Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@10:11:57 GMT

مقام حضرت معصومه در احاديث ائمه

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۷۸۶۳۸

مقام حضرت معصومه در احاديث ائمه

خبرگزاري آريا -
مقام والاي حضرت معصومه
مقام والاي حضرت معصومه
علماي بزرگ شيعي در برابر عظمت روحي حضرت فاطمه معصومه عليهاالسلام سر تعظيم فرود آورده اند. دربارة حضرت معصومه(ع) رواياتي مختلفي وارد شده است:
- رواياتي که سالها قبل دفن آن حضرت در قم را خبر داده است. مانند روايتي که از امام علي(ع) نقل شده است و روايات نقل شده از حضرت صادق(ع) و امام رضا(ع)؛
- رواياتي که فضيلت زيارت حضرت معصومه(ع) را بيان مي کند که از حضرت صادق(ع)، امام رضا(ع) و حضرت جواد(ع) نقل شده است؛
- رواياتي که مقام والاي شفاعت آن بانو را بيان مي دارد، مانند روايتي که از حضرت صادق(ع) نقل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امام صادق عليه السلام فرمود:
«ان للّه حرماً و هو مكه ألا انَّ لرسول اللّه حرماً و هو المدينة ألا وان لاميرالمؤمنين عليه السلام حرماً و هو الكوفه الا و انَّ قم الكوفة الضغيرة ألا ان للجنة ثمانيه ابواب ثلاثه منها الى قم تقبض فيها اموأة من ولدى اسمها فاطمه بنت موسى عليهاالسلام و تدخل بشفاعتها شيعتى الجنة با جمعهم»
خداوند حرمى دارد كه مكه است پيامبر حرمى دارد و آن مدينه است و حضرت على (عليه السلام) حرمى دارد و آن كوفه است و قم كوفه كوچك است كه از 8 درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود - زنى از فرزندان من در قم از دنيا مى رود كه اسمش فاطمه دختر موسى (عليه السلام) است و به شفاعت او همه شيعيان من وارد بهشت مى شوند.
امام رضا عليه السلام فرمود:
«عَنْ عَلِيِّ بْنِ موسَي الرِّضَا(ع) قَالَ: يا سَعْدُ عِنْدَکمْ لَنَا قَبْرٌ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاک قَبْرُ فاطِمَةَ بنْتِ موسَي(ع) قَالَ نَعَمْ مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ»
اي سعد! ما را قبري نزد شما هست؟ عرض کردم: فدايت گردم، منظورتان حضرت فاطمه دختر موسي بن جعفر است؟ فرمود: بله، هر کسي او را در حالي که به حقش آشناست، زيارت کند، بهشت بر او واجب مي شود.
آن حضرت در روايت ديگري فرمود:
«مَنْ زَارَ الْمَعْصُومَةَ بِقُمٍّ کمَنْ زَارَني»
کسي که معصومه(ع) را در قم زيارت کند، مانند آن است که مرا زيارت کرده است.
امام جواد عليه السلام فرمود:
«مَنْ زَارَ عَمَّتِي بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ»
هر کس عمه ام فاطمه(ع) را در قم زيارت کند، براي او بهشت خواهد بود.
محکم ترين دليل براي شناسايي مقام معنوي حضرت معصومه عليها السلام، وصف مستقيم ائمه عليهم السلام نسبت به جايگاه ايشان مي باشد. اين معرفي از چند لحاظ مورد توجه است. اول اينکه از ميان امام زادگان و اولاد مستقيم ائمه عليهم السلام، فقط در مورد زيارت ايشان سفارش و تأکيد صورت گرفته است؛
به طوري که حتّي از حدود سي و شش برادر و خواهر نيز، فقط ايشان توجهامام رضا عليه السلام، امام جواد عليه السلام، و امام صادق عليه السلام را به خود جلب کرده است؛ آن گونه که امام صادق عليه السلام با تجليل از تولّد او خبر داده و ثواب زيارت توأم با معرفت او را بهشت معرفي نموده و شفاعتش را شامل حال تمام شيعيان دانسته است.
گردآوري: بخش مذهبي بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۷۸۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود

جعفر رئیسیان زاده در این باره اظهار داشت: این برنامه با حضور تولیت معزز آستان قدس رضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از مدیران ارشد ملی و استانی، با هدف تجلیل از کارگران به عنوان ارکان اصلی تولید و تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم، تدارک دیده شده است.
وی، با اشاره به اینکه این مراسم  روز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه بعد از نماز مغرب و عشا در ورزشگاه امام رضا (ع) برگزار می‌شود، اظهار کرد: در این مراسم از ۲۵ هزار کارگر مشهدی به همراه خانواده‌هایشان تجلیل خواهد شد.
معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی خاطرنشان کرد:مدعوین به این مراسم از طریق کارفرمایان در کارخانجات مختلف شناسایی شده‌اند به طوری که سهمیه‌ای برای تجلیل از کارگران شاغل در هر کارگاه تولیدی و مجموعه فعال در امر تولید در نظر گرفته شده است.
رئیسیان زاده  ابراز داشت: ویژه برنامه های این مراسم شامل جشن خانوادگی، اجرای سرود و نماهنگ‌های مذهبی، برنامه‌های شاد برای کودکان، سخنرانی و نور افشانی است و در پایان مراسم، غذای متبرک رضوی به خانواده‌ها اهدا خواهد شد.
وی گفت: همچنین در این برنامه از تعدادی از کارگران نمونه که در راستای تولید کار ویژه و منحصر به فردی انجام داده‌اند نیز به نمایندگی از تمامی کارگران تقدیر به عمل خواهد آمد.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • چهره‌هایی که در مراسم تشییع عروس امام خمینی(ره) در قم حضور داشتند | عکس
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد
  • اکسيري که قهرمانان را جاويدان مي کند
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • امت اسلام در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند
  • خاتمی: به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم/ انگ زدن به یکدیگر مشکل بی‌حجابی را حل نمی‌کند/ عملیات تنبیهی وعدۀ صادق یک کار الهی بود
  • فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)