حضرت معصومه(س) دانایی زمان شناس بود
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۸۱۳۱۱
شهر مدینه در اولین روز از ماه ذیالقعده سال ۱۷۳ هجری میزبان دختری از خاندان عصمت بود که پدرش حضرت موسی بن جعفر (ع) نام فاطمه را برایش برگزید و برادر ایشان امام رضا (ع) او را معصومه خواند. او دختر و خواهر و عمه امام بود و در دامن خانواده بافضیلت امامت به چنان مقامی دست یافت که کسی همتراز و شأن آن بانو در عصر خودش نبود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
القابی که برای حضرت فاطمه معصومه (س) در دو زیارتنامهای که موجود است شامل طاهره، حمیده، بِرّه، رشیده، تقّیه، رضّیه، مرضیه، سیده صدیقه، سیده مرضّیه، سیدةُ نساء العالمین میباشد و همچنین محدثه و عابده از دیگر صفات و القابی است که برای حضرت معصومه (س) یادشده است.
نوشتهاند که طی مدت ۲۵ سال امام رضا (ع) تنها فرزند حضرت نجمه خاتون و امام کاظم (ع) بود و پس از آن، کریمه اهلبیت (ع) هدیهای از سوی پروردگار به خاندان اهلبیت (ع) بود تا خواهری باشد هم سنگ برای حضرت علی بن موسیالرضا (ع).
تاریخ مینویسد در بین فرزندان امام موسی بن جعفر (ع)، حضرت معصومه (س) پس از امام رضا (ع) در تمامی جهات از جمله ویژگیهای فردی و روحی دارای فضل و برتری بوده است و این مدعی بر اساس روایات مستدلی است که مقام والایی برای آن حضرت برشمردهاند.
در بیان فضیلت بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه معصومه سلامالله علیها روایتهای مختلف وجود دارد که شاخصترین آنها روایتی از حضرت علی بن موسیالرضا علیهالسلام در مورد پاداش زیارت مرقد مطهر حضرت معصومه (س) است که فرمودند: «مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الْجَنَةُ؛ کسی که او را در حالی که حقش را شناخته، زیارت کند، برای او بهشت است.»
حضرت فاطمه معصومه سلامالله علیها تحت تربیت امام هفتم و امام هشتم شیعیان به مقام علمی و معرفتی ویژهای دست یافتند که به پرسشهای مراجعین آن زمان که پدر و برادر بزرگوارشان نبودند پاسخ میداد و اینگونه بود که موسی بن جعفر (ع) عبارت «فداها ابوه» را ارزانی این بانوی کرامت کردند.
امروز قم به یمن و برکت این بانوی با فضیلت به مهد عالمان و مجاهدان و تربیتیافتگان مکتب اسلام ناب محمدی مبدل شده است و حوزههای علمیه شیعه در جوار این حرم مطهر ریشه گرفتند و به درختی تنومند مبدل شدهاند؛ چه سعادتی بالاتر برای دختران که روز ولادت بانوی کرامت با نامشان گرهخورده است، تقارنی که اگر سرچشمهای برای الگوی دختران باشد سعادتشان را هم به همراه خواهد داشت.
پاداش زیارت حضرت معصومه (س)آیتاللهالعظمی جوادی آملی در معرفی عظمت مقام بانوی کرامت حضرت معصومه (س) نیز بیان داشته است: از آنجا که حضرت فاطمه معصومه (س) که از دودمان نبوت و ولایت است به جایی میرسد که امام هشتم و امام نهم (ع) دربارهٴ زیارت او توصیه و سفارش و دستور و برنامه دارند.
وی افزوده است: وجود مبارک امام هشتم علیبنموسیالرضا (ع) رسیده است که خواهر ما فاطمه معصومه در قم مدفون است [و] هر کس این بانو را زیارت کند بهشت برای او است و از وجود مبارک امام نهم امام محمدتقی (ع) روایتشده است که عمّه من فاطمه معصومه (س) در قم مدفون است و هر کس آن حضرت را زیارت کند بهشت برای او است.
این مرجع تقلید شیعیان سر پاداش بهشت برای زائر کریمۀ اهلبیت (س) را ولایت مداری این بانو برشمرده و میگوید: اعمالی که باعث ورود در بهشت است یکسان نیست؛ بعضی از عملهای خیر باعث میشود انسان به بهشت راه پیدا کند و بعضی از اعمال خیر سبب میشود که بهشت در اختیار او قرار بگیرد، نه او در اختیار بهشت، لذا سر اینکه وجود مبارک امام هشتم و امام نهم (سلامالله علیهما) فرمودند، هر کس کریمه اهلبیت فاطمه معصومه (س) را زیارت کند بهشت برای او است، بدین خاطر است که او اهل ولایت است.
وی در ادامه اظهار داشته است: اگر کسی پیوند ولایی با دودمان عصمت و طهارت داشته باشد، میکوشد که رایحه ولایت و طعم ولایت در هستی او پدید آید و خود جز اولیای الهی بشود، اگر کسی جز اولیای خدا و «ولیالله» شد، در آن صورت بهشت مشتاق او است.
فاطمه معصومه و مقام عصمتحجتالاسلام علی نظری منفرد، از اساتید حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه حضرت موسی بنجعفر (ع) دارای چهار فرزند دختر بودند که نام همه آنها فاطمه بوده است؛ فاطمه کبری، فاطمه وسطی، فاطمه صغری و فاطمه اخری که حضرت معصومه (س) فاطمه کبری بودند، اظهار داشت: ائمه معصومین به دلیل علاقهای که به مادرشان حضرت فاطمه زهرا (س) داشتند نام دختران خود را فاطمه میگذاشتند و به اصحاب خود نیز سفارش میکردند که نام فرزندان خود را فاطمه بگذارند. معصومه به کسی اطلاق میشود که از کاستیها و نواقص مصون است و دارای مقام عصمت است
وی ادامه داد: یکی از القاب مشهور دختر موسی بن جعفر (ع)، معصومه است که حضرت بیشتر به این لقب مشهور هستند و این لقب را امام رضا (ع) برای ایشان انتخاب کردند و این تعبیر از امام معصوم به ما رسیده است.
این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه صفت معصومه بار معنایی خودش را دارد، گفت: معصومه به کسی اطلاق میشود که از کاستیها و نواقص مصون است و دارای مقام عصمت است و این مقام شایسته انبیا الهی، ائمه و انسانهایی که از نظر مقام در رتبه عالی قرار دارند، است.
حجتالاسلام نظری مفرد با اشاره به برکات وجود بارگاه منور کریمه اهلبیت (ع) در قم بیان داشت: یکی از برکات حضرت معصومه (س) به کشور ما همین حوزه علمیه قم است که زیر سایه این بانوی بزرگ اسلام به وجود آمده است و این حوزه هماکنون مرکز هدایت علمی و معنوی جهان تشیع و جهان اسلام است.
حضرت معصومه (س) و تبعیت از امام زمان خویشعضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امروز شایسته است که از حضرت معصومه (س) که تجلی از کرامت همه زنان عالم محسوب میشوند تجلیل کنیم، روز میلاد ایشان فرصتی است تا بانوان و دختران نمونه اسلامی نیز مورد تقدیر قرار بگیرند.
حجتالاسلام سید جلال رضوی مهر با اشاره به اینکه روز دختر یعنی روز نعمت و لطف الهی بر بشریت که با میلاد حضرت معصومه (س) گرامی داشته میشود، ادامه داد: کریمه اهل بیت (ع) بر اساس مقدرات الهی به ایران آمدند تا امروز بارگاه ایشان چون پرچمی نورانی مسیر بندگی و راه خداوند را برای مردم گسترده کند. حضرت معصومه (س) به دنبال امام زمان خود مشکلات را به جان خریدند و رهسپار کشوری دیگر شدند.
وی افزود: آنچه موجب امتیاز زندگی سراسر نورانی حضرت فاطمه معصومه (س) میشود و از ایشان یک الگوی مناسب برای ما میسازد تبعیت ایشان از امام زمانشان است، حضرت معصومه (س) به دنبال امام زمان خود مشکلات را به جان خریدند و رهسپار کشوری دیگر شدند.
عضو هیئترئیسه مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم تأکید کرد: حضرت معصومه (س) که امروز حرم امنشان از صبح تا شام محل مباحثات علمی و فقهی است، میعادگاه عاشقان دلبستهای است که بندگی را کنار ایشان تجربه کردند.
وی با اشاره به اینکه کریمه اهل بیت (ع) در عصر خویش از دانایان بینظیر بودند و با جهادی عظیم در کنار اهداف امام موسی بن جعفر (ع) از حدود و ارزشهای اسلامی حفاظت میکردند، تصریح کرد: حضرت معصومه (س) اجازه ندادند تا دشمنان پشت نقابهایشان اندیشه موسی بن جعفر (ع) را برای جامعه به فراموشی بسپارند.
حجتالاسلام رضوی مهر با اشاره به اینکه حضرت معصومه (س) دائماً به بازخوانی اهداف امام هفتم شیعیان و پس از ایشان به بازخوانی افکار امام رضا (ع) همت گذاشتند، عنوان کرد: وجود این فرشته آسمانی برای اهل زمین فرصتی است تا جرعهای از وجود حضرت زهرا (س) را تجربه کنند.
کد خبر 446499منبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: حضرت معصومه س
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۸۱۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شهید مطهری روشنفکر، زمانشناس و مخاطبشناس بود
رئیس قوه قضائیه گفت: شهید مطهری به معنای واقعی کلمه روشنفکر و عارف بود و در برابر مخالفان و کسانی که دارای نقطهنظرات متفاوت بودند با سعهصدر و حُسنخلق رفتار میکرد و سعی داشت همه اَقوال را استماع کند، اما در میدان مباحثه، جدی و قوی و زمانشناس و مخاطبشناس بود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجتالاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژهای طی سخنانی در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد شهید مطهری، ضمن گرامیداشت ایام سالگرد شهادت علامه شهید مطهری و روز معلم اظهار کرد: شهید مطهری شخصیتی دارای ایدههای نو و مکتب فکری بود و افکارش جهانشمول و مختص و قابل استفاده برای همه طبقات و اقشار بود، پدر من نیز که یک کشاورز روستایی بود در محیط زندگی خود با وجود فقدان وسایل ارتباط جمعی، آثار شهید مطهری را تهیه و مطالعه کرده بود.
وی با تبیین و تشریح ابعاد شخصیتی و علمی شهید مطهری، افزود: شهید مطهری به معنای واقعی کلمه روشنفکر و عارف بود و در برابر مخالفان و کسانی که دارای نقطهنظرات متفاوت بودند با سعهصدر و حُسنخلق رفتار میکرد و سعی داشت همه اَقوال را استماع کند، اما در میدان مباحثه، جدی و قوی و زمانشناس و مخاطبشناس بود.
رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: شهید مطهری درد دین و مردم را داشت و این امر از ناحیه او منحصر به جغرافیای ایران نبود؛ شهید مطهری در مقطعی موضوعِ حمایت از فلسطین و مقابله با رژیم متجاوز و غاصب صهیونیستی را مطرح کرد که شاید هنوز چنین تفکری در جهان اسلام و در میان آزادیخواهان دنیا نُضج و استحکام نیافته بود، شهید مطهری با تحجر و خرافات و التقاط و انحراف، ستیز داشت و پهلوان میدان مبارزه با متحجران، التقاطیها و معاندان و مارکسیستها بود و زمانی که دشمنان پی بردند توانایی رویارویی فکری و کلامی با شهید مطهری را ندارند، دست به ترور او زدند، در واقع دشمنان فهمیدند که مطهری علیه مطامع دنیوی آنها است و خریدنی و قابل نفوذ نیست، لذا تنها راه را در ترور این شخصیت والامقام دیدند.
حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای بیان کرد: امروز باید پاسدار ارزشهایی باشیم که شهید مطهری جان خود را در راه آنها فدا کرد؛ وی در برابر انحراف و التقاط و تحجر و خرافات و ترویج ضدارزشها، سینه سپر کرد و مجاهدانه به تبیینگری علیه این مقولات پرداخت؛ ما نیز امروز باید همین مسیر مستقیم را ادامه دهیم و اجازه ندهیم این امور مذموم در جامعه رواج یابند، بیش و پیش از همه، ما کارگزاران نظام در این راستا مسئولیت و وظیفه داریم و باید تدابیری اتخاذ شود که اندیشههای شهید مطهری در تمام دستگاههای حکومتی، ساری و جاری شود.
وی افزود: امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم ما، مقوله عفاف و حجاب است؛ شهید مطهری شخصیتی است که در این زمینه حرف برای گفتن دارد و نقطهنظراتش در این حوزه بسیار اثرگذار و راهگشاست؛ لذا باید از اندیشه شهید مطهری در این بخش استفاده تمام و کمال شود.
رئیس عدلیه تصریح کرد: باید توجه داشت که بعضی مسائل نیازمند کار فرهنگی و اقناعی و تبیینی است و تنها نمیتوان با رویکرد سلبی و امنیتی، در قبال آنها عمل کرد؛ در عین حال باید توجه داشت که رویکرد سلبی هم در محل خودش باید به کار گرفته شود و در مواردی در نظر گرفتن چنین رویکردی نیز لازم است، اما چنانچه از مقولات فرهنگی و تبیینی در قبال بعضی مسائل غفلت شود، کار ناقص میماند و این نکتهای است که ما کارگزاران نظام همواره باید مد نظر قرار دهیم.
وی با اشاره به نقطهنظرات فقهی و حقوقی و قضائی شهید مطهری گفت: شهید مطهری در حوزه مقولات فقهی و حقوقی و قضائی نیز دارای تأملها و نقطهنظراتی بودند که کمتر به این مقوله پرداخته شده است و شاید در این زمینه کوتاهی و غفلت از ما و شما اعضای ستاد بزرگداشت شهید مطهری بوده است؛ ما آمادگی داریم که نمایندهای را برای عضویت در این ستاد معرفی کنیم و هر چه بیشتر از آرا و اندیشههای شهید مطهری برای پیشبرد امور خود وام بگیریم.
حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای با اشاره به پیشنهاد مطرح شده از جانب «علی مطهری» مبنی بر بکارگیری مجازات «تشهیر» در قبال مرتکبان جرایم خشن، گفت: در ابتدا باید تاکید کنم که قوه قضائیه و شخصِ من با شفافیت و برگزاری دادگاههای علنی (به استثنای مواردی که قانون اساسی منع کرده است) کاملاً موافق هستیم. مجدانه معتقدیم که باید برخورد بازدارندهای را در قبال متعرضان به جان و مال و عِرض مردم و بیتالمال صورت داد؛ اگر چه بر انجام اقدامات و برنامههای آموزشی و بازاجتماعی کردن مجرمان و محکومان تاکید داریم، اما بر این مقوله نیز اصرار داریم که نمیتوان امنیت و آرامش مردم را رها کرد و اجازه داد هر کس دست به هر کاری بزند.
وی تصریح کرد: یکی از اقدامات بازدارنده در قبال مجرمان، معرفی و شناساندن آنها به جامعه به عنوان یک مجرم است؛ در اثر این اقدام، نوعی بازدارندگی در خود مجرم ایجاد میشود تا به سمت جرم و جنایت نرود و حتی خانواده او نیز به کمک جامعه و دستگاههای مسئول میآیند، در عین حال باید توجه داشت که همه قوا و دستگاههای حکومتی از جمله قوه قضائیه باید ملتزم به قانون باشند و در حال حاضر قانون به ما اجازه این امر را نداده است، البته برخی اشخاص میگویند اگر به مجلس برویم، این موارد را به قانون تبدیل میکنیم؛ ما در قوه قضائیه از این امر استقبال میکنیم و حتی پیشنهاداتی را در بعضی از این موضوعها داشتیم و داریم، تاکید میکنم که هر موردی که به قانون تبدیل شد، قوه قضائیه ملتزم به انجام آن است.
رئیس دستگاه قضا افزود: نمیخواهم بگویم همه موارد، اما برخی که برای جامعه مضر هستند باید در زندان بمانند و به تناسب جرمشان و وفق قانون، مجازات شوند، البته افرادی نیز ممکن است فریب خورده باشند و اظهار ندامت کنند و حتی اگر به زندان بروند یا در زندان بمانند نیز تبعات بدتری متوجه آنها باشد، تاکید ما در این گونه موارد اِعمال ارفاقات قانونی است؛ اما تاکید مؤکد داریم عناصر اصلی که برای جامعه مضر هستند نباید مشمول ارفاق شوند.
حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای با اشاره به مقوله سرعت در مجازات مجرمان به ویژه مرتکبان جرایم خشن گفت: صددرصد معتقد به لحاظ سرعت در مجازات مجرمان به ویژه مرتکبان جرایم خشن هستیم؛ البته در مواردی برای اجرای این مهم، با محدودیتهایی به جهت نیرو و حتی زمانبندیهای قانونی مواجه هستیم، باید تاکید کنم که در سند روزآمدشده تحول قضائی نیز برای بعضی از این امور پیشبینیهایی شده است و سند مزبور این انعطاف و قابلیت را برای اصلاح و تکمیل شدن نیز دارد، لذا بار دیگر از همه نقادان و صاحبنظران دعوت میکنیم که با مطالعه این سند، نقطهنظرات خود را در قبال آن ارائه کنند.
کد خبر 748369