دلیل جداسازی کودکان اویغور از خانوادههایشان
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۸۶۲۶۹
به گزارش ایسنا، بر این اساس، همزمان با بازداشت صدها هزار مسلمان اویغور در منطقه سین کیانگ در غرب چین، مدارس بسیار بزرگی در این منطقه برای سکونت شبانه روزی کودکان ساخته شده است.
بی بی سی در تحقیقات خود به اسناد عمومی دولت چین و همین طور مصاحبه با دهها عضو اقلیت اویغور استناد کرده است.
بر این اساس، وقتی والدین کودکان اویغور زندانی میشوند، کودکانشان به مراکز شبانهروزی فرستاده میشوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این اقدام با هدف بازآموزی و جدا کردن کودکان از ریشههای فرهنگی و دینی اقلیت مسلمان اویغور صورت میگیرد.
دولت چین میگوید اعضای اقلیت اویغور را برای بازآموزی حرفهای به اردوگاه ها میفرستد تا با گسترش افراطی گرایی دینی مبارزه کند.
به خاطر کنترل شدید نیروهای امنیتی چین بر فعالیت خبرنگاران، جان سادورث خبرنگار بی بی سی، برای کسب اطلاعات درباره وضعیت کودکان اویغور به ترکیه سفر کرد تا با ۶۰ نفر از اعضای این اقلیت دیدار کند.
اویغورها نژاد ترکی دارند و برای همین هزاران نفر از آنها برای کار یا ادامه تحصیل به ترکیه سفر کردهاند و به خاطر تشدید اقدامات دولت چین علیه این اقلیت مسلمان، دیگر به کشورشان برنگشتهاند.
یک مادر که عکس سه دخترش را به همراه داشت، در گفتگو با جان سادورث گفت: "نمیدانم چه کسی از آنها نگهداری می کند... هیچ تماسی نداریم."
مادر دیگری که تصویر سه پسر و یک دخترش را به همراه داشت، گفت: "شنیدهام که آنها را به یک پرورشگاه بردهاند." پدری که همسرش در چین زندانی است میگوید از آن میترسد که هشت فرزندش را به اردوگاه های شبانه روزی فرستاده باشند.
آدریان زنز، پژوهشگر آلمانی که در رابطه با نقض حقوق اقلیت اویغور تحقیق میکند، با گردآوری اطلاعات موجود در چین به این نکته اشاره میکند که در حالی که در سراسر چین ساخت و ساز مهدکودکهای جدید ۸ درصد افزایش یافته است، این رقم در منطقه سینکیانگ به ۸۲ درصد میرسد.
از سوی دیگر، آمار مربوط به سال ۲۰۱۷ نشان میدهد که میزان ثبت نام کودکان در کودکستانهای سین کیانگ نیم میلیون نفر افزایش یافته است که ۹۰ درصد از این کودکان مسلمان بودهاند.
به گفته او هدف از این کار آموزش شبانه روزی کودکان اویغور با هدف مهندسی فرهنگی آنهاست.
زنز از این کار به عنوان "نسل کشی فرهنگی" نام میبرد.
شو گیژیانگ، از مسوولان اداره تبلیغات در سین کیانگ تعداد کودکان نگهداری شده به وسیله دولت را بالا نمی داند.
او میگوید: اگر همه اعضای خانواده را به بازآموزی فرستاده باشند، آن گاه باید گفت این خانواده مشکلات اساسی دارد ... من تاکنون چنین چیزی ندیدهام.
منبع: الف
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۸۶۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش میدهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده میشود
به گزارش خبرآنلاین، کارگردان فیلم سینمایی «لازانیا» درباره ساخت فیلم انیمیشن و ارتباط بهتر مخاطب با این آثار گفت: من به سینمای انیمیشن نیز علاقه دارم و اتفاقاً دو طرح برای ساخت اثر در این قالب نوشتهام. من هیچگاه به دنبال کسب جایزه از جشنوارهها نبودم و سینمایی که مورد علاقهام بوده را دنبال کردم و در فیلمهایم به فضای فانتزی همواره توجه داشتهام. سینمای من غیر از فیلم «دزد و پری» که مختص مخاطب خردسال است، معمولاً سینمایی است که مخاطبش خانوادهها هستند و سعی دارم قصهپردازی کنم و فانتزی را هم به خوبی میشناسم. سریال «دیو و ماه پیشونی» همزمان در چهار پلتفرم پخش شد توانست جزو پربینندهترین سریالهای کودک و نوجوان شبکه نمایش خانگی باشد. در این سریال سعی کردم خانوادهها و کودکان را به شاهنامه و کتابخوانی علاقهمند کنم و جالب است که در زمان پخش خانوادههایی که حتی بچههای ۵ یا ۶ساله داشتند و بچههایشان توان خواندن و نوشتن نداشتند هم از علاقهمند شدن آنها به شاهنامه میگفتند و این برای من اتفاق بسیار خوشایندی بود. متأسفانه همانطور که پیشتر گفتم شرایط سینمای کودک بسیار بد است و اگر حمایت نهادهای دولتی نباشد ساخت فیلم تقریباً غیرممکن است. همیشه مسئولان شعارهای خوبی برای حمایت از این سینما مطرح کردهاند اما هیچگاه عملکردی که شاهد بودیم در حد شعارهای مطرح شده نبوده و واقعیت موجود در سینمای کودک بسیار ناامیدکننده است.
این کارگردان درباره موضوع فیلم «والدین امانتی» توضیح داد: اولین مسئلهام برای ساخت یک فیلم کودک و نوجوان سرگرمکننده بودن اثر است. در «والدین امانتی» یکی از مفاهیمی که مدنظر داشتم مسئله محیط زیست بود. متأسفانه محیط زیست ما با بیتوجهی در خطر از دست رفتن است و به نظر من بسیار مهم است که نسل جدید نگاهی دلسوزانه به محیط زیست داشته باشد.
وی افزود: لوکیشن فیلم «والدین امانتی» در جنگلهای هیرکانی است که درختهایی مربوط به قرنها قبل در آن حضور دارند و شاید برخی درختان مربوط به چهارهزار سال پیش باشند اما متأسفانه امسال شاهد بودم که نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ هزار درخت را قطع کردهاند تا یک پارکینگ بسازند و اتفاقاتی اینچنین نشان میدهد که ما درباره محیط زیست نیاز به فرهنگسازی داریم. همانطور که گفتم یکی از دغدغههای من همین مسئله بود و قصد داشتم اهمیتش را به کودکان گوشزد کنم و فکر میکنم مهمترین مسئله برای نجات محیط زیست این است که به کودکانمان حفاظت از آن را آموزش دهیم. موضوع بعدی که در این فیلم مدنظر داشتم موضوع خانواده و احترام به پدر و مادر بود. خانواده برای من کلمهای قابل احترام است و سعی کردم در قالبی سرگرمکننده اهمیت آن را برای کودکان و نوجوانان بازگو کنم.
قناعت در پایان اظهاراتش تأکید کرد: خوشبختانه از نتیجه کار و محصول نهایی رضایت دارم و اکران آنلاین نیز تا الآن برایم با بازخوردهای خوبی همراه بوده و از مسئولان فیلمنت نیز تشکر میکنم که شرایطی را برای اکران این اثر فراهم کردند.
۲۲۰۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900919