Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@14:08:22 GMT

شگفت انگیزترین غار جهان میزبان خبرنگاران

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۷۷۳۳۲

شگفت انگیزترین غار جهان میزبان خبرنگاران

غار علیصدر زیباترین و شگفت انگیزترین غار آبی جهان است که همانند نگینی در بین جاذبه‌های توریستی ایران زمین می‌درخشد و گردشگران داخلی و خارجی، محققان و غارشناسان دنیا را مجذوب زیبایی منحصر به فرد خود کرده است.

پنجم مهرماه ۱۳۴۲ شمسی گروه ۱۴ نفره از اعضای هیأت کوهنوردی همدان، پس از پی بردن به وجود چنین غاری با وسایل ابتدایی، مانند فانوس و تیوپ لاستیکی، مسافتی از غار را طی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال ۱۳۴۶ با انتشار خبر کشف این غار شگفت انگیز و بی انتها در سطح رسانه‌های ملی، محققان، کوهنوردان و علاقه مندان به آثار طبیعی به این غار سرازیر شدند و در سال ۱۳۵۲ کوه نوردان همدان دهانه و ورودی غار را به قطر ۵۰ سانتی متر تعریض کردند و از سال ۱۳۵۴ استفاده عمومی از غار علیصدر آغاز شد.

غار شگفت انگیز علیصدر تنها غار تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است که در ارتفاعات 'ساری قیه' در حوالی روستای علیصدر شهرستان کبودراهنگ (استان همدان) واقع شده و یکی از آثار دیدنی جهانگردی استان همدان است.

زمین شناسان قدمت سنگ‌های این غار را به دوره ژوراسیک از دوران دوم زمین شناسی (۱۹۰-۱۳۶ میلیون سال قبل) نسبت می‌دهند، ارتفاع این غار از سطح دریا ۲ هزار و ۱۰۰ متر است و در محوطه غار دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی وجود دارد و از مجموعه رشته آب‌ها، دریاچه بزرگی در درون غار به وجود آمده و از این رو نفوذ به عمق غار تنها با قایق میسر است.

سنگ‌ها و قندیل‌هایی زیبا و تماشایی این غار گاهی به شکل مجسمه‌هایی همانند پنجه عقاب، شیر دوسر و کبوتر در نظر بیننده تداعی می‌شوند که این شباهت‌ها موجب شده بخش‌هایی از این غار به این نام‌ها خوانده شوند.

غار زیبای علیصدر با برخورداری از مسیری شناخته شده با طول حدود ۲ هزار و ۷۰۰ متر از مهمترین و زیباترین آثار گردشگری استان همدان محسوب می‌شود که همه ساله و به ویژه در ایام نوروز و فصل تابستان گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سوی خود فرا می‌خواند.

سهولت بازدید و رفاه حال گردشگران هدف مهمی برای متولیان این غار است که موجب شده در طول سالیان گذشته و هم اکنون اقدامات بسیاری در درون این غار انجام دهند و علاوه بر افزایش طول مسیر آبی برای قایقرانی، مسیرهایی در خشکی برای بازدید گردشگران مهیا کنند تا مناظر جدید و بدیعی را در مقابل دیدگان مشتاق گردشگران قرار دهند.

وجود راهنمایان گردشگری به ۲ زبان فارسی و انگلیسی، افزایش ساعات کاری بازید از غار در چند سال گذشته، ایجاد بازارچه‌های فروش سوغات همدان، احداث مجتمع‌ها و واحدهای اقامتی و ساماندهی خانه مسافر روستایی از جمله اقدامات متولیان شرکت سیاحتی علیصدر برای رفاه حال گردشگران از این غار است.

قائم مقام شرکت سیاحتی علیصدر در جمع خبرنگاران گفت: اصحاب رسانه محور توسعه هستند و نقش مؤثری در توسعه صنعت توریسم در این استان دارند چراکه با قلم خود می‌توانند آثار تاریخی و گردشگری را برای مردم معرفی کنند.

سید احمد حسینی افزود: رسالت شما اهل قلم این است که گردشگری حرفه‌ای را توسعه دهید و در این حوزه به صورت حرفه‌ای قلم بزنید تا گردشگری را از حالت سنتی خارج و به سمت حرفه‌ای شدن پیش ببرید.

بیش از ۸۰ خبرنگار استان همدان از قسمت‌های مختلف این غار شگفت انگیر دیدن کردند.

۲۰۸۷/‏۲۰۹۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۷۷۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همدان میزبان جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی می شود

پانزدهمین جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی با هدف عرض ارادت شاعرانِ شعر کودک و نوجوان به ساحت مقدس امام رضا (ع) در همدان برگزار می‌شود.

این مراسم همراه با نکوداشت چهره برجسته شعر کودک و نوجوان رضوی استاد «جواد محقق» است، هم‎چنین در این مراسم کتاب «این لحظه‌ها را دوست دارم» اثر مریم زرنشان رونمایی می‌شود و مورد نقد و بررسی قرار می‏‎گیرد.

این جشنواره رضوی پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۵:۳۰ در مجتمع فرهنگی سینمایی شهید آوینی و به همت دبیرخانه پانزدهمین جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • خانه انصاری ارومیه میزبان گردشگران خواهد شد
  • نصب بیش از ٥٠ تابلوی دو زبانه راهنمای گردشگری در روستای پالنگان
  • رفع مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی
  • مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی رفع شد
  • حل مشکل تردد و ورود موقت وسایل نقلیه گردشگران خارجی به ایران
  • همدان میزبان جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی می شود
  • (تصاویر) شگفت‌انگیزترین اکتشافات در دل دریاها؛ از خوک باربی تا مارماهی کور ژلاتینی
  • دهیاران می‌توانند مدیریت مناطق گردشگری بام ایران را دریافت کنند
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد