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۷۲۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت کاری ۳۵ درصد مسکن ملی شهرستان ملایر

مدیر بنیاد مسکن شهر‌ستان ملایر، گفت: اکنون ساخت ۵۰۲ واحد مسکن در قالب اقدام ملی مسکن ملایر با توجه به آورده متقاضیان ۳۵‌ درصد پیشرفت‌کاری دارد. - اخبار استانها -

مهدی عبد‌الملکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، با یاد‌آوری‌ این‌که بخشی از واحد‌های مسکن ملی شهرستان ملایر در  زمینی به وسعت 3 هکتار در دست ساخت است، اظهار داشت: زیربنای این ‌واحد‌ها 68 زار‌متر‌مربع است که در قالب 13 بلوک ساخته خواهد شد.

وی افزود: 12 بلوک این ساختمان‌های واقع در زمین‌های معروف به دریاچه کوثر ملایر، 40 واحدی و یک بلوک 22 واحدی است که در 5 طبقه به صورت 2 طبقه توقفگاه‌ خودرو با تسهیلات 550 میلیون‌تومان دولت ساخت آن آغاز و سقف چهارم اجرا شد.

مدیر بنیاد مسکن شهر‌ستان ملایر با اشاره بر این‌که برای افزایش پیشرفت‌کاری ساخت این واحد‌ها، آورده شهروندان متقاضی تایید شده و  مالک نقش‌موثری دارد،بیان کرد: ساخت واحد‌ها بر اساس آورده متقاضیان است و بانک بر مبنای پیشرفت‌کاری طرح‌های ساخت مسکن ملی، تسهیلات مرحله‌ای پرداخت خواهد کرد.

عبدالملکی، گفت: اکنون هر یک از متقاضیان این واحد‌ها در سه مرحله 130 میلیون‌ تومان آورده داشتند که در 3 قسط پرداخت شد، قسط بعدی 50 میلیون‌ تومان است که پیامک واریز برای آنان ارسال شده است.

وی در پاسخ این سوال‌ خبرنگار تسنیم که این واحد‌ها با چه هزینه تمام شده‌ای تحویل متقاضی خواهد شد، عنوان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بر اساس تعهد‌های اقدام ملی مسکن همه مصالح مورد‌نیاز و مستقیم از کارخانه تامین کرد که با کاهش واسط‌ها، هزینه ساخت به قطع یقین کاهش خواهد داشت.

مدیر بنیاد مسکن شهر‌ستان ملایر، افزود: افزون بر این هزینه‌های نظام‌مهندسی و شهرداری برای مالک 50 درصد تخفیف دارد و هزینه تسهیل‌گر که همه امور را به وکالت از مالک یا متقاضی بر عهده خواهد داشت رایگان است و هزینه تسهیل‌گر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پرداخت خواهد کرد. آماده‌سازی زمین‌های واگذاری نیز با بنیاد‌ مسکن است برخی قطعات به 2 نفر و برخی به یک نفر متقاضی بر اساس قرعه‌کشی واگذار شد.

وی درباره آخرین وضعیت متقاضیان مسکن ملی شهرستان ملایر، گفت: با آغاز فراخوان اجرای طرح اقدام ملی مسکن، در شهر‌های ازندریان، زنگنه، جوکار و سامن متقاضیان این حوزه ثبت شد که بعد ازبررسی و تایید افراد  دارای  فرم ج سبز، 185 نفر تایید و از این تعداد 102 نفر وجه واریز کردند.

عبدالملکی قطعات زمین واگذار شده را 180 تا 200 متری بیان کرد و گفت: نهضت ملی مسکن 2 نوع تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار داد، یکی تسهیلات 550 میلیون تومان با سود 18 درصد و دیگری تسهیلات 350 میلیون تومان با5 درصد سود، هر دو نوع تسهیلات بازپرداخت 20 ساله و بدون تنفس دارد که بعد از دریافت آخرین مرحله تسهیلات توسط متقاضی، بازپرداخت تسهیلات آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار واحد عبور کرد
  • پیشرفت کاری ۳۵ درصد مسکن ملی شهرستان ملایر
  • جزئیات ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای نیروهای مسلح کشور | تفاهم‌نامه جدید وزارت راه و نیروهای مسلح
  • ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای نیروهای مسلح کشور کلید خورد
  • ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای نیرو‌های مسلح کشور
  • ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای نیروهای مسلح کشور
  • تعاونی‌های قم ۲۰ درصد طرح نهضت ملی را می‌سازند
  • تعاونی های قم ۲۰ درصد طرح نهضت ملی را می سازند
  • ۱۲۸ هزار واحد مسکن مهر در حال ساخت است/ تامین یک میلیون قطعه زمین روستایی تا تابستان
  • ۳۰ درصد مساحت خوزستان تحت تاثیر فرونشست زمین قرار دارد