Web Analytics Made Easy - Statcounter

فعالیت‌های تفریحی، ورزشی روز به روز در حال بیشتر شدن هستند و علاقه‌مندان به این فعالیت‌ها سعی می‌کنند از فرصت‌های جذاب تازه ایجاد شده در گردشگری مازندران برای لذت بردن بیشتر استفاده کنند. اما برخی از این لذت‌ها به بدترین شکل ممکن نیمه‌تمام می‌مانند و مصدومیت شدید و حتی مرگ افراد را رقم می‌زنند. در سال‌های اخیر علاوه بر حوادث جاده‌ای و غرق شدن در دریا و رودخانه که از حوادث مرتبط با صنعت گردشگری در مازندران محسوب می‌شوند، شاهد حوادثی هستیم که به علت گسترش آنها در صنعت گردشگری و فعالیت‌های تفریحی، ورزشی رخ می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دقیقا یک هفته پیش یعنی ۵ تیر، در آخرین نمونه این حوادث یک جوان ۲۸ ساله کرجی پس از سوار شدن روی فلای‌برد که از تجهیزات جدید تفریحی در دریاست و با اتصال به جت‌اسکی کار می‌کند، به دلیل سقوط در نقطه کم‌عمق دریا در سلمانشهر، جان باخت تا به عنوان نخستین قربانی فلای‌برد در مازندران ثبت شود. این نخستین حادثه ناشی از این قبیل فعالیت‌های تفریحی، ورزشی در مازندران نیست.

۲۹ خرداد، یک هفته قبل از حادثه سقوط فلای‌برد در سلمانشهر، یکی از ۲ سرنشین یک دستگاه جت‌اسکی پس از واژگونی این وسیله نقلیه دریایی در محدوده دریای کلارآباد به دلیل آشنا نبودن به فن شنا و نداشتن جلیقه نجات غرق شد و جان خود را از دست داد. به عبارت دیگر به فاصله یک هفته ۲ مرگ مربوط به همین تفریح‌های جدید در مازندران ثبت شد. حادثه دیگر ۴ روز قبل از مرگ جت‌اسکی‌سوار در کلارآباد رخ داد.

سقوط پاراگلایدرسوار ۳۲ ساله در دریا که در منطقه ساحلی کرفون بابلسر رخ داد، منجر به مرگ او شد. ۹ روز قبل از این حادثه هم در ساحل سلمانشهر یک دستگاه پاراگلایدر بلافاصله پس از جدا شدن از زمین، به علت برهم خوردن تعادل، میان جمعیت حاضر در ساحل سقوط کرد و باعث مصدومیت ۱۱ نفر شد. در واقع از ۱۶ خرداد تا امروز که ۱۲ تیر است، در کمتر از یک ماه ۴ حادثه به علت فعالیت‌های تفریحی، ورزشی در دریا رخ داد که ۳ حادثه منجر به مرگ شد و یکی دیگر هم ۱۱ مصدوم داشت.

سبقت از غریق‌ها

رئیس هیات نجات غریق مازندران در گفت‌وگو با همشهری روند رو به رشد حوادث و تصادف‌های دریایی را نگران‌کننده می‌داند و معتقد است؛ باید هر چه زودتر مسئولان برای ساماندهی این فعالیت‌های تفریحی، ورزشی در سراسر استان برنامه‌ریزی کنند.   «نقی کریمیان» با بیان این‌که خوشبختانه با تدابیر در نظر گرفته شده و تلاش منجیان غریق و حمایت مسئولان، تعداد غریق‌ها در استان طی چند سال اخیر کاهش چشمگیری یافته است، گفت: این روند کاهشی ادامه خواهد داشت.

با این حساب طی چند سال آینده با افزایش تعداد جت‌اسکی‌ها و علاقه‌مندان به استفاده از آنها، همچنین سایر تفریحات دریایی مانند فلای‌برد و شاتل دریایی و اسکی روی آب، در صورت نبود نظارت‌های لازم، تعداد تلفات انسانی بیشتر خواهد شد. در حالی که طی سال‌های اخیر مسئولان استان دائم بر ضرورت افزایش بهره‌مندی از دریا و ساحل و سایر فرصت‌های گردشگری مازندران تاکید کرده‌اند، این حوادث در حال آسیب وارد کردن به اعتبار گردشگری مازندران و البته گرفتن جان برخی مسافران و بومیان هستند؛ حوادثی که شاید به دلیل ورود نکردن نهادهای متولی به مدیریت و ساماندهی این فعالیت‌ها رخ می‌دهند.

جانمایی نامناسب برای پرواز پاراگلایدر، استفاده نکردن از جلیقه نجات توسط سرنشینان جت‌اسکی‌ها و مشخص نکردن حریم و مقررات جت‌اسکی‌سواری در دریا از عوامل اصلی تلفات ناشی از این تفریح‌های جدید در مازندران هستند. البته به این موارد باید رعایت نکردن مسائل فنی و ایمنی مربوط به پاراگلایدرها را نیز افزود.

تقویم حوادث

نگاهی به پیشینه رخ دادن حوادث ناشی از فعالیت‌های تفریحی، ورزشی در مازندران نشان می‌دهد که در چند سال اخیر به همان نسبت که استقبال از این فعالیت‌ها بیشتر شده، وقوع این حوادث نیز افزایش یافته است. در حالی که پارسال در مجموع ۴ حادثه شدید از این دست در مازندران ثبت شد، امسال در کمتر از یک ماه ۴ حادثه با ۳ کشته و ۱۱ مصدوم داشتیم.

۲۰ مهر پارسال سقوط پاراگلایدر در دریای فریدونکنار و البته نجات معجزه‌آسای زن ۳۰ ساله سرنشین این وسیله پروازی پس از سقوط از ارتفاع ۵۰۰ متری در دریا، برخورد شدید جت‌اسکی با اسکله یک هتل در محمودآباد و مصدومیت ۲ سرنشین آن در ۲۷ مرداد سال گذشته، تصادف ۲ جت‌اسکی در دریای رامسر و مصدوم شدن یک نفر در تاریخ ۱۳ مرداد و همچنین حادثه مشابه دیگر در تاریخ ۲۸ اردیبهشت که در منطقه هچیرود چالوس رخ داد و منجر به مرگ یک نفر و مصدومیت شدید یک سرنشین دیگر شد، ۴ حادثه سال گذشته هستند.

مرگ جوان ۲۵ ساله آملی در ساحل سرخرود به دلیل برهم خوردن تعادل پاراگلایدر هنگام پرواز و برخورد شدید به یک ساختمان و سقوط چترباز ۲۸ ساله در اطراف کلاردشت و جان باختن او نیز از حوادث مشابه سال ۱۳۹۶ در مازندران هستند. سال ۱۳۹۵ نیز ۴ حادثه از این دست در مازندران ثبت شد.

برخورد یک دستگاه جت‌اسکی با ۶ نفر که در دریا مشغول شنا بودند، سقوط پاراگلایدر در سایت پروازی مهدیرجه گلوگاه و برخورد شدید ۲ جت‌اسکی در منطقه نمک‌آبرود حوادث خاص گردشگری این سال در مازندران بودند که فقط آخری منجر به مرگ یک نفر شد. بهمن ۱۳۹۳ و مهر و مرداد ۱۳۹۲ نیز 
۳ سانحه سقوط هواپیمای تفریحی در مازندران ثبت شد که حادثه ۱۲ مهر در رامسر تلفات جانی نداشت، اما ۲ حادثه دیگر هر کدام ۲ کشته داشتند.

۱۱ کشته  در ۱۷  حادثه

همین آمارهای آرشیوی نشان می‌دهند که از سال ۱۳۹۲ تاکنون ۱۷ حادثه خاص در گردشگری مازندران رخ داده که ۱۱ کشته و بیش از ۲۰ مصدوم برجا گذاشته‌ است. البته ممکن است تعداد حوادثی از این دست طی این بازه زمانی بیشتر باشد و اطلاعاتی از آن به دست نیامده باشد، اما همین تعداد نیز هشداری برای مسئولان و فعالان گردشگری دریایی در مازندران است. به ویژه این‌که امسال فاصله زمانی بین این حوادث بسیار کک شده و در کمتر از یک ماه شاهد حوادثی از این قبیل هستیم.

کد خبر 446278

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۷۷۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگ جوان اصفهانی به دنبال سقوط در کانال آب

محمد شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به حادثه سقوط فرد در کانال آب در اصفهان اظهار کرد: این حادثه ساعت ۱۱ و ۲۱ دقیقه به مرکز فرماندهی عملیات آتش نشانی اصفهان گزارش شده است.

وی با اشاره به اعزام نیروهای امداد و نجات غواصی از ۲ ایستگاه ۵ و ۲۳ برای این حادثه ابراز کرد: اکیپ‌های غواصی فاصله ۲ کیلومتری بین ۲ دریچه آب بند را بررسی و در نهایت جوان حدوداً ۲۰ ساله را به صورت کاملاً بیهوش از آب خارج کردند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه بر اساس اعلام نیروهای اورژانس متأسفانه این جوان جان باخته است، تصریح کرد: از آنجایی که این فرد با لباس در آب بوده به احتمال زیاد سقوط کرده و علت سقوط از سوی نیروی انتظامی در حال بررسی است.

کد خبر 6092012

دیگر خبرها

  • ۸۴ درصد حوادث‌برق خراسان رضوی معلول شتابزدگی است
  • جوان ۲۹ ساله بر اثر سقوط از آبشار لوه گلستان جان باخت
  • سقوط اتوبوس به دره در پرو با ۲۵ کشته و ۱۷ مصدوم
  • سقوط اتوبوس به دره‌ در پرو با ۲۵ کشته و ۱۷ مصدوم
  • پاسخگویی مرکز امداد شرکت گاز به ۸۴ هزار تماس تلفنی مشترکان گاز طبیعی 
  • سقوط اتوبوس به رودخانه‌ای در شمال پرو/ ۲۵ نفر جان باختند
  • تصادف مرگبار در خوزستان ۴ نفر را به کام مرگ کشاند
  • افتتاح ۱۶ پروژه شاخص در مجموعه صفه، اقدامی موثر در ارتقای صنعت گردشگری
  • آیین بهره‌برداری بیش از ۱۵ پروژه تفریحی و گردشگری در مجتمع گردشگری صفه آغاز شد
  • مرگ جوان اصفهانی به دنبال سقوط در کانال آب