Web Analytics Made Easy - Statcounter

کلیم الله توحدی فرزند شیخ اسدالله توحدی روحانی معروف ایل مرزنشین کرمانج سیوکانلو در دی سال ۱۳۲۰ هجری شمسی در روستای اوغازتازه خراسان متولد شد.

او به زبان های کُردی، ترکی و فارسی شعر سروده است و بیش از ۹ کتاب به چاپ رسانده و ده ها کتاب دیگر آماده چاپ دارد.

مهمترین اثر او که باعث شد مورد توجه قرار گیرد کتابی به نام حرکت تاریخی کرد به خراسان در دفاع از تمامیت ارضی ایران است و تاکنون ۶ جلد از این کتاب هشت او جلدی منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردی مهربان از دیار خراسان

کلیم الله توحدی که اکنون ۷۸ سال سن دارد، جزو نام آوران کُرد است و در کنگره بین المللی مشاهیر کُرد در سنندج مدال طلای این کنگره و کلید طلای شهروندی را دریافت کرد.

در حاشیه برگزاری اختتامیه این کنگره فرصتی پیش آمد تا با این نام آور کُرد از کُردهای خراسان گفتگویی داشته باشم.

قبل از استاد توحدی تلاش زیادی برای مصاحبه با چند نفر دیگر از مشاهیر مسن حاضر در این برنامه کرده بودم که طولانی شدن برنامه خسته شان کرده بود و برای همین موقق نشدم و تصور می کردم استاد توحدی هم پاسخ منفی دهد.

ولی با وجود تمام خستگی هایش با رویی گشاده و بسیار مهربانانه نظر خود را در ارتباط با برگزاری این کنگره بیان کرد.

بی شک در چنین برنامه هایی خبرنگاران سراغ مطرح کردن سوالات تخصصی که پاسخ به آن هم زمان بر و هم نیاز به وجود مکانی آرام و مناسب دارد، نمی روند و اکثر به سوالات کلیشه ای همچون نظرات شرکت کنندگان در ارتباط با مراسم و ضرورت برگزاری و استمرار آن بسنده می کنند.

انجام هر کاری با اشتباهاتی همراه است

کلیم الله توحدی برگزاری کنگره مشاهیر کُرد را اقدامی بزرگ و فراگیری خواند و اظهار داشت: دعوت از کُردها نام آور در استان های مختلف ایران و حتی دیگر کشورهای دنیا به این برنامه کار بسیار شایسته و قابل ستایشی است.

وی اضافه کرد: نفس و هدف اصلی در برگزاری این کنگره ارزشمند است ولی اشکالات و ضعف هایی در این برنامه بوده که امیدواریم در دوره های آینده اصلاح شود.

این نام آور کُرد از بی نظمی در اجرای این برنامه انتقاد کرد و افزود: برنامه های کنگره باید روز اول مشخص و در اختیار مشاهیر و دیگر شرکت کنندگان قرار داده می شد.

توحدی اظهار داشت: گروه موسیقی از خراسان با خودم به کردستان آورده بودم ولی ۲ روز در هتل معطل ماندند، این افراد برای اجرای برنامه آمده بودند تا هنر خود را نشان دهند ولی این اتفاق نیفتاد.

وی گفت: حال این افراد با دلخوری و ناراحتی شهر سنندج را ترک می کنند و به دیار خود باز می گردند.

این نام آور کُرد یادآور شد: قطعاً چون این کنگره اولین دوره آن بود وجود نارسایی و ضعف در آن طبیعی است و بی شک در انجام هر کاری اشتباهاتی هم رخ خواهد داد و اگر انسان بخواهد اشتباه نکند باید کاری هم انجام ندهد.

توحدی تاکید کرد: امیدوارم این برنامه استمرار داشته باشد و در دوره های آینده مشکلات و بی نظمی ها و ضعف های آن جبران شود.

این نام آور کُرد یادآور شد: این برنامه باعث شد همگان بدانند افرادی هستند که به فکر فرهنگ وهنر و ادبیات غنی کُرد که در معرض فراموشی است، هستند.

این کنگره ۲ روزه روز سه شنبه ۱۱ تیر با برگزاری مراسم افتتاحیه، قرائت پیام‌های دکتر حسن روحانی رئیس جمهور، نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق و سخنرانی بهمن مرادنیا استاندار کردستان آغاز و روز چهارشنبه هم در اختتامیه این رویداد فرهنگی از نام‌آوران عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی، ورزشی، موسیقی و علمی کُرد تجلیل شد.

مسئولان استان کردستان از یکسال پیش فعالیت خود را در راستای برگزاری کنگره‌ای به منظور معرفی و تجلیل از مشاهیر و نام آوران کُرد آغاز کردند و در این راستا ۶ کار گروه در حوزه‌های علوم انسانی، زبان و ادبیات، فرهنگ و هنر، علوم پایه و مهندسی، کشاورزی و پزشکی تشکیل شد.

اعضای این کارگروه‌ها را هم اساتید دانشگاه و افراد متخصص تشکیل داده بودند تا از هر حوزه چندین فرد نام آور و تأثیرگذار کُرد را به کمیته علمی که متشکل از هشت متخصص بود، معرفی کنند.

بعد از گذشت حدود پنج ماه از آغاز رسمی فعالیت این کارگروه‌ها و کنکاش و بررسی در خصوص مشاهیری که در قید حیات بودند، اسامی تعیین شده به شورای راهبردی کنگره که ریاست آن بر عهده استاندار کردستان بود، ارسال شد.

محدودیت‌هایی همچون کهولت سن در انتخاب برخی از مشاهیر برای حضور در کنگره وجود داشت با این وجود تلاش‌های بسیاری برای شرکت مشاهیری که مردم کردستان سال‌هاست در انتظار دیدن آنها هستند انجام شد.

تلاش برگزار کنندگان کنگره مشاهیر کُرد در دعوت و حضور چهره‌های مطرحی همچون مظهر خالقی هنرمندی نام آشنای این دیار که ۳۸ سال دور از وطن بوده عاقبت به ثمر نشست و روز دوشنبه ۱۰ تیر این هنرمند عرصه موسیقی کُردی از طریق مرز باشماق پا به خاک میهن گذاشت.

برنامه‌های جانبی این کنگره از روز یکشنبه ۹ تیر ماه با برپایی نمایشگاه‌های خوشنویسی و کتاب کُردی و برگزاری شب شعر و کنسرت موسیقی آغاز شد و دوشنبه ۱۰ تیر هم نشست خبری استاندار کردستان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس دانشگاه کردستان با هدف تشریح برنامه‌های کنگره برگزار شد.

از سری برنامه‌های جانبی کنگره در روز سه شنبه هم برگزاری کنسرت شهرام ناظری و سعدون کاکایی است که به صورت مجزا در ۲ سانس در سالن آزادی به اجرای برنامه پرداختند.

اکران فیلم سینمایی زر ساخته کاظم اوز از فیلمسازان مطرح کُرد ترکیه در روزهای ۱۱ و ۱۲ تیر در سینماهای بهمن سنندج و کردستان مریوان و برگزاری نشست تخصصی با کارگردان این فیلم از دیگر برنامه‌های جانبی کنگره بود.

۹۹۳۶/‏۹۱۰۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۸۳۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دومین کنگره بین‌المللی سالمندی سالم در تبریز

 فرهودی در جلسه‌ اطلاع رسانی برگزاری کنگره‌ سالمندی سالم گفت: این کنگره با هدف رسیدن به سالمندی سالم توسعه دانش در حوزه سالمندی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های کشوری و بین المللی برگزار می‌شود.

 وی افزود: این کنگره در بخش‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی برگزار خواهد شد و بزرگترین رویداد علمی در حوزه سالمندی در سطح ملی و منطقه‌ای می‌باشد که زمینه تبادلات علمی و بهره گیری از توانمندی‌ها و تجارب ارزشمند کشوری و جهانی را فراهم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه جمعیت سالمند کشور طی پنجاه سال گذشته در سنین ۶۰ سال به بالا ۶.۳ و ۶۵ سال به بالا ۶.۴ برابر شده است گفت: جمعیت کل کشور ۴.۲ برابر است که نشان می‌دهد جمعیت سالمند به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

فرهودی ادامه داد: اکنون ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که سرعت چند برابر آن در کشور نگران کننده است و پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۳۰ ما سه برابر جمعیت فعلی سالمند داشته باشیم.

وی با بیان اینکه افزایش جمعیت سالمندی تبعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را در پی دارد خاطرنشان کرد: مدیریت تبعات سالمندی نیازمند عزم عمومی و حاکمیتی است که به نوعی مسئولیت اجتماعی همگانی هم محسوب می‌شود. 

رئیس پژوهشکده سالمندی دانشکده علوم پزشکی تبریز اذعان کرد: این پژوهشکده سال ۱۳۹۵ با حساسیت به موضوع سالمندی در دانشگاه علوم پزشکی با سه مرکز تحقیقاتی آغاز به کار کرد که اخیرا یک مرکز تحقیقاتی دیگر به این پژوهشکده اضافه شده است.

وی مرکز تحقیقات علوم اعصاب، روان پزشکی، طب فیزیکی و توانبخشی و مرکز تحقیقات طب تلفیقی در سالمندی را از چهار مرکز زیر مجموعه این پژوهشکده برشمرد و بیان کرد: با برگزاری این کنگره سعی می‌کنیم نگاه جامعی به مقوله‌ سالمندی داشته باشیم و با درگیر کردن گروه‌های هدف در این زمینه حل مشکلات سالمندی را به ثمر برسانیم.

وی افزود: با تشکیل میزگرد‌هایی در ارتباط با سالمندی، هدف اصلی ما حساس سازی مسئله سالمندی در جامعه است که به این مقوله صرفا با نگاه مشکل و چالش نگاه نکرده بلکه به عنوان فرصتی برای سالم سپری کردن سالمندی صورت گیرد.

وی ارسال خلاصه مقالات را ۴۳۰ مورد، پروپوزال ۶۸، ایده ۴۹ و تجارب موفق را ۱۷ مورد اعلام کرد که بیشترین ارسال آثار از آذربایجان شرقی بوده اما از شهر‌ها و حتی کشور‌های دیگر هم به این کنگره آثار ارسال شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • حفظ سرمایه اجتماعی با برگزاری مطلوب کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید سمنان
  • گود مشاهیر جوین میزبان چوخه کاران
  • برگزاری کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در روز دهم خرداد
  • کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران برگزار می‌شود
  • سومین کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران برگزار می‌شود
  • شهدا سرمایه اصلی نظام هستند
  • برگزاری دومین کنگره بین‌المللی سالمندی سالم در تبریز
  • همه اقشار در برپایی کنگره شهدای کاشان مشارکت کنند
  • نماهنگی دیدنی از شهر سنندج + فیلم
  • آغاز به کار ستاد برگزاری دومین کنگره شهدای چهارمحال و بختیاری