Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@09:17:04 GMT

دهه کرامت، دهه یادآوری تبلور ولایت است

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۷۵۸۴۷

دهه کرامت، دهه یادآوری تبلور ولایت است

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا قاسمی نیا روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت میلاد با سعادت حضرت معصومه (س) و روز دختران افزود: با توجه به وجود مبارک حضرت معصومه (س) در شهر قم که ام القرای جهان اسلام، خاستگاه انقلاب اسلامی ایران و مرکز حوزه علمیه است و نیز وجود مسجد مقدس جمکران و حضور پربرکت مراجع عظام تقلید و علما؛ باید نسبت به حفظ جایگاه این شهر مقدس، همه مردم قم به ویژه بانوان توجه داشته باشند و تلاش کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ با تعبیری مانند مرکز انقلاب، مادر انقلاب، خاستگاه انقلاب و شهر انقلاب از قم یاد می کنند و می فرمایند که قم شهر پیشرو و سرشار از انگیزه و امید است که با این اوصافی که معظم له درباره قم دارند، جا دارد با وجود حضرت معصومه (س) که ارزش و احترام را به این شهر داده اند، نه تنها در دهه مبارک کرامت، بلکه در طول سال پاسداشت فضائل و مناقب اهل بیت (ع) را داشته باشیم.

وی با اشاره به نقش موثر و حضور دختران و زنان در عرصه های گوناگون جامعه گفت: بانوان ما، در صدر اسلام، دوران انقلاب اسلامی، دوران هشت سال دفاع مقدس و تاریخ تمدن ایران جایگاه ویژه ای دارند.

قاسمی نیا خاطرنشان کرد: در گام دوم انقلاب اسلامی نیز، جایگاه بسیار موثر و مفیدی برای بانوان ما در نظر گرفته شده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود اظهار کرد: از نظر دین مبین اسلام و روایات به دختران و زنان نگاه ویژه شده و جایگاه شایسته و بایسته ای برای ایشان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در روایت ها از دختر با عنوان دسته گل، بهترین فرزندان، با برکت، حسنه، مونس گرانبها و گل خوشبو یاد شده است و نیز در روایت داریم که در خانه ای که دختر وجود دارد، هر روز ۱۲ برکت و رحمت از آسمان بر آن منزل نازل می شود.

وی ادامه داد: باز در روایت داریم که کسی که در منزل حداقل یک دختر دارد، اجر او از هزار حج، جهاد، قربانی دادن و مهمانی گرفتن بیشتر است و یا در روایت دیگری است که در خانه ای که دختر باشد، آن منزل را هر روز ملائکه زیارت می کنند و ثواب عبادت یک سال را در نامه عمل والدین آن دختر می نویسند.

قاسمی نیا با اشاره به اینکه دختران شش سال زودتر از پسران به سن تکلیف می رسند، تصریح کرد: این مساله نیز؛ نگاه رحمت و مهربانی است که پروردگار بلندمرتبه در شرع و دین مقدس اسلام به دختران قائل شده است.

وی با اشاره به فضائل حضرت معصومه (س) از این بانوی گرامی اسلام به عنوان الگویی برای همه مردم نام برد و گفت: روز تولد ایشان به نام روز دختران نامگذاری شده است، چرا که ایشان انسانی نمونه همچون مادر بزرگوارشان حضرت نجمه خاتون (س) و جدشان حضرت خدیجه (س) و حضرت زهرا (س) هستند.

وی به ویژگی ولایتمداری کریمه اهل بیت (ع) اشاره و بیان کرد: ایشان برای دفاع از ولایت و دیدار برادر از مدینه به سمت خراسان حرکت کردند که این مساله نیز، درس دیگری است که می توانیم از زندگانی ایشان بگیریم.

وی گفت: جا دارد برای معرفی و تبیین هرچه بیشتر شخصیت حضرت فاطمه معصومه (س) به نسل جوان، حداقل هر پنج سال یک بار، کنگره بزرگداشت این بانوی کریمه (س) در کشور با محوریت استان قم در حوزه های مختلف برگزار شود.

قاسمی نیا با اشاره به روایت هایی که با شفاعت حضرت معصومه (س) شیعیان وارد بهشت می شوند، گفت: امام رضا (ع) می فرمایند که هر کس که قبر خواهرم را در قم زیارت کند، مانند این است که مرا زیارت کرده است.

وی گفت: پیش از تولد حضرت معصومه (س)، امام جعفر صادق (ع) بشارت آمدن ایشان را داده بودند و ایشان حرم اهل بیت (ع) را قم معرفی می کنند و در این روایت آمده است که خداوند متعال حرمی دارد که مکه است، پیامبر خدا (ص) حرمی دارد که مدینه است، امام علی (ع) نیز حرمی دارد که کوفه است و قم کوفه کوچک می باشد که از هشت در بهشت، سه در آن به طرف قم باز می شود.

وی با اشاره به مقام «شفاعت» حضرت فاطمه معصومه (س) خاطرنشان کرد: این ویژگی، ایشان را از سایر فرزندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) متمایز کرده است.

قاسمی نیا؛ کریمه، معصومه، طاهره، حمیده، رشیده و مرضیه را از لقب های ایشان برشمرد و افزود: لقب معصوم را امام معصوم یعنی حضرت رضا (ع) برای ایشان تعیین کردند که جایگاه ایشان را نشان می دهد.

وی افزود: زیارت نامه ایشان نیز از امام رضا (ع) است که دریایی از معارف در این زیارت نامه وجود دارد که نیازمند است نشست هایی تخصصی با هدف تبیین ابعاد معرفتی، معنوی و اعتقادی این زیارت نامه برگزار شود.

وی تاکید کرد: از این رو لازم است که استان قم در همه امور در سطح کشور سرآمد باشد و مسئولان این استان با خدمت بی منت و جهادی به مردم، باید خود را از خادمان اهل بیت (ع) بدانند.

قاسمی نیا گفت: خادمی حضرت معصومه (س) فقط به حرم مطهر ایشان منحصر نمی شود و باید همه افرادی که در قم هستند، در هر جایی خود را خادم این بانوی بزرگوار بدانند و مسئولان خدمتگزار مردم باشند و مردم نیز به همنوعان خود خدمت کنند.

حضرت معصومه (س) روز اول ذی القعده سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود. پدر بزرگوارش امام هفتم شیعیان حضرت موسی ابن جعفر (ع) و مادر مکرمه اش حضرت نجمه خاتون (س) است.

حضرت معصومه (س) در همان سنین کودکی مواجه با مصیبت شهادت پدر گرامی خود شد و از آن پس تحت مراقبت و تربیت برادر بزرگوارش حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) قرارگرفت.

در سال ٢٠٠ هجری قمری در پی اصرار و تهدید مامون عباسی سفر تبعیدگونه حضرت رضا (ع) به مرو انجام شد و آن حضرت بدون اینکه کسی از بستگان و اهل بیت خود را همراه ببرند راهی خراسان شدند.

یک سال بعد از هجرت برادر، حضرت معصومه (س) به شوق دیدار برادر و ادای رسالت زینبی و پیام ولایت به همراه عده ای از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حرکت کرد و در هر شهر و محلی مورد استقبال مردم واقع می شد. اینجا بود که آن حضرت نیز همچون عمه بزرگوارشان حضرت زینب (س) پیام مظلومیت و غربت برادر گرامیشان را به مردم مؤمن و مسلمان می رساندند و مخالفت خود و اهل بیت (ع) را با حکومت حیله گر بنی عباس اظهار می کرد. بدین جهت تا کاروان حضرت به شهر ساوه رسید، عده ای از مخالفان اهل بیت که از پشتیبانی مأموران حکومت برخوردار بودند، سر راه را گرفتند و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند، در نتیجه تقریباً همه مردان کاروان به شهادت رسیدند، حتی بنابر نقلی حضرت (س) معصومه را نیز مسموم کردند.

به هر حال، یا بر اثر اندوه و غم زیاد از این ماتم و یا بر اثر مسمومیت از زهر جفا، حضرت معصومه (س) بیمار شدند و چون دیگر امکان ادامه راه به طرف خراسان نبود قصد شهر قم را کردند.

آن حضرت روز ٢٣ ربیع الاول سال ٢٠١ هجری قمری حضرت وارد شهر قم شدند و در محلی که امروز «میدان میر» نامیده می شود، شتر آن حضرت در جلوی در منزل «موسی بن خزرج» زانو زد و افتخار میزبانی حضرت نصیب او شد. آن بزرگوار به مدت ١٧ روز در این شهر زندگی کرد و در این مدت مشغول عبادت و راز و نیاز با پروردگار متعال بود.

سرانجام در روز دهم ربیع الثانی و «بنا بر قولی دوازدهم ربع الثانی» سال ٢٠١ هجری قمری پیش از آنکه دیدگان مبارکش به دیدار برادر روشن شود، در دیار غربت و با اندوه فراوان دیده از جهان فروبست و شیعیان را در ماتم خود به سوگ نشاند.

دهه کرامت از اول ذی القعده مصادف با ۱۳ تیرماه جاری همزمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) آغاز می شود و تا ۱۱ ذی القعده مصادف با ۲۳ تیرماه جاری، سالروز میلاد امام رضا (ع) ادامه دارد.

یکم ذی العقده، سالروز ولادت با سعادت کریمه اهل بیت (ع) به نام روز دختران نامگذاری شده است.

۷۴۰۶/ ۶۱۳۳/‏

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قم دهه کرامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۷۵۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور وزیر ورزش و جوانان در مراسم نخستین سالگرد درگذشت صفارزاده

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، عصر امروز با حضور وزیر ورزش و جوانان نخستین مراسم سالگرد درگذشت مرحوم سردار صفارزاده در بهشت حضرت معصومه (س) شهر مقدس قم برگزار شد.

‌در این مراسم سید محمد شروین اسبقیان معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، سردار آذرنوش مشاور فرهنگی وزیر، غفور کارگری رییس و سید محمد پولادگر نایب رییس کمیته ملی پارالمپیک و جمع دیگری از مدیران ورزشی و فرهنگی حضور داشتند و با قرائت فاتحه یاد و نام این مدیر ارزشمند را گرامی داشتند.

وزیر ورزش و جوانان پیش از حضور در این مراسم، به زیارت آستان قدس حضرت معصومه (س) کریمه اهل بیت رفت.

کد خبر 6089255

دیگر خبرها

  • شعار دهه کرامت امسال اعلام شد
  • ارائه خدمات مشاوره ای رایگان در حرم حضرت معصومه(س)
  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت در استان فارس اعلام شد
  • برگزاری بیش از ۷۰۰ برنامه کشوری در دهه کرامت
  • دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
  • ۱۰۰۰ برنامه در فارس طی دهه کرامت اجرا می‌شود
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • حضور وزیر ورزش و جوانان در مراسم نخستین سالگرد درگذشت صفارزاده