Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف غفارزاده شامگاه چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران، در خصوص اقدامات فرهنگی – رسانه ای شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی در راستای ارتقای فرهنگ مصرف آب، با اشاره به ظرفیت بزرگ آذربایجان شرقی در این زمینه ابراز کرد: رسانه ها نقش عظیمی در نهادینه کردن فرهنگ صرفه جویی آب که یکی از اصلی ترین معضلات زیست محیطی در جامعه است، دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه فرهنگ مصرف بهینه آب را سواد آبی خوانده و ارتقای آن را در گرو مشارکت حداکثری آحاد جامعه دانست.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی افزود: با توجه به موقعیت اقلیمی استان، که به تبع کل کشور در منطقه ای خشک و نیمه خشک قرار دارد، الگوی مصرف آب در استان باید مطابق با شرایط اقلیمی آن باشد.

غفارزاده در ادامه با بیان لزوم سازگاری با خشکسالی اقلیمی استان به جای مبارزه با آن، عنوان کرد: برای افزایش سازگاری با خشکسالی، منابع آبی و میزان مصرف را شناسایی کرده ایم، در همین راستا، میزان آب تجدید پذیر آذربایجان شرقی ۳ میلیارد و ۱۹ میلیون متر مکعب و میزان مصرف استان، ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب برآورد شده است.

وی افزود: طبق استانداردهای جهانی میزان مصرف آب در هر استان، باید ۶۰ – ۴۰ درصد میزان ورودی آن باشد؛ که این یعنی در حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب از مصرف استان باید کاهش یابد.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی در زمینه صرفه جویی در مصرف آب از بسیاری از استانها نظیر کرمان و مشهد پیشتاز بوده است عنوان کرد: لزوم وجود برنامه ای برای برآورد ساختن نیازهای جامعه با میزان مصرف آب کمتر از الزامات است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از نیمی از آب استان مربوط به بخش کشاورزی است عنوان کرد: با افزایش بازده آبی استان تا رسیدن به استاندارد جهانی، که حدود ۱۰ برابر بازده در استان است، مشکل کم آبی کماکان حل شده تلقی می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به تفاوت عمده در میزان مصرف آب هر فرد در استان در مقایسه با کشورهای پیشرفته عنوان کرد: میزان مصرف آب هر فرد در شبانه روز در آذربایجان شرقی ۲۱۰ لیتر است، که این عدد در مقایسه با شاخص جهانی، ۱۲۰ لیتر در شبانه روز، عددی بسیار بزرگ است.

غفارزاده در بخش بعدی سخنانش در خصوص آبهای پسابی عنوان کرد: حدود ۷۰ درصد آب شرب بهداشتی، تبدیل به پساب می شود که در صورت مدیریت مناسب، این آبها میتواند بخش عمده ای از نیاز های بخش های مختلف کشاورزی و صنعت را تامین کند.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی در ادامه با مقایسه قیمت دیگر مصارف خانگی مانند اینترنت با آب و همچنین مقایسه جایگاه آنها به موضوع نزول ارزش آب اشاره کرد و افزود: در کشورهایی مانند ترکیه که از لحاظ منابع آبی بسیار غنی تر از ما هستند، قیمت آب به مراتب بالاتر از قیمت آب در کشور ماست.

لزوم رونق بازار آب

نماینده وزارت نیرو در آذربایجان شرقی ادامه داد: قیمت آب سدهایی مانند زرینه رود و نهند که گذرشان از ایستگاه های پمپاژی به طول ۱۸۰ کیلومتر کم کم ۱,۰۰۰ تومان برای دولت آب می خورد، در حالی به قیمت لیتری ۳۰۰ تومان به مردم عرضه می شود، که این قیمت پایین به مصرف بی رویه و اسراف دامن می زند.

مهم ترین متولی آب در استان اما در پاسخ به اتنتقاد خبرنگاران مبنی بر وضعیت معیشتی مردم و عدم توانایی شان در متحمل شدن افزایش قیمت آب، خاطرنشان کرد: البته این افزایش قیمت ها باید با رعایت حال عموم مردم صورت گیرد.

‌وی در بخش دیگری از سخنانش رونق بازار آب را یکی از اصلی ترین راه های رسیدن به ارزش اصلی آب دانست و از پیشنهاد شروع رونق بازار آب در آذربایجان شرقی به عنوان پایلوت خبر داد.

آمایش آب و توسعه پایدار؛ حلقه مفقوده توسعه های استانی

مدیرعامل آب منطقه ای همچنین توسعه های استان را با محل قرارگیری منابع آبی ناهماهنگ دانست با اشاره به لزوم وجود هماهنگی بین منابع آبی و برنامه های توسعه عنوان کرد: محل هایی که با وجود منابع آبی مناسب بستر خوبی برای توسعه محسوب می شود، به سرمایه گذاران معرفی می شود.

غفارزاده همچنین با اشاره با جای خالی توسعه پایدار در سطح جامعه عنوان کرد: برنامه ای هشت ساله را برای سازگاری با خشکسالی تنظیم کرده ایم که بر اساس این برنامه، که با نام سازگاری با کم آبی آذربایجان شرقی شناخته می شود، هر دستگاه به میزان آبی که باید صرفه جویی کند اطلاع می باید.

خطاهای انسانی در قالب سیل

نماینده وزارت نیرو در بخش بعدی سخنانش به موضوع سیل پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه ۹۵ - ۹۰ درصد خسارت های ناشی از سیل حاصل دستکاری های انسانی در طبیعت است، خاطر نشان کرد: با استناد بر وضعیت جغرافیایی استان، حدود ۲۵ هزار کیلومتر رودخانه و مسیل در آذربایجان شرقی وجود دارد، که حدود یک سوم این رودخانه ها تعیین یستر شده است.

وی گفت: مهم ترین متولی آب در آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ۲۵۰۰ کیلومتر از این مسیر جزو مناطق حادثه خیز محیوب می شود، از بازگشایی حدود ۸۰۰ کیلومتر از آن خبر داد.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به سیل ۹۸، ابراز کرد: به علت بازگشایی مسیل ها، خسارت چندانی در سیل های اخیر به استان ما وارد نشد، که اگر این سیل به منازقی از شهر تبریز همچون طالقانی، ائل گلی و بهشتی دامن می زد، به احتمال زیاد باید شاهد خسارت هایی همانند سیل شیراز می شدیم.

نماینده وزارت نیرو در استان همچنین مبارزه با بحران سیل در خارج از محدوده شهر را وظیفه وزارت کشور دانست و بر لزوم همکاری دستگاه‌های اجرایی در این حوزه تاکید کرد.

همت مردم بار دیگر کارساز شد

وی در بخش بعدی سخنانش در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص مشکلات شبکه پایاب سدها، توضیح داد: چندین سد در استان مانند سد آیدوغموش، قلعه چای، سهند و …، فاقد شبکه پایاب یا دارای شبکه‌های بسیار ضعیف است، که البته در نتیجه یک حرکت ابتکاری تعدادی از این سدها به لیست سدهای دارای شبکه پایاب اضافه شدند.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی تصریح کرد: هزینه لازم برای بردن هر هزار هکتار زیر سطح شبکه پایاب، ۴۰ میلیون تومان است، که این مبلغ در نتیجه همکاری مردم و جهاد کشاورزی برای هزار هکتار از اراضی تحت پایاب سد آیدوغموش صورت گرفت.

غفارزاده افزود: در صورت تداوم همکاری مردم، ساماندهی تمام پایاب‌های استان تا چند سال دیگر صورت خواهد گرفت.

وی در بخش بعدی سخنانش در خصوص پروژه‌های مرزی استان توضیح داد: دو هزار هکتار از اراضی تحت پایاب سد خدآفرین امسال برای اولین بار زیر سطح کشت رفته و همچنین کشت در ۳ هزار و ۳۰۰ هکتار نیز از برنامه های توسعه بهره برداری از منطقه جلفا است.

نماینده وزارت نیرو در استان در پایان در خصوص سد ۳۱۵ میلیون مترمکعبی شهید مدنی که در چند کیلومتری تبریز قرار دارد، عنوان کرد: این سد، که هدف اصلی تاسیس آن رهاسازی آب به دریاچه ارومیه بود، از طرح‌هایی بود که طبق مصوبه سال ۱۳۹۳ که تمام پروژه‌های اجرایی را متوقف می‌نمود، به کار خود ادامه داد.

وی افزود: در حال حاضر هیچ اعتباری برای تداوم اجرا و تملک اراضی ارائه داده نشده است و تنها راه تامین اعتبار به میان کشیدن پای سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری روی پروژه‌های ورزشی است.

کد خبر 4657604

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت نیرو آب منطقه ای آذربایجان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۷۶۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملاقات مردمی استاندار آذربایجان شرقی

در این دیدار چهره به چهره، مالک رحمتی به مشکلات ۲۵ نفر از مردم استان رسیدگی و دستورات لازم را صادر کرد.

تامین سرمایه در گردش، تخصیص ارز، بدهی بانکی، مشکلات مالی و اختلاف با شهرداری مهمترین مسائل مطرح شده ملاقات کنندگان با استاندار آذربایجان شرقی بود.

امسال ۱۴۵ نفر در دیدار‌های مردمی با استاندار مشکلات و درخواست‌های خود را مطرح کرده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب
  • ملاقات مردمی استاندار آذربایجان شرقی
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • برای مبارزه با این بیماری خیار تلخ بخورید
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به دانشگاه است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به نهاد دانشگاه و دانشگاهیان است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • رتبه دهم آذربایجان شرقی در تبدیل مجوز‌های کاغذی
  • پیش‌بینی بارش رگبار پراکنده باران در آذربایجان‌ شرقی