Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-08@23:32:24 GMT

دانستنی‌هایی درباره نشت ادرار از مثانه

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۷۳۷۶۲

دانستنی‌هایی درباره نشت ادرار از مثانه

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصرایران، نشت ادرار از مثانه یا بی اختیاری ادراری می تواند زنان و مردان در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد، اگرچه در سنین بالا شایع‌تر است.

بی اختیاری ادراری به روش های مختلف می تواند در زندگی روزانه انسان از انجام ورزش تا مسافرت، گردهمایی های اجتماعی و دیدارهای دوستانه تداخل ایجاد کند، از این رو، صحبت درباره این شرایط با یک فرد متخصص اقدامی مفید و ارزشمند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلایل نشت ادرار از مثانه

دو دلیل اصلی برای بی اختیاری ادراری وجود دارند:

بی اختیاری استرسی

اگر به این نوع از بی اختیاری ادراری مبتلا هستید، فعالیت هایی که فشار درون شکم را افزایش می دهند می توانند موجب نشت ادرار از طریق حلقه ماهیچه ای در مثانه شوند که درحالت عادی از خروج ادرار پیشگیری می کند. سرفه، عطسه، پرش و بلند کردن اجسام سنگین از جمله مواردی هستند که می توانند موجب نشت ادرار شوند.

زایمان، سیگار کشیدن یا اضافه وزن می توانند خطر بی اختیاری استرسی را برای زنان افزایش دهند. بی اختیاری استرسی در مردان نادر است و اغلب به واسطه درمان سرطان پروستات، مانند پرتو درمانی یا انجام عمل جراحی شکل می گیرد.

بی اختیاری فوریتی

در این نوع از بی اختیاری ادراری، مغز، نخاع و مثانه‌ فرد به درستی با یکدیگر کار نمی کنند تا امکان نگهداری و آزادسازی ادرار در زمان درست فراهم شود. مثانه شما ممکن است ناگهان و بدون هیچ هشداری خود را خالی کند. همچنین، ممکن است احساس نیاز مکرر به دفع ادرار در شما شکل بگیرد که این شرایط به نام مثانه بیش فعال شناخته می شود.

برخی بیماری ها مانند مولتیپل اسکلروزیس یا سکته مغزی که بر سیستم عصبی اثر می گذارند می توانند موجب این نوع از بی اختیاری ادراری شوند. بزرگ شدن پروستات در مردان ممکن است مقصر اصلی این نوع از بی اختیاری ادراری باشد. اما پزشکان در موارد بسیاری دلیل اصلی بروز بی اختیاری فوریتی را نمی دانند.

این امکان وجود دارد که یک فرد به طور همزمان به هر دو نوع بی اختیاری ادراری مبتلا باشد.

ثبت وقایع

زمانی که برای بررسی شرایط بی اختیاری ادراری خود به پزشک مراجعه می کنید، وی کسب بیشترین میزان اطلاعات درباره موارد نشت از مثانه شما - چه زمانی رخ می دهند، چه میزان ادرار تخلیه می شود، و زمانی که نشت ادرار رخ می دهد، مشغول انجام چه کاری هستید - را در نظر دارد. در همین راستا می توانید اطلاعات مربوط به این که چه زمانی ادرار می کنید و چه زمانی نشت ادرار رخ می دهد را در یک دفتر ثبت کنید.

در اختیار گرفتن دوباره کنترل مثانه

بدون در نظر گرفتن این که چه چیزی موجب نشت ادرار از مثانه شما شده است، خبر خوب این است که بسیاری از موارد قابل درمان یا بهبود قابل توجه هستند. از جمله راهبردهایی که می توانند در این زمینه به شما کمک کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کنترل بر رژیم غذایی

با پرهیز از برخی مواد غذایی، نوشیدنی ها و مواد تشکیل دهنده دیگر از جمله مواردی که در ادامه به آنها اشاره شده است، امکان کاهش یا قطع نشت ادرار از مثانه وجود دارد:

- الکل

- شیرین کننده های مصنوعی

- کافئین

- نوشیدنی های گازدار

- شکلات

- میوه های خانواده مرکبات و گوجه فرنگی ها

- شربت ذرت

- عسل

- غذاهای تند

کاهش وزن اضافه

پژوهش ها نشان داده اند زنان دارای اضافه وزن و چاق که وزن خود را کاهش دادند، موارد کمتر وقوع بی اختیاری ادراری را نیز گزارش کرده اند.

تمرین دادن مثانه

برخی تمرینات می توانند به کنترل بهتر مثانه کمک کنند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تمرینات کِگِل. طی انجام تمرینات کگل فرد به طور منظم ماهیچه های مشخص در لگن را برای مدتی منقبض و سپس رها می کند تا به تقویت آنها کمک شود. تقویت این ماهیچه ها می تواند به کاهش نشت ادرار از مثانه کمک کند.

تمرینات ناک. در این روش انقباض ماهیچه های لگن پیش یا طی رویدادهایی که فشار در بخش لگن را افزایش می دهند، مانند سرفه، عطسه یا دیگر فعالیت های محرک نشت ادرار، صورت می گیرد.

این روش ها نیازمند تمرین هستند و پزشک یا فیزیوتراپ شما می تواند راهنمایی های لازم را در چگونگی انجام درست آنها ارائه کند.

آگاهی از گزینه ها

بر اساس نوع بی اختیاری ادراری که به آن مبتلا هستید، پزشک شما ممکن است یکی از روش های درمان زیر را توصیه کند:

داروهایی که به مثانه در نگهداری بیشتر، کاهش فوریت دفع ادرار و افزایش توانایی تخلیه خود کمک می کنند. همچنین پچ هایی برای مثانه های بیش فعال وجود دارند که به شل شدن ماهیچه های مثانه کمک می کنند.

تزریق بوتاکس در دیواره مثانه برای جلوگیری از ترشح یک ماده شیمیایی که انقباض های ماهیچه را موجب می شود.

تزریق ماده ای غلیظ اطراف مجرای پیشاب - لوله ای که ادرار را به خارج از بدن انتقال می دهد - برای کمک به عقب نگه داشتن ادرار و جلوگیری از نشت.

انجام عمل جراحی برای وارد کردن یک نوار توری به منظور اعمال فشار بر مجرای پیشاب و جلوگیری از نشت ادرار.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ادرار مثانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۷۳۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه مقدار آب برای سلامت کلیه‌ها لازم است؟

به گفته امیر محسن ضیایی، رئیس جامعه اورولوژی ایران، سنگ کلیه در ایران شایع است که یکی از دلایل آن بر اساس شرایط جغرافیایی و درجه حرارت است، ایران در منطقه نیمه خشک قرار دارد و بروز بیماری هم در مناطقی که گرمتر هستند، شیوع بیشتری دارد.

به گزارش همشهری آنلاین، بهترین راه پیشگیری از این بیماری هم مصرف حداقل ۸ تا ۱۰فنجان آب در روز است. آب اغلب به عنوان اکسیر حیات مورد توجه ویژه پزشکان و متخصصان سلامت قرار داشته و دلیل خوبی نیز دارد. به گزارش تایمز آف ایندیا، این ماده حیاتی نقش مهمی در حفظ سلامت و تندرستی کلی ایفا می‌کند و اهمیت ویژه‌ای برای عملکرد صحیح کلیه‌ها دارد.

این یک واقعیت شناخته شده است که کلیه‌ها مسئول فیلتر کردن مواد زائد، مواد معدنی و سموم اضافی از جریان خون، تنظیم تعادل مایعات و الکترولیت‌ها و تولید هورمون‌هایی هستند که به کنترل فشار خون و تولید گلبول‌های قرمز خون کمک کرده و تعادل اسید و باز را در بدن حفظ می‌کنند. بنابراین، نوشیدن آب کافی برای حفظ سلامت کلیه بسیار مهم است. در این مطلب به همه مواردی اشاره کرده‌ایم که باید در مورد آب، کلیه و رابطه این دو بدانید.

رابطه آب و کلیه

آب جزء اصلی ادرار مایعی که توسط کلیه‌ها دفع می‌شود، است. مصرف آب کافی برای اطمینان از اینکه کلیه‌ها می‌توانند به طور موثر مواد زائد و سموم را از جریان خون فیلتر کرده و از طریق ادرار از بدن دفع کنند، ضروری است. هنگامی که مصرف آب کافی نباشد، ادرار غلیظ تر می شود و خطر ابتلا به سنگ کلیه، عفونت‌های دستگاه ادراری و سایر مشکلات مربوط به کلیه را افزایش می‌دهد.

آبرسانی کافی

هیدراتاسیون (آبرسانی) مناسب برای حفظ عملکرد مطلوب کلیه بسیار مهم است. هنگامی که به بدن به اندازه کافی آب برسد، کلیه‌ها می‌توانند به طور موثر مواد زائد را حذف کنند و تعادل الکترولیت‌هایی مانند سدیم، پتاسیم و کلرید را حفظ کنند. علاوه بر این، هیدراتاسیون کافی با رقیق کردن ادرار و کاهش غلظت مواد معدنی که می‌توانند متبلور شده و سنگ تشکیل دهند، به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک می‌کند.

چه مقدار آب برای سلامت کلیه‌ها لازم است؟

مقدار آب مورد نیاز برای سلامت کلیه‌ها می‌تواند بسته به عوامل فردی مانند سن، وزن، سطح فعالیت، آب و هوا و وضعیت سلامت کلی متفاوت باشد. با این حال، یک دستورالعمل کلی توصیه شده توسط متخصصان مراقبت‌های بهداشتی این است که اکثر بزرگسالان حدود ۸ تا ۱۰ فنجان آب در روز مصرف کنند. این مقدار ممکن است بر اساس عواملی مانند فعالیت بدنی، شرایط محیطی (مانند گرما و رطوبت) و شرایط پزشکی خاص نیاز به تنظیم دوباره داشته باشد.

عوامل متعددی می‌توانند بر نیاز فرد به آبرسانی تأثیر و بر میزان آب لازم برای سلامت بهینه کلیه تاثیر بگذارند:

فعالیت بدنی: افزایش فعالیت بدنی منجر به از دست دادن مایعات بیشتر از طریق تعریق می‌شود بنابراین پس از ورزش نیاز به مصرف بیشتر آب برای حفظ هیدراتاسیون و حمایت از عملکرد کلیه وجود دارد.

آب و هوا: شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب می‌تواند منجر به افزایش از دست دادن مایعات از طریق تعریق شود به همین دلیل نیاز به مصرف آب اضافی برای جلوگیری از کم‌آبی و حمایت از سلامت کلیه‌ها ایجاد می‌شود.

شرایط پزشکی: برخی شرایط پزشکی مانند دیابت، بیماری کلیوی، عفونت‌های دستگاه ادراری و اختلالات گوارشی می‌توانند بر تعادل مایعات در بدن تاثیر بگذارند و نیاز بدن به آب را افزایش دهند.

داروها: برخی داروها، مانند دیورتیک‌ها (قرص‌های آب)، می‌توانند برون ده ادرار و از دست دادن مایعات را افزایش دهند و نیاز به تنظیم در مصرف آب برای حفظ هیدراتاسیون و حمایت از عملکرد کلیه دارند.

نکاتی برای هیدراته ماندن

برای اطمینان از هیدراتاسیون کافی و حمایت از سلامت بهینه کلیه، نکات زیر را در نظر بگیرید.

برای حفظ آبرسانی و حمایت از عملکرد کلیه، به جای اینکه منتظر بمانید تا احساس تشنگی کنید، در طول روز آب بنوشید. به رنگ ادرار خود توجه کنید، زیرا ادرار زرد کم رنگ نشانه هیدراتاسیون کافی است، در حالی که ادرار زرد تیره یا کهربایی ممکن است نشان دهنده کم آبی بدن باشد. قبل، حین و بعد از ورزش آب بنوشید تا مایعات از دست رفته در اثر تعریق را جایگزین کرده و از کم آبی بدن جلوگیری کنید. غذاهای آبرسان مانند میوه‌ها و سبزیجات که محتوای آب بالایی دارند را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا مایعات دریافتی خود را تکمیل کنید. مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار را محدود کنید، زیرا می‌توانند اثرات ادرارآور (مدر) داشته باشند و از دست دادن مایعات را افزایش دهند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چه مقدار آب برای سلامت کلیه‌ها لازم است؟
  • تغییر رنگ ادرار، بوی ادرار و ظاهر ادرار نشانه چیست؟