Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-08@23:24:18 GMT

پیشهاد یک کارشناس برای کاهش مشکلات مادر شهرها

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۷۶۳۸۱

پیشهاد یک کارشناس برای کاهش مشکلات مادر شهرها

یک کارشناس طراحی شهری گفت: سرزندگی، رونق و پویایی اقتصادی در شهرهای جدید وجود ندارد، اما می‌توان با احیای مراکز تجاری و داد و ستد همچنین در نظر داشتن مکان‌هایی برای برگزاری رویدادهای شهری موجب جذب و ماندگاری بیشتر جمعیت در شهرهای جدید شد و مشکلات مادر شهرها را کاهش داد.

پیمان طوطیان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ایران تجربه خوبی در زمینه شهرها و شهرک‌های جدید نداشته است، زیرا هدف اصلی پیدایش این شهرک‌ها محقق نشده و آنها صرفا تبدیل به خوابگاه‌هایی شده‌اند که هر روز حجمی از جمعیت را به طرف مادر شهر روانه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همزمان با تهیه طرح جامع منطقه‌ اصفهان، شهرهایی در پیرامون مادر شهر اصفهان به منظور جذب جمعیت ایجاد شد، اما در این فرآیند راه حلی برای رفع بعضی مسائل شهرهای جدید از جمله اشتغال و حرکت آونگی ساکنان به سمت آن، در نظر گرفته نشد.

این کارشناس طراحی شهری تصریح کرد: فرآیند برنامه‌ریزی برای ایجاد این شهرک‌ها در زمان خود مطلوب به نظر می‌رسید، اما تغییر شرایط، نبود توجه کافی به طرح‌های کلان و منطقه‌ای همچنین فراهم نشدن خدمات و زیرساخت‌های مجزا، کارکرد و هدف اصلی از ایجاد این شهرها را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

طوطیان با اشاره به شهرهای پیرامونی کلانشهر تهران، خاطرنشان کرد: جمعیت شهر تهران شب هنگام ۱۳ میلیون نفر و در طول روز ۲۴ تا ۲۵ میلیون نفر است، این نشان از آن دارد که جمعیت در طول روز برای دریافت خدماتی از جمله اشتغال از شهرهای اطراف به کلانشهر تهران سرازیر می‌شود بنابراین نه تنها هدف اصلی از ایجاد این شهرک‌ها محقق نشده بلکه حرکت روزانه مردم به سمت تهران مشکلات بلند مدت و کوتاه مدتی را برای این کلانشهر ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه امکان احیای مجدد شهرهای جدید وجود دارد، تاکید کرد: توجه به اشتغال و درآمدزایی همچنین ایجاد حس تعلق در ساکنان نسبت به محیط سکونت خود گامی موثر برای احیای مجدد شهرها و شهرک‌های جدید است، این شهرها باید از حالت خوابگاهی فاصله بگیرد تا روح رونق و سرزندگی مجدد در آن دمیده شود.

این کارشناس طراحی شهری خاطر نشان کرد: شهرهای جدید به لحاظ آلودگی، ترافیک و سطح خدمات ارائه شده وضعیت بهتری نسبت به شهرهای مادر دارد، اما افرادی که در شهرک‌ها ساکن هستند تعلق خاطر کم‌تری نسبت به محیط دارند به همین دلیل چندان به شهر محل سکونت خود رسیدگی نمی‌کنند.

طوطیان گفت: سرزندگی، رونق و پویایی اقتصادی در شهرهای جدید وجود ندارد، اما می‌توان با احیای مراکز تجاری و داد و ستد همچنین در نظر داشتن مکان‌هایی برای برگزاری رویدادهای شهری موجب جذب و ماندگاری بیشتر جمعیت در شهرهای جدید شد و مشکلات مادر شهرها را کاهش داد.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آلودگی هوا اشتغال اشتغالزایی اصفهان ترافيک تهران جمعیت خدمات خدمات شهروندان شهر شهر اصفهان شهر جدید بهارستان طرح جامع شهری کلانشهر کلانشهر اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۷۶۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد شهرک مسکونی نخبگان در کلاس جهانی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، مهدی صفاری نیا در آیین افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری (اینوتکس ۲۰۲۴) در پارک فناوری پردیس گفت: در سطح بندی اکوسیستم های نوآوری و استارتاپی در سطح جهان، شش شاخص اصلی مد نظر است. وضعیت استعدادها و نیروی انسانی مناطق که دانشگاه ها و مراکز آموزشی را شامل می‌شود یکی از این شاخص‌ها، دانش فنی و دسترسی به دانش فنی دومین شاخص، میزان دسترسی به بازار شاخص سوم و چگونگی تامین مالی چهارمین شاخص است.

وی ادامه داد: عملکرد و ارزش اقتصادی زیست بوم شاخص پنجم است که نشان از سطح و جایگاه زیست بوم دارد.

صفاری نیا با اشاره به اینکه شبکه ارتباطی فعال زیست بوم، ششمین شاخص است، افزود: در جهان یکی از شاخص های سطح بندی اکوسیستم نوآوری، میزان دسترسی اکوسیستم به منابع و امکاناتی است که در نظر دارند، شبکه استارتاپی وهم افزایی که وجود دارد و ملاقات ها با سرمایه گذاران و فناوران است، هرچقدر شاخص‌ها و دسترسی پذیری به منابع امکانات بیشتر باشد، زیست بوم می‌تواند قوی‌تر عمل کند.

وی ادامه داد: برگزاری رویدادها به کشورها این امکان را می دهد که شبکه سازی را فراهم کنند، نمایشگاه اینوتکس دسترسی پذیری را برای بازیگران اکوسیستم نوآوری کشور فراهم می کند.

رئیس پارک فناوری پردیس گفت: اینوتکس باعث دسترسی به سرمایه گذاران داخلی و خارجی می شود. در پارک فناوری پردیس برگزاری رویدادهای بین المللی از قبیل جایزه مصطفی و المپیک فناوری که از رویدادهای بین المللی جدید پارک است دسترسی پذیری کشور را به منابع داخلی و خارجی فراهم می کند.

وی گفت: با هدف گذاری که در پارک کردیم امسال شهرک مسکونی نخبگان پردیس را در منطقه نوآوری پردیس با کلاس جهانی ایجاد خواهیم کرد.

صفاری نیا در پایان خاطرنشان کرد: «امسال فضای نمایشگاه اینوتکس تا دو و نیم برابر افزایش یافته است.

کد خبر 6100268

دیگر خبرها

  • میز خدمت جهادی در شهرک امام زاده ابراهیم (ع) شفت برپا شد
  • ‌تلاش برای راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی جدید در مناطق تقاضا محور استان فارس
  • ایجاد شهرک مسکونی نخبگان در کلاس جهانی
  • احتمال ایجاد سیلاب‌های محلی در مازندران
  • لازمه مدیریت کارآمد شهرها ایجاد شهرهای هوشمند است
  • بازسازی امامزاده ابراهیم(ع) نیازمند استفاده از تمام ظرفیت ها است
  • جهان در سراشیبی سقوط نرخ تولد
  • پشت پرده خرید زمین در شهرک‌های صنعتی؛ به نیت احتکار زمین می‌خرند!
  • بررسی علل سیاه شدگی میوه پسته باغات مزرعه کلانتر
  • علل سیاه شدگی میوه پسته باغات مزرعه کلانتر