Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازسازی مناطق سیل‌زده در خراسان رضوی نسبت به دیگر مناطق کشور با رشد نامناسب اعلام شده؛ در حالی که قرار است در اردوی جهادی، همه دانشجویان جهادگر خراسان رضوی این کم‌کاری‌ها را جبران کنند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- مریم ذوالفقاری منظری؛ شروع سال ۹۸ برای مردم ایران با واقعه‌ای ناگوار آغاز شد. سیلی که بسیاری از مردم در تعدادی از استان‌های کشور را متاثر کرد و هنوز هم بعد از گذشت حدود سه ماه از این واقعه خسارت‌های آن به طور کامل جبران نشده و بازسازی و مرمت این مناطق در دست اقدام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از استان‌های خسارت دیده خراسان رضوی است که تعدادی از شهرستان‌های این استان در سیل متحمل خسارت شدند.  
علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور اخیرا در مناطق سیل زده استان حضور پیدا می‌کند و از نزدیک روند بازسازی مناطق را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.   اتمام واحد‌های تعمیری نیمه مردادماه او از روند کند بازسازی مناطق سیل زده خراسان رضوی نسبت به دیگر استان‌های کشور گلایه می‌کند و با اعلام اینکه سیمان، پروانه و خدمات پشتیبانی رایگان در این مناطق اعطا می‌شود، خواستار تسریع در بازسازی‌ها می‌شود.
تابش همچنین اشاره‌ای به حدود ۳ تا ۴ هزار واحد آسیب دیده متاثر از سیل در خراسان رضوی می‌کند و می‌گوید: طبق توافق انجام با استاندار خراسان رضوی در این مرحله تسهیلات به متقاضیان اعطا می‌شود.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور وعده‌ای هم به خسارت دیدگان سیل در استان می‌دهد و آن بازسازی واحد‌های تعمیری تا ۱۵ مردادماه و احداث واحد‌های جدید تا پایان سال جاری است.
تابش در این سفر خود بازدیدی از ۱۰۰ منزل مسکونی در مناطق سیل زده کلات هم دارد و به این نکته اشاره می‌کند که بخشی از این منازل باید بازسازی شوند که هم اکنون در مرحله عقد قرارداد برای دریافت تسهیلات هستند.
اعطای ۳۴ قطعه زمین به متقاضیان ساخت منزل در کلات او خبر خوبی برای خسارت دیدگان کلات هم دارد که در این رابطه می‌گوید: ۳۴ زمین نیز برای متقاضیانی که قصد ساخت منازل مسکونی داشتند از سوی وزارت راه و شهرسازی تامین شده که هم اکنون کار‌های اولیه آن‌ها انجام شده است.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در انتها میزان اعتبار تخصیص داده شده برای بازسازی و احداث واحد‌های سیل‌زده در کل کشور را حدود ۴ هزار میلیارد تومان عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن تسهیلات و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز بلاعوض است، اعتبارات تکمیلی به‌اندازه‌ای که جذب شود پرداخت می‌شود.
آنطور که مسئولان کشوری پیش از این نیز اعلام کرده اند برای احداث منازل در مناطق روستایی وام ۴۰ میلیون تومانی اعطا می‌شود که ۱۰ میلیون تومان آن بلاعوض به همراه پروانه، نظارت و پیمان رایگان است و به ازای هر واحد نیز ۸ تن در روستا‌ها قیر رایگان داده می‌شود.
همچنین برای واحد‌های شهری تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی اعطا می‌شود که ۱۲ میلیون تومان آن رایگان است و برای واحد‌های تعمیری نیز وام ۱۵ میلیون تومانی با ۵ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض برای واحد‌های نوع اول و وام ۱۰ میلیون تومانی و ۳ میلیون تسهیلات بلاعوض برای واحد‌های نوع دوم پرداخت می‌شود.     تامین اعتبار ۱۵۸۰ واحد مسکونی خسارت دیده حسن حسینی، معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی نیز ضمن اشاره به میزان خسارت‌های ناشی از سیل فروردین و اردیبهشت ماه در استان، میزان اعتبارات جذب شده در این باره را توضیح می‌دهد.
او می‌گوید: تاکنون برای یک هزار و ۵۸۰ واحد اعتبار گرفته شده است که هزار واحد برای احداث مسکن روستایی، ۸۰ واحد برای خسارت‌های شهری و ۵۰۰ واحد نیز تعمیری شهری و روستایی است.
معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی ادامه می‌دهد: تاکنون یک هزار و ۵۸۰ متقاضی برای واحد‌های آسیب‌دیده شناسایی شده است که ۲۳۴ متقاضی موفق به عقد قرارداد شده‌اند و حتی با اعتبارات کم برخی واحد‌ها به مرحله سقف نیز رسیده و ۲۴۰ واحد هم در حال معرفی به بانک قرار دارد.
تنها ۹۰ واحد از ۶۳۰ واحد خسارت دیده قوچان وام گرفته اند هادی رجائی نیا، فرماندار شهرستان قوچان در این میان آمار عجیبی در رابطه با خسارت‌های ناشی از سیل در این شهرستان می‌دهد.
او می‌گوید: بر اثر وقوع سیل در سال جاری ۶۳۰ واحد در سطح روستا‌های شهرستان قوچان تخریب شده است که تاکنون تنها برای ۹۰ واحد وام ابلاغ شده است.
طبق این گفته فرماندار قوچان یعنی وضعیت وام ۵۴۰ واحد مسکونی دیگر هنوز مشخص نیست! هر چند او به این نکته هم اشاره می‌کند که در جلسه‌ای با استاندار خراسان رضوی مقرر می‌شود برای بقیه واحد‌ها نیز تامین اعتبار صورت گیرد.
رجائی‌نیا از مغایرت مصوبه‌های شورای مدیریت بحران و هیئت دولت با دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های بانکی در سطح شهرستان‌ها انتقاد دارد و می‌گوید: با وجود اینکه تسهیلات ارزان قیمت بسیار خوبی مصوب می‌شود، اما از حدود ۱۹هزار واحد مسکونی در سطح شهرستان ۶۶۰۵ واحد مقاوم‌سازی شده است؛ و این یعنی ۳۳ درصد واحدها، و در مابقی مقاوم‌سازی صورت نگرفته است.  
جابجایی منازل خسارت دیده مهم‌ترین مشکل در سرخس اسحاق تیموری، بخشدار مرکزی شهرستان سرخس، اما وضعیت این شهرستان را پیچیده‌تر از دیگر نقاط سیل زده استان معرفی می‌کند و به خبرنگار دانشجو می‌گوید: مشکل اصلی بازسازی در شهرستان سرخس بر خلاف دیگر شهر‌های سیل زده وجود دارد آنست که به دلیل قرار گرفتن واحد‌های خسارت دیده در مسیل سیلاب باید این واحد‌ها جابجا شوند.
او ادامه می‌دهد: این واحد‌های خسارت دیده در مناطق روستایی شهرستان هستند و عموما مردم رغبت آنچنان برای جابجایی و نقل مکان به نقطه‌ای دیگر برای زندگی نشان نمی‌دهند.
بخشدار مرکزی شهرستان سرخس البته از این نکته غافل نمی‌شود که شناسایی مکان‌های جدید برای ساخت و ساز مناطق سیل زده توسط کارشناسان منابع آب و دیگر کارشناسان مربوطه انجام شده و چند نقطه نزدیک به این روستا‌ها نیز معرفی شده است.
تیموری امیدوار است در مدت یکی دو روز آینده این کار وارد فاز عملیاتی شود و خاطرنشان می‌کند: برای این منظور سهمیه ساخت ۱۰۷ واحد مسکونی جدید را دریافت کردیم که به محض شروع جابجایی‌ها پرونده‌های مربوط به این واحد‌ها به بانک‌ها برای دریافت وام ارسال خواهد شد.
پیش از این حسین غریب، سرپرست سابق فرمانداری سرخس درباره واحد‌های مسکونی خسارت دیده ناشی از سیل در این شهرستان اظهار کرده بود که در بارندگی‌ها و سیلاب‌های امسال به ۳۷۹ واحد مسکونی خسارت وارد شد که حدود ۳۰۰ واحد نیازمند نوسازی و بازسازی و ۷۹ واحد دیگر نیازمند تعمیرات هستند.

در این میان جای خالی گروه‌های جهادی برای بازسازی مناطق سیل زده به شدت احساس می‌شود. گروه‌های جهادی استان تا پیش از این در مناطق سیل زده استان گلستان و لرستان حضور یافته بودند و جا دارد که این گروه‌ها به یاری خسارت دیدگان استان نیز بشتابند که خوشبختانه معاون جهادسازندگی سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی از حضور گروه‌های جهادی استان در یکی از مناطق سیل زده درون استان خبر می‌دهد.     اعزام تمامی گروه‌های جهادی خراسان رضوی به یکی از مناطق سیل زده استان محمود حق دوست، معاون جهادسازندگی سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی در رابطه با حضور گروه‌های دانشجویان جهادی در مناطق سیل زده استان به خبرنگار دانشجو می‌گوید: طبق تقسیم بندی‌های انجام شده برای بازسازی مناطق سیل زده در استان منطقه روداب سبزوار به جهاد سازندگی بسیج دانشجویی واگذار شده است.
او منطقه روداب در شهرستان سبزوار را یکی از محروم‌ترین مناطق در استان می‌داند که حدود یکهزار منزل مسکونی این منطقه در سیل فروردین ماه به دلیل نداشتن استحکام مناسب دچار خسارت می‌شود و ادامه می‌دهد: به همین منظور قرار است تمامی گروه‌های جهادی برادر استان از کل دانشگاه‌های خراسان رضوی به منطقه اعزام شده و ۱۰۰ خانه آسیب دیده این منطقه را بازسازی، نوسازی و تعمیر کنند.
حق دوست تعداد دانشجویان حاضر در این اردوی جهادی را یکهزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار نفر عنوان می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر جلسات و برنامه ریزی‌ها با ادارات مربوطه در حال انجام است و در صورت دریافت خروجی مناسب از این جلسات، این اردوی بزرگ به زودی برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سیل خراسان رضوی بازسازی منازل مسکونی گروه های جهادی تخریب منازل مسکونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۸۴۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوجه ریزی بیش از ۴ میلیون قطعه‌ در واحد‌های پرورش مرغ استان قزوین

علی رمضانپور مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: چهار میلیون و ۳۸۰ هزار قطعه جوجه ریزی در سال جدید نسبت به فرودین ماه سال گذشته که دو میلیون و ۶۷۸ هزار قطعه بوده رشد ۶۳ درصدی داشته است.

وی اظهار داشت: این میزان جوجه ریزی در۱۹۰ واحد مرغداری نیمچه گوشتی فعال استان انجام شده که بیشترین پراکنش در شهرستان‌های قزوین و تاکستان است.

وی اضافه کرد: ظرفیت واحد‌های مرغداری استان ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه است.

رمضانپور پیش بینی کرد: ۸۵ هزارتن گوشت مرغ تا پایان امسال در واحد‌های مرغداری استان تولید شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • واگذاری ۷۲۵۶ واحد مسکونی و قطعه زمین به متقاضیان قمی
  • ۱۶۹۰ واحد مسکونی اردستان در حال ساخت است
  • واگذاری بیش از یک هزار قطعه زمین نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در شهر بم‌
  • واگذاری هزار قطعه زمین در بم
  • خسارت عجیب به روستای امامزاده ابراهیم + فیلم
  • حق تفکیک برای زمین‌های امامزاده ابراهیم شفت کاهش پیدا می‌کند
  • خسارت طوفان و تند باد به زیر ساخت و شبکه برق هرمزگان
  • پیش‌شرط‌های مشارکت مردم در اقتصاد چیست؟
  • خسارت سیل و تگرگ به مزارع کازرون
  • جوجه ریزی بیش از ۴ میلیون قطعه‌ در واحد‌های پرورش مرغ استان قزوین