Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@20:21:54 GMT

صدا و سیما کجای جنگ تبلیغاتی است؟

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۷۵۰۲۰

صدا و سیما کجای جنگ تبلیغاتی است؟

دیروز یک اقدام عجیب از سوی صدا و سیما به بحث روز در شبکه‌های مجازی تبدیل شد؛ برنامه صبحگاهی «سلام صبح بخیر» کشتی سالینا را که در حال دور زدن تحریم‌ نفتی بود تا خود چین مسیریابی و مسیر دور زدن تحریم نفتی را اعلام کرد! مجری این برنامه در این رابطه ابتدا خبر داد که با همکاری یک تیم خبری یک میلیون بشکه نفت تحویل چینی‌ها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در ادامه با نشان دادن تصاویر هوایی از محل خرید نفت و همچنین تصویر یک کشتی به نام سالینا تمام ریز اطلاعات یک معامله نفتی را افشا کرد. بعد از آنکه این حرکت صدا و سیما و برنامه «سلام صبح بخیر» مورد اعتراضاتی جدی قرار گرفت که آن را اقدامی «ضد ملی» می‌دانستند، روابط عمومی این برنامه در توضیحی اعلام کرد که «اطلاعات مطرح شده در این برنامه هفته قبل در قالب گزارشی با تصاویر ماهواره‌ای در نشریه بین‌المللی فایننشیال تایمز همراه با عکس و جزئیات کامل‌تر منتشر شده است.» در این رابطه باید به چند موضوع توجه کرد:
اشاره برنامه سازان صدا و سیما به گزارش نشریه فایننشیال تایمز را نمی‌‌توان و نباید به هیچ عنوان توجیه کننده این رفتار دانست. چه آنکه در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن این کار زدن مهر تأیید پای گزارش‌ها و اطلاعات رسانه‌هایی است که اگر در زمین دشمن بازی نکنند، حداقل نسبتی با منافع ملی ما ندارند. خصوصاً باید توجه داشت که صدا و سیما در ایران نه تنها یک رسانه بلکه فراتر از آن یک نهاد و ارگان حکومتی و بخش تأثیرگذاری از نظام سیاسی است. ورود چنین ارگانی به این بحث و بازتاب این گونه گزارش‌های خارجی که نسبت آنها با منافع ملی ما مشخص نیست و رسمیت بخشیدن به آن، اگر هم هدف غیرقابل قبولی را دنبال نکند حداقل اهدافی مبهم و ناروشن دارد.
    صدا و سیما اگر رسالت خود را خبررسانی در ابعاد ملی می‌داند دو شیوه برای انجام این وظیفه دارد؛ یا باید راوی بی‌طرف باشد که البته نه سابقه روایت‌های این رسانه و نه ترکیب مدیران و هدایتگران آن برآورده کننده چنین انتظاری نیست. یا اینکه باید مانند یک ارگان حکومتی خود را با بقیه بخش ها هماهنگ کند که متأسفانه باز هم چنین نیست.
در روزهایی که وزارت نفت و امور خارجه و باقی بخش‌های دولت، تأکید مضاعفی بر عدم اشاره به شیوه‌های فروش نفت ایران و دور زدن تحریم‌ها دارند، این اقدام صدا و سیما دقیقاً چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ اگر صدا و سیما خود را ارگانی حکومتی می‌داند که چنین هم هست، چرا اقتضائات مسئول اصلی دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت در حاکمیت را این گونه نادیده می‌گیرد؟
در ماه‌های اخیر کسی که بیش از دیگران در کابینه زیر ضرب مخالفان دولت رفته، وزیر نفت است. کسی که زیر این فشارها بر یک نکته تأکید دارد و آن هم اینکه راه‌های فروش نفت و مسیرهای دور زدن تحریم‌ها را به هیچ عنوان نخواهد گفت. در این صف‌کشی آیا این اقدام تأیید این ادعا نیست که صدا و سیما در مقام یک نیروی پشتیبان به نفع یک جریان وارد دعواهای سیاسی شده است؟
    دو هفته پیش همین برنامه ابتدا به علیرضا زاکانی، یکی از سرسخت‌ترین مخالفان دولت تریبون داد تا در همین موضوع یعنی بحث فروش نفت و فسادهای این حوزه ادعاهای متعددی را مطرح کند و بعد هم بالاجبار تریبونی برای وزارت نفت درنظر گرفت. در برنامه دیروز هم بعد از طرح مسائل متعددی علیه اینستکس و تحریم‌های نفتی گفته شد که اگر وزارت خارجه توضیحی دارد، می‌تواند ارائه کند. به راستی این چه روشی است که در میانه جنگ اقتصادی با دادن تریبون یکطرفه به برخی افراد، ادعاهایی علیه قوه مجریه مطرح شود و بعد هم سراغ تکذیبیه آن برویم؟ آیا اسم این شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی است یا داغ کردن تنور دعواها؟ اگر صدا و سیما واقعاً طرفدار شفاف‌سازی است چرا سراغ سؤالاتی که پیرامون خودش مطرح است، مانند پرونده دستکاری آرای مردم و تقلب در نظرسنجی عمومی نمی‌رود تا مشخص شود نتیجه آن پرونده به کجا رسید؟ 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۷۵۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکسیوس : آمریکا درحال بررسی برنامه‌های خود برای تحریم ارتش اسرائیل است

منابع آمریکایی مطلع روز جمعه به پایگاه خبری اکسیوس اعلام کردند که وزارت خارجه این کشور تحریم گردان «Netzah Yehuda» ارتش رژیم صهیونیستی که مرتکب نقض حقوق بشر در کرانه باختری شده را متوقف کرده و درحال حاضر درحال بررسی این مسئله با اطلاعات به دست آمده جدید از این رژیم طی روزهای اخیر است.

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری اکسیوس اعلام کرد با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از سوی رژیم صهیونیستی، اعضای کنگره و حتی مقامات ارشد دولت بایدن تحت فشار شدیدی برای تجدیدنظر درخصوص تحریم‌های احتمالی علیه رژیم صهیونیستی قرار دارد.

به گزارش منابع مطلع آمریکا قصد داشته تا از ارائه کمک نظامی و آموزش به گردان «Netzah Yehuda» خودداری کند که خود اقدامی بی‌سابقه در روابط واشنگتن و تل‌آویو محسوب می‌شد.

یک قانون امضا شده در سال 1997 در آمریکا، این کشور را از ارائه کمک‌های خارجی و ارائه آمورش‌ها از سوی وزارت دفاع به نیروهای پلیس، نظامی و امنیتی که متهم به نقض حقوق بشر هستند، ممنوع می‌کند.

هفته گذشته پایگاه خبری اکسیوس گزارش داده بود که بلینکن به دنبال اعمال تحریم‌هایی علیه گردان «Netzah Yehuda» ارتش رژیم صهیونیستی است.

انتشار این خب باعث شد تا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون این رژیم به طور علنی از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بخواهند تا از انجام چنین اقدامی پرهیز کند.

یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و بنی گانتس، عضو کابینه جنگی این رژیم در این رابطه با بلینکن به گفت‌وگو پرداختند و اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی نیز با کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا به گفت‌وگو پرداخت.

به گفته مقامات رژیم صهیونیستی، تل‌آویو در پیغام‌های خود به ـآمریکا از این کشور خواسته تا در تحریم این گردان ارتش رژیم صهیونیستی تجدیدنظر کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ضبط برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات دور دوم مجلس در آبادان
  • صدا و سیما تحمل نقدپذیری خود را بالا ببرد
  • ضبط برنامه تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات دور دوم مجلس در صدا و سیمای مرکز آبادان
  • اکسیوس : آمریکا درحال بررسی برنامه‌های خود برای تحریم ارتش اسرائیل است
  • تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • فیلم| فرمانده کل ارتش: ایران به هر کجای اسرائیل لازم باشد موشک می‌زند
  • قرعه کشی پخش مناظره‌های انتخاباتی صدا و سیمای اصفهان
  • تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما
  • قرعه کشی پخش مناظره های انتخاباتی صدا و سیمای اصفهان