Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@02:28:17 GMT

۳۰ نفر از مشاهیر کرد و کردشناسان تجلیل شدند

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۷۴۹۱۰

به گزارش خبرنگار مهر, در مراسم اختتامیه نخستین کنگره بین المللی مشاهیر کرد که عصر چهارشنبه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سنندج برگزار شد ۳۰ نفر از مشاهیر کرد و کردشناسان تجلیل شدند.

در این برنامه از تلاش‌های میکائیل اصلان موزیسن کرد، نزند بگیخانی، شاعر نویسنده و استاد دانشگاه، کلیم‌الله توحدی شاعر زبان‌های کردی، فارسی و ترکی و نویسنده، مظهر خالقی هنرمندبرجسته موسیقی کردی، هادی ضیاالدینی نقاش مجسمه‌ساز خالق مجسمه آزادی، بیژن ذوالفقار نسب بازیکن و مربی فوتبال ایران، کیانوش رستمی عضو تیم ملی وزنه برداری، قطب‌الدین صادقی نویسنده، فیلمنامه‌نویس، کارگردان و استاد دانشگاه و محمدعلی سلطانی پژوهشگر حوزه ادبیات کردی تجلیل شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عزیز شاهرخ هنرمند عرصه موسیقی، اسعد شیخ‌الاسلامی فعال و نامدار حوزه علوم دینی، مجتبی شمسی‌پور شیمی‌دان، بختیارعلی نویسنده، انور قرداغی موسیقی‌دان، محمدعلی قه‌ره داغی پژوهشگر، بیژن کامکار اسطوره حوزه موسیقی، کیهان کلهر موسیقی‌دان، علی‌اکبر مرادی موسیقیدان، امیر نصرت‌الله معین وزیری نویسنده کتاب چهره‌های ماندگار، کوردستان موکریانی شاعر، نویسنده و زبان‌شانسی، عزالدین مصطفی‌رسول سیاست‌مدار و عضور پارلمان کردستان اقلیم، معصومعلی معصوم جراح قلب، آزاد نجار پزشک و مخترع قلب مصنوعی، نامدار زنگنه سیاستمدار متخصص انرژی و استاد دانشگاه، شهرام ناظری خواننده، موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز، عطا نهایی شاهر و نویسنده کرد، علی‌اشرف نوبتی شاعر، لطیف هلمت شاعر، عثمان هورامی خواننده و اسعد اردلان پژوهشگر از دیگر افرادی بودند که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.

گفتنی است کنگره مشاهیر کرد صبح دیروز برای معرفی و شناخت بزرگان و مفاخر عرصه فرهنگ و هنر کُرد در نقاط مختلف دنیا اغاز شد و امروز ۱۲ تیر ماه مراسم اختتامیه ان برگزار شد و طی این کنگره از ۲۵ نفر از مشاهیر کُرد و پنج نفر از کسانی که در ارتباط با موضوع کُرد و کُردشناسی فعالیت داشته اند، تجلیل شد.

ویژه برنامه‌های فرهنگی شامل شب شعر، محافل ادبی و کنسرت موسیقی در بخش جنبی کنگره مشاهیر کُرد از جمله برنامه‌های این کنگره بود که طی این دو روز اجرا شد.

برپایی نمایشگاهی هم برای معرفی و بازمعرفی مفاخر و مشاهیر کُرد و توانمندی‌های حوزه فرهنگ و هنر استان در طول برگزاری کنگره مشاهیر کُرد هم پیش بینی شده بود که روز گذشته افتتاح شد.

همچنین بررسی آثار و تاثیرگذاری منطقه‌ای و جهانی مفاخر و مشاهیر کُرد، مفاخر و مشاهیر کرد و کارآفرینی در عصر جدید و نقش مفاخر و مشاهیر کرد در تحولات علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از جمله محورهای برگزاری این کنگره بود.

کد خبر 4657507

منبع: مهر

کلیدواژه: کنگره مشاهیر کرد سنندج اداره فرهنگ و ارشاد کردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۷۴۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم گرامیداشت فردوسی ترکمن‌ها در همه شهرستان‌های گلستان

ایسنا/گلستان معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان، برگزاری مراسم سالگرد تولد مختومقلی فراغی شاعر پرآوازه ایرانی قوم ترکمن را فرصت خوبی برای نمایش دوباره وحدت در گلستان دانست و خبر داد: امسال برنامه‌های متنوعی برای گرامیداشت این شاعر نامی در شهرستانهای استان برگزار می‌شود.

سیدعلی مهاجر شامگاه دوشنبه ۱۰ اردیبهشت در چهارمین جلسه هماهنگی و برنامه ریزی نکوداشت ۲۹۱ مین سالگرد تولد شاعر و عارف نامی و بلند آوازه ترکمن، در جوار آرامگاه وی در مراوه تپه اظهار کرد: امسال برای دومین بار برنامه‌های متنوعی به مناسبت دهه گرامیداشت این شاعر نامی در تمام ۱۴ شهرستان استان برگزار می‌شود.

وی برگزاری سالگرد تولد مختومقلی را فرصت خوبی برای نمایش دوباره وحدت در گلستان دانست و گفت: اقوام و مذاهب ساکن در این دیار در یک سنگر فعالیت دارند و با اتحاد در مقابل همه موانع و چالش‌ها ایستادگی می‌کنند.

معاون استاندار گلستان افزود: با توجه به حجم بالای مهمانان شرکت کننده در آیین گرامیداشت تولد مختومقلی باید تدابیر لازم برای کاهش بار ترافیکی و ارائه خدمات امدادی، اورژانسی، ساماندهی پارکینک خودروها و روشنایی محوطه و زیباسازی محل آرامگاه و اطراف آن با لوازمی که معرف قومیت ترکمن است، اندیشیده شود.

سید علی مهاجر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گفت: مختومقلی فراغی عارف و دانشمند فرزانه‌ای است که در راستای انسانیت، تقوا و ترویج فرهنگ قرآن کریم و احترام به اهل بیت (ع) همت گمارده است.

او افزود: شعر و  هنری که در راستای آموزه‌های دینی و اسلامی با ایجاد و تداوم وحدت و همدلی و رضای خداوند متعال، پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) را به همراه داشته باشد، ماندگار خواهد بود.

وی تاکید کرد: ادارات کل و دستگاه‌های اجرائی استان و شهرستان، در راستای هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن این مراسم تلاش و همکاری لازم را داشته باشند.

فرماندار شهرستان مراوه تپه هم با بیان اینکه مراسم بزرگداشت این شاعر شهیر قوم ترکمن ۲۷ اردیبهشت با حضور مهمانان داخلی و خارجی برگزار می‌شود گفت: ما باید از تجربیات سال‌های گذشته بهره ببریم و برای حل مشکلات اقدام کنیم تا پشتیبانی شایسته‌ای از این مراسم شود.

امان محمد باشقره، مختومقلی فراغی را یکی از محورهای وحدت در گلستان دانست و بیان کرد: مراسم بزرگداشت این عارف و شاعر ایرانی با محوریت وحدت، برنامه‌ریزی و اجرا شود.

فرماندار مراوه تپه با بیان اینکه در روزهای منتهی به مراسم، جمع کثیری از اقشار مختلف مردم در آرامگاه مختومقلی فراغی حضور خواهند داشت، ادامه داد: تامین آب شرب بهداشتی و سالم، بهبود روشنایی محوطه و محیط پیرامونی همراه با افزایش ولتاژ برق، پاکسازی و زیبا سازی محوطه، پیش بینی و ایجاد پارکینگ وسایل نقلیه، بهبود عبور و مرور خودروها و نیز افزایش پهنای باند و بهبود پوشش مخابراتی تلفن همراه و افزایش سرویس‌های بهداشتی، از الزامات برگزاری این مراسم است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • تجلیل از مشاهیر، موجب اعتلای فرهنگی و هنری می شود
  • تجلیل از بزرگان فرهنگی فرصتی برای اعتلای فرهنگ است
  • تجلیل از دکتر سنگری ، پژوهشگر عاشورایی در دزفول
  • تجلیل از مقام معلم در اجرای دوقلوی آواز ایران در اصفهان
  • جزییات «شب نغمه‌های اذان ایرانی» اعلام شد/ تجلیل از ۲ موذن پیشگام
  • درباره پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی/ تراژدی پست مدرن
  • دهیاران و شوراهای اسلامی در تنگستان مفاخر حوزه خود را معرفی کنند
  • تصویر شهریار شاعر نامدار ایرانی بر دستان هواداران تراکتورسازی
  • نظامی گنجوی شاعر شهیر تفرشی
  • برگزاری مراسم گرامیداشت فردوسی ترکمن‌ها در همه شهرستان‌های گلستان