Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئولان سعودی به بهانه برگزاری جشنواره‌ «موسم جدة» در غرب عربستان، میزبان گروه‌ها، ورزشکاران و سلبریتی‌های عربی و غربی بخصوص آمریکایی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از فارس، این جشنواره از هشتم ژوئن تا هجدهم جولای به مدت چهل روز در غرب عربستان بر پاست و میزبان گروه‌ها، ورزشکاران و سلبریتی‌های عربی و غربی بخصوص آمریکایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

جشنواره جده یکی از جشنواره‌های تفریحی از سلسله جشنواره‌های «سازمان تفریح و سرگرمی» عربستان سعودی است. این سازمان سال 2016 و در قالب طرح‌های «محمد بن سلمان» موسوم به «چشم‌انداز 2030» تأسیس شد و ریاست آن را یکی از مهره‌های نزدیک به بن سلمان،‌ یعنی «ترکی آل الشیخ» بر عهده دارد. 

مأموریت این سازمان، برگزاری انواع مراسم‌های تفریحی، مسابقات ورزشی و فعالیت‌های سرگرم کننده است که بسیاری از آن توسط گروه‌های غربی بخصوص آمریکایی برگزار می‌شود که آداب آن با آداب جامعه عموماً سنتی، دینی و مذهبی عربستان سعودی همخوانی ندارد. از خلال این مراسم‌ها و برنامه‌ها فرهنگ غربی ترویج می‌شود.

 

نصب «مجسمه آزادی»

برای نمونه در جریان جشنواره جده، مقامات سعودی در جده، از نصب تندیسی شبیه به تندیس آزادی آمریکا در غرب کشورشان خبر دادند. وبگاه خبری «عاجل» عربستان سعودی، امروز پنجشنبه به نقل از «محمد البقمی» سخنگوی شهرداری شهر جده خبر داد که تندیس آزادی اکنون برای «فعالیت‌های موقت جشنواره جده» در این شهر هست و بلوار الحمراء نصب شده و در خلال این فعالیت‌ها، قرار است فرهنگ آمریکایی به بینندگان و حضار در جشنواره معرفی شود. 

کاربرانی در توییتر به این اقدام مسئولان شهر جده اعتراض کرده و گفته‌اند نصب یک نماد آمریکایی در 90 کیلومتری شهر مکه مکرمه اقدام مناسبی نیست. برخی دیگر آن را نمایشی مضحک خوانده و از محمد بن سلمان خواسته‌اند با ورود به مسئله، آن را پایان دهد. 


 

 

«تندیس آزادی» در آمریکا که در جنوب منهتن نصب است، مجسمه‌ای است که فرانسه در اکتبر 1886 به آمریکا هدیه داد و اکنون نمادی از «آزادی آمریکایی» تلقی می‌شود.

خوانندگان آمریکایی

جشنواره جده،‌ به مجسمه آزادی آمریکایی محدود نشده بلکه شامل انواع فعالیت‌های ورزشی، نماشی و کنسرت‌های موسیقی با حضور خوانندگان زن جنجالی آمریکایی مثل «نیکی میناژ» یا حضور گروه «بکستریت بویز» (Backstreet Boys) یا «بلو من گروپ» (Blue Man Group) است. این فعالیت‌ها عموما ارزش‌های آمریکایی را تبلیغ و ترویج می‌کند. 

 

حضور فردی مثل میناژ به قدری تعجب برانگیز بوده که حتی بی‌.بی.سی عربی در گزارشی در این خصوص نوشت‌ «تبلیغات حضور نیکی میناژ خواننده رپ آمریکایی در جشنواره موسیقی عربستان سعودی (در موسم جده) جنجالی و حیرت‌برانگیز بوده است زیرا خیلی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی به پوشش عریان او و کلمات بی‌پروای او در عربستان اشاره کرده‌اند». قرار است هجدهم جولای او برنامه خود در جده را اجرا کند. 

بی.بی.سی نوشت: کاربران واکنش‌های مختلفی نشان داده‌اند. کاربری [با اشاره به پوشش نامناسب این خواننده نوشت] برگزارکنندگان موسم جده یک بار اسم میناژ را در گوگل جست‌وجو کرده‌اند؟. کاربر دیگری نوشته حضور این خواننده در جده از آنجا که جده نزدیک مکه مکرمه است، و مکه مقدس‌ترین شهر مسلمانان است، مناسب نیست.

بی.بی.سی عربی در ادامه به سیاست متناقض مسئولان سعودی اشاره کرد و نوشت: یک زن محجبه نوشته است، یک خواننده زن [آمریکایی] را می‌آورند که ... را تکان دهد و ترانه‌های ... بخواند... آن وقت از من هم می‌خواهند که عبایه بپوشم. این چه کاری است؟. 

در یکی از تبلیغات «موسم جده» (فصل جده) آمده است «شبی لذت‌بخش و پر از هنر؛ از جاز و راک و ترانه‌های عربی اصیل گرفته تا نمایش‌های فوق‌العاده موزیکال در موسم جده، آن را از دست ندهید». 

 

 

 

این فعالیت‌ها که عموما با ارزش‌های غربی در عربستان در حال اجرا است، شامل برنامه‌هایی برای کودکان می‌شود تا بزرگسالان. از مسابقات مشت‌زنی و مشت‌زنان آمریکایی گرفته تا گروه‌های رقص از جمله رقص روی دیوار بناهای سنتی شهر جده.  از تئاتر نمایش‌های کمدی عربی تا کنسرت خوانندگان زن و مرد عربی و غربی. 

 

 

 

 

از دیگر نکته‌های آمریکایی جشنواره جده، حضور «جان ابی زید‌» سفیر جدید آمریکا در عربستان سعودی و همسرش «کتی»‌ در حاشیه مراسم‌های جده است. او از بخش‌هایی از این جشنواره دیدن کرد. 

 

رسانه‌های غربی، کاسته شدن از قیدوبندهای قانونی مراسم‌های سرگرمی، کنسرت و جشنواره‌های مختلف با حضور سلبریتی‌های غربی را شکلی از اشکال اجرای طرح 2030 بن سلمان می‌دانند که محور آن اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی با محوریت سرگرمی در عربستان سعودی است که به تبع آن از مظاهر دینی و مذهبی در این کشور کاسته خواهد شد. به همین دلیل بسیاری از رجال دینی اکنون یا سکوت کرده‌اند یا کسانی که دم به انتقاد گشوده بودند، اکنون در زندان هستند. 

پیشتر و در سال 2018 که محمد بن سلمان در سفری چند روزه به آمریکا رفت، با اشخاص و مسئولان متعددی در هالیوود نیز دیدار کرد. عربستان سعودی قصد دارد تا سال 2030، 2500 سالن سینمایی در قالب 350 مجتمع سینمایی راه‌اندازی کند که در این خصوص هم در قسمت سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری قرار است آمریکایی‌ها این طرح را پیش ببرند. 

برای نمونه وزارت فرهنگ و رسانه عربستان سعودی در دسامبر 2017 اعلام کرد که برای اولین بار در 35 سال گذشته، قصد دارد مجوز راه‌اندازی مجتمعی سینمای تجاری را از سال 2018 صادر کند و روز چهارشنبه چهارم آوریل 2018 خبرگزاری رسمی عربستان «واس» اعلام کرد که وزارت فرهنگ اولین مجوز راه‌اندازی مجتمع سینمایی را به شرکت معروف «ای.ام.سی» آمریکا داده است. شرکت آمریکایی ای.ام.سی (AMC) از شرکت‌های معروف و بزرگی است که در بخش سینماهای زنجیره‌ای در ایالات متحده فعالیت دارد.

بن سلمان در سفر آمریکا، سری هم به لس‌آنجلس زد و هتل چهار فصل «بورلی هیلز» را دربست کرایه کرد و در آنجا قرارهایی هم با رؤسای کمپانی‌های بزرگ فیلم‌سازی در هالیوود گذاشت و با شماری از چهره‌های معروف هالیوود هم دیدار کرد. به نوشته نشریه «هالیوود ریپورتر» محمد بن سلمان در ضیافت شامی که روبرت مرداک، سرمایه‌گذار آمریکایی‌استرالیایی ترتیب داده بود، حضور یافت و افرادی نظیر باب ایگر رئیس کمپانی دیزنی، مایکل داگلاس و مورگن فریمن، ستارگان پرسابقه هالیوود و همچنین ریدلی اسکات، کارگردان آمریکایی نیز از دعوت‌شدگان به این ضیافت خودمانی بودند.

از زمانی که محمد بن سلمان به قدرت رسیده، اخبار رسیده از این کشور حاکی از مبارزه این شاهزاده با مظاهر دینی و مذهبی (فرقه وهابیت) دارد. هرچند بن سلمان در مصاحبه با «فاکس‌نیوز» اعلام کرد که ریاض، به درخواست متحدان غربی خود، وهابیت را برای مبارزه با شوروی توسعه داد، اما او در گفت‌وگو با نشریه تایم گفته که نمی‌داند وهابیت چیست. این تناقض گفته‌های بن سلمان درباره وهابیت، ناشی از تمایل او برای جداکردن دین از سیاست در کشورش است.  از زمانی که بن سلمان به قدرت رسیده، تلاش کرده که خود را رهبری امروزی نشان دهد. برای همین او در اواخر سال 2017 ممنوعیت رانندگی زنان را لغو کرد و در 2018 درباره عدم سختگیری در حجاب زنان سخن گفت و سازمان تفریح و سرگرمی به مناسبت‌های مختلف، به طور مداوم در حال برگزاری مراسم‌ها، جشنواره‌ها و مسابقات به سبک آمریکایی است.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۸۵۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع سیلاب سهمگین در شمال مکه مکرمه

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، بارندگی شدید در شمال منطقه مکه مکرمه عربستان سعودی منجر به وقوع سیلاب سهمگین در این منطقه شده است که به برخی از جاده‌ها و خانه‌ها و خودروها در مسیر خود خسارت وارد کرده است.

بیشتر بخوانید: جاری شدن سیلاب در شهر مدینه عربستان

این در حالی است که اخیراً عربستان سعودی شاهد باران‌های سیل‌آسا بود به‌طوری که تعدادی از خیابان‌ها و جاده‌های اصلی آن مسدود شد و خودروهای بی‌شماری در سیلاب‌های شدید و بی‌سابقه آسیب دید که این موضوع خشم مردم عربستان را از عملکرد ضعیف مقامات سعودی برانگیخت.

عربستان سعودی هر از چند گاهی شاهد حوادث مشابهی است که گاهی منجر به تلفات جانی و خسارات مالی سنگین می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229167 برچسب‌ها سیل

دیگر خبرها

  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!
  • عربستانی‌ها آماده می‌شوند: آتش‌بازی در تابستان
  • اندونزی و عربستان سعودی با مصادره دارایی‌های روسیه مخالفت کردند
  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • هشدار جدی عربستان به اسرائیل | خطای بزرگ را انجام نده تا ما خائن نشویم!
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند
  • با توافق الاتحاد: بنزما به رئال بازگشت (عکس)
  • وقوع سیلاب سهمگین در شمال مکه مکرمه
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه