Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-28@09:38:01 GMT

کشف آثار باستانی ۳ هزار ساله در مازندران

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۷۴۵۶۵

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش روابط عمومی نیروی انتظامی استان مازندران، سردار سید محمود میر فیضی گفت: در پی کسب خبری مبنی بر فعالیت افرادی در امر قاچاق اشیا عتیقه در شهرستان گلوگاه، موضوع به صورت ویژه در دستور کار فرماندهی انتظامی آن فرماندهی قرار گرفت.

وی افزود: با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی، مأموران پس از شناسایی یکی از متهمان پرونده با هماهنگی قضائی منزل این فرد را مورد بازرسی قرار دادند که موفق به کشف ۵۰ قطعه شیء تاریخی شامل ابزار آلات، دست بند و ظروفی که تاریخشان به عصر مفرغ باز می‌گردد، شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سردار میر فیضی از شناسایی و دستگیری ۵ متهم دیگر این پرونده در عملیات پلیسی خبر داد و گفت که برابر نظریه کارشناسان اداره میراث فرهنگی، اشیا عتیقه مکشوفه دارای قدمت ۳ هزار سال بوده و از ارزش تاریخی و فرهنگی بسیار بالا برخوردارند.

اشیای تاریخی کشف شده به گفته فرمانده انتظامی مازندران تحویل اداره کل میراث فرهنگی استان شد.

استان مازندران به دلیل تاریخ کهن و موقعیت جغرافیایی و همچنین قرارگیری در کریدور گذر اقوام و ملل مختلف، از میراث فرهنگی و تاریخی کهن و متنوعی برخوردار است، چنان که از استان به عنوان محل اسکان و گذر قوم آریایی نام برده می‌شود.

بررسی‌های تاریخی مبتنی بر شواهد و اسناد یافت شده در کاوش‌های باستان شناسی هم نشان می‌دهد که رد پای انسان و زندگی اولیه در مازندران به حدود هفت تا ۹ هزار سال پیش بر می‌گردد و به همین دلیل هم جای جای این استان به گنجینه پنهان اشیای باستانی و کهن تبدیل شده است که علاوه بر میراث دوستان و باستان شناسان، حفاران و قاچاقچیان اشیای عتیقه را نیز دل مشغول خود کرده است.

خردادماه گذشته بود که میراث فرهنگی مازندران از کشف بیش از ۲۰۰ سکه پیش از اسلام و حدود ۲۰ شیء تاریخی دیگر از یک باند پنج نفره قاچاق عتیقه در شهر ساری خبر داد، اشیایی و سکه‌هایی که به عنوان میراث و بخشی از هویت تاریخی مازندران قرار بود در یک معامله پنهانی به میراث خواران فروخته شود تا شاید زندگی دو طرف معادله یعنی حفاران غیرمجاز و قاچاقچیان عتیقه را زیر و رو کند.

گزارش رسمی میراث فرهنگی مازندران هم حاکیست که تنها در سال گذشته ۷۸ باند قاچاق حفاری و قاچاق اشیای باستانی و تاریخی در استان شناسایی و منهدم شد و ۳۲۷ نفر سوداگر اشیای تاریخی هم در این ارتباط دستگیر و تحویل مراجع قضائی شدند.

از اعضای این باندها ۵۵ دستگاه فلزیاب و دیگر ادوات و ابزار حفاری، یکهزار و ۶۰۰ قطعه تاریخی اصل و تقلبی از جمله ۲۰۰ قطعه سکه باستانی اصلی و بدلی کشف شد.

سال ۹۶ نیز از ۶۲ باند حفاری و قاچاق اشیای باستانی و تاریخی لو رفته ۴۰۰ شیء تاریخی کشف و ۲۴۷ نفر سوداگر دستگیر شدند.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: استان مازندران آثار باستانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۷۴۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه

به‌گزارش خبرگزاری مهر، احمد حمزه‌زاده با اعلام این خبر گفت: در جلسه هماهنگی برای برنامه‌ریزی‌های نمایشگاهی به مناسبت روزجهانی موزه‌ها انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز انجام خواهد شد که این نمایشگاه به مناسبت روز جهانی موزه‌ها در محل موزه آذربایجان از روز ۲۹ اردیبهشت افتتاح شده و به مدت سه ماه دایر خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: ابتکار بسیار زیبایی برای برگزاری نمایشگاه در سرتاسر ایران به مناسبت روز جهانی موزه‌ها انجام شده است که برگزاری تورهای کودک محور با توجه به شعار «موزه‌داری برای پژوهش و آموزش» از جمله این برنامه‌ها در آذربایجان‌شرقی است.

وی اظهار کرد: تعداد ۱۱ استان برای انتقال اموال نفیس موزه ایران باستان انتخاب شده‌اند که آذربایجان‌شرقی با دریافت اشیای نفیس مرتبط با منطقه آذربایجان از جمله چینی‌های آبی و سفید رنگ و سکه‌های ضرب تبریز، میزبان بازدیدکنندگان و علاقمندان در روز جهانی موزه‌ها واقع در موزه آذربایجان تبریز خواهد بود.

حمزه‌زاده گفت: همچنین یافته‌های جدید باستان شناسی در تپه چمن لیلان نیز در نمایشگاه روزجهانی موزه‌ها به نمایش گذاشته خواهد شد که تاریخ اکتشاف و بهره‌برداری از فلز مس را به ۲۰۰۰ سال قبل‌تر در جهان منتقل می‌کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: با هماهنگی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نیروی انتظامی آذربایجان‌شرقی تمهیدات امنیتی برای حفظ امنیت موزه‌ها در نمایشگاه‌های روز جهانی موزه‌ها در کل استان به عمل خواهد آمد.

کد خبر 6090403

دیگر خبرها

  • انهدام ۳۴ باند حفاری و قاچاق اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  •  آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس