۴۰۰۰ خانه قرآن روستایی در کشور فعال شده است
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۷۶۲۰۳
به گزارش خبرنگار مهر، مهدی قره شیخلو صبح پنج شنبه در حاشیه دیدار با جامعه قرآنی استان همدان در جمع خبرنگاران به ظرفیت های توسعه آموزش قرآن اشاره کرد و با بیان اینکه یکی از ظرفیت ها راهاندازی خانههای قرآنی روستایی است که ۴ هزار خانه روستایی در کشور فعال شده است، گفت: برنامه ریزی ها در راستای افزایش تعداد خانه های قرآنی روستایی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور با بیان اینکه شبکه گسترده خوبی در سطح روستاها شکل گرفته که به توسعه آموزش قرآن کمک می کند، گفت: در استان همدان باید به این بخش توجه ویژه داشت.
راهاندازی خانه های قرآنی روستایی نیازمند منابع آنچنانی نیست و در بسیاری از روستاها مردم منابع سخت افزاری آن را تامین میکنند وی با بیان اینکه راهاندازی خانه های قرآنی روستایی نیازمند منابع آنچنانی نیست و در بسیاری از روستاها مردم منابع سخت افزاری آن را تامین میکنند و ما باید محتوای نرم افزاری را تامین کنیم، گفت: در برخی روستاها دارالقرآن ها توسط اهالی راهاندازی شده که باید این ظرفیت را تقویت کرد.
قره شیخلو فعالیت خانه های قرآنی روستایی را اقدامی در راستای مبارزه با آسیب های احتمالی تهاجم فرهنگی دشمن برشمرد و گفت: باید جلوی گسترش آسیبهای احتمالی را با استفاده از ظرفیت های خانه های قرآنی روستایی گرفت.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور همچنین به برنامه های سازمان تبلیغات اسلامی در راستای توسعه آموزش های قرآنی نیز اشاره کرد و با بیان اینکه بخش عمدهای از آموزشها باید به فضاهای غیر حضوری اختصاص یابد، گفت: بسیاری از مردم به دلیل آنچه گرفتاری و مشغله کاری عنوان میشود فرصت شرکت در کلاس های آموزشی را ندارند و بر این اساس باید آموزشها را به داخل خانهها ببریم.
وی با بیان اینکه در این صورت فرد در منزل و در فرصتهای که در اختیار دارد میتواند از آموزش ها استفاده کند، گفت: ۱۰ بسته در این زمینه طراحی شده که نخستین بسته آن دو هفته پیش رونمایی شد و دومین بسته نیز در دست تهیه است.
قره شیخلو با بیان اینکه تا پایان سال جاری ۴ بسته آموزشی تولید میشود، گفت: رویکرد مفهومی آموزش ها نیز مد نظر است.
فرد باید با خواندن قرآن متوجه اثرات آن در زندگی خود بشود
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور با بیان اینکه باید قالب آموزش ها را تغییر جهت داد به طوری که فرد با خواندن قرآن متوجه اثرات آن در زندگی خود بشود، گفت: نیاز قران باید برای مخاطب جا بیفتد و اگر این نیاز برای وی تامین شود و اثر آن را در زندگی خود ببیند در ان صورت برای قرآن وقت می گذارد.
وی با بیان اینکه آموزش ها را به سمت کارگاهی کردن با رویکرد سبک زندگی پیش می بریم تا فرد متوجه تاثیر آن در زندگی شود، گفت: سال گذشته ۳۰۰ کارگاه به این شیوه در کشور برگزار شد.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور تولید محتواهای جدید متناسب با نیاز مردم را یک ضرورت برشمرد و با بیان اینکه سال گذشته ۷ کتاب در حوزه سبک زندگی تعریف شد، گفت: امسال نیز با همین منابع آموزشها را انجام خواهیم داد.
کد خبر 4657606منبع: مهر
کلیدواژه: سازمان دارالقرآن الکریم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۷۶۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051