Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-06@16:30:50 GMT

آشنایی با ناکس

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۷۶۴۷۰

آشنایی با ناکس

این گازها در تشکیل مه‌دود و باران اسیدی دخیل هستند و بر میزان آلاینده اوزون در تروپوسفر (پایین‌ترین لایه جو) اثر می‌گذارند.

گازهای ناکس در نیتجه واکنش میان نیتروژن و اکسیژن در هنگام احتراق سوخت‌های هیدروکربنی در هوا به خصوص در حرارت‌های بالا مانند احتراق در موتورهای ماشین‌ها در نواحی با ترافیک بالایی وسائل نقلیه موتوری تشکیل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گازهای ناکس همچنین به طور طبیعی در نتیجه صاعقه تولید می‌شوند.

گازهای ناکس در ترکیب با آمونیاک، رطوبت و سایر ترکیبات بخارات اسیدی نیتریک و ذرات ریز مربوط به آن را تشکیل می‌دهند. ذرات ریز حاصل می‌توانند تا اعماق بافت حساس ریه نفوذ کنند و به آن آسیب برسانند و در موارد شدید باعث مرگ زودرس شوند. استنشاق این ذرات باعث بدتر شدن بیماری تنفسی مانند آمفیزم و برونشیت می‌شود و بیماری قلبی را تشدید می‌کند.

گازهای ناکس در واکنش با ترکیبات آلی فرار و در حضور نور خورشید اوزون تولید می‌کنند. اوزن می‌تواند باعث اثرات زیانباری مانند آسیب به بافت ریه و کاهش کارکرد ریه به خصوص در افراد آسیب‌پذیر مانند کودکان، سالمندان و افراد دچار آسم شود.

گازهای ناکس همچنین با مواد آلی رایج و حتی خود اوزون ترکیب می‌شوند و مجموعه‌ای وسیع از ترکیبات سمی از جمله نیتروآرن‌ها، نیتروزامین‌ها و نیز رادیکال‌های نیترات ایجاد می‌کنند که می‌توانند باعث جهش ‌در DNA شوند.

کد خبر 446442

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مجله محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۷۶۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای کلانشهر اصفهان سالم است

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان، بولوار کاوه و دانشگاه صنعتی با عدد ۵۹، خیابان احمدآباد ۸۶، میدان انقلاب ۷۸، پارک زمزم ۷۲، رهنان ۶۵، خیابان زینبیه ۷۰، کردآباد و سپاهان‌شهر ۵۷، خیابان‌های فیض و فرشادی ۵۴ و ولدان ۶۸ AQI در وضعیت قابل قبول است.

شاخص هوای اصفهان همچنین در ایستگاه خیابان میرزا طاهر با عدد ۳۷ AQI وضعیت پاک را نشان می‌دهد.

امروز شاخص هوا در خمینی‌شهر با میانگین ۳۴ در وضعیت پاک، در شاهین‌شهر ۷۴، مبارکه ۶۲، کاشان ۵۷، قهجاورستان ۵۶ و نجف آباد ۷۰ AQI در وضعیت قابل قبول و در زرین شهر با میانگین ۱۰۴ ناسالم برای گروه‌های حساس و در سجزی با میانگین ۱۵۴ ناسالم برای عموم شهروندان ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای منطقه صنعتی دولت آباد قطع است.


شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.


این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO)، اُزن (O ۳)، دی اکسید نیتروژن (NO ۲)، دی اکسید گوگرد (SO ۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM ۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.


شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحد‌های مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • هفتمین تور نظارتی قوه قضاییه با حضور اصحاب رسانه در استان هرمزگان/ طراحی سامانه‌های الکترونیک قضایی در حوزه های اعسار، انحصار وراثت و.../ ابتکار جالب توجه در خصوص پرداخت دیه تصادفات بدون تشکیل پرونده قضایی/ تشریح آسیب‌های قاچاق سوخت در استان هرمزگان
  • ساخت نوع جدیدی از مواد متخلخل که می‌توانند گازهای گلخانه‌ای را ذخیره کنند
  • فلر یا شرارهٔ منحرف کننده در هواپیماهای جنگنده چیست؟
  • هزینه‌کرد ۵.۵ میلیارد یورویی دولت سیزدهم برای بهبود وضع هوا و کاهش سوختن گازهای مشعل
  • مفاهیم: فلر یا شرارهٔ منحرف کننده در هواپیماهای جنگنده چیست؟
  • درمان بیماری‌های کلیوی با سم این حشره خطرناک
  • هوای کلانشهر اصفهان سالم است
  • درمان بیماری کلیوی با سَم صدپایان!
  • هوای کلانشهر اصفهان پاک است
  • هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور پاک است