Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، محمود حجتی ظهر پنج شنبه در مراسم افتتاحیه طرح آبیاری نوین قطره ای باغات اسدآباد با بیان اینکه سیستم های نوین آبیاری و طرح های آبخیزداری از پروژه های با اهمیت اقتصاد مقاومتی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم هست، گفت: همدان از استان های پیشتاز در اجرای سیستم های نوین آبیاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه هر اندازه در حوزه افزایش بهره وری آب و سیستم‌های نوین آبیاری سرمایه گذاری کنیم باز هم جای کار وجود دارد به استقبال گسترده از سیستم‌های نوین و هوشمند آبیاری در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: این سیستم‌ها به صورت هوشمند رطوبت خاک و میزان آب مورد نیاز گیاه را اندازه گیری می‌کنند و افزایش ۳۰ درصدی بهره وری در کشاورزی را موجب می شوند.

مدیریت آب و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در کشور

حجتی با تاکید بر اینکه مدیریت آب و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در کشور، میزان بهره وری محصولات کشاورزی را به طور میانگین ۶ درصد افزایش داده است، بر افزایش سطح گلخانه ها در کشور تاکید کرد و افزود: طی ۲ سال اخیر میزان وسعت گلخانه های تولیدی در کشور از ۱۲ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار افزایش یافته که نسبت به سال های قبل افزایش ۱۰۰ رصدی دارد.

وی بابیان اینکه امسال ایجاد ۵ هزار هکتار گلخانه برنامه ریزی شده که با آمادگی و استقبال کشاورزان و بازار خوب، این هدف دست یافتنی است، گفت: ایران در زمینه بهره مندی از گلخانه ها دچار عقل افتادگی است چراکه سطح زیر کشت گلخانه ها باید بیش از ۵۰ هزار هکتار باشد.

باید در کشت سبزی و صیفی به سمت ایجاد گلخانه پیش رفت

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه گلخانه با صرفه جویی ۹۰ درصدی مصرف آب همراهند، گفت: باید در کشت سبزی و صیفی به سمت ایجاد گلخانه پیش رفت.

وی همچنین با اشاره به ضرورت خرید تضمینی گندم گفت: گندم قوت اساسی مردم ایران است و با توجه به بهبود شرایط کاشت در سال زراعی جاری، این محصول باید در اختیار دولت باشد تا برای نان و غذای مردم مصرف شود.

حجتی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۵ درصد کمتر از سال گذشته گندم خریداری شده است، گفت: دشمن شرایط سختی را برای کشور ایجاد کرده اما با همراهی و همگامی از تحریم‌های ظالمانه عبور خواهیم کرد.

استاندار همدان نیز از هدف گذاری ۲۱۰ هکتار کشت گلخانه ای در استان همدان طی ۳ سال آینده خبر داد و گفت: کاهش ۱۰ درصدی مصرف آب کشاورزی براساس برنامه ششم با استفاده از سیستم های نوین آبیاری در اولویت است

سید سعید شاهرخی اضافه کرد: استان همدان ۱۰۷ هکتار کشت گلخانه ای دارد که تا ۳ سال آینده و بر اساس سند راهبردی باید به ۲۱۰ هکتار برسد.

کد خبر 4657982

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی محمود حجتی استانداری همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۸۱۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی قشلاقی در بازدید از عملیات لوله گذاری در روستای قوبوز در مورد آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند گفت: بر اساس طرح مشارکتی اراضی، محل انتقال آب، ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آب به داخل مزرعه همگی مشخص بوده و در قالب یک بسته از سوی سرمایه گذار عملیاتی خواهد شد.

وی گفت: برداشت آب از سد سهند و از پایین دست سد خواهد بود و این ۲۲۰۰ هکتار جزو فاز پنج سد سهند است.

قشلاقی همچنین نصب کنتور حجمی آب در اراضی را یادآوری کرد و تشکیل تعاونی آب‌بران را مورد تاکید قرار داد و گفت: کشاورزان باید الگوی کشت را رعایت کنند در غیر این صورت با مشاهده محصول غیر الگوی کشت در مزارع برخورد خواهد شد.

وی به اهمیت اجرای پایاب سد سهند اشاره کرد و افزود: بهره برداری از فاز‌های این طرح به افزایش محصولات کشاورزی و رونق کشاورزی و اقتصادی منطقه منجر می‌شود.

سد سهند دارای پنج فاز و در مجموع هفت هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی است که فقط در فاز یک آن به میزان ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار کار شده است.

دیگر خبرها

  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • پایتخت گل در انتظار فناوری نوین/مکان‌یابی غلط به مشکلات دامن زد
  • آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • آبیاری بیش از ۸۰ درصد کشت‌های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین