Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@06:25:32 GMT

آرزوی دیداری که محقق نشد/ ورود به عرصه تخصصی قرائت پس از کنکور

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۷۶۸۳۰

آرزوی دیداری که محقق نشد/ ورود به عرصه تخصصی قرائت پس از کنکور

‍‍‍‍‍‍

به گزارش ایکنا؛ همزمان با ولادت حضرت معصومه(س) و نامگذاری این روز به نام «دختر»، در نظر گرفتیم تا با نام‌آورترین دانش‌آموز دختر قرآنی که در عرصه حفظ دارای درخشش است، گفت‌وگویی اجمالی داشته باشیم. زینب امین‌پور، حافظ قرآن کریم، حائز رتبه نخست در ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جهان اسلام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی متولد سال 1380 و تحصیل در پایه یازدهم رشته ریاضی متوسطه دور دوم مدرسه فرزانگان امین شهرستان آران‌ و بیدگل را به پایان رسانده است.
وی درباره علت ورودش به عرصه قرآنی، گفت: در مقطع پیش‌دبستانی که در مکتب‌القرآن ثبت‌نام شده بودم، حفظ برخی از سوره‌های جزء سی‌ام قرآن را با خردسالان کار می‌کردند و به دلیل علاقه‌ای که داشتم خواندن قرآن، روخوانی و روان‌خوانی را در مهد قرآن و پیش‌دبستانی‌ام مسلط شدم و سپس شروع به حفظ سوره‌ها کردم. مربی مهد چون علاقه‌ام به حفظ آیات قرآن را دید،از مادرم خواست تا به کلاس‌های حفظ جدا از پیش‌دبستانی بروم.
امین‌پور ادامه داد: هنگامی که وارد مقطع اول ابتدایی شدم، یعنی از هفت سالگی با حضور در کلاس‌های مجمع قاریان وحافظان هلال به حفظ قرآن پرداختم تا اینکه پس از پنج سال، در سن 12 سالگی توانستم حافظ کل آیات کلام وحی شوم.
این حافظ جوان کشورمان که طبق برنامه آموزشی کلاس‌های حفظ مجمع قاریان و حافظان هلال با استماع تلاوت‌های استاد منشاوی، آیات را حفظ می‌کرد، گفت: ابتدا آیات را چندین بار با نوار گوش می‌دادم تا هم فصاحتم بهتر شود و نکات تجویدی را فراگیرم و هم با آیات آشنایی بیشتر پیدا کنم، هنگامی که تسلط 50 درصدی بر روی آیات بدست ‌می‌آوردم، تلاوت را قطع می‌کردم، خودم از ابتدای بخشی که مربوط به محفوظات روزم بود، چندبار از رو و سپس از حفظ می‌خواندم و به مادرم تحویل می‌دادم.
امین‌پور از ابتدا به دلیل اینکه از حفظ آیات قرآن خسته نشود و برایش زیاد سخت نباشد، پنج خط از هر صفحه را حفظ می‌کرد و هرچه که جلوتر رفت به میزان حفظ جدیدش افزوده شود و نیمه صفحه یعنی هفته‌ای چهار صفحه حفظ می‌کرده است.
وی درباره میزان تسلطش بر مفاهیم قرآن، اظهار کرد: اولیل حفظم به مفاهیم و ترجمه آیات زیاد توجه نمی‌کردم اما هنگامی که 10 جزء حفظ کردم، به پیشنهاد مربی‌ام در کنار آن مفاهیم قرآن را فراگرفتم.
زینب امین‌پور همزمان با حفظ آیات قرآن که از محضر زینب احمدآبادی بهره‌گرفته است، نزد لیلا هارونی، مربی صوت و لحن ، بیابانی، مربی تجوید و محبوبه سعیدی به عنوان مربی دوره تثبیت این دانش‌آموزان بود اما برای حضور در مسابقات از محضر راضیه جمالی، مدرس و داور مسابقات قرآنی کشورمان در تهران بهره گرفته است.
انس با قرآن در خانواده‌ام همیشگی بود
وی عضو خانواده پنج نفره است که دارای دو برادر کوچتر از خودش است، بیان کرد: حافظ قرآن پیش از من در خانواده‌ام نبود اما در حال حاضر برادر کوچکترم که کلاس هفتم است، حفظ آیات قرآن را آغاز کرده است اما باید بگویم انس با قرآن در خانواده‌ام همیشه بوده و هست یعنی پدر و مادرم روزانه با قرآن مأنوس هستند به گونه‌ای که صدای قرآن در خانه زیاد شنیده می‌شود، بطوری که یکی از ‌علاقه‌مندی‌ها در خانه ما تماشای شبکه قرآن و معارف سیما است.
امین‌پور در پاسخ به این سؤال که آیا هدفش از حفظ قرآن، شرکت در مسابقات بوده است، اضافه کرد: خاطرم هست حتی در مسابقات هنگامی که حافظ یک جزء بودم، جزء سی‌ام قرآن شرکت کردم. اما باید بگویم بیشترین دلیلم برای حفظ قران، انس با قرآن برای اینکه زمینه‌ای برای عمل به آموزه‌های قرآنی شود.
وی درباره احساسش از زمانی که نخستین بار در جایگاه قرار گرفت، اظهار کرد: برای نخستین بار هنگامی که در مسابقات یک جزء شرکت کرده بود، خیلی استرس نداشته‌ام اما از آنجا که با فضای مسابقات آشنا نبودم، تا حدودی مضطرب بودم اما در دیگر مسابقات این موضوع کم و کم‌تر شد. اما حضورم در مسابقات زمینه این شد تا متوجه شوم، حفظ تنها بدون علم به تجوید و صوت و لحن، فایده ندارد و ضعف کارم را متوجه شوم و حافظ قرآن باید تلاوتی را که انجام می‌دهد، همراه با زیبایی و فصاحت باشد، لذا باید صوت و لحن را بداند، بنابراین در کنار حفظم سایر دوره‌ها را گذراندم.
امین‌پور در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ای برای حضور در دوره یکساله حفظ قرآن نداشته است؟ گفت: نه چون مادرم با مشاوره‌هایی که گرفته بودند دنبال دوره‌های بلند مدت بودند تا به درسم لطمه وارد نشود فلذا از ابتدا در دوره‌‌ای شرکت کردم تا اندک اندک محفوظاتم را زیاد کنم و حفظم به صورت تدریجی باشد.
وی درباره میزان برنامه روزانه قرآنی‌اش، ادامه داد: امسال چون باید کنکور بدهم و دیپلم بگیرم برنامه روزانه قرآنی‌ام کم شده است، در حال حاضر حدود یک ساعت محفوظاتم را مرور و تثبیت می‌کنم و دو روز در هفته نیز به امر تدریس در مؤسسه مهد قرآن کریم و ولایت آران و بیدگل مشغول هستم.
حافظ 18 ساله‌ای که معلم قرآنست
این دانش‌آموز درباره شاگردان و روش تدریسش اضافه کرد: شاگردانم در گروه سنی 20 تا 30 سال هستند. مفاهیم و نکات تفسیر محفوظات جدید را همراه با تکرار آیات بیان می‌کنم تا آیات بهتر و زودتر در ذهن آنها جای گیرد و از سوی دیگر سعی می‌کنم تا کلاسم خشک نباشد و نکات تجویدی و صوت و لحن را برای قرآن‌آموزان بیان کنم.
وی که برکات زیاد و تأثیر مثبتی از مؤانست با قرآن در طول زندگی احساس کرده است و ادامه داد: در ظاهر شاید به دلیل زمانی که باید برای مرور محفوظاتمان بگذاریم، برای درسمان با کمبود زمان روبرو شویم اما اینگونه نبوده است بلکه به وقتم برکت می‌دهد، بطوری که تأثیرات مثبت بر روی درسم را مدیون قرآن هستم.
امین‌پور درباره میزان تشویق دیگر همکلاسان و هم سن و سالان به امر قرآن، اضافه کرد: به جای اینکه بیشتر حرف بزنیم و از قرآن بگوییم، سعی می‌کنم با رفتار و عملکردم پیش دیگر دوستانم، زمینه جذب و جلب به قرآن را فراهم کنم. معتقدم این اثرش بیشتر از توصیه کردن و نصحیت کردن است، چنانکه موجب شدم تعدادی از دوستانم در مقطع متوسطه اول را به کلاس‌های حفظ راهنمایی کنم.
این حافظ دانش‌آموز دارای رتبه‌هایی چون رتبه نخست در سی و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در رشته حفظ 20 جزء، رتبه نخست در رشته حفظ 20 جزء و رتبه سوم رشته حفظ کل در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در سال 95-96 و طی چندین نوبت حضور در مرحله کشوری مسابقات قرآن دانش‌آموزی در رشته حفظ کل، رتبه چهارم، رتبه دوم و رتبه نخست را در این رشته کسب کردم.
دارنده رتبه نخست ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جهان اسلام آیه‌ 26 سوره مبارکه آل‌عمران را بیشتر اوقات به دلیل مفهوم قشنگی که دارد با خود زمزمه می‌کند تا بارها این تلنگر را به خود بزند که باریتعالی بر اینکه به هر بنده‌ای که بخواهد عزت و ذلت می‌دهد « قُلِ اللّهُمَّ ملِكَ المُلكِ تُؤتي المُلكَ مَن تَشاءُ وتَنزِعُ المُلكَ مِمَّن تَشاءُ وتُعِزُّ مَن تَشاءُ وتُذِلُّ مَن تَشاءُ بِيَدِكَ الخَيرُ اِنَّكَ عَلي كُلِّ شى ءٍ قَدیر».
تحصیل در رشته موردعلاقه در کنار ورود تخصصی به عرصه قرائت
وی آینده قرآنی‌اش را در کنار تحصیل دانشگاهی در رشته مورد علاقه‌اش، ورود تخصصی به عرصه قرائت می‌داند تا با کسب فیض در محضر اساتید بتواند از آنها اما پس از فراغت از کنکور بهره‌مند شود. با وجود اینکه زینب دارای مدرک معادل حفظ قرآن کریم است.
امین‌پور یکی از آرزوهایش را دیدار شخصی با مقام معظم رهبری می‌داند و گفت: فکر می‌کردم پس از کسب رتبه بین‌المللی ما متسابقان و داوران را حداقل در کنار دیدار عمومی جامعه قرآنی به دیدار شخصی نیز می‌برند اما متأسفانه این فراهم نشد به ویژه برای ما که در شهرستان زندگی می‌کنیم بهتر بود این شرایط فراهم می‌شد. حتی دیدم یکی از داوران خارجی مسابقات قرآن نیز بارها و بارها پیگیر دیدار جداگانه با مقام معظم رهبری بود که این شرایط فراهم نبود. این فرصتی بود که به راحتی بدست نیامد بلکه پس از سال‌ها تمرین و ممارست به مرحله کشوری و سپس بین‌المللی راه پیدا کردیم و چه بهتر بود که این کاش زمینه این دیدار جداگانه فراهم می‌شد.
این دانش آموز دور دوم متوسطه به هم سن و سالانش پیشنهاد کرد: برای هم سن و سالانم که حتی شرایط حضور در دوره‌های حفظ قرآن را ندارند حداقل بخشی از روزشان را با قرآن همراه کنند یعنی در اصل با قرآن دوست باشند و مؤانست داشته باشند چراکه قرآن بیشتر از هر فرد دیگری این حق دوستی را در حق ما ادا می‌کند و بسیار دوست خوبی خواهد بود. همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند اگر انس با قرآن پیدا کنید، زمینه تدبر در قرآن و سپس عامل به قرآن فراهم خواهد شد.
وی ادامه داد: امیدوارم روزی بیاید تا همه ما که اسم قرآنی را همراه داریم بتوانیم آیه‌های قرآن را در زندگی خود پیدا کنیم و به دیگران نشان دهیم و شرمنده صاحب قرآن نباشیم.
زینب در پایان موفقیت خود را در این زمینه مرهون توفیق الهی و زحمات پدر و مادرش می‌داند که او را در این راه راهنمایی کردند و اذعان کرد: قطعا اگر آنها نبودند، نمی‌توانستم این راه را ادامه دهم. سختی این راه زیاد است اما اینکه مادام افرادی باشند تا تورا تشویق کنند به ادامه این راه و بهترین مشوقت باشند مهم است.
فیلم تجلیل از رتبه‌ها اول تا سوم ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان را در ذیل ببیند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

رتبه اول: «زینب امین‌پور» از ایران

رتبه دوم: «فیضاء نرگس» از ترکیه

رتبه سوم: «ریم اشبول» از اردن


انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی روز دختر دانش آموز دختر مسابقات بین المللی قرآن دانش آموزی عمل به قرآن مقام معظم رهبری قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۷۶۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام حوزه‌های آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، مرحله اول آزمون نوزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم، روز جمعه ۱۴ اردیبهشت‌ماه به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

بر همین اساس دبیرخانه طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم آدرس حوزه‌های برگزاری آزمون را در این مرحله اعلام کرد که بر اساس آن این آزمون در ۸۵ حوزه در ۳۱ استان کشور برگزار خواهد شد.

داوطلبان حضور در این آزمون می‌توانند کارت ورود به جلسه را از طریق سایت https://bpms.telavat.ir دریافت کنند. برای ورود به صفحه مربوط به مشاهده و دریافت کارت باید شماره ملی داوطلب وارد شود. 

فهرست حوزه‌های مرحله اول نوزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعلام حوزه‌های آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن
  • برپایی کارگاه آموزشی تخصصی قرآن کریم در بابل
  • ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود
  • پایان غمگین قصه امین اسماعیل‌نژاد در ایتالیا
  • نحوه دریافت کارت ورود به جلسه آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن
  • قرائت قرآن و حمایت از فلسطین در برنامه تلویزیونی تونس+فیلم
  • جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان ‌محقق می‌شود
  • «مقرأة الحرمین» خدمتی برای تصحیح قرائت، یادگیری تجوید
  • «مقرأة الحرمین»؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • برگزاری مجدد کنکور در منطقه سیل زده