Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@01:08:38 GMT

افزایش ۴۰ درصدی تولید پیله تر ابریشم در گلستان

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۸۴۴۵۱

افزایش ۴۰ درصدی تولید پیله تر ابریشم در گلستان

سید مسعود حسینی پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: این مقدار تولید پیله تر ابریشم در این استان شمالی حاصل دسترنج ۴۵ روزه، ۵ هزارو ۴۰۰ خانوار با پرورش ۶ هزار و ۵۲۵ جعبه تخم نوغان است.

وی گفت: تعداد خانوارهای پرورش دهنده ابریشم امسال گلستان در مقایسه با سال قبل، ۵۲ درصد و تعداد نگهداری تخم نوغان ۷۲ درصد رشد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی به طور میانگین از پرورش هر جعبه تخم نوغان در گلستان حدود ۳۳ کیلوگرم پیله تر ابریشم برداشت شد که بالاترین قیمت محصول تولیدی کیلوگرم ۹۲۰ هزار ریال و کمترین آن ۶۰۰ هزار ریال در بازار بفروش رسید.

حسینی سیر صعودی قیمت پیله تر نسبت به سال قبل، ایجاد تضمین و بازاریابی برای فروش پیله تر ابریشم و تنظیم بازار قیمت محصول در زمان عرضه و ممانعت سو استفاده واسطه‌ها با بهره گیری از ظرفیت سازمان تعاون روستایی در منطقه را از دلایل مهم رونق تولید پرورش کرم ابریشم در سال جاری در گلستان برشمرد.

وی افزود: علاوه بر این، ارزیابی عملکرد نوغانداری، فروش یارانه‌ای جعبه تخم نوغان به قیمت ۷۵ هزار ریال، سرکشی و بازدید از نوغانداری ها و ارائه مشاوره به پرورش دهندگان، تحویل رایگان نهال توت برای ایجاد توتستان و سرکشی دامپزشکی برای جلوگیری از شیوع بیماری، از دیگر دلایل مهم رونق این صنعت در گلستان است.

وی در خصوص برنامه نوغانداری جهاد کشاورزی استان برای سال آینده، افزود: این سازمان پیگیر توزیع نهال توت بیش از ۱۲ هزار و ۷۰۰ اصله نهال امسال برای ایجاد توتستان‌های جدید، افزایش سقف اعتبار طرح‌های تحقیقاتی افزایش عملکرد تولید پیله تر ابریشم از ۲۰۰ میلیون به ۵۰۰ میلیون ریال و ثابت نگه داشتن توزیع هفت هزار جعبه تخم نوغان در میان پرورش دهندگان است.

قطب تولید پیله تر ابریشم در گلستان، مینودشت بوده و رامیان، کلاله، گالیکش، مراوه تپه، آزادشهر، گنبدکاووس و علی آباد، دیگر شهرستان‌های فعال در نوغانداری هستند.

مدت زمان نگهداری هر جعبه تخم نوغان تا تولید محصول، ۴۵ روز است که برگ توت مورد نیاز پرورش کرم ابریشم نیز از طریق یک هزار و ۵۰۰ هکتار توتستان واقع حاشیه زمین‌های زراعی یا باغی گلستان تأمین می‌شود.
گلستان از قطب‌های مهم تولید پیله تر ابریشم در کشور به شمار می‌رود.

با وجود ظرفیت تولید پیله تر ابریشم در گلستان، هر ساله عمده تولید پیله تر ابریشم نوغانداران این خطه شمالی به دلیل نبود صنایع تبدیلی به خراسان رضوی برای فرآوری حمل می‌شود که سرمایه گذاری و توجه مسئولان مرتبط در ایجاد صنایع تبدیلی برای صنعت نوغانداری استان و ایجاد اشتغال را می‌طلبد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی ابریشم گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۸۴۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران

مطابق با آمار صندوق بین‌المللی پول، تولید نفت ایران در سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) با افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به ۳.۱ میلیون بشکه در روز رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس آماری که صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران منتشر کرده، بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته رشد قابل توجه ۱۵ درصدی را به ثبت رساند.

طی سه سال فعالیت دولت سیزدهم رشد بخش نفتی اقتصاد ایران دو رقمی بوده است. این بخش در سال ۲۰۲۱ رشد ۱۰.۱ درصدی، در سال ۲۰۲۲ رشد ۱۰ درصدی و در سال ۲۰۲۳ رشد ۱۵ درصدی داشته است.

بر اساس این آمار، تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به ۳.۱ میلیون بشکه در روز رسید. پیش بینی شده است در سال ۲۰۲۴ نیز تولید نفت ایران ۱۰۰ هزار بشکه افزایش یابد و به ۳.۲ میلیون بشکه در روز برسد.

تولید گاز ایران از معادل ۴.۸ میلیون بشکه در روز نفت طی سال ۲۰۲۲ به معادل ۵.۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ رسید و بر اساس پیش بینی صندوق بین‌المللی پول این رقم در سال ۲۰۲۴ با افزایش ۳۰۰ هزار بشکه‌ای به معادل ۵.۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، ایران ۱.۴ میلیون بشکه در روز طی سال ۲۰۲۳ نفت صادر کرده که ۵۰۰ هزار بشکه نسبت به سال قبل افزایش داشته و انتظار می‌رود در سال جاری نیز ۱۰۰ هزار بشکه به صادرات نفت ایران افزوده شده و به ۱.۵ میلیون بشکه در روز برسد.

ایران در سال ۲۰۲۳ معادل ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت، صادرات گاز داشته که انتظار می‌رود همین رقم در سال ۲۰۲۴ صادرات گاز داشته باشد.

کد خبر 748599

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران
  • آغاز توزیع تخم نوغان در شهرستان شفت
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • آغاز توزیع بیش از ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان
  • فراز و فرود نوغانداری در گیلان /تجارت پر سودی که از رونق افتاد
  • افزایش ۱۰ درصدی تعداد تشکل های کارگری و کار فرمایی در گلستان
  • افزایش ۴۶ درصدی ارزش دلاری صادارت غیرنفتی از گمرکات استان گلستان
  • توزیع تخم نوغان از امروز درگیلان