Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، مسئله اعتبار خبر واحد در عقاید از دیرباز مورد نزاع میان دانشمندان اصول فقه بوده است. سالیان اخیر این موضوع در حوزه های فلسفه دین و معرفت شناسی دینی نیز بررسی شده است. در نگرش مشهور، خبر واحد فقط در مسائل فقهی معتبر و در دیگر ساحتها از جمله عقاید، تاریخ، تفسیر و … نامعتبر است.

کتاب اعتبار خبر واحد در اعتقادات و علوم انسانی ضمن تحلیل تاریخی مسئله در دانش اصول و معرفت شناسی دینی، این موضوع را با رویکردی جدید واکاوی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر بررسی دیدگاه مخالفان و موافقان، تأثیر مصداقی و عینی این بحث در علوم انسانی نیز در انتهای کتاب نشان داده شده است.

مسئله «حجیت خبر واحد در اعتقادات دینی» یکی از چالشی ترین مباحث در فلسفه دین و معرفت شناسی دینی است. برخی معتقدند تحصیل یقین در عقاید دینی ضروری است و خبر واحد از مصادیق «ظن» محسوب می شود، لذا خبر واحد شایستگی استفاده در عقاید دینی را ندارد، نویسنده اثر معتقد است این نظر ناصواب است.

مقدمات اصلی این بحث عبارتند از:

۱- معناشناسی علم و ظن در قرآن، روایات و علم اصول. بیشتر صاحب نظران علم اصول در تفسیر آیات ناهی از پیروی از ظن و ضرورت تبعیت از علم، این دو اصطلاح قرآنی را با معنای اصولی آن (ظن به معنای اعتقاد راجح) منطبق دانسته اند. یعنی معقتد شده اند ظنی که قرآن نهی کرده همان ظنی است که در اصطلاح رایج است «اعتقاد راجح» اعتقادی که به جزم نرسیده است. در حالی که شواهد ارائه شده نشان خواهد داد که این دو اصطلاح با هم یکسان نبوده و نباید علم و ظن در قرآن را با علم و ظن در اصول یکسان دانست.ظن در اصطلاح قرآن را باید با معنای لغوی آن عصر و فهم مخاطبان آن زمان معنا کرد و نه اصطلاحات فلسفی و منطقی.

ظن در لغت و عرف آن زمان به معنای اعتقاد بی پایه و اساس بوده است. بنابراین استناد به خبر واحد و ظهور که مبنای عقلایی دارد مصداقی از ظن نکوهش شده در قرآن نیست. به همین دلیل است که مخاطبان قرآن که در روز صدها بار با خبر واحد و ظهورات سر و کار دارند با نزول آیات ناهی از ظن، خود را در معرض نکوهش ندیدند و از پیامبر (ص) درباره رفتار خود سؤال نکردند.

۲- پیش فرض بسیاری از مخالفان اعتبار خبر واحد در اعتقادات آن است که یقین تنها معرفت مطلوب در حوزه عقاید دینی است، در حالی که دیدگاه ها در این حوزه متفاوت بوده و معرفت لازم در اعتقاد وسعتی از ظن تا اطمینان، جزم و یقین منطقی دارد. در این بحث با بررسی دیدگاه های مختلف و شواهد و ادله آنها کفایت اطمینان و جزم در اعتقادات تبیین می شود.

۳- خبر واحد در دیدگاه مشهور دانشمندان علم اصول امری ظنی و محتاج جعل حجیت است، اما علامه طباطبایی در دیدگاه نوینی معتقد است خبر واحد در طول قطع نیست بلکه در عرض آن است و نیاز به جعل حجیت ندارد. این دیدگاه می تواند مبنای جدیدی در مواجهه با اخبار اعتقادی تأسیس کند.

۴- اعتقادات را از دو منظر می توان بررسی کرد: در رویکرد نخست اعتقادات به عنوان یکی از افعال اختیاری انسان مدنظر است.یعنی عقاید بخشی از دین و اموری حقیقی هستند که هرکس شرعاَ موظف به ایمان بدانها است. اما در رویکرد دوم حیث واقع نمایی گزاره های اعتقادی مورد توجه است. در رویکرد نخست فرض برآن است که اعتقاد به برخی امور مانند توحید، نبوت، معاد، رجعت و… یکی از واجبات شرعی است، اما در رویکرد دوم فارغ از واجب یا حرام بودن عقیده ای در صدد فهم واقع نمایی گزاره های اعتقادی هستیم. به عنوان نمونه دغدغه اصلی پژوهشگری که قصد دارد نظر اسلام درباره وحی و چیستی آن یا میزان عصمت پیامبران، چگونگی علم خدا به موجودات، نحوه رجعت انبیاء و…را بداند کشف واقع است و نه انجام تکلیف شرعی.

هر یک از این دو رویکرد آثار و نتایج خاصی به دنبال دارد که عدم توجه به تفاوت این دو نگاه موجب شده است تا احکام آنها با یکدیگر خلط شود.

کد خبر 4657027

منبع: مهر

کلیدواژه: عبدالله محمدی علوم انسانی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۷۷۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «برای قلب‌های شکسته» نوشته مریم هاشمی به تازگی توسط نشر نزدیکتر منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب به گفته نویسنده‌اش شامل یک روایت بلند درباره عشق است.

این کتاب درباره انسان‌هایی است که در تلاطم روزمرگی‌ها زمانی را نیز به عاشقی اختصاص می‌دهند و در میان تمامی آشوب‌ها و سختی‌های اجتماعی، شعله عشق و محبت را در دل خاموش نمی‌کنند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«وقتی دلت می‌شکند همه این کلمات گم می‌شوند و تا بیایی دوباره پیدایشان کنی بخش زیادی از عمر گذشته و این در حالی است که ما فقط یک بار زندگی می‌کنیم و فقط یک بار صد درصد با شور و اشتیاق عاشق می‌شویم و اعتماد می‌کنیم و وای به حال آن‌هایی که این صددرصد ها را کم و کمتر می‌کنند… از آدم‌های صادق خوشم می‌آید، از آنهایی که تکلیفشان با خودشان و دیگران معلوم است، اصلاً آدم‌هایی که رک هستند و مثلاً وقتی تو را می‌بینند و از تو خوش‌شان نمی‌آید محکم حرف‌شان را پرت می‌کنند توی صورتت، اما حداقل با دروغ مثل یک خنجر ذره ذره درون تو فرو نمیبرندش تا کم کم زجر بکشی و از بین بروی… آنها حداقل کمتر وقت زندگی‌ات را می‌گیرند!»

این کتاب با ۶۴ صفحه و شمارگان ۳۰۰ نسخه عرضه شده است.

کد خبر 6089786 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • وزیر فرهنگ: دکتر مجتهدی غرب را کاملاً می‌شناخت، اما غرب زده نبود
  • عفاف و حجاب ریشه در فطرت زن دارد/ دلایل عقلی ضرورت حجاب را تائید می کند
  • دیدگاه اساتید دانشگاه تهران درباره تحول در علوم انسانی
  • استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • طرح تحول علوم انسانی در دانشگاه خوارزمی اجرا می‌شود
  • کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • به همت پژوهش سرای برهان کتاب «عشق برتر» منتشر شد
  • ویژه‌برنامه استاد مجتهدی با عنوان «یک‌عمر معلم» برگزار می‌شود