Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-07@23:44:59 GMT

حکم مراجع مختلف درباره بیت کوین چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۷۵۵۴۸

مهر نوشت: در چند ماه گذشته تعداد استخراج‌کنندگان بیت کوین در ایران به بیشترین حد خود رسیده است، تا جایی که وزارت نیرو این کار را به دلیل مصرف زیاد برق ممنوع اعلام کرده است، اما همچنین روز گذشته فیروزآبادی، رئیس شورای عالی فضای مجازی روز گذشته اعلام کرده است: «قانونی برای فعالیت ماینینگ در کشور نداریم و به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم آنچه هم‌اکنون توسط عده‌ای از مردم انجام می‌شود، خلاف قانون است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چون قانونی وجود ندارد که با آن مغایرت داشته باشد.» ظاهراً انفعال در زمینه قانون‌گذاری حوزه ارز دیجیتال، موجب می‌شود کسانی که قصد وارد شدن به این حوزه را دارند، به نوعی با سردرگمی روبه‌رو شوند. اما نظر مراجع در این بین متفاوت است.

آیت‌الله مکارم شیرازی: «با توجه به ابهامات زیادی که بیت کوین دارد معامله آن اشکال دارد».

آیت الله وحید خراسانی: «خرید و فروش آن باطل است.»

آیت الله شبیری زنجانی: «چنانچه استفاده از این‌گونه ارزها نوعاً مفسده اقتصادی داشته یا خلاف قانون باشد، خرید و فروش آن اشکال دارد.»

آیت‌الله صافی گلپایگانی: «حرام و اکل مال به باطل است. والله العالم».

آیت الله نوری همدانی: «ورود در معامله پول‌های مجازی اشکال شرعی دارد.»

اما از سوی دفتر مقام معظم رهبری نفیا و اثباتا نظری داده نشده است. در واقع نه حکم به حرمت می‌دهند و نه اجازه فعالیت را می‌دهند؛ لذا وظیفه مقلدین معظم‌له، از آنجا که مرجع تقلید نظر نداده، وظیفه عمل به احتیاط است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۷۵۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم بزرگداشت آیت الله رئوفی در بندرعباس برگزار شد

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، مراسم ترحیم و بزرگداشت حضرت آیت‌الله غلامحسین رئوفی عالم ربانی و جلیل القدر هرمزگان شامگاه سه شنبه ۱۸ اردیبهشت، در مسجد صاحب الزمان شهر بندرعباس با حضور مهدی دوستی استاندار هرمزگان و اقشار مختلف مردم برگزار شد.

آیت الله غلامحسین رئوفی سحرگاه نهم اردیبهشت ماه براثر بیماری و کهولت سن در بیمارستان شهید بهشتی قم دارفانی را وداع گفت و بنا به وصیت خودش در قم به خاک سپرده شد شامگاه سه شنبه در مسجد صاحب زمان بندرعباس مراسم بزرگداشت وی برگزار شد.

این عالم ربانی در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی در روستای پشتکوه بشاگرد دیده به جهان گشود و در همان سنین کودکی قرآن را فرا گرفت.

شیخ غلامحسین رئوفی در سن ۱۲ سالگی پس از جنگ جهانی دوم برای فراگیری دروس حوزوی به نجف اشرف مهاجرت کرد و در مدرسه قزوینی نجف اشرف مشغول به تحصیل شد.

این عالم برجسته پس از گذراندن دروس مقدماتی، درس خارج را نزد حضرات آیات خویی، شاهرودی و حکیم، و فقه را در محضر امام خمینی (ره) گذرانده و پس از ۱۶سال با اجازه از اساتید حوزه نجف اشرف برای ترویج دین و نشر معارف اسلامی به زادگاهش؛ هشتبندی شهرستان میناب بازگشت و آموزش طلاب را در حوزه علمیه قم بر عهده گرفت. وی نقش ویژه‌ای در حل و فصل پرونده‌های مهم قضایی بین طوایف مختلف شرق کشور و هرمزگان داشت

 آیت الله رئوفی در طول عمر با برکت خود منشأ خدمات گسترده ای شامل تأسیس مسجد و حسینیه امیرالمومنین در سال ۱۳۵۰، پخش اعلامیه های حضرت امام و فعالیت علیه رژیم ستم شاهی بود که در اوایل دهه ۵۰ منزل ایشان توسط ساواک به جرم حمایت از نهضت امام و پخش اعلامیه های وی محاصره شد و این بازرسی ها و بازجویی ها تا پیروزی انقلاب ادامه داشت.

همراهی با روحانیونی همچون مرحوم حجت‌الاسلام عباسی نماینده سابق مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، آیت الله درویشی و ... شرکت در راهپیمایی های دوران انقلاب در شهرستان میناب، برگزاری مراسم‌ مذهبی و تبلیغی در حسینیه امیرالمومنین با دعوت از روحانیون و سخنرانان، برپایی راهپیمایی های دوران انقلاب در منطقه توکهور و هشت‌بندی از دیگر خدمات حضرت آیت‌الله رئوفی بوده است.

آیت الله رئوفی در طول دوران پر برکت حیات خود پیگیری های گسترده ای برای عمران و آبادانی منطقه توکهور و هشتبندی با دعوت از مسئولان ملی، استانی و شهرستانی انجام داد که زمینه ساز حضور مستمر استانداران مختلف در این منطقه برای رفع مشکلات شد.

پیگیری احداث راه اصلی منطقه توکهور و هشت‌بندی به مرکز شهرستان، حل اختلافات بزرگ قومی در مناطق مختلف شامل شرق استان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان و... از دیگر خدمات آیت‌الله رئوفی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مراسم بزرگداشت آیت الله رئوفی در بندرعباس برگزار شد
  • ۴۰ کاروان «سفیران کریمه» به نقاط مختلف کشور اعزام می شوند
  • جدیدترین قیمت رمزارزها: ۱۷ ارديبهشت
  • آیا بانوان می‌توانند امام جماعت شوند؟ + نظرات مراجع تقلید
  • طرحی برای اخذ مالیات از دلالی‌های مخرب در بازارهای مختلف
  • بازار رمزارز‌ها / زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان/ زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد | قیمت جدید انواع ارزهای دیجیتال
  • زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد